Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Også tydelig at anmelderen har holdt seg oppdatert med kranglingen på Naim-forum. At den bare ripper til wav er en dealbreaker for en pedantisk datanerd som meg selv, men en vanlig bruker vil vel neppe tenke mye på det, og det kan vel alltids fikses i en softwareoppdatering.
    Det er en dealbreaker om man skal kunne bruke musikken med andre avspillere på en fornuftig måte, altså at informasjon om sangen kan ligge i selve filen og ikke i et proprietært bibliotek. Jeg tror at når Naim åpner for lagring på NAS vil dette med slike formater tvinge seg frem.
    En ting som taler for wav lyd er jo at ved å bruke minst mulig cpu-kraft på dekoding vil man i teorien kunne få mindre støy både i form av elektronisk og viftestøy. Hvordan dette i dag er i praksis kan jeg ikke si.

    Jeg kan ikke skjønne at dagens mobile prosessorer ikke er kalde nok til at HDX kan klare seg uten støyende vifter internt. Dette vil jeg gå så langt som å kalle en design-feil. Merk at her er det nok snakk om at man måtte forlenget utviklingstiden mye om man skulle laget HDX på f.eks. en Linux-platform.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Men den kan spille flac og mp3 rippet fra en annen datamaskin. Den kan bare ikke rippe til disse fomatene for egen maskin. Jeg er også veldig skeptisk til wav og hva som skjer med metadataene om man vil flytte filene.

    Nå for tiden ripper jeg uansett manuelt og korrigerer metadata på omtrent hver eneste cd. Det går slett ikke an å stole på at automatiske tjenester skal gjøre dette riktig.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Desverre er dette hva jeg også gjør. Det betyr jo at tid og krefter for å få inn nye cder tar litt tid. Dette er nok også hva man må gjøre med mange norkse cd-er på HDX så det er vel ikke store forskjellen kanskje.
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    MaHa skrev:
    Gratulerer med en forsterker jeg så gjerne skulle hørt. Kildeoppgradering neste gang? Naim-synergi osv?
    Det er nok ikke usannsynlig!

    For LP-mediets del tenker jeg at det ser ganske ok ut nå, med P3/Stageline/XS/Flatcap2.

    Høyst trolig forlater jeg CD-mediet for godt etterhvert, jeg kan faktisk ikke huske når sist jeg spilte en CD utover å teste at brente CDer til venner og bekjente var vellykkede brenninger..., og kommer nok til å fortsette med digitalisert musikk foret til XSen via en ekstern DAC. I øyeblikket er jeg fornøyd med min Beresford, men siklet har vel begynt å renne på Stello også... Hmmmm...

    Forøvrig kan garantert min kombinasjon av utstyr høres av hvem som helst som måtte ha lyst til å slumpe innom min kant av hovedstaden ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, jeg er der i helgen. Får se hva en får tid til, hadde vært spennende. Kan du sende meg ett mobilnr på pm eventuelt?

    Analogkilden din er jo helt suveren, ikke noe å bekymre seg om det. Og i fin balanse mtp XS.
    Jeg er jo både gammeldags og rar på det meste, være seg møbler eller musikk, men jeg synes nå fysiske medier er uslåelig, og så gir de Naim-lyd helt fra oppstarten og :)


    Flaggerkatt skrev:
    MaHa skrev:
    Gratulerer med en forsterker jeg så gjerne skulle hørt. Kildeoppgradering neste gang? Naim-synergi osv?
    Det er nok ikke usannsynlig!

    For LP-mediets del tenker jeg at det ser ganske ok ut nå, med P3/Stageline/XS/Flatcap2.

    Høyst trolig forlater jeg CD-mediet for godt etterhvert, jeg kan faktisk ikke huske når sist jeg spilte en CD utover å teste at brente CDer til venner og bekjente var vellykkede brenninger..., og kommer nok til å fortsette med digitalisert musikk foret til XSen via en ekstern DAC. I øyeblikket er jeg fornøyd med min Beresford, men siklet har vel begynt å renne på Stello også... Hmmmm...

    Forøvrig kan garantert min kombinasjon av utstyr høres av hvem som helst som måtte ha lyst til å slumpe innom min kant av hovedstaden ;)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    tror ikke jeg liker at Naim nu setter digital utgang på spillerne sine for å bruke separat DAC, dette strider jo mot naims tidligere filosofi omkring dette.

    akk, den som akkurat har kjøpt CDX2, som blir gammeldags med engang nå som CDX2-2 kommer. slik blir det sikkert med CDS3 osså. :-\
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det virker jo litt overflødig å bruke en fullverdig cd-spiller sammen med DAC. Da kan jeg ikke se noen mening i å kjøpe noe annet enn den billigste modellen. CDS3 med ekstern DAC virker veldig merkelig.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Bach_Man skrev:
    Det virker jo litt overflødig å bruke en fullverdig cd-spiller sammen med DAC. Da kan jeg ikke se noen mening i å kjøpe noe annet enn den billigste modellen. CDS3 med ekstern DAC virker veldig merkelig.
    det var dette jeg selv tenkte, men business as usual?

    er mere spent på de mindre modell av ovator.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Det virker jo litt overflødig å bruke en fullverdig cd-spiller sammen med DAC. Da kan jeg ikke se noen mening i å kjøpe noe annet enn den billigste modellen. CDS3 med ekstern DAC virker veldig merkelig.
    Den integrerte CDspillerens naturlige avtaker er nettverksspilleren. Wifi/Ethernet inn og analog ut. Jeg anser CDX som et produkt av Naims lærekurve.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Selv er jeg på vei tilbake til cdspiller fra her. Dette er grunnet Naim sin trege introduksjon av dedikerte nettverksspillere (hvem har egentlig etterspurt en cdspiller med digital utgang?). Lyden blir jo fin med Naim i hele kjeden, og så er det veldig greit å slippe å rippe boks-sett med 50 cder.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ripper CD-bokser. Det er så kjekt når det er gjort. :)
    Men jeg skjønner deg godt jeg, det er gode argumenter for en Naimist. CDX HDX er en bastard mener nå jeg. Den første rene nettverksspilleren bør komme om ikke lenge. Toget går det.

    (Editert for feil typebetegnelse. Se Bach_Mans svar under.)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Du mener HDX?

    Ja den er jo kontroversiell, men bør ses som det den er, en one-box-solution for kunder med fet kommebok og teknoaversjon. Naimunity har jo en mye enklere implementasjon av nettverksspilleren som krever litt mer knowhow fra brukeren.
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    ...og da er XSen koblet opp, og i ferd med å få sine første toner.
    Mulig det er underbevisstheten, og smerten i lommeboka som spiller meg et puss, men allerede fra første anslag (første spilte streamede musikk var St. Germain, en god test) bekreftet denne boksen det jeg fikk synliggjort på lyttekveld hos Kontrapunkt - mer av alt. Hvordan blir ikke denne når den bare blir litt mer "varm i trøya"?

    Hvordan det så blir når Flatcap2 kobles inn over helgen ?
    Kjenner jeg allerede gleder meg vanvittig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bladde litt i Hifi & Musik på Narvesen. Ble overrasket over Powercuben til XS. Måler ikke godt, gitt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har du fått inntrykk at de fleste med naim er opptatt av hvordan ting måler? Les de 377 sidene om igjen...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Har du fått inntrykk at de fleste med naim er opptatt av hvordan ting måler? Les de 377 sidene om igjen...
    Nei.
    Det finnes mange apparater som låter bra selv om de ikke er perfekte på alle målinger, ikke sant? Og de liker lyden av Naim i Hifi & Musik fikk jeg da skumlest.
    Det pussige (for meg iallefall) er at Nait 5i (sic.) gjør en bedre powercubemåling enn XS.

    Er det slik at teknisk interresserte ikke får lov å være være Naimister, forresten? Man kan nesten få et slikt inntrykk her. Misforstår jeg?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Det meste Naim gjør er relatert til støy-paranoia og teknisk begrunnet.
    Og så er ikke Naimister teknisk interesserte?

    Hmmm ;)



    R
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    De 378 sidene er vel et bevis på at gode målinger ikke er avgjørende for å skape entusiasme.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Er det slik at teknisk interresserte ikke får lov å være være Naimister, forresten? Man kan nesten få et slikt inntrykk her. Misforstår jeg?
    Poenget er vel at Naimister flest anser teknisk analyse for å være en fåfengt reduksjonistisk øvelse. Det fungerer ikke slik her i landet, men i UK er Naim veldig opptatt av at utstyr skal demonstrereres og lyttes til, og at forhandleren helst skal komme hjem til kunden og installere utstyret. Greit nok at XS kanskje ikke måler like bra, men likefullt fremstår den ofte som en oppgradering i forhold til Nait 5i i en lyttetest. Supernait har jo bedre specs enn XS, men det er jo mange som likevel foretrekker XS, forstå det den som kan. CDX2 er en dyrere og teknisk bedre cdspiller enn cd5x, men likevel mener noen at sistnevnte er mer behagelig å lytte til. NAC252 er en langt dyrere forforsterker enn NAC282, men det har forekommet at brukere har nedgradert fordi 252 ikke falt i smak. Så som du kan forstå handler ikke Naimanskaffelser om at utstyret skal bli objektivt bedre, men om å få en lyd som man trives med, omtrent som når man velger platespiller og pickup.
     

    theodor

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    0
    Kan man høre Naim i Bergen? er det noen som selger merket eller tar det inn så man kan få lytte... Eller må man til hovedstaden?
    Da er vel London også et alternativ ;D ;D
    Mvh Theodor
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Mener det er bare Resonans i Stavanger og Kontrapunkt i Oslo som fører Naim.

    Mvh Ketil
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    250 gir musikken tonefarger og emosjonelle aspekter i et omfang jeg ikke kunne huske, gåtta banen.

    Ellers takk for en hyggelig ettermiddag og kveld igår, herr Alshus og balthar. Alltid like trivelig. Takk til Alshus for gourmetvarianter av Serrano, kastanjeblomsthonning, oster, oliven fra Lucca, sherry og jeg vet ikke hva.

    Fikk høre Sbl for første gang. Først via 250, deretter Phonosophie Bi-twin effekt. 250 er knallgod, Phonosophie enda bedre. I hvertfall der og da, men så er Phonosophien også priset ett sted mellom 250.2 og 300 også, i tillegg til at den var ca 2 år, mens 250 er noen år.
    Beskrive lyden er aldri lett, la meg bare si at det fløt musikk ut i rommet nonstop. Ren, uforvrengt musikk i sin mest naturlige form. Det blir jo ikke bedre enn det?

    Fikk nok en gang en liten bekreftelse på at Phonosophie er meget, meget gode saker, og låter ganske så black i sin presentasjon. Bør være meget aktuelt for de som liker Naim og lignende saker.

    Takk igjen for hyggelig besøk, boys.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    ja absolt hyggelig :)..takk for en fint kveld althus og maha!!

    oliven fra lucca var helt top. hmmm rare mensker disse vegetarianer..liker ikke serranoskinke ;)

    nå er det fest hos deg maha..:)..alt i grønn lys..og nei, bedre blir det ikke !

    kanskje bare aneledes ;)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    MaHa skrev:
    250 gir musikken tonefarger og emosjonelle aspekter i et omfang jeg ikke kunne huske, gåtta banen.

    Ellers takk for en hyggelig ettermiddag og kveld igår, herr Alshus og balthar. Alltid like trivelig. Takk til Alshus for gourmetvarianter av Serrano, kastanjeblomsthonning, oster, oliven fra Lucca, sherry og jeg vet ikke hva.

    Fikk høre Sbl for første gang. Først via 250, deretter Phonosophie Bi-twin effekt. 250 er knallgod, Phonosophie enda bedre. I hvertfall der og da, men så er Phonosophien også priset ett sted mellom 250.2 og 300 også, i tillegg til at den var ca 2 år, mens 250 er noen år.
    Beskrive lyden er aldri lett, la meg bare si at det fløt musikk ut i rommet nonstop. Ren, uforvrengt musikk i sin mest naturlige form. Det blir jo ikke bedre enn det?

    Fikk nok en gang en liten bekreftelse på at Phonosophie er meget, meget gode saker, og låter ganske så black i sin presentasjon. Bør være meget aktuelt for de som liker Naim og lignende saker.

    Takk igjen for hyggelig besøk, boys.
    Spennende lesning. Fokus akkurat som det bør være.

    Merker at jakten på den "nye" tidsriktige og optimale kilde, fjerner fokuset på avslappet musikkfokus.
    Under sånne omstendigheter er det fint å lese slike innlegg som dette.

    Skulle gjerne ha hørt et pre.Naim musikkanlegg sjøl jeg...iløpet av sommeren ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det kan nok ordnes, Steinar. ;)

    Steinar O skrev:
    Skulle gjerne ha hørt et pre.Naim musikkanlegg sjøl jeg...iløpet av sommeren ;)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    MaHa skrev:
    Det kan nok ordnes, Steinar. ;)

    Steinar O skrev:
    Skulle gjerne ha hørt et pre.Naim musikkanlegg sjøl jeg...iløpet av sommeren ;)
    Da forsøker vi det, flott :)

    Fikk noen linker til nettradio kanaler som jeg la til på Pc`en. Nå ligger NRK klassisk som et "album" i iTunes.
    Enkelt å spille av, god nok lydkvalitet (tilgjengelighet er viktig) og 1 boks mindre i racket.

    Etter de siste dagers hendelser rundt Naim bokser blir jeg mer sikker på at Naim går Linn`s vei. Fra nåværende Cdp til Cdp med digital ut (+ andre oppgraderinger), for tilslutt å bli Naim DS spillere.
    De som vil ha streamere må altså vente en stund, er mine gjetninger ;)

    Altså...her spilles NRK klassisk akkurat nå.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    i see it more that way : naim is going the way to offer you another box to your cd system now. the dac .so the cd player will consist out of 3 boxes.the hdx will also consist out of 3 boxes. i mean you don´t need to, but this is what will tempt many people here.

    yeah yeah just bite on it ;)...

    steinar.if you want to keep the naim sound and want to have it as simple and as cheep as possible i see an amp( i have of course a certain one inmy head.not just for my selling reasons ;) ) with a lavry da 10 and your apple lapp top for you. dependent on your future speakers you will be surprised how much you will get for money ;)..the satisfaction will also lay in the wallet. you will have a fantastic system ( lots of music and radio ) , with lots of funds back in you pocket...

    no it wont be green but red shining...;)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    En liten gruppestet foretatt under ukontrollerte forhold men over tid ;)

    Cambridge 840/v2 er uten tvil vinneren. Er blitt tilhenger av tonekontroller (finnes på 840/ og A60) - litt ekstra bass og vips så ligner det mye på en Hicapoppgradering. Nait 3r og A&R A60 (begge med mm-phono) er også gode og min erfaring er at det er overraskende liten forskjell alle tre forsterkerne i det lange løp. Naiten er nok den minst nøytrale, men ikke noe mindre morsom å høre på av den grunn. A60 er en liten perle av en forsterker, flott (balansert lyd) aldri ubehagelig å lytte til og ganske detaljert. 840/2 er god nok til mine behov.
    Kontrollert, detajert og balansert lyd (nå brukte jeg den betegnelsen igjen..) og bra nok på de fleste hifiparametre.

    Kilden er Cambridge 840/C som kan brukes med upsamlig, uten oppsampling osv - mange muligheter. Den har også to digitalinnganer med en god dac. Bedre enn Beresford og Dacmagic mener jeg.
    Min konklusjon er at det er forholdvis lite å hente på forsterkere og digitale kilder, har hatt en del forskjellig innom i løpet av åra, både rimelige og relativt kostbare kombinasjoner.
    Har gått fra 0 til 600 LP-plater på under to år og på analog gjengivelse er det større forskjeller lydmessig, selv på startmodellene jeg har benyttet. Mer moro er det også.
    Høyttalere brukt er Dynaudio DM 2/7 og selvsagt SBL; Plassert så godt jeg kan men mye jobbing dog uten måleutstyr. Har brukt Van Damme kabling hele veien - rimelige 12m ht.kbler og tre signalkabler for 700 kroner.

    Bare så det er nevnt, liker fortsatt Naim og glem ikke at jeg fortsatt har Nait 3r og SBL :)



    Hører også på NRK klassisk akkurat nå, men åpnet dagen med denne:

     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jeg ha salgt min sbl til en venn. han driver de med de gamle micromega refreance serien ( stage 6 cd player...radio...og den store ampen ). lytte veldig bra for penger...liker hvert gang å høre på hans set mens jeg er da.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Er nå blitt vaskeekte naimgutt! Kjøpt en Nait2 som skal drive et par Impulse H6 kloner i Hytteoppsettet.
    Utrolig kul forsterker :)beste uten rør
     

    Vedlegg

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    phonosophie?

    ..ser unektlig naimsk ut



    særlig remote er et tyveri fra naim, eller omvent?

    cambridge bedre enn Naim? :-\
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Gratulere 65finger :)
    Kom gjerne med noen linjer på åssen disse spiller sammen,har fulgt med på klone tråden og de høyttalerene virker imponerende,morro hvis de spiller bra med naim...

    Mvh
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    65finger skrev:
    Er nå blitt vaskeekte naimgutt! Kjøpt en Nait2 som skal drive et par Impulse H6 kloner i Hytteoppsettet.
    Utrolig kul forsterker :)beste uten rør

    takk for sist og gratis ! . kos deg med din første naim :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    phonosophie?

    ..ser unektlig naimsk ut



    særlig remote er et tyveri fra naim, eller omvent?

    cambridge bedre enn Naim? :-\

    ja formen er inspirert av naim 3 serien,men er av en helt annen kvalitet. resten av design er vel ikke så mye naim...

    fernkontrolen er en 3rd party produkt. det er ikke naim eller phonosophie. jeg kjenner minst 4 andere merker, såm brukker den type fjernkontrol.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den fjernkontrollen blir brukt av "alle".


    Ellers takk for trivelig aften. Mye god mat ja. :)
     

    Wodger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    nilsen64 skrev:
    særlig remote er et tyveri fra naim, eller omvent?
    Hvis det er noe man *ikke* burde rappe fra Naim så er det vel fjernkontrollen... ::)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Wodger skrev:
    nilsen64 skrev:
    særlig remote er et tyveri fra naim, eller omvent?
    Hvis det er noe man *ikke* burde rappe fra Naim så er det vel fjernkontrollen... ::)
    nei, den standard remote er ikke no særlig.

    selv bruker jeg denne:



    den er veldig praktisk og lyser herlig naimgrønnt i mørket. :D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    balthar skrev:
    65finger skrev:
    Er nå blitt vaskeekte naimgutt! Kjøpt en Nait2 som skal drive et par Impulse H6 kloner i Hytteoppsettet.
    Utrolig kul forsterker :)beste uten rør

    takk for sist og gratis ! . kos deg med din første naim :)
    takk for det balthar og takk for sist :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn