Nakamichi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    Oblivion

    Gjest
    Har en Nakamichi 1000mb CD spiller / 7 platers CD skifter.
    Den spiller utrolig bra, men har behov for ny laser og en overhaling av mekanikken.
    Den har problemer i blant på de siste sporene på CD platene,
    og hvis den står i "repeat" kan den gå 1 time eller 2 dager før den stopper...

    Er det noen som vet om det er noen som driver med service på Nakamichi i Norge??

    Raymond
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Mener det ble startet en egen tråd ifb Nakamichi. Der sto det også noe om en service-mann.
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Har selv en oms 7e, og han som hadde service på den heter Gunnar Strand som var Nakamichis faste tekniker mens de var i Norge. Han kjøpte alt av deler og div da Naka avviklet her. Han bodde i Nittedal i 2002, og etter det vet jeg ikke. Mvh F....
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Du får ta eliminasjonsmetoden da ;) Strand var nok i pensjonsalderen dengang så man må kanskje være litt obs når man ringer rundt slik.. (tror at han jobbet ved Kjeller ettellerannet forskning) Lykke til! Mvh F....
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Service på Nakamichi høres forlokkende ut :)
    Jeg har selv en CR7e kassettspiller jeg ville ha overhalt og skiftet driverk på. Etter å hatt den inne hos noen ukyndige :'( slipper jeg ikke denne til andre en de jeg VET kan Nakamichi.

    Mvh
    Boden9
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Kjøpte en cd-4 for 140kr og tru det eller ei den spiller bedre enn Abrahamsen cd spilller. Klar flott og ren mellomtone.
    Aben virker grumsete i mellomtonen i forhold.

    Roar
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    CD4 var en grei spiller til prisen den gang for 15+ år siden. Det sier ganske mye om Abrahamsen om det stemmer. :)
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Jag har precis skickat mitt Nakamichi RX-505E till www.bowerswilkinsworthingshop.co.uk/pages/about-nakamichi för en total service och genomgång. De rengör, smörjer och byter de delar som eventuellt behöver bytas ut. De ger 6 månaders garanti på utfört jobb, men självklart så räknar de med att det skall fungera många år efter de gjort sin service. För min modell tar de £300 - 350 beroende på vad som behövs göras. Dragon tar de ca £500 för, så en CR-7E borde hamna på £400 - 450.
    Men skicka ett mail till dem och fråga om just din modell. För nuvarande har de ca 6 - 8 veckors service/väntetid. Vad jag har hört/läst mig till så är de mycket bra och kunniga på Nakamichis alla modeller, bara de har reservdelar kvar till just den aktuella modellen så är det inga problem.

    Lycka till, Jim :)
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    ... he-he ... 8 år, det har du ju helt rätt i ... :rolleyes: inte såg jag det inte ... :D Hur som så skall det bli spännande att se hur fint mitt kassettdäck är och låter när det kommer tillbaka till Stockholm i maj!
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Javisst, et bra verksted er alltid et godt tips.
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    ... he-he ... 8 år, det har du ju helt rätt i ... :rolleyes: inte såg jag det inte ... :D Hur som så skall det bli spännande att se hur fint mitt kassettdäck är och låter när det kommer tillbaka till Stockholm i maj!
    ..men jeg er fortsatt på forumet :). Takk for tipset. Det skal prøves ut!

    Mvh
    Boden9
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Jag återkommer när mitt NAKA är hemma i tryggt förvar igen med ett litet omdöme hur Bowers & Wilkins har skött sitt åtagande. :)
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Jag återkommer när mitt NAKA är hemma i tryggt förvar igen med ett litet omdöme hur Bowers & Wilkins har skött sitt åtagande. :)
    Venter i spenning på oppdatering! :)
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Nu "Boden9" har mitt Nakamichi RX-505E kommit tillbaka från Bower & Wilkins i West Sussex, www.bowerswilkinsworthingshop.co.uk/pages/about-nakamichi . Det tog nio (långa) veckor ... :rolleyes: De har mycket att göra som tur är så att de finns kvar för oss analoga typer ;) De gjorde en totalgenomgång av hela kassettdäcket, från topp till tå om man säger så ... bytte det som behövde bytas, smörjde det som behövde smörjas o.s.v. Det hela kostade £414.5 (Pound Sterling) inklusive frakt. Så totalt med frakt från Stockholm till Sussex (Schenker), service och frakt tillbaka (DHL) till Stockholm blev det ca 6.000 svenska kronor. Kan kanske tyckas dyrt, men om man har ett fint Nakamichi och vill ha det servat eller lagat och inte vet vem man skall vända sig till som har kunskapen så vad gör man?

    Jag måste säga att jag är helnöjd med deras service (och resultat), jag hade kontakt med Mr Paul Wilkins från början till slut och han höll mig underrättad om hur det hela förlöpte och gav mig till slut mitt sändningsnummer när paketet var på väg. De packade även väldig väldigt noggrant, bara så att ni vet om ni tänker utnyttja deras tjänster och kunskap.

    Här kommer en bild på mitt "nya" Nakamichi RX-505E. Ovanför så står mitt Nakamich DR-1, enligt NAKA-nördarna det sista "riktiga" kassettdäcket från Nakamichi. Hur som så tycker jag att mitt över tio år äldre RX-505E låter "bättre" i mina öron. Inte så att DR-1 låter illa men RX-505E låter väldigt väldigt fint enligt mig :D

    Jag hoppas detta kan vara till nytta :)

    DSCN7050[1].jpg
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Takker for oppdatering! Det ser veldig lovende ut. jeg må nok vente til nyåret for å prøve meg.

    Edit: Klarte ikke å vente og har sendt forespørsel avgårde :)

    Mvh
    Boden9
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Kul att du skickat en förfrågan till Bower & Wilkins rörande ditt Nakamichi CR7E. Om du skickar ditt kassettdäck till dem för en service och byte av drivverk så hoppas jag att du blir lika nöjd med dem som jag blev.

    Jag måste bara få berätta en solskenshistoria som bara händer en gång i (stereo)livet (i vart fall i mitt). :D

    För några veckor sedan så skulle jag bara gå in på Blocket och kontrollera en annons jag hade liggande där. Jag tittade in klockan 09.32 och får se en annons på ett Nakamichi Dragon som lades ut samma minut jag gick in. Säljaren önskade ha endast 1000 kronor (!) för det ... det lät ju nästan för bra för att vara sant ... snabbt så kontrollerade jag att telefonnumret stämde med namnet och sedan ringde jag och sa att jag köper det genast! Säljaren hade ärvt kassettdäcket och ville bara bli av med det då han slutat spela kassetter på 90-talet. Vilken jättetur för mig. :) Jag har alltid önskat mig ett Dragon men tyckt att de ligger lite för högt i pris för mig. Jag gillar alla knappar och lampor ... och så drömde jag om ett när jag var ung.

    Efter några dagars nagelbitande så var det framme hos mig, och ja, tro det eller ej, det fungerade fint. Välpackat var det också, jag hade talat om för säljaren hur viktigt det var med packningen. Rent kosmetiskt skulle jag ge det 9.5 då det har tre små märken på ovansidan av fonten, men med tanke på dess ålder (och fram för allt priset) ;) så finns det ju inget som helst att klaga på.


    Jag har sålt mitt DR-1, vilket var i "mint" med låda och manual och för pengarna så skall jag ge mitt "nya" Dragon en totalgenomgång så att det är i tipp-topp och kommer fungera många år till.

    Jag bifogar några bilder på mitt "nya" Dragon. :D :D :D :D :D

    DSCN7116[1].jpg


    DSCN7115[1].jpg


    Lycka till med ditt CR7E.

    Jim
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Denne var visst selv død.
    Kanskje få noen Nak heads med her?
    Jeg samler først og fremst kassettspillere. Ca 1/3 er Nakamichi. Har om jeg teller rett 84 av de (X3 = ?)
    Har også litt annet fra Nakamichi:
    En PA7 + en CA5MKll
    To T100
    Tre NR 100 og tre Nr 200, samt tre Hi-Com ll (tror alle tre er ll)
    En MX 100, en PS 100

    Mye av Nakamichi utstyret har fått et prisnivå, som skremmer mange.
    Det er også veldig ofte behov for større, eller mindre service. Kassettspillere har nesten alltid behov for bytte av idler (mellomhjul/overføringshjul) gummi.
    På de eldre og mest ettertraktede er det en jobb, som absolutt bør gjøres av en med erfaring.
    På spillere i BX,CR,MR,DR, Cassette deck serien med Sankyo mekanisme er dette mye enklere ( noen av disse har tannhjul og ikke idler overføring til reel)
    Men det sitter en bitte liten låseskive i plast foran idler "felgen" Den MÅ sikres, ellers er det stort problem å få spiller i gang igjen. Forsvinner ofte i spilleren for aldri mer å komme til rette.
    Jeg bruker en god, gjennomsiktig tape med hull til akslingen for å sikre låseskiva både ved av og på operasjon.
    Nakamichi spillere er svært nøye på kvalitet på belter og idler. IKKE kjøp Black reel/Revox.de produkter (egentlig ikke til noe annet heller om annet er mulig å få tak i)
    Dessverre svært få service folk med god kompetanse på disse. Han god erfaring med Teletor, men for tiden er økonomi sliten (kjøper for mye?) så da får nøden "lære naken...."

    Håper flere vil henge seg på (annet enn Nakamichi har egne tråder og er vel forsøpling?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Men det sitter en bitte liten låseskive i plast foran idler "felgen" Den MÅ sikres, ellers er det stort problem å få spiller i gang igjen. Forsvinner ofte i spilleren for aldri mer å komme til rette.
    Dersom du istedet for å kjøpe idler tire fra Marian går over til å kjøpe fra ESL (som jeg bruker), så får med ekstra låseskive på kjøpet ;)
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.180
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har ein 480z som eg kjøpte ny i si tid, men den blir ikkje mykje brukt nå. Ganske bra lyd i den med dei rette banda.

    Nakamichi480z.jpg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du istedet for å kjøpe idler tire fra Marian går over til å kjøpe fra ESL (som jeg bruker), så får med ekstra låseskive på kjøpet ;)
    Det var ikke med da jeg kjøpte for noen år siden. Men jeg var heldig og fant en som solgte en pose med 5.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det var ikke med da jeg kjøpte for noen år siden. Men jeg var heldig og fant en som solgte en pose med 5.
    Har bestilt fra ESL 5 ganger siden 2019 og alltid fått med en låseskive pr idler tire (uten å spørre om det) for del til Sankyo-tranporten. For classic-transporten får man ikke med låseskive (ihvertfall ikke til RX-505). Her er de nyeste prisene:

    1638172270301.jpeg

    Frakt med usporet brev 7 USD.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Veldig greit å vite torstej. Er nok noe lenger siden jeg kjøpte derifra. Også kjøpt et par motorer til Sankyo transporten fra dem.
    (regner med at det er du, som er på tapeheads også?)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Hehe, ja har samme brukernavn på tapeheads. Senest involvert i en tråd som ble stengt idag p.g.a. at den sporet av :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Super tråd på tapeheads :)
    Har ikke vært innom her på noen dager. Kraftig forkjøla og når jeg orker er det å prøve og lokalisere feil ved hjelp fra tapeheads. 700ZXL som pågår mest, men også en ZXE jeg ike har nevnt der, samt en 581Z.
    Ikke problem med å få tiden til å gå ;) Men for lite tid og for liten kunnskap om el siden av spillerne :cry:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn