NAS / Time Capsule? - Hva skal til?

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Skal få til en løsning med eksterndisk med musikk på! Sverger i dag til Apple og har Airport Express og Macbook.

Spørsmålet er hva skal jeg gå for? Hva er enklest? Får vel ikke Itunes på en NAS? Time Capsule kan vel ikke sende musikk fra HD eller nettverk ut via USB? Kan TC styres fra Iphone?

Jeg påstår at jeg har lest en del og søkt i flere forumer uten å komme til en enkel forklaring. Tenkte helst styre alt fra iphone, det vet jeg skal gå med squeezecenter, men da må det vel til en NAS med det på?

Musikken skal altså ut via USB, og inn i DAC.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Netgear ReadyNAS kjører iTunes om du vil.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Skal TC brukes som Ruter?
Uansett >I-tunes >Pek på musikkmappen som du har rippet inn på TCèn>Styr I-Tunes med I-Phone>Stream musikken til Airport express> sett deg i godstolen og slipp Tonene fri.......,mulig dette ikke var ut fra USB men det er mitt tips til deg. :)

Istedet for Time Capsule har jeg en Macbook som deg som jeg har hektet en Western Digital disk på hvor Gigabytene med musikk ligger på, styrer det hele med I-Phone.
Fra Airport Expressen henter jeg lydsignalet ut med en Optisk Toslink kabel som går inn en Aero cd spiller.Fungerer helt utmerket.

MVH Johnny

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Jeg har i dag en løsning med musikk trådløst fra macbook via AE optisk videre. Skal ha meg DAC med USB og produsenten anbefaler USB inn i DAC´en. Dessuten er jeg ikke helt skråsikker på lyden trådløst fra AE via optisk, har til tider merket komprimering av lyden og det som kanskje heter jitter, uten at jeg vet hva den lyden egentlig heter...

Jeg ønsker altså en HD løsning med god plass som styres eksternt uten å skru på noe data eller noe slik. Ønsker helst en Apple vennlig løsning.

P

Parelius

Gjest
Vent litt å se om det ikke kommer en oppdatert utgave av Mac Mini. Den kan bli et godt hjerte i det hele.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Det tror jeg er beste løsningen per i dag. Hva er forresten galt med å gå for den gamle? Hva får den nye som den gamle ikke har?

P

Parelius

Gjest
Ikke noe annet enn at den er gammel. Og, hvem vet, kanskje blir den brukandes til litt stordefinert film. Men om du bare skal ha den til musikk, så holder den vel godt nok. Men jeg har ingen peiling på hva en eventuelt oppdatering innebærer, eller om den overhodet har noen videre eksistens i Apples planer. Tida vil syne kva som kjem.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.535
"Litt stordefinert film" er nok allerede huket av for. Minien min kjører i hvert fall 1080p med 1920x1200 oppløsning. Som du sier; skal den bare brukes til musikk holder nok dagens versjon mål. Men den er verken supert spesifisert eller dryppende av nyvinninger i forhold til prisen, så det kunne absolutt vært velkomment med en speedbump/makeover.

Uansett; dersom en eventuelt ny versjon ikke skulle falle i smak må man bare kaste seg rundt og oppsøke nærmeste Eplehus/Humac/osv. og sikre seg en av de gamle før de blir utsolgt. Som regel har de gamle maskiner på lager en stund etter lansering. :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Mute skrev:
Skal få til en løsning med eksterndisk med musikk på! Sverger i dag til Apple og har Airport Express og Macbook.

Spørsmålet er hva skal jeg gå for? Hva er enklest?
Det er nok mange meninger om hva som er enklest..;)
Får vel ikke Itunes på en NAS?
Har sett at visse NAS kan kjøre iTunes Server, men jeg er egentlig ikke sikker på hva det innebærer.

Time Capsule kan vel ikke sende musikk fra HD eller nettverk ut via USB?
Jeg tror at USBen kun støtter printere og hardisker.

Kan TC styres fra Iphone?
Om du bruker MacBooken med iTunesbiblioteket plassert på TC, kan du styre iTunes med iPhonen.

Jeg påstår at jeg har lest en del og søkt i flere forumer uten å komme til en enkel forklaring. Tenkte helst styre alt fra iphone, det vet jeg skal gå med squeezecenter, men da må det vel til en NAS med det på?

Musikken skal altså ut via USB, og inn i DAC.
Jeg tror det enkleste for deg er å gå for Squeezebox og NAS. Da får du lyden ut via USB og du behøver ikke å ha Macen skrudd på.

Jeg ville nok gått for optisk om du blir kvitt problemet med overføringen. Synes det er mye greiere med ett musikkbibliotek samlet i iTunes ift å benytte forskjellige avspillere. Også andre muligheter til å sette opp systemet. Selv kjøpte jeg en enkel PC fra komplett som jeg i praksis bruker som en NAS for mine Macer. PCen står på 24/7 på kontoret og kjører iTunes slik at jeg har tilgang på all musikken i flere soner via iPhone. For meg var dette den klart billigste (2500 + HD) og mest fleksible løsningen

Har du skrudd på buffring når du spiller via AE? Blir nettverket ditt forstyrret av andre trådløse nettverk?

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Har insett at Mac mini er det jeg skal ha. Ønsker også bilde/film biten når jeg tenker meg om, siden den skal stå sammen Tv uansett. Med eksterne disker koblet til bør det være nok plass. USB rett i dac som blir gjenkjent som lydkort. Wee dette blir bra.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Høres ut som en bra løsning :) Det går rykter om en ny MacMini i januar så det kan jo kanskje være lurt å vente til da.

Topp Bunn