Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jeg var egentlich altid takknemelig å slippe sån ting...ekstra penger og ekstra en box til, men tror absolut på det , vis dere ser det som en oppgradering i anlegg...

    jeg har mer en annen sorge...hafslund skrevet en raport at jeg har en feil elektrisk oppset i min stue. egentlig bør min elektriker vitet om det nor han instalerte det 5 års siden...nå er han konkurs. jeg ha et eget kurs for min anleg såm er jordet 16 A...resten i stuen er ujordet. hafslund mente det går ikke. så jeg må bestemmer meg for ellers helle stuen jordet eller ikke...jeg er mer red for, at den annen kurs ler seg ikke jorde på grund av for tykke kabler ( såm føres i et rør i take hos meg )...hva skjer vis de skifter mit anleggs kurs til ujordet med lyden ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok dessverre ikke bare Hafslund som mener at du ikke kan ha jordet og ujordet kurs i samme rom, det er vel en nokså valid tolkning av norsk lov det der. Noen av oss kan jo ha det allikevel, ulovlig som det enn måtte være, men vi får satse på at vi/de vet å ikke koble sammen apparater tilkoblet forskjellige kurser.

    Selv er jeg ikke spesielt overbevist om at jordet superduperkurs er så veldig mye stas for annet enn hifiegoet; jeg har og har brukt begge deler (ujordet 10A og jordet 16A) til hifien, og forskjellene har vel i beste fall vært i størrelsesorden med å bruke enda en HC med 282... dvs muligens merkbart men slett ikke verdt å bruke mye penger på.

    I min mening så behøver du ikke bekymre deg mye for Isotek o.l.; noen kan ha noe nytte av det, andre ikke. Men jeg tror personlig ikke at det er mange Naim-eiere som får en lydmessig oppgradering svarende til mer enn prisen av Isotek-boksen, jmf prisen av alternativ oppgradering av andre ting i kjeden.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    balthar skrev:
    jeg var egentlich altid takknemelig å slippe sån ting...ekstra penger og ekstra en box til, men tror absolut på det , vis dere ser det som en oppgradering i anlegg...

    jeg har mer en annen sorge...hafslund skrevet en raport at jeg har en feil elektrisk oppset i min stue. egentlig bør min elektriker vitet om det nor han instalerte det 5 års siden...nå er han konkurs. jeg ha et eget kurs for min anleg såm er jordet 16 A...resten i stuen er ujordet. hafslund mente det går ikke. så jeg må bestemmer meg for ellers helle stuen jordet eller ikke...jeg er mer red for, at den annen kurs ler seg ikke jorde på grund av for tykke kabler ( såm føres i et rør i take hos meg )...hva skjer vis de skifter mit anleggs kurs til ujordet med lyden ?
    Man trenger ikke ha noen Isotek, men hos meg er det investert mange penger i elektronikk og den bør ha gode arbeidsvilkår.
    I tillegg ligger den mitt yrkesfag nær :)

    Man skal også huske på at Isotek og tilsvarende er et gode mht sikkerhet, både for elektronikken, men også reint teknisk sett, overspenning osv. Når den i tillegg er satt ned fra 14K til 8K (Sigmas) hjelper det fælt.
    At den gir lydforbedring kan en se på som en bonus ;)

    Hafslund har nok helt rett. Jordet og ujordet i samme rom er ikke godkjent. Om du har skjultanlegg i vegger og tak er det enkelt å trekke en jordleder i rørene og montere jordede kontakter. Ved praktisk utførelse kan det hende det gjøres enklest ved å trekke alle lederne i et rør pånytt. Verstehen sie? ;)
     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Det står jo på (alle?) Naim-produkter at de kun skal brukes med jordet kurs. Er dette for å være på sikre siden mhp. el-sikkerhet, eller har det noen annen forklaring?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har det gjort i alle år; jeg skal ikke foregripe noen forklaring; men jeg vil tippe at andelen av Naim-apparater som opp gjennom årene har blitt brukt på ujordete kurser er nogenlunde lik med øvrige hifiapparater. Uten at det så langt har avstedkommet noen dramatikk tydeligvis.

    Hos meg låter det som sagt kun marginalt bedre, men det kan godt være mye sikrere ellers også, uten at jeg har noen kjennskap til det.

    Mvh Vidar P
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Det har det gjort i alle år; jeg skal ikke foregripe noen forklaring; men jeg vil tippe at andelen av Naim-apparater som opp gjennom årene har blitt brukt på ujordete kurser er nogenlunde lik med øvrige hifiapparater. Uten at det så langt har avstedkommet noen dramatikk tydeligvis.

    Hos meg låter det som sagt kun marginalt bedre, men det kan godt være mye sikrere ellers også, uten at jeg har noen kjennskap til det.

    Mvh Vidar P
    Jeg har også basically blitt fortalt at jeg MÅ ha jorda kurs med Naim, både av dem og Teddy Pardo. Men jeg sitter altså her med ujordet 10A, og har aldri brukt noe annet i hifi-sammenheng. Har forøvrig heller aldri hatt problemer med brum/støy, som flere jeg kjenner med jorda kurs har hatt. Men godt å høre at jeg ikke nødvendigvis må legge ny jorda kurs til stua (to, om jeg skal ha en egen til hifi...).

    Derimot mener vel Isotek og andre leverandører av lignende produkter at de må tilkobles jord for å fungere etter hensikten/ha en reell effekt. Synspunkter?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Har ikke satt meg inn i dette med stjernejordingen, men tror jordet kurs henger sammen med måten Naimkomponenter er koblet sammen på.
    Husk også at ved en feil i et elektrisk apparat skal feilstrømmen/ jordstrømmen kunne finne et trygt potensial, så vi snakker nok ikke bare om lydforbedring.

    Om man unngår brum fra komponenter ved å ikke ha jordet kurs, så vil ikke det si det samme som at "problemet" er løst. Nå var det ikke slik jeg tolket Carter, men bare så det er sagt ;)

    Å satse masse på elektronikk er en ting, men totaliteten er vel så viktig. Med det mener jeg rommet og akustikk, strømtilførsel av kvalitet, el. sikkerhet. Kanskje viktigst til slutt, noe jeg fikk kjenne på ved søndagens besøk, la musikken veillede deg til gode opplevelser foran anlegget. Det siste må oppleves i praksis....
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jawohl der herr ;)

    takk for alle inspil her...veldig nyttig, såm altid...jeg inbilde meg , at det lydet mye bedre , når kurset blir bytet til eget kurs og fra 10 til 16 amp. men det kan hender, at det er det samme intrykk en å spiller in nye kabler.

    jeg skulle gjerne betaller for det å trekker en ny kabel i rør, men er red at den ikke tåller 2 jordet kabler i et rør. tror det er for tynn. en elektriker bør har vitet det egentlig, nor han instalerte anlegg her.

    vel vel...det er også vanskelig å få takk i en uansett...


    så hva blir spillt den kvelden hos deg steinar ?

    vinyl eller ripped filer ?..jeg høre foresten cd fra min dvd player akurat...musikk stor sikkert i forgrund, men man er ja lit bårtskjemt ;)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    balthar skrev:
    jawohl der herr ;)

    takk for alle inspil her...veldig nyttig, såm altid...jeg inbilde meg , at det lydet mye bedre , når kurset blir bytet til eget kurs og fra 10 til 16 amp. men det kan hender, at det er det samme intrykk en å spiller in nye kabler.

    jeg skulle gjerne betaller for det å trekker en ny kabel i rør, men er red at den ikke tåller 2 jordet kabler i et rør. tror det er for tynn. en elektriker bør har vitet det egentlig, nor han instalerte anlegg her.

    vel vel...det er også vanskelig å få takk i en uansett...


    så hva blir spillt den kvelden hos deg steinar ?

    vinyl eller ripped filer ?..jeg høre foresten cd fra min dvd player akurat...musikk stor sikkert i forgrund, men man er ja lit bårtskjemt ;)
    Koble fra jordingen, sett på en ujordet kontakt.
    Når det verste maset har lagt seg, kobler du til jordingen igjen. ;) Thats it.

    Vi spilte vinyl og cd. Har ikke fått koblet opp SB3 enda.

    Det var fokus på musikken stort sett hele tiden og at den ble spilt på en Cambridge til kr 3K, spilte liten rolle akkurat da.
    Det sterkeste inntykket på meg var Maria Callas "Recital" fra "Norma". Går rett til hjerterota hver gang.
    Dvorak 9. symfoni hørte vi også på fra CD.

    Vidar kicket også på bounce og VTA på lp12. Her må noe gjøres.

    Digitalt for fremtiden? Ja, si det. Det får bli noe temporært ;D siden dette mediet langt fra har satt seg.
    Lurer faktisk på en Naimdac, med Cambridge e.l som drive og pc/ mac, inntil verden får bestemt seg for hva vi skal leve videre med. Samtidig blir jeg mer og mer fasinert over HDX. Det er er jo egentlig en permanent/ temporær løsning ifra Naim :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Vidar kicket også på bounce og VTA på lp12. Her må noe gjøres.
    Ble ikke spilleren din satt opp av Lejonclou i fjor? Trodde han hadde litt peiling på oppsett av LP12......
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Vidar kicket også på bounce og VTA på lp12. Her må noe gjøres.
    Ble ikke spilleren din satt opp av Lejonclou i fjor? Trodde han hadde litt peiling på oppsett av LP12......
    Det var vel det Vidar spurte meg om også...og meg selv inkludert.

    Spilleren har vært flyttet endel ganger siden da. Det ble satt inn nye fjærer og de bør vel etterjusteres noe.
    Bounce har nok en naturlig forklaring, men VTA? Justert med 200gr. kanskje?

    Må innrømme at jeg har hatt mest fokus på å spille musikk med den siden ifjor sommer....og å flytte på den da :)

    Skal ta frem min lekre jig en av dagene og justere.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Skal ta frem min lekre jig en av dagene og justere.
    Ja, alt blir utrolig mye enklere med en jig. Spilleren min bouncer som aldri før etter oppsettet i juli. Har bare stått på hylla og spillt siden.
    Jiggen har vært i bruk, men ikke på gromspilleren. Har ikke engang montert min Benz LP som jeg kjøpte før jul. Nå spiller det så bra at Ruby'en får noen måneder til før den blir flyttet på spiller nr.2.

    Husk å ta av armkabelen når du setter igang med bouncingen og remmen må være på. Men det visste du sikkert fra før 8)

    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siden du bringer det på bane Steinar; bounce er jo virkelig way-off, og VTA er flere mm feil (høy i bakkant). Jeg har selv hatt nye fjærer ved anledninger, men bounce har aldri blitt så (!) way-out selv etter flyttinger av spilleren; så summert sett så vil for meg den svære bounce-feilen og den grove VTA-feilen synes å indikere at Lejonklou nok ikke akkurat gjorde en overbevisende jobb i ditt tilfelle.

    Det faktum at platespilleren ikke totalt knuste Cambridge 640 ved lytting er vel også en indikator på hvor godt den fungerer. Så her tror jeg du har rett; her må noe gjøres. Du har jo jigg selv, og godt øl, så mulighetene er absolutt tilstede :)

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    balthar skrev:
    jawohl der herr ;)

    takk for alle inspil her...veldig nyttig, såm altid...jeg inbilde meg , at det lydet mye bedre , når kurset blir bytet til eget kurs og fra 10 til 16 amp. men det kan hender, at det er det samme intrykk en å spiller in nye kabler.

    jeg skulle gjerne betaller for det å trekker en ny kabel i rør, men er red at den ikke tåller 2 jordet kabler i et rør. tror det er for tynn. en elektriker bør har vitet det egentlig, nor han instalerte anlegg her.

    vel vel...det er også vanskelig å få takk i en uansett...


    så hva blir spillt den kvelden hos deg steinar ?

    vinyl eller ripped filer ?..jeg høre foresten cd fra min dvd player akurat...musikk stor sikkert i forgrund, men man er ja lit bårtskjemt ;)
    Koble fra jordingen, sett på en ujordet kontakt.
    Når det verste maset har lagt seg, kobler du til jordingen igjen. ;) Thats it.

    Vi spilte vinyl og cd. Har ikke fått koblet opp SB3 enda.

    Det var fokus på musikken stort sett hele tiden og at den ble spilt på en Cambridge til kr 3K, spilte liten rolle akkurat da.
    Det sterkeste inntykket på meg var Maria Callas "Recital" fra "Norma". Går rett til hjerterota hver gang.
    Dvorak 9. symfoni hørte vi også på fra CD.

    Vidar kicket også på bounce og VTA på lp12. Her må noe gjøres.

    Digitalt for fremtiden? Ja, si det. Det får bli noe temporært ;D siden dette mediet langt fra har satt seg.
    Lurer faktisk på en Naimdac, med Cambridge e.l som drive og pc/ mac, inntil verden får bestemt seg for hva vi skal leve videre med. Samtidig blir jeg mer og mer fasinert over HDX. Det er er jo egentlig en permanent/ temporær løsning ifra Naim :)

    til callas har jeg faktisk fortsat ikke fåt noe tillgang..dvorak er i min sammling med flere skiver.
    er akurat tilgange med bartok og prokofiev


    vi går ja vel i det same rettning med digital replay...blir spennende å ser hva naim levere i mai...

    jeg synst hdx er en veldig kjekk box ( og lyder veldig bra ), men desverre for dyrt og ikke helt ferdig. jeg og mange andere har nevnet det før , at disker er for små...650 cd er rett og slett ikke nok for min sammling. og jeg har ikke lyst til å kobler externer disker. men det findes andere herrer på NAIM FORUM såm er ivrig nok å ta del av vert hdx diskusjon og er ikke red for en 3 box løsning ( hdx+ 555ps + dac :eek: )
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Hva mener du med remmen FZ?

    Du har nok helt rett Vidar. Bounce er way off. Noe må gjøres, Jig og kaffe. :)
    Sist jeg sjekket bounce var den super, så noe har skjedd. Man kan si saker og ting om FL, men så galt var det ikke.

    Balthar: Enig, dette tar av på naimforumet for enkelte.

    Fantastisk!!!
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    xv - 1s kommer å takker også...sel vis aro er ja en ganske skånsom ( er det riktig norsk ? ) arm. oh man i would never dare to buy one :-\...har fortsat ikke montert min te kaitora...vet ikke vis rega 250 er bra nok, sel vis den lyder helt utrolig og uforvented bra med 20 xl på dps...til min lykke...jobbe mye hjeme fra og da lander masse vinyl gjenom dagen på terleiken ;)
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Steinar O skrev:
    Har ikke satt meg inn i dette med stjernejordingen, men tror jordet kurs henger sammen med måten Naimkomponenter er koblet sammen på.
    Husk også at ved en feil i et elektrisk apparat skal feilstrømmen/ jordstrømmen kunne finne et trygt potensial, så vi snakker nok ikke bare om lydforbedring.

    Om man unngår brum fra komponenter ved å ikke ha jordet kurs, så vil ikke det si det samme som at "problemet" er løst. Nå var det ikke slik jeg tolket Carter, men bare så det er sagt ;)

    Å satse masse på elektronikk er en ting, men totaliteten er vel så viktig. Med det mener jeg rommet og akustikk, strømtilførsel av kvalitet, el. sikkerhet. Kanskje viktigst til slutt, noe jeg fikk kjenne på ved søndagens besøk, la musikken veillede deg til gode opplevelser foran anlegget. Det siste må oppleves i praksis....
    Jeg kan fint lite om disse tingene selv, og det virket som sikkerhetsaspektet var det sentrale (for Pardo), ift bruk av jorda vs ujorda kurs. Er dog usikker på å investere i et nettfilter, når selv produsentene sier jeg ikke vil ha nytte av det uten jorda kurs. Men dingse-fyren i meg synes jo det er litt fristende å prøve en ny Isotek G2 Minisub til 5000 kr (i svart, sef.). På den annen side har jeg verken plass eller råd for øyeblikket, og er litt ferdig med jaget...
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    har dine gurus kommet carter ?

    hva synst du om teddy capen ?
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    balthar skrev:
    har dine gurus kommet carter ?

    hva synst du om teddy capen ?
    Både Guru og DualTeddyCap er i hus, men venter på en kabel. Solgte nemlig alle mine kabler med Flat-Cap 2x, også Snaic 4, da kjøper, en trivelig kar nordpå med bla. CD5x/Nait XS/Neat Momentum 3i, gjerne ville ha alle... Så her sitter jeg og venter. Igjen. FC2x ble stående på gulvet pga plassmangel, men den lille DTC'en (midt mellom NAPSC og HI-Cap i str.) får plass i hylla. Og nå slipper jeg å kjøpe en NAPSC når jeg etterhvert får meg en Headline.

    Men jeg hadde et par fine uker, og Naim/Guru-systemet imponerer stort med sin "fysiske" presentasjon. Ble overrasket over hvor mye FC2x løftet opplevelsen - flere dimensjoner led da jeg koblet den fra (jeg gadd ikke å prøve uten FC2x da jeg først koblet det opp); Jeg har konsentrert meg om fem eldre plater med gitaresset Tony Rice de siste ukene (se bla. http://tinyurl.com/deeqsj, http://tinyurl.com/b4tma6 og http://tinyurl.com/cj3hyu - sjekk harmoniene midtveis. C&W-alarm!), og aspekter som fokus, presisjon, hurtighet, detaljer, ro, dynamikk og nærhet generelt var alle tydelig redusert. Spent på DTC. Kommer muligens tilbake med en mer utførlig redegjørelse og bilder etter hvert, da flere av dere har etterspurt det.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Hva mener du med remmen FZ?
    LP12 har remdrift og da er det en rem som overfører krefter fra motoraksling til tallerken. Remmen eller reima eller strikken. Got it ;)

    FZ

    Edit: Det er forøvrig den glatte siden av reima som skal peke innover.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Steinar O skrev:
    bruce skrev:
    Dette kan jeg dessverre lite om. En kamerat har laget dette til meg. Jeg vet at nettkablene har god skjerming. Nettfilteret fører spenningen gjennom et magnetfelt. Nettstøy blir kanalisert ut til jord. Her stopper min kunnskap.

    Jeg har hatt dette en stund, og har hørt filteret i flere oppsett. Som sagt: Etter å ha prøvd begge deler er det uaktuelt å koble ut nettfilteret igjen. Jeg kjenner igjen din beskrivelse av virkningen med Isotek. Ellers blir bassen strammet opp med filteret hos meg.
    Har ikke så mye kunnskap om filtrering jeg heller.
    Din høres ut som en nettstabilisator eller en skilletrafo (magnetfeltet ditt) med galvanisk skille.

    Isotek gir stjernejord. Den fungerer også som en stabilisator på spenningen.
    Må lese mer om det finnes på nett.
    Det er en spole med en ferritt-kjerne i filteret. Kun diskrete komponenter. Den må kobles til en jordet kurs for å fungere. Jeg fikk den først i en versjon uten stjernejording, men syntes ikke den fungerte så bra. Han la da inn stjernejording av kontaktene, og det gjorde susen. Stjernejording er tydeligvis viktig. (Vet ikke om dette gir mening, men det skyldes min manglende tekniske innsikt).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stjernejording er også angivelig en av de vesentligste forskjellene mellom Isoteks generasjoner G1 og G2. Med G2 passet disse apparatene plutselig mye bedre med Naim-apparater; og det kan være verdt å merke seg at noen av de ivrigste kritikerne mot Isotek med Naim gjerne kan ha hørt kun G1.

    Jeg leste et intervju eller hva det var med en av sjefene på Isotek om hvorfor stjernejord; svaret var noe slik som "because we like Naim".

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    takk for raport carter :)..er spent , hva du forteller senere om forsjel mellom originaler naim psu og teddy cappen
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Hva mener du med remmen FZ?
    LP12 har remdrift og da er det en rem som overfører krefter fra motoraksling til tallerken. Remmen eller reima eller strikken. Got it ;)

    FZ

    Edit: Det er forøvrig den glatte siden av reima som skal peke innover.
    Ante at det kunne være reima (som vi arbeidende Østlendinger sier ;) ), men forstod ikke helt hva det hadde med justeringen å gjøre.
    Løsner selvfølgelig armkabelen og kontrollerer bounce etter at den er satt på igjen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Ante at det kunne være reima (som vi arbeidende Østlendinger sier ;) ), men forstod ikke helt hva det hadde med justeringen å gjøre.
    Løsner selvfølgelig armkabelen og kontrollerer bounce etter at den er satt på igjen.
    Mange justerer bouncinga uten at reima er montert. De får seg ofte en skuffelse når reima monteres. Bouncinga blir som regel helt eller delvis ødelagt og det er bare å starte på nytt.....og det kan ta lang tid å få en perfekt bounce helt uten horisontal bevegelse.

    FZ
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    balthar skrev:
    takk for raport carter :)..er spent , hva du forteller senere om forsjel mellom originaler naim psu og teddy cappen
    Det blir jo ingen reell sammelikning, ettersom jeg ikke kan A/B-teste (noe som er fryktelig kjedelig i alle fall...), men må basere meg flyktige minner... Og Snaic 4 er i tillegg bytta med AR Sound Green 4. Men så lenge det ikke spiller dårligere, er jeg happy ;).
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    FZ skrev:
    Steinar O skrev:
    Ante at det kunne være reima (som vi arbeidende Østlendinger sier ;) ), men forstod ikke helt hva det hadde med justeringen å gjøre.
    Løsner selvfølgelig armkabelen og kontrollerer bounce etter at den er satt på igjen.
    Mange justerer bouncinga uten at reima er montert. De får seg ofte en skuffelse når reima monteres. Bouncinga blir som regel helt eller delvis ødelagt og det er bare å starte på nytt.....og det kan ta lang tid å få en perfekt bounce helt uten horisontal bevegelse.

    FZ
    Jeg forstår og er glad for innspillet FZ.
    Nå ender det kanskje med at PSU/ arm forsvinner ved annonsering og da blir det vel ikke justering før nytt er på plass.
    Ønsker å avslutte fremtidige oppgraderinger nå.

    Isotek Sigmas er avbestilt. Den som er til hjemlån gir meg forbedringer, men etter dagens testing føler jeg ikke for å gå videre med saken. Overspenningsvern kan kjøpes billigere.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Fikk ARO tilbake i går, etter at den har vært hos Naim Audio for bytting av internkabling og generelt vedlikehold.
    LP12/ARO brukte cirka tre sekunder på å feie CD5X ettertrykkelig av banen. Og da med feil VTA, Azimuth og det som tenkes kan.
    Aner VIRKELIG ikke hva de snakker om, de som lurer på hva som er best, CD eller vinyl.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det tenkte jeg også ikveld etter å ha stelt litt med spilleren. Sammen med Nait2 spiller Rock'en så grenseløst "riktig", selv sammenlignet med Cds2, som selv er så god som man får de, imo. I særdeleshet denne sømløsheten og helheten i musikken, cd makter det nesten, men det er noe ekstra der med den analoge. Mektigere, fyldigere, mer musikk, mindre lyder.

    toriamos skrev:
    Aner VIRKELIG ikke hva de snakker om, de som lurer på hva som er best, CD eller vinyl.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er fordi du ikke har prøvd 52(eller dens storebrødre) ennå. ;)

    Men vinyl er mye bedre her også. Mer liv, bevegelse og innsikt(et uttrykk jeg gjerne låner av deg, Vidar).
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    toriamos skrev:
    Fikk ARO tilbake i går, etter at den har vært hos Naim Audio for bytting av internkabling og generelt vedlikehold.
    LP12/ARO brukte cirka tre sekunder på å feie CD5X ettertrykkelig av banen. Og da med feil VTA, Azimuth og det som tenkes kan.
    Aner VIRKELIG ikke hva de snakker om, de som lurer på hva som er best, CD eller vinyl.
    Jeg synes også min lp12 overgår cdp med god margin.
    Vel, den er ikke optimal, men det har sine naturlige årsaker.

    At jeg allikevel kan sitte å høre musikk via en 3K cdspiller betyr vel at jeg har fokus på musikken det da :)
    Utskiftingene jeg gjør i racket nå er av samme årsak, for musikkens skyld...og så skal det være Naim....og praktisk...og ikke koste noe mer enn nåværende.

    Mvh :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Er det noen som har en formening om Stageline er en worthwhile oppgradering over Cam 640P? Er forsåvidt veldig fornøyd med boksen jeg har nå, men så var det dette med Naimsynergi da; kanhende det er lurt å få litt av dette inn i anlegget?

    Skulle til å låne en av Kpunkt men de ville jeg skulle deponere fullpris på den, noe som virker helt bak mål. Så da kommer det nok heller en over fjorden tenker jeg hvis det skulle bli aktuelt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke hva som er galt med å måtte deponere fullpris for å låne, i mine ører høres det helt greit ut; hva er problemet? Ikke "bak mål" overhodet i mine øyne. Jeg hadde vært takknemlig for å få låne jeg.

    Når det så er sagt, så hadde jeg vel ikke skulle sett den oppgraderingen som noe VFM kvantesprang med iSupply iallefall. Men lyden den gir er jo mye avhengig av psu'en også. Selv hadde jeg nok også skulle ha gløttet på om ikke andre deler av kjeden hadde vært mer hensiktsmessig å bruke pengene på.

    Mvh Vidar P
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vidar P skrev:
    Jeg skjønner ikke hva som er galt med å måtte deponere fullpris for å låne, i mine ører høres det helt greit ut; hva er problemet? Ikke "bak mål" overhodet i mine øyne. Jeg hadde vært takknemlig for å få låne jeg.

    Når det så er sagt, så hadde jeg vel ikke skulle sett den oppgraderingen som noe VFM kvantesprang med iSupply iallefall. Men lyden den gir er jo mye avhengig av psu'en også. Selv hadde jeg nok også skulle ha gløttet på om ikke andre deler av kjeden hadde vært mer hensiktsmessig å bruke pengene på.

    Mvh Vidar P
    Hmm, ok, har ikke helt oversikt over kutyme mht hjemlån av utstyr, så da er det vel no prob. Bare det at cash er slitsomt i disse dager ;)

    Mht andre deler av kjeden, hvor burde heller pengene gå? Hive ut Pro-Ject'en og inn med en bedre platespiller? Ellers burde vel stageline være egnet til en nait? Pengene har stort sett gått til plater i det siste, plutselig blitt mer interessant enn å bytte utstyr, men hvis stageline hadde gitt mer naimlyd for en rimelig penge tenkte jeg det kunne ha vært en idé.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stageline trenger jo separat psu dersom du har en Nait 5i (?). Da blir den plutselig hverken fleksibel (man må velge kort) eller billig (iSupply regnes jo ikke som bra nok av mange).

    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Stageline med PSU koster vel over fire tusen med isupply og mye, mye mer med Flatcap. I hver av prisklassene finnes det vel etterhvert noen meget gode RIAAer som objektivt sett er bedre enn Stageline. Vet heller ikke helt hvor mye Naimlyd som kan ligge i en RIAA, platespilleren har vel også sitt å si.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Fidelio:
    Jeg har ikke prøvd mange riia og har ikke noen fasit her, men har eid Stageline og likte den veldig godt.
    Det ville forundre meg om den ikke spiller mer musikk enn Cambridge, men man vet aldri, derfor må du være villig til å prøve, og betale.
    Isupply som psu kan vel være en start? Her kommer fordelen med Nait XS eller de delte Naimløsningene inn. De er mer utbyggbare og fleksible.

    :)
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Fidelio skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg skjønner ikke hva som er galt med å måtte deponere fullpris for å låne, i mine ører høres det helt greit ut; hva er problemet? Ikke "bak mål" overhodet i mine øyne. Jeg hadde vært takknemlig for å få låne jeg.

    Når det så er sagt, så hadde jeg vel ikke skulle sett den oppgraderingen som noe VFM kvantesprang med iSupply iallefall. Men lyden den gir er jo mye avhengig av psu'en også. Selv hadde jeg nok også skulle ha gløttet på om ikke andre deler av kjeden hadde vært mer hensiktsmessig å bruke pengene på.

    Mvh Vidar P
    Hmm, ok, har ikke helt oversikt over kutyme mht hjemlån av utstyr, så da er det vel no prob. Bare det at cash er slitsomt i disse dager ;)

    Mht andre deler av kjeden, hvor burde heller pengene gå? Hive ut Pro-Ject'en og inn med en bedre platespiller? Ellers burde vel stageline være egnet til en nait? Pengene har stort sett gått til plater i det siste, plutselig blitt mer interessant enn å bytte utstyr, men hvis stageline hadde gitt mer naimlyd for en rimelig penge tenkte jeg det kunne ha vært en idé.
    Enig i at cash er slitsomt, selv om jeg skjønner at butikken trenger en sikkerhet ved hjemlån. Et enklere alternativ er at du undertegner på et gjeldsbrev til butikkens finansieringsselskap. Dette gjeldsbrevet makuleres når du returnerer utstyret. Sørg for å få kopi av anullert gjeldsbrev :)

    Hjemme hos meg har cdx2 snurret i ca 1 mnd. Jeg blir mer og mer imponert over den! Forbedringen er stor fra cd5x/flatcap. Det ligger ikke først og fremst i detaljene, men i musikkopplevelsen. Musikken får mer tyngde og energi, samtidig som den flyter mot meg på en uanstrengt måte. Jeg gleder meg til hvert ledig øyeblikk jeg får spilt musikk, og kjøper plater i alle mulige sjangere hele tiden. Det er vel ikke noe dårlig tegn?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det er så riktig som det kan få blitt, bruce. Egentlig kunne Naim kun levert entry-modellene sine, for vi kunne alle vært lykkelige med det. Så kunne vi brukt sykt mye penger hvert år på alskens musikk. Det er i og for seg det jeg prøver og gjøre, men blir stadig avbrutt av den siste boksen, den siste boksen, den siste boksen....

    bruce skrev:
    Jeg gleder meg til hvert ledig øyeblikk jeg får spilt musikk, og kjøper plater i alle mulige sjangere hele tiden. Det er vel ikke noe dårlig tegn?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er grenser for hvor mange vennetråder jeg skal slutte meg til her, men for veldig få dager siden holdt jeg på å bli plutselig fersk Naim-eier. En butikk nær meg har en ubrukt Nait5 på hylla til 4000 penger og jeg vurderer sterkt å kjøpe den til mine musikkinteresserte etterkommere. B&W CM7 står nå til pynt på jenterommet men der finnes det ingen forsterker ennå, og lyd-interessen bør stimuleres hos musikkinteresserte tenåringer. Jeg hadde dårlig tid i butikken og spurte ikke men jeg antar at dette ikke er siste versjon.
    Nait 5 og CM7, disse to må vel kunne bli gode venner? (Risikerer vel egentlig å rigge et outsider-favoritt-anlegg til i huset her nå, mor i huset trekkes allerede lydmessig mot de brune på jenterommet) Og Naiten har hodetelefonutgang, har den ikke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn