Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Affiniti

    Medlem
    Ble medlem
    17.03.2009
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    Steinar O skrev:
    g-h skrev:
    Sitter i dag og lytter til NaimDAC med både HiLine og Powerline. Veldig kald ennå, men herlig at ventetiden endelig er omme :)

    Det følgte med en Headline i pakken også, så mye spennende.
    Vel, har Dac gått seg varm og gitt et førsteinntrykk?
    Hvordan er det med brukervennlighet?

    Lurer fælt på hvordan du opplever powerline også, på de ulike produktene.

    Kunne fått min Dac på tirsdag, men reiser bort 3 ukers tid da, så den står litt, i påvente av DC-1 kabel.
    Jaaaa! g-h kom med en rapport nå. Dette er et produkt som gjør bankkortet glo heit gitt :)
    Hehe så sant så sant, slo til på den siste Dacen til kontrapunkt i dag. Så jeg gleder meg skikkelig ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Affiniti skrev:
    digiman skrev:
    Steinar O skrev:
    g-h skrev:
    Sitter i dag og lytter til NaimDAC med både HiLine og Powerline. Veldig kald ennå, men herlig at ventetiden endelig er omme :)

    Det følgte med en Headline i pakken også, så mye spennende.
    Vel, har Dac gått seg varm og gitt et førsteinntrykk?
    Hvordan er det med brukervennlighet?

    Lurer fælt på hvordan du opplever powerline også, på de ulike produktene.

    Kunne fått min Dac på tirsdag, men reiser bort 3 ukers tid da, så den står litt, i påvente av DC-1 kabel.
    Jaaaa! g-h kom med en rapport nå. Dette er et produkt som gjør bankkortet glo heit gitt :)
    Hehe så sant så sant, slo til på den siste Dacen til kontrapunkt i dag. Så jeg gleder meg skikkelig ;D
    Ai ai! Din snik ::) Håper at Kontrapunkt fortsatt får en demo boks nå da :)
    Lyst å sammenligne denne med CDX2, som er på billigsalg borte i UK om dagen. Men en CDX2 dekker jo uansett ikke MAC/PC avspillingen, så mye å tenke på her.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    balthar skrev:
    så spennede og så kostbart ;)
    Bach_Man skrev:
    Naim DAC med HiLine og Powerline er jo likevel langt billigere enn en plain vanilla CDX2. Hva som gir best lyd kan jeg ikke kommentere.
    Må si meg enig med B_M. Isolert sett er det endel penger, men sammenlignet med andre (basert på tester/ omtaler og Naimforum) Naim kilder er den et scoop etter mine begrep.
    Hør, den er en oppgradering for HDX til 50K og CDX2 til 35K. Når den så har "hub" egenskaper blir den en stjerne for meg ihvertfall.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Synes jeg så ett spørsmål om hvordan Ibl spiller her, men det må ha vært en mirage ;)

    Svarer litt uansett jeg, nå som jeg har fått de litt under huden. De er jo som så mange har sagt litt "elsk eller hat" disse. Det er nok mye fordi de er sjeldent gjennomsiktige og ærlige, og mangler ved første ørekast en god del egenskaper. De gjør jo egentlig ikke det, det er bare så mye grums som er vekk. De er i utgangspunktet kresne på plassering, vatring, stødighet osv. Den ene har en spike som har kjørt seg fast i tillegg, så jeg må justere alle de andre lik som den, noe som er uheldig. Skulle satt i nye, men har ikke kommet så langt, ettersom de heller ikke er mine. De har attpåtil bittelitt ulik avstand til bakvegg fordi det står en dør til et kneloft bak den ene. Men, til tross for alt dette, så spiller det som ei kule her! Mulig de har mer å by på sammenheng og gjennomsiktighet hvis alt gjøres riktig, men utover det passer de finfint til 250 med sin voksne og fyldige spillemåte. De skjærer rett til beinet og spiller det som er vesentlig å få med seg i musikken, og har en artig "fortellerevne", for å finne noe beskrivende.

    Jeg kjører uten sub, noe de helt klart trenger i mine øyne. Uten blir det til tider noe tynt, noe som fører til at enkelte plater blir litt masete, harde og uengasjerende å høre på, altså noe litt annet enn det vi kjenner som fordelen med naim, eller hva? Dette fører derfor også til at allroundegenskapene lider litt, her har jeg de samme erfaringene som Alshus. Sbl er nok bedre på akkurat det, men er samtidig ikke like gode på resten, tror jeg kanskje jeg synes , etter relativt kort erfaring med begge modeller. Ibl har en magi jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, men dette noe er ganske forførende.

    Sammenlignet med mine egne MA'er, mangler det naturligvis en del. Men, vi snakker om ganske så forskjellige prisklasser, og ikke minst at MA'ene er mer fulltone i forhold. Når det er sagt, er ikke 250 og MA'ene verdens aller beste match, tyngden og fylden til 250 gjør at MA'ene ikke er fullt så lynraske som de kan være, så det blir noe uforløst i det hele. Mistenker at dette er litt av det samme fenomenet som Vidar P erfarte med Spendor S9 og 250.2. Ibl'ene med sine små elementer har nok mer å gå på før de kan oppleves som trege.

    Hadde vært og hørt de med en sub, jeg tror det meste hadde falt på plass da. For sett bort ifra ett par småting, er de utvilsomt noe av det beste jeg har vært borte i selv. Det er en høyttaler for livet hvis du får den til, og den har ett passe stort rom å spille i. For den gjør virkelig det meste helt, helt riktig.

    Når denne platen nå snurrer i naborommet, er det vel egentlig fint lite jeg savner, bass inkludert. Men, MA'ene blir nok uansett, de er også høyttalere for livet , gitt at man får de til. De gjør heller ikke noe feil hvis elektronikken er god nok og balansert.

     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    DV 17d3 ha kommet og er montert...453 plug i superline igjen...demontering av oc 9 var som vanlig fortvillende, på grund av skruer.

    det spiller veldig fint...dypere og mer fokusert og med mer kontur....

    men jeg må si at jeg elsker oc 9 mk2 også :)


    ibl singer her maha...suben er på veldig lavt volum . trenges nesten ikke. jeg ha opplevt, at det er stor forsjel på aktivt og pasivt drift av ibl.ibl er høyttaler for livet, vis man få det til,ja. men de er så bortskjemt.

    jeg synst at mk2 versjon spiller ikke så hard. jeg kjenner det lit mer fra mk1 versjon ( hørte de siste gang i tyskland hos en venn )
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Da er Naca5 koblet. Har et sett fra Balthar inne.
    Måtte ta av det "headshellet" som satt på og dra kablene litt fra hverandre i høyttalerenden. Bananene er loddet fast i kabelen og ga et veldig solid inntrykk. Er bananene sølv, Balthar?

    Biwiring er fikset med et par Ultra High-End Super Audiophile Edition jumpere fra Hong Kong. Glitter og glamour!
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    Da er Naca5 koblet. Har et sett fra Balthar inne.
    Måtte ta av det "headshellet" som satt på og dra kablene litt fra hverandre i høyttalerenden. Bananene er loddet fast i kabelen og ga et veldig solid inntrykk. Er bananene sølv, Balthar?

    Biwiring er fikset med et par Ultra High-End Super Audiophile Edition jumpere fra Hong Kong. Glitter og glamour!
    hei brasse,

    ja naim bananene er sølv...bra å høre , at det spiller bra hos deg :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Det spiller faktisk jævli bra imo.
    Nå har jeg byttet en del på kabelsiden. Naca er på plass og det er også en Oblivion strømkabel av den drøyeste sorten. Har også fått orden på iTunes-avspillinga og det svinger noe hinsides.

    Me loves it!
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    bra å høre brasse...:)

    var det forsjel på nac5 og din VDG kabel ?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, bedre i toppen. VdH kræsjer ganske brutalt med eh.. tallene som gjelder for en matchende ht.-kabel til Naim. Totalt skifte av ht og strøm-kabler er det en solid oppgradering. Fin flyt og overraskende stramt og detaljert nedover.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    .. VdH kræsjer ganske brutalt med eh.. tallene som gjelder for en matchende ht.-kabel til Naim...
    Hvilken VdH og hva er tallene (LCR-verdiene) hos den du referer til? Nyfiken..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Resistance 20 °C / 68 °F: 0.9 Ohm/100 m.
    Capacitance: ~45 pF/m.

    http://www.vandenhul.com/p_C03.aspx
    Ja, kapasitansen er omlag 3 ganger så høy som for f.eks Linn K20 kabel (jeg har ikke tallene for NAC A5 i farta). Det interessante tallet for Naim-forsterkere er jo egentlig induktansen, den har de visst ikke oppgitt, men kapasitansen skulle tilsi en noe lavere induktans enn ønskelig ja. Men jøsses, jeg har da sett det verre..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Kjøpte meg nye høyttalere igår. Rega Ela mk2. Flotte musikalske, og ikke minst godt tatt vare på høyttalere fra en av Englands tradisjonsrike selskaper.

     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Pent Griffenfeldt.
    Jeg har bla. Rega sine nye RS7 på listen over høyttalere som må prøves ut hjemme når jeg får solgt Usherene.
    Leser at det skal være gode greier med Naim.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Vakkert oppsett Griffenfeldt.
    Jeg elsker Ela og hadde et par for noen måneder siden. Lurer faktisk på om det ikke er det eksakt samme parret som du har i stuen din nå. Dessverre var ikke min livsledsager like imponert over dem. Ikke noe problem da det ga meg enda en sjanse til å prøve noe annet.

    In other news: Kan jeg be alle naimister i landet om å krysse fingrene? Jeg har nemlig en ARO på hånden! Har lagt inn bud og håper det blir godt mottatt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker.

    Skjønner ikke helt hvorfor din bedre halvdel ikke ville ha disse i stuen. De er jo flotte, ikke tar de rare plassen heller.

    Jeg krysser fingerene for deg Kim.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Griffenfeldt skrev:
    Takker.

    Skjønner ikke helt hvorfor din bedre halvdel ikke ville ha disse i stuen. De er jo flotte, ikke tar de rare plassen heller.

    Jeg krysser fingerene for deg Kim.
    Takker for kryssede fingre.

    Damer og design; Hva skal man si? Merlin VSM som Ela erstattet var enda mer uønsket. Akkurat det var en god ting da jeg aldri ble fortrolig med de høyttalerene. Mye skrik og lite ull sier nå jeg. Jeg spilte mye mer musikk når Ela erstattet dem. Det er virkelig klassehøyttalere som fortjener skikkelig elektronikk. Jeg brukte Cursa3 og Exon med godt hell. Vil tro dine flotte naimkomponenter er enda bedre.

    Er det StageLine du benytter? Hva menes om den og hvilken PU?
    EDIT: PU fremkommer i signatur så spørmålet er hva menes om StageLine?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Stageline riiaen synes jeg har en helhetlig og fin gjenngivelse av musikken. Kanskje ikke verdensmester i alle hifi floskler, men den passer godt inn sammen med resten av systemet.
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Pent Griffenfeldt.
    Jeg har bla. Rega sine nye RS7 på listen over høyttalere som må prøves ut hjemme når jeg får solgt Usherene.
    Leser at det skal være gode greier med Naim.
    Disse kræver bestemt en hjemme demo før beslutning, jeg var ikke imponeret over R5-7-9 serien men de nye RS3 er langt lettere at få til at spille..
    Har selv ejet Ela i flere versioner og den er mycket bra til prisen.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    kult med all disse bilder :)


    det er vel de første dac i norge g-h ? fortel fortel please
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    kult med all disse bilder :)


    det er vel de første dac i norge g-h ? fortel fortel please
    Tanken er at det skal bli en test, så jeg vil ikke ødelegge (deltids) levebrødet mitt. Men akkurat nå går jeg gjennom alle Naim fasene av innspilling. Jeg spiller 3 sanger 1-2 ganger i døgnet for å høre forskjeller og akkurat nå er det snakk om enorme variasjoner.

    Spiller uten HiLine og Powerline akkurat nå, de skal plugges inn etterhvert.

    Den låter klart bedre enn den jeg hørte i England for 3 uker siden (den hadde eldre firmware).

    Mer kommer :)
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Du har fått deg en Teddy du også g-h?
    Er jo litt å banne i kirken, men hos meg funker Teddy'en bedre enn HiCap. De gjør noen ting likt, men også visse ting veldig forskjellig.

    Har hatt den en stund, og kjøpt fra Teddy siden Mk1 :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en olive hicap og gikk til teddycap III, klart løft! Det er burndy på dac'en ikke sant? Trenger en teddyxps du da..... ;D ;D
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Hadde en olive hicap og gikk til teddycap III, klart løft! Det er burndy på dac'en ikke sant? Trenger en teddyxps du da..... ;D ;D
    Skal du selge din? :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:


    Kjøpte meg nye høyttalere igår. Rega Ela mk2. Flotte musikalske, og ikke minst godt tatt vare på høyttalere fra en av Englands tradisjonsrike selskaper.

    Det der synes jeg låt kjempebra Griff, og til en veldig gøyal pris.....
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    g-h skrev:
    hifiguru skrev:
    Hadde en olive hicap og gikk til teddycap III, klart løft! Det er burndy på dac'en ikke sant? Trenger en teddyxps du da..... ;D ;D
    Skal du selge din? :)
    Nope men skal ha teddydac utover våren, vi kan jo dele på litt porto.....
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Status Naim Dac;
    Sendingen er lastet opp for utkjøring
    02.02.2010 09:39,

    I mellomtiden er psu satt til oppvarming og Burndy ligger klar.

    Avbilder også et utsnitt av oppsett før Dac. Kabeltøysen til høyre er powerkabler.
    Har gående et prosjekt her, der El. kurs/ stikkontakt skal flyttes og Grahams Hydra skal modifiseres, alternativt lage min egen versjon.
     

    Vedlegg

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    digiman skrev:
    leon skrev:
    Digiman; Hvordan går det med 202/napsc/200 ?
    Denne rekkefølgen virker vel å være fornuftig: Naim Dac (evt CDX2), Superline og Hi-cap?
    Jeg er mye i England fremover med jobb og har lagt merke til at det er mange CDX2 på markedet om dagen. Er dette en mere fornuftig match eller er det DACen som gjelder om dagen tro?
    Rekkefølgen er sikkert grei den, spørsmål om Dac/Cdx2, her må du nesten ta en runde
    med deg selv og finne ditt eget behov. Spiller du mye sølvplater og du tenker at det kommer
    jeg også til å gjøre i fremtiden, er jeg ikke i tvil om at Cdx2 vil passe perfekt inn i ditt
    system. Det ligger jo en Cds3 til salgs til en pen pris, men skal du ha ut potensiale i den
    må du nok opp noen hakk i naim systemet vedr. pre/effekt.
    Cdx2 er en glimrende spiller spør du meg, og den er lett og få tak i brukt til greie priser.
    Jeg gikk fra Cd5 til Cdx2 og forskjellene var stor.
    Dac er jo virkelig i skuddet! Har ikke hørt den, satser på høre den i løpet av uken.
    Superline-hicap er en fantastisk riaa løsning! har vanskelig for å se hvilken løsning som
    er bedre ? (Visst vi ser bort i fra supercap for hicap)
    Men igjen, her kommer behovet inn i bilde. Du kan jo prøve stageline for å se om du blir
    fornøyd med den ? Personlig vil jeg før prøvd å få tak i Linn linto brukt som er en veldig
    god riaa.
     

    mrLax

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    50
    Antall liker
    0
    Har i dag CB NAC42, NAP110, SNAPS og Dali Royal Scepter som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har fått tilbud om å kjøpe et par brukte Proac Response Two til rundt 5k, og lurer veldig på om jeg bør bytte ut Daliene. Jeg har dessverre ikke mulighet for prøvelytting.

    Så vidt jeg har lest i tråden tidligere er jo ikke Proac og Naim nødvendigvis så bra, men i seg selv er jo egentlig Proacen en bedre høytaler enn Dalien. Så det store spørsmålet er om jeg bør bytte?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man bør være litt varsom med ProAc Response, iallefall modellene som er pre-D. De hkan ha en egen evne til ikke å swinge med Naim-utstyr, de er ikke veldig gode på PR&T (selv om de er gode på mye annet), og da faller litt av poenget med Naim-utstyr bort for noen lyttere. Så disse bør du ikke kjøpe uhørt (det skal man jo egentlig ikke med noen høyttalere), eller hvis du verdsetter Naim-pr&t høyt. I mitt syn iallefall.

    Det fins mange høyttalere som er "tryggere" i den forstand at de har egenskaper som normalt og allmennt passer Naim-elektronikk godt.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Har ingen erfaring med Response Two, kun Two S. De spilte kjempebra med naim, samtidig som det utvilsomt skjedde mer når jeg fikk på mer typiske naim-vennlige høyttalere. Det man sier i dag, er vel forenklet at moderne ProAc passer bedre til naim enn klassisk ProAc. Skulle jeg først satt i gang med et høyttalerbytte, ville jeg nok like så gjerne snust på mer opptrådde stier, og litt freskere høyttalere enn nevnte modell, selv om denne er en kjempegod høyttaler isolert sett, og helt sikkert noen steg bedre enn Daliene.

    Høyttalerbytter kan være et sant strev, og da kan man like så godt tenke langt frem og gjøre det skikkelig. Ved å bytte til noe som halvveis viser hva elektronikken har i seg, får man vel bare blod på tann og ett nytt bytte rundt hjørnet?

    edit: Så Vidar P kom meg i forkjøpet der, ja. Man sier vel på mange måter akkurat det samme om eldre Spendor?

    mrLax skrev:
    Har i dag CB NAC42, NAP110, SNAPS og Dali Royal Scepter som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har fått tilbud om å kjøpe et par brukte Proac Response Two til rundt 5k, og lurer veldig på om jeg bør bytte ut Daliene. Jeg har dessverre ikke mulighet for prøvelytting.

    Så vidt jeg har lest i tråden tidligere er jo ikke Proac og Naim nødvendigvis så bra, men i seg selv er jo egentlig Proacen en bedre høytaler enn Dalien. Så det store spørsmålet er om jeg bør bytte?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Har kun fått hørt litt på Naim Dac via CD5XS digitalutgang og XPS2 som psu. Det tok noen timer før jeg koblet til, av hensyn til kondens.

    Førsteinntrykket mitt er mildt sagt meget positivt.
    Som g-h er inne på, her vil nok ting endre seg i tiden fremover.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    findes det en link til teddy pardos nye dac ?

    gratis med naim dacen steinar og g-h...venter tålmodig på deres beskrivelse etterhvert :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    balthar skrev:
    findes det en link til teddy pardos nye dac ?

    gratis med naim dacen steinar og g-h...venter tålmodig på deres beskrivelse etterhvert :)
    Den er ikke lansert ennå, kommer på nettsiden hans så snart den er klar til salg.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Takk til alle, men det er tross alt bare en hifiboks til. Eller er det helt riktig?
    Vi får se. Den endrer seg og mye må gjøres pånytt når den begynner å bli innspillt.
    Plassering, kabler mm.

    Det ble kommentert idag at den burde ha reference størrelse. Enig.
    Enter kommer det flere Dac`er eller så er dette bare "fyll i et tomrom"...og det blir med det.
    I såfall....for et fyll. Ihvertfall med XPS.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn