Nais Noise

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje en litt uvanlig musikksjanger for de fleste, ok ikke for alle. Men denne hypnotiske musikkformen fenger meg til de grader.

Her er kanskje det beste musikkstykket jeg har hørt noen sinne.

Stor takk til Crusty som introduserte meg til disse artistene. Jeg er ham evig takknemlig!

Spenn på sikkerhetsbeltene og skru volumet til 11.

La oss starte med denne og jeg håper noen er med på leken. Kanskje selveste Crusty også selv om vi er litt uenige i OT.

BORIS WITH MERZBOW - "Vomitself"
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Er du epilektiker så de en annen vei. For oss andre så nyt!

 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Minner meg veldig om NWW: Shipwreck Radio. ;) - og ikke minst 'Changez de Blockeurs'
Sjekk ut denne siden: https://www.nursewithwound.co.uk/shop/
(nå skal det sies at mye av det Stapleton bedriver innebærer bruk av opptil flere musikkinstrumenter :cool: )
Denovali records har også mye snasent innenfor sjangeren.
:):)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
:cool: Boris er vel mer en lettere tilgjengelig utgave av Earth eller Sun ((O) :cool:
Har prøvd meg på dem før - fallt ikke helt i smak, 'Vomitself' var mye bedre :cool:
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Minner meg veldig om NWW: Shipwreck Radio. ;) - og ikke minst 'Changez de Blockeurs'
Sjekk ut denne siden: https://www.nursewithwound.co.uk/shop/
(nå skal det sies at mye av det Stapleton bedriver innebærer bruk av opptil flere musikkinstrumenter :cool: )
Denovali records har også mye snasent innenfor sjangeren.
:):)
Oh yeah. Nurse With Wound står høyt i kurs her, sammen med Skinny Puppy, LPD, Teargarden og Mimir etc Edward ka Spel er en musikkgud i min verden. Og vi er i det territoriet nå!

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Litt fattigere uten Boris, men du milde måne.

Merzbow Boiler Room Tokyo Live Set

 
  • Liker
Reaksjoner: 2m

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
--slår inn åpne dører der altså... vel - helt normalt :cool:
Har du noe anbefalinger når det gjelder Ka-Spel?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
--slår inn åpne dører der altså... vel - helt normalt :cool:
Har du noe anbefalinger når det gjelder Ka-Spel?
Ja veldig mange men de fleste av dem passer ikke i denne tråden, Men vi gjør et unntak for et slikt spørsmål får jeg ikke så ofte.

La meg ikke snakke men gi to eksempler: (liker du dette har du en venn for livet)

Dette er langt i fra Noise men så tillater meg denne digresjonen. Trådstartes privilegium.

LPD - The Grain Kings

The Tear Garden - You and Me and Rainbows
 
6

65finger

Gjest
Liker denne tråden. her skal det utforskes. LPD har jeg lastet ned på din anbefaling tidligere. det minner om et eller annet jeg lyttet en del tid for mange år siden. melder fra når det rinner meg i hu. Venter på mer, har lite å bidra med selv
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Holy shit! Krysser du speed metal Arne Nordheim og Einstürzende Neubauten så begynner vi å nærme oss.

Slaughtertable er så bra.


Advarsel til de med epilepsi eller hang til melodiøse trudelutter.

]
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Nurse With Wound Plays Changez les Blockeurs:
Changes les b.jpg



Boomkat Product Review:
Nurse With Wound rework The New Blocakders rare AF 1982 début, ‘Changez Les Blockeurs’ in a mechanically reclaimed reflux of the OG, as gruesome as McNuggets, and just as tasty.

For the uninitiated (or sensible-minded) listeners who are unfamiliar with The New Blockaders: they’re one of the cheeriest acts to ever emerge from Newcastle-upon-Tyne; a pair of siblings responsible for some of post-industrial/noise and avant-garde music’s greatest oddities, ranging from a severe collab with an early iteration of Coil, to pioneering cut-up recordings with Mixed Band Philanthropist, and even later recording for Prurient’s Hospital Productions. They’re basically certified noise music heroes (anti-heroes?).

As ever, NWW’as Steven Stapelton was way ahead of the curve in 1982, and the first person to pick up TNB’s début LP, which he subsequently distributed via United Dairies. 36 years later, he’s returned to that slab, seemingly with a hatchet and some steam-powered Victorian loom, to extract its guts and weave them into a sound which physically lives up the record’s title; Changez Les Blockeurs.

Across two sides, he hacks, splices and hacks up the OG in a tirade of frayed rhythmic complexity and decimated racket, at times sounding like a Saturday afternoon’s worth of striped geordies fed into a massive sausage grinder.

As grim as your life.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Ber om slakk til å pushe en av mine store favoritter, som på sine (3-4?) siste utgivelser flyttet seg fra pop til ..ehh? ''kunst-støy? :confused:

Scott Walker & Sunn ((O))) : Soused
Soused.jpg


Et moderne mesterverk i min bok!
 
  • Liker
Reaksjoner: 2m
G

Gjestemedlem

Gjest
Ber om slakk til å pushe en av mine store favoritter, som på sine (3-4?) siste utgivelser flyttet seg fra pop til ..ehh? ''kunst-støy? :confused:

Scott Walker & Sunn ((O))) : Soused
Vis vedlegget 554893

Et moderne mesterverk i min bok!
Takk for den. Det er litt som en krysning av Rush og Dead Can Dance. :)

Jeg liker det.


ps. ser de er på 4AD. Det rimer. .. hm kanskje du vil like This Mortal Coil også med Caroline Crawley ... verdt en tråd alene men kanskje litt utenfor tema. 4AF og Rough Trade har gitt meg mye glede.
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ikke musikk for alle men i hele min tid er har det kun vært en person på besøk som har nikket til denne CDen da han fikk øye på den. Vi er nok få. Dette er sedat musikk som utforsker lydbilder og det handler litt om å gi slipp på det tonale, så på en underlig måte passer det litt inn likevel. Jeg tror det et stadium før man er klar for noise. Dette er jo mer ambient, men kanskje kanskje ser noen sammenhengen.

Langt i fra så hektisk som det jeg har postet tidligere og basert på andre lydbilder men kanskje en til får sansen.. hvem vet.

ELpH vs Coil ‎~ Worship The Glitch ~ full album

For meg handler det om at musikk slett ikke skal baserere seg på toner og melodier men være fri til på å skape lybilder. Alt fra Slaughtertable til Tangerine Dream er innnefor.

Jeg håper kanskje på litt for mye men tror og håper jo på at jeg ikke er helt alene i litt uvanlige sjangeren.

Stillhet og ro vs noise er yin yang, men de henger sammen.
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Nå er vi ikke på diskoteket lenger.

Masonna - Untitled A
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Stillhet og støy er to sider av samme sak. Her noe stille og vakkert å lande på
.

Bohren & der Club of Gore - Dolores
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Boris kan gitar så det rekker. Jeg skulle gjerne sett han i samarbeid med Gaahl, det hadde blitt bra.

En lokal helt:

Gaahls Wyrd - Fra Mitt Gamle - Til Et Annet...

Han har potensialet til å ta det til noise.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Og just WOW til han der trommisen som klarer å holde følge! Han har jo totalt roen.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Har spilt 'Filigree and Shadow' en del, ikke den helt store tenningen -
Coil har jeg også liten erfaring med, kjøpte debuten (?) ('Horse Rotorvator') - men har hørt lite etter at de ble
mer avantgarde. Kom nettopp en nyutgivelse som jeg skal sjekke ut ('Black Lake District' eller noe sånt.

Konsert på Henie Onstadsenteret - må gå en runde og sjekke om jeg har 5000.- å legge i noe sånt :mad::D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Improviseringen i denne musikken har mye til felles med Jazz. :)

 
  • Liker
Reaksjoner: 2m
G

Gjestemedlem

Gjest
Har spilt 'Filigree and Shadow' en del, ikke den helt store tenningen -
Coil har jeg også liten erfaring med, kjøpte debuten (?) ('Horse Rotorvator') - men har hørt lite etter at de ble
mer avantgarde. Kom nettopp en nyutgivelse som jeg skal sjekke ut ('Black Lake District' eller noe sånt.

Konsert på Henie Onstadsenteret - må gå en runde og sjekke om jeg har 5000.- å legge i noe sånt :mad::D
Blood er platen der Caroline Crawley synger tre låter. Vakkert og sårt men har ingenting med noise å gjøre. Men vi kan jo ha flere tanker i hodet på en gang. Jeg skal si det såpass sterkt at den platen har en viktig del av mitt liv. Rart å snakke om den platen i en tråd som denne men .. hør på den i en helt annen setting. Caroline Crawley er for meg helt der oppe med Sandy Denny.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
.... Rart å snakke om den platen i en tråd som denne men .. hør på den i en helt annen setting. ...
Vel - jeg oppfatter ikke at estetikken er så fjern; det er snakk om komposisjoner med lange linjer, tilsynelatende monotont, men med spenninger og stemninger
som trer fram om man bruker tid. Umiddelbart kan det høres ut som støy (eller at ingenting skjer (f.eks. Earth)), men harmoniene har lengre intervaller
og spenningene fremkommer over lengre tid.
(Hjelpe meg for svada :rolleyes: )
for eksempel her:
Soliloquy.jpg


-som for mange (de fleste?) bare fremstår som støy (noe de egentlig har helt rett i...:rolleyes:) - men som for meg blir vakkert, engasjerende og faktisk givende.

Vi trenger en tråd for musikk som ikke må ha bass/gitar/trommer og stort sett 4/4 takt.
Feedback, elektroakustisk eller bare på siden av 4/4.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Her var det mykje tøfft.
Eg fekk litt flashback til 80-talet og Klaus Shulze. Dig It var ei plate eg likte godt.
https://www.youtube.com/watch?v=0dS9efcjdX0

Kanskje eg må tørke støv av nokre av dei gamle platene og høyre dei på ny.

Peder
Klaus Shulze har en høy stjerne i min bok. Nydelig høretelefonmusikk. Litt i samme gate som Phaedra fra Tangerine dream. Og du er spot on når det gjelder å fange ånden her, det handler om lydbilder og stemninger og musikk som får hjernen din til å virke selvstendig og ikke bare noen som slavisk følger en melodi eller en takt. det behøver på ingen måte å være høyt og brutalt.


En liten bonus til deg:

The Philosophy of Berlin School Synthesizer Music
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
.... Rart å snakke om den platen i en tråd som denne men .. hør på den i en helt annen setting. ...
Vel - jeg oppfatter ikke at estetikken er så fjern; det er snakk om komposisjoner med lange linjer, tilsynelatende monotont, men med spenninger og stemninger
som trer fram om man bruker tid. Umiddelbart kan det høres ut som støy (eller at ingenting skjer (f.eks. Earth)), men harmoniene har lengre intervaller
og spenningene fremkommer over lengre tid.
(Hjelpe meg for svada :rolleyes: )
for eksempel her:
Vis vedlegget 554961

-som for mange (de fleste?) bare fremstår som støy (noe de egentlig har helt rett i...:rolleyes:) - men som for meg blir vakkert, engasjerende og faktisk givende.

Vi trenger en tråd for musikk som ikke må ha bass/gitar/trommer og stort sett 4/4 takt.
Feedback, elektroakustisk eller bare på siden av 4/4.
Her lærte jeg et nytt ord. Soliloquy. Fin å ha i samlingen. Engelsk har et ord for det meste. :)

Lilith er også en figur som dukker opp i musikk jeg liker. Edward ka Spel er også fascinert av henne.

Vi spiller platen din:

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Så litt Edward mer ka Spel, her har vi vokal og mennesket i mixen. Men vi tar det et nytt hakk videre..

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Musikk for vann.

William Basinski - Watermusic II
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
To norske impro/støy musikere. Maja Ratkje og Lasse Marhaug

 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Tror nok jeg hadde fortrukket halvannen time med mongolsk strupesang fremfor tre minutter med dette.

Men, det er jo meg.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Thurston Moore, Keiji Haino og Tatsuya Yoshida
 
Topp Bunn