Nedgradere i påvente av oppblomstring eller vente?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har i det siste knapt rørt platespilleren min. Det har gjort at jeg har tenkt tanken om det er fornuftig å ha en kostbar spiller stående mens jeg venter på "oppblomstringen" igjen. Jeg har en Well Tempered Amadeus med en DV20X2L med et Hanss Acoustics PA-23 trinn. I tillegg

Jeg har tenkt tanken at jeg kan selge spiller, med eller uten PU, for å kjøpe en rimeligere spiller inntil interessen er på plass igjen og jeg har mer tid til disponering for vinylsnurring. Jeg spiller mye musikk, men det er via NAS og SB Touch. Enkelheten og tilgangen på musikk er befriende deilig. Jeg vil ha muligheten til å snurre en plate i ny og ne. Platesamlingen inneholder mye snadder jeg setter pris på å høre, og derfor vil jeg ikke miste muligheten.

Jeg har sjekket litt rundt for å få en formening om hva jeg kan få for min platespiller uten å bli altfor klok. Med en nypris uten PU, men med større strømforsyning var den på nærmere 30 kostet spilleren da jeg kjøpte den ny fra importør for et snaut år siden.

Så er spørsmålet hva jeg kan få av spillere for 5-8 000 kroner?

Jeg har fått tilbud om en Technics SP-15 med EPA-A501H-arm for ca 8 inkludert en Grado pu. Det virker å være en fin platespiller for pengene som kan vokse videre med litt oppgraderinger og slikt etterhvert. Den virker enkel i bruk, men jeg har ikke funnet ut noe om den er sensitiv for underlag. Der har jeg ikke det beste å tilby spilleren - ennå. Jeg har syslet med tanken på bygge en vibrasjonsdempende plattform, men det er uaktuelt med WTA ofrdi spilleren da blir for ruvende (i følge interiørsjefen). Technics-spilleren er lavere. Vegghylle ville vært ideelt, men det er også uaktuelt i stuen slik anlegget står nå.

Er dette noe å tenke videre på? Vil Technics-spilleren fungere greit på ikke-optimalt underlag/en vibrasjonsdempende plattform?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.360
Torget vurderinger
1
Vente, vente , vente!!!

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enig.

Hvis du ikke MÅ frigjøre kapitalen, er det bedre å bare la den stå til du får lysten igjen. (Til vinteren, kanskje?)

Hvis du selger/bytter, er du nærmest nødt til å tape en del penger på det.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det er min "bekymring" også.

Jeg har ikke et skrikende behov for likviditet, men når man snuser på båtkjøp ser man en sammenheng mellom båt-penger og hi-fi-penger. Jeg har imidlertid ikke så stort behov for å rettferdiggjøre et lån på båt, som uansett må til.

Den er grei. Da legger jeg den ballen død. Da får jeg heller se på hvordan jeg kan forbedre underlaget i nordlandshuset fra 60-tallet som synger med musikken uten at jeg kan henge spilleren på veggen..

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
743
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
fornuftig beslutning:)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Noen ganger trenger man å få høre det man tenker selv..

Jeg får gå til anskaffelse av en sykkelslange, og et par sponplater..

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.360
Torget vurderinger
1
Bra, Tore! Den vinylriggen der er sjelden i Norge, og spiller strøkent..du kommer til å angre dersom den selges. Det er kvaliteter i den som de aller fleste lavere prisa deler sliter med å få fram, så behold dem, du..det monetære og følelsesmessige tapet blir for stort til at det kan forsvares å selge..det eneste måtte være PUen..og ei oppgradering på RIAA.

Sist redigert:
A

Avgatt19087

Gjest
Wise decision. WTA er en glimrende spiller til prisen. Har selv hatt spilleren siden 2009. Jeg håper virkelig du finner tilbake til gleden ved å snurre vinyl.
mvh
tore h. vikeby

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hei Tore
En solid andel av WTA står hjemme folk som heter Tore.

Jeg har skrinlagt tankegangen om å bortvise Wolfgang. Som jeg har skrevet i en annen tråd tror jeg at jeg skal begynne med å undersøke hvordan samspillet mellom riaa og pu er, basert på noen som hadde lagt ut erfaringer med DV20 som fortalte meg at jeg antakeligvis har for liten last på denne. Med et riaa-trinn med fast belastning har jeg valget mellom en stepup eller et nytt riaa-trinn. Jeg har ikke landet på noe der, men jeg innbiller meg at det er en farbar vei for å få tilbake gleden av å snurre vinyl.

Tråden kunne egentlig døpes om til: Hvordan få liv i DV20X2L..
(Eventuelt bytte til en pu som spiller bedre sammen med riaa..)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.360
Torget vurderinger
1
Nå er jo faktisk det Hanss-trinnet slett ikke verst, men det finnes alternativer. Som også SER bedre ut. Som for eksempel Musical Fidelity M1 VINL,Sugden PA4, @ASR Mini Basis III eller Basis Exclusive..Andre kan være Rega Ios i ny, svart Referencedesign, men den koster litt-mine favoritter har en tendens til det, men jeg sier IKKE nødvendigvis at jo dyrere det er, desto bedre! Alt beror tvertimot på samspill.

Plinius Koru er heller ikke verst..WTA er god nok til å brukes med en skikkelig topp-riaa, nemlig. Jeg tror tilogmed Ortofon Windfeld tåler å stå i den Amadeusriggen, men jeg kan ta feil..

Sist redigert:
Topp Bunn