Nasal lyd...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Hvordan kan jeg kvitte meg med nasal lyd eller da en betoning i mellomtonen. Mulig i nedre del.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hadde et par høyttalere som låt litt nasalt i det frekvensleie og det kom seg av høyttalerkassens konstruksjon. Alle herrestemmer låt rett og slett litt countryaktig. Jeg la ett par små poser med fugemasse ( tørr ) oppå høyttalerene. Dette dempet noe av det værste hos meg. Posene veide vel 6-8 kg pr stygg og sugde tydeligvis opp ressonanser fra kassene.

Kan det være et symptom hos deg også?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Tror dette kommer av rommet. Har denne utfordringen med de fleste gode høyttalere. Skikkelig "drittlei" av dette.
    Rommet er 6mx3,5m. Spiller på langveggen. Ikke helt symmetrisk oppsett. Ikke kan jeg spille på kortveggen heller. Da forsvinner all bass i lytterposisjon. Skulle ikke forundre meg at problemet er slik tkr antyder, eller noe mellom 400-800hz. Jeg får forsøke å finne noen som kan måle for meg. Ser XTZ har et målesystem som heter XTZ Room Analyzer II. Vil dette avsløre problemet nok?

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis du hadde brukt Jriver e.l kunne du ha dempet det aktuelle problemet ganske lett.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Skjønner, men jeg har dårlige erfaringer med å korrigere for mye i elektronikken. Jeg tror jeg vil korrigere i rommet. Skulle vært artig å vite eksakt hva som forårsaket denne utfordringen.
    Samtidig spiller jeg vinyl.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke spilt med mine nåværende adyton Imagic 2.0 på kortveggen. Jeg har tidligere erfart at jeg ikke har kunnet spille på kortveggen på grunn av basskanselleringer i lytterposisjonen. Er det noen ide å teste dette på nytt, siden jeg nå kan plassere subbene noe uavhengig? Har nå «open baffel»-subber (Gardient SW-S). Rommet måler 6,18m x 3,43m. Får jeg problemer med Imagic hvis dem settes for nære sideveggene og hvor bør jeg plassere subbene? Noe sånt, eller? Jeg har et par XTZ DSP som skal drive subbene.
    lytterom1b.jpg

Sist redigert:

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hm, er kanskje ikke så lett å gjøre dette målrettet uten EQ. Selv relativt tynne akustikkplater demper bredbåndet. En relativt liten Helmholz-resonator kanskje.. ? Men spørs om du må lage en selv.. :confused:

Mvh

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Må dele ved 70Hz/24db, ellers blir det "ull" i overlappen.

Nå har jeg flyttet anlegget fra langveggen og til som vist på tegningen over. Så nå for det briste eller bære. Har ikke fått satt strøm på enda. Tester nok i løpet av morgendagen. Spennende hvordan subbene vil oppføre seg og ikke mist imagic'ene.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Dette ble elendig. Være har jeg ikke hørt det. Det hele settes tilbake umiddelbart etter at jeg får nytt rack.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, kom over denne.

Har ikke noe særlig erfaring med din type høyttaler, men det kan høres ut som at du har en dipp i mellomtonen. Det kan jo skyldes at det faser ut fra sidevegg eller bakvegg (mest sannsynlig sidevegg vel).
    Kanskje det kan være så enkelt som plasseringen til bakvegg og sidevegg kan løse problemet.

Jeg ville plassert de helt inntil bakvegg og så langt inn mot midten som mulig og hørt om problemet er der fortsatt. Hvis problemet forsvinner er det bare å se hvor langt fra side og bakvegg du kan ha de før utfasingen begynner.

Fungerer ikke dette kan du forsøke å dempe førsterefleksjonene med det du har tilgjengelig.

Lykke til!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.571
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En ting jeg ville testet er vinkling av HT mot lytteposisjon.. Gjør et forsøk på veldig sterk toe-in der faktisk aksen krysser rett foran lytteposisjon. Dette er faktisk anbefalt av endel produsenter..
    Funker det så funker det. Hvis ikke så gjør noe annet :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Enig. Det eneste private anlegget jeg har lyttet til med disse høyttalerene hadde ganske mye toe-in. Det var dessuten konstruktøren selv som finstilte plasseringen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Har en voldsom heving i 55hz og 100hz regionen. I tillegg får jeg liten kontakt med lyden. Ubestemmelig det hele. Skal forsøke med å plassere mer mot bakvegg og mer toe in.

Y

ymir

Gjest
    Hei
    Med nøyaktig samme lengde som hos meg, 6,18m er 55Hz peaken et resultat av rommets dimensjoner.

Legg inn målene i denne kalkulatoren og du vil se hvor i rommet 55 Hz er borte.

hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Hos meg er avstand til vegg bak lytteposisjon mellom 1.4 - 1.6m,der er 55 Hz peaken borte.Selvfølgelig avhengig av møblering.
    100Hz peaken er et resultat av 55Hz peaken.
    Det å avskrive å spille i lengderettning etter en kveld er litt forhastet.Noen bruker 1 år på plassering.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Peak på 50 og 100hz gir ikke nasal lyd i min bok. Heller partyfaktor og booming hvis etterklangen er lang.

Tror det nasale skyldes ting høyere i frekvens. Hvordan vegger har du?
    Hvor høyt under taket er det?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Takhøyden er 2,40m. Trepanel på vegger med gips, styropor og betong bak. Jeg kan ikke sette stolen lengre bakover av praktiske årsaker. Har ikke så mye nasalitet nå, men nå føler jeg ting gjaller. Mangler sikkert demping.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.639
    Torget vurderinger
    96
    Gode regler for kassehøyttalere i avlange rom: god avstand til vegg bak ht, gjerne en tredel ut i rommet. Så god avstand til sidevegger som mulig. Dempe førsterefleksjoner fra vegger, tak og gulv. Mye eksperimentering med lytteavstand og plassering av høyttalere. 2-5 cm flytting av gangen, kombinert med forskjellig vinkling.

Demping av refleksjoner er helt avgjørende. Jeg garanterer deg at du aldri vil bli fornøyd hvis du ikke tar tak i det. Merk at mine tips gjelder for typiske kassehøyttalere i vanlige rom. 5 cm akustikkplater hengt 3-4 cm fra vegg er tilstrekkelig. Bruk medhjelper som holder et speil, og sjekk hvor på veggene du ser elementene fra sweetspot.
    Husk at det skal dempes for BEGGE høyttalere på alle flater. Vegger på siden og bak deg er lettest og begynne med. Anbefaler dog på det sterkeste å dempe i taket også. På gulv kan man bruke tjukke tepper, eller lage paneler som kan legges strategisk ved finlytting :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei, kom over denne.

Har ikke noe særlig erfaring med din type høyttaler, men det kan høres ut som at du har en dipp i mellomtonen. Det kan jo skyldes at det faser ut fra sidevegg eller bakvegg (mest sannsynlig sidevegg vel).
    Kanskje det kan være så enkelt som plasseringen til bakvegg og sidevegg kan løse problemet.

Jeg ville plassert de helt inntil bakvegg og så langt inn mot midten som mulig og hørt om problemet er der fortsatt. Hvis problemet forsvinner er det bare å se hvor langt fra side og bakvegg du kan ha de før utfasingen begynner.

Fungerer ikke dette kan du forsøke å dempe førsterefleksjonene med det du har tilgjengelig.

Lykke til!
    Les innlegget til toref (nr8) og tkr(2) hvor det riktig påpekes at nasal (vokal) kommer av for mye energi i mellomtonen (vokal)
    Dip i dette området vil vel normalt ikke gi for mye energi.

Mvh.KW

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, kom over denne.

Lykke til!
    Les innlegget til toref (nr og tkr(2) hvor det riktig påpekes at nasal (vokal) kommer av for mye energi i mellomtonen (vokal)
    Dip i dette området vil vel normalt ikke gi for mye energi.

Mvh.KW
    Hei KW

Jeg leste innleggene deres. De anbefalte å ratte eq, som trådstarter ikke er komfortabel med. Enig at området rundt 1Khz sannsynligvis er en av problemet, men vil vanskelig gi nasal lyd alene (heller spisse s-er og mye energi). Derfor var det sannsynlig at det i tillegg var en dipp i området under 1Khz som gjorde at lyden hørtes nasal ut.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    1khz er jo midt i mellomtonen og for mye energi der kan gi nasal betoning, derfor skjønner jeg ikke at en dip i samme område kan gi samme virkning:confused:

Mvh.KW

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takhøyden er 2,40m. Trepanel på vegger med gips, styropor og betong bak. Jeg kan ikke sette stolen lengre bakover av praktiske årsaker. Har ikke så mye nasalitet nå, men nå føler jeg ting gjaller. Mangler sikkert demping.
    Hvilket frekvensområde gjaller det?
    Bass eller topp?

Hvis du har mulighet til demping av refleksjoner med akustikktiltak synes jeg Polkagris sitt innlegg er veldig fornuftig.
    Har du ikke mulighet til det og det gjaller i mellomtone-topp kan du eksprimentere med å plassere mer innbo i ørehøyde i typiske refleksjonspunkter.

To paralelle vegger uten elementer (innbo/planter etc) som bryter opp lyd vil gi flutter-ekko som kan gjalle i toppregisteret.

Hvis du kan legge ut bilder er det nok lettere å fjerndiagnostisere for flere og hvis du kan få tatt en måling så kan du få god hjelp.
    Inntil da kan du forsøke med plassere provisorisk dempematriale du har for hånden i ett eller flere hjørner for å sjekke om det har noen effekt ( madrass eller oppbevarte klær sekker eller annet )

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    1khz er jo midt i mellomtonen og for mye energi der kan gi nasal betoning, derfor skjønner jeg ikke at en dip i samme område kan gi samme virkning:confused:

Mvh.KW
    Skjønner spørsmålet. Flatt eller mye energi i 1-2Khz med dipp på 800-900hz. Kanskje lenger ned også. 1Khz er høyt sopranleie og ikke midt i vokalområdet.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er umulig å sette dem 1/3 ut i rommet pga dør.
    Jeg har bedre resultat på langvegg. Faktisk er det bare nasalitet som er problemet da. Det var der det hele startet. Tor jeg skal jobbe ut fra denne posisjonen igjen, pluss at jeg må få meg et fornuftig rack.
    Vis vedlegget 186307

Vedlegg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kult anlegg!

Jeg vet rett og slett ikke.
    Siste forsøk fra meg: forsøk å sette den ene akustikkplata midt på frontveggen (kanskje oppå racket) og den andre på samme sted på bakveggen samtidig som du demper stolen med et pledd bak hodet (;)).

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Takk! Jeg har oppdatert innlegget med nye bilder av rommet. Jeg har bedre førsteinntrykk i med HT i posisjon 2 og 3. Har flere slike rockwoolplater. På siden står bassene. Ikke bra bilder dette. :D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvis det er utfasing i mellomtonen som gjør problemet så kan dette bildet være en start. Er en smule utradisjonelle høyttalere du har, så derfor blir det ren gjetning fra min side. De gangene jeg har hørt de spille bra har de stått ganske nært bakvegg (1 meter) og med sideveggen lenger unna enn avstanden fra lytteposisjon til høyttaleren. Jeg ville forsøkt uten suber også for å eliminere deres bidrag.

Edit: bilde kom ikke frem. Sliter med iPhone. Gå inn på denne og se bildene under demonstration: http://www.soundfountain.com/amb/speaker.html

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Hei
    Med nøyaktig samme lengde som hos meg, 6,18m er 55Hz peaken et resultat av rommets dimensjoner.

Legg inn målene i denne kalkulatoren og du vil se hvor i rommet 55 Hz er borte.

hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Hos meg er avstand til vegg bak lytteposisjon mellom 1.4 - 1.6m,der er 55 Hz peaken borte.Selvfølgelig avhengig av møblering.
    100Hz peaken er et resultat av 55Hz peaken.
    Det å avskrive å spille i lengderettning etter en kveld er litt forhastet.Noen bruker 1 år på plassering.
    Hvordan skal jeg tolke denne og utnytte informasjonen? Det blir liksom: Hvor vil du ha problemet! :confused:

Y

ymir

Gjest
    Hei

Ser at du bruker et annet høyttaler prinsipp.

Med de samme rommål,nesten...rommet ditt er 7 cm smalere.

I starten var det sånn ....og før det enda verre...

confluence1.jpg

En kraftig peak ved 55,dipp ved ca.200......stigende peak fra ca.1KHz....+/- ca 20dB

Flytting av høyttaler og lytteposisjon,etter GamuT kalkulator,men alle rom er jo ikke likt innredet

3.89.jpg

55 Hz peaken er tatt betydelig ned,hovedsakelig ved å flytte lyttepos.
    Trengte etter dette ikke Helmholtz resonatorene

Dippen er redusert ved å minske avstand mellom høyttaler og plassering
    av et større absorberende objekt på første refleksjon på gulv.

Den stigende peaken fra ca.1 KHz er redusert som et resultat av de to.

Er nå sånn noen lunde innenfor +/- 5 dB.

Her med 5 cm Rockwool akustikk-plater på første refleksjon,tak,side vegg (2),bak lyttepos. og bak hver høyttaler.
    Ikke så mye gule og røde topper....med foreløpig uaktuelt med akustikk plater permanent i stuen.

3dx.JPG

Har dessverre ikke bilde av kurven,men dempeplatene gav minimal utslag på kurven.

Sitat:

Hvordan skal jeg tolke denne og utnytte informasjonen? Det blir liksom: Hvor vil du ha problemet! :confused:

Flere problemer betydelig forbedret....hos meg.
    Om du kan utnytte dette?Muligens ikke....var bare et forsøk i og med nesten lik romstørrelse.....

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Flott info dette. Skal se om jeg klarer å gjøre noe med dette. Ser XTZ selger en romanalyser til ca tusenlappen. Tror du dette kan komme til nytte?

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    189
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Det er umulig å sette dem 1/3 ut i rommet pga dør.
    Jeg har bedre resultat på langvegg. Faktisk er det bare nasalitet som er problemet da. Det var der det hele startet. Tor jeg skal jobbe ut fra denne posisjonen igjen, pluss at jeg må få meg et fornuftig rack.
    Vis vedlegget 186307
    kino 2 016.JPG

jeg hadde litt av samme problemstillingen(dør i veien i førsterefleksjon til den høyre høytaleren) For meg så hjalp det og dekke døren med dempemateriale, slik at førsterefleksjonen blir tatt. Uten og dempe førsterefleksjonen på begge sider, så blir lyden merkverdig dårligere.

mvh

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.399
    Torget vurderinger
    1
    Litt måling vil kartlegge problemet forholdsvis fort, men gå heller for lydkort og REW enn xtz.

Du er sikker på at det ikke mangler noe nivå mellom 70-150hz, mye av fylden i mannsstemmer ligger der, og om du ikke er svært heldig med rommet har ikke Adytonene så mye å bidra med i det området og med de fleste subber er problemet at de ikke klarer å bidra noe særlig så høyt

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Gradientene kan spille ganske høyt opp i bassen.

Vakkert rom mega1!

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Litt måling vil kartlegge problemet forholdsvis fort, men gå heller for lydkort og REW enn xtz.

Du er sikker på at det ikke mangler noe nivå mellom 70-150hz, mye av fylden i mannsstemmer ligger der, og om du ikke er svært heldig med rommet har ikke Adytonene så mye å bidra med i det området og med de fleste subber er problemet at de ikke klarer å bidra noe særlig så høyt
    Jeg bruker bærbar maskin og trenger vel da et fornuftig USB lydkort og mikrofon. Hva skal jeg handle inn?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.399
    Torget vurderinger
    1

Jeg bruker bærbar maskin og trenger vel da et fornuftig USB lydkort og mikrofon. Hva skal jeg handle inn?

Det er bare og svinge innom nærmeste musikkhandel så har de sikkert et som er egnet, husk bare at det skal ha phantom spenning

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn