Nedfelling av elementer, nødvendig?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.025
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Skal snart sette inn elemenetene i mine DIY høyttalere.
Hvor nødvendig er det å frese og forsenke disse ned i kassa?
Skal elementene i såfall ligge plant med fronten?
Mener å ha sett at flere merker lar være å gjøre dette.

Håvard
 

Tandstad

Medlem
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Personleg gjorde eg ikkje dette på mine første fronthøgtalarar, og angra bittert i etterkant. Eg synes no at det blir mykje finare å senke dei så dei ligg plant med frontbaffelen. Det er vel også teoretisk sett ein mindre sjangs for å oppnå blåselydar frå elementa, men dette skal eg ikkje gå god for.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.336
Lydmessig så har dette med diffraksjoner å gjøre. (Kosmetikken er også et moment)

Hva er diffraksjon? Når en lydbølge treffer et hjørne, en kant eller tilsvarende, så vil bølgen spre seg i alle retninger. Og noe av dette vil gå mot lytteposisjonen. Effekten i sweetspot er at man får en ujevn frekvensrespons. På noen frekvenser vil diffraksjonen gi en forsterkning, på andre en delvis kansellering. Men diffraksjon er frekvensavhengig, og først og fremst et problem for diskantelementer. Derfor ser man ofte høyttalere hvor diskanten er nedfelt mens mellomtonen/mellombassen ikke er det.

Et sirkelformet diskantelement bør definitivt nedfelles.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Dynaudio forsenker diskanten men ikke bassmellomtonen. Dette er nok ikke latskap, men fasekorreksjon, da svingspolene kommer i samme plan med denne løsningen.

Et alternativ til nedfresing kan være å lime tykk filt rundt elementene på hele eller deler av frontplaten, eller å benytte lydfelleskum både som pakning og til å dekke fronten.

Forsenkning, ihvertfall av diskanten, blir i tillegg mye penere. Diffraksjonsdempning med filt i Respons-stil eller bare på diskantens forplate kan uansett være noe å tenke på.

Eksempler både med lydfelleskum og Dynaudio kan sees i "mitt anlegg"
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Lydmessig så har dette med diffraksjoner å gjøre. (Kosmetikken er også et moment)

Hva er diffraksjon? Når en lydbølge treffer et hjørne, en kant eller tilsvarende, så vil bølgen spre seg i alle retninger. Og noe av dette vil  gå mot lytteposisjonen. Effekten i sweetspot er at man får  en ujevn frekvensrespons. På noen frekvenser vil diffraksjonen gi en forsterkning, på andre en delvis kansellering. Men diffraksjon er frekvensavhengig, og først og fremst et problem for diskantelementer. Derfor ser man ofte høyttalere hvor diskanten er nedfelt mens mellomtonen/mellombassen ikke er det.

Et sirkelformet diskantelement bør definitivt nedfelles.
For meg som skal bygge et sett med suber snart. Er det hipp som happ om man feller ned bass ellementene? Tenker og bruke 2x19mm mdf plater i front.

mvh
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Nå må dere tenke litt på estetikken kara! Husk WAF! Nei seriøst, det ser mye mindre diy ut hvis dere gjør det ordentlig. Det er ikke så vanskelig som det kan ser ut ;)

Lars
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.025
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Nå må dere tenke litt på estetikken kara! Husk WAF! Nei seriøst, det ser mye mindre diy ut hvis dere gjør det ordentlig. Det er ikke så vanskelig som det kan ser ut ;)

Lars

Sier du som har tilgang på cnc fres ;D
Neida, jeg har gjort det før med bra resultat. Har tenkt å monteres en plexiglass plate på fresen og borre hull i denne når jeg skal frese. Har ikke råd til avansert utstyr til fresemaskinene. Synes faktisk det ser bra ut på de høyttalerne jeg har sett som ikke er nedfrest. Vi får se.

Håvard
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Sier du som har tilgang på cnc fres ;D

Håvard
Vil bare nevne at de første DIY høyttalerne er frest med håndoverfres ;)
Brukte kun en senterspiss montert på en stang til fresen, og dro den pent rundt. Ble strøkent.

Lars
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Skal snart sette inn elemenetene i mine DIY høyttalere.
Hvor nødvendig er det å frese og forsenke disse ned i kassa?
Skal elementene i såfall ligge plant med fronten?
Mener å ha sett at flere merker lar være å gjøre dette.

Håvard
Det kommer an på baffelbredde og arbeidsområde for elementet det gjelder. Avstand til baffel har ikke mega-påvirkning om ramma er 5mm tykk eller så for en bass eller nedre mellomtone, men det har faktisk en del å si for den øverste diskanten 4kHz ++. Målinger bekrefter at ulik type baffeler og avstand fra diskant til baffel har mye å si for dens lydgjengivelse alene, men også i samspill med de nedre elementene.

F.eks vil en tradisjonell domediskant, som henger i friluft, ha et frekvensforløp som svinger opp og ned med omlag +/- 6-10dB flere ganger mellom 2-3kHz og 20kHz. Dette kommer av diskantdomens sentriske plassering i en helt rund baffel - hvis baffelen er diskantplaten selv. Derfor bør diskanten freses ned, sitte i en bred nok baffel, helst avrundet med så stor diameter som mulig i hjørnene.

Elementer med større areal, og store bånddiskanter, er i mye mindre grad påvirket på samme måte.

Estetisk er det bedre om du freser ned alle elementene da.

Vidar
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.025
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
F.eks vil en tradisjonell domediskant, som henger i friluft, ha et frekvensforløp som svinger opp og ned med omlag +/- 6-10dB flere ganger mellom 2-3kHz og 20kHz. Dette kommer av diskantdomens sentriske plassering i en helt rund baffel - hvis baffelen er diskantplaten selv.

Vidar
I følge det du skriver så er Niels Nørby helt på viddene når det gjelder HF275 konstruksjoenen?  ;D Der henger jo diskanten i tre gummiforinger.
Takker for god forklaring og kommer nok til å frese ned ja. Blir penest tenker jeg, iallefall synes nok kona det.
PS. Har du butikk på Maura? Er ofte i Hurdal, kjerringa kommer derfra.

Håvard
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.336
For meg som skal bygge et sett med suber snart. Er det hipp som happ om man feller ned bass ellementene? Tenker og bruke 2x19mm mdf plater i front.

mvh
Tenker du 100% ytelse er det best å ikke nedfelle basselementene. - alt annet likt. Baffelen vil være litt stivere og sterkere uten nedfelling. Og diffraksjon er ikke tema på bassfrekvenser.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
I følge det du skriver så er Niels Nørby helt på viddene når det gjelder HF275 konstruksjoenen?  ;D Der henger jo diskanten i tre gummiforinger.
Takker for god forklaring og kommer nok til å frese ned ja. Blir penest tenker jeg, iallefall synes nok kona det.
PS. Har du butikk på Maura? Er ofte i Hurdal, kjerringa kommer derfra.

Håvard
Vel, butikk, og butikk...jeg har "hjemmekontor" på fritida utenom jobb som teknisk support innen data...lageret har jeg i et uinnredet bad i 2. etg.

Du er selvsagt velkommen hit til Maura. Send meg PM eller e-post når du kunne tenke deg å stikke innom :)
 
Topp Bunn