Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    En oppsummering jeg kan være helt enig i, Steinar. Hørte jeg vennetråd?
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Jeg har netop skiftet mit Primare system ud med et Densen system som nu spiller sammen med mine Focal Chorus 816v.

    Det er et bytte som jeg ikke ubetinget er glad for. Lyden synes jeg er rigtig fin med et super drive og masser af rytme og pace.

    Men når man er vant til Primare er samlekvalitet og finish på Densen altså bare ikke på omgangshøjde.

    Jeg har læst og hørt meget godt om Naim som efter sigende skulle have en super finish og kvalitet og samtidig en lyd som kendetegnes af netop rytme, timing, pace og drive. Altså ikke helt ulig mit Densen.

    Men kan Naim gå sammen med mine Focal højttalere. Har tænkt på Nait XS og CD5x eller NAC 122x, NAP150x og CD5x.

    Hvilke højttalermærker er virkelig et super match til Naim? Det skal helst være en stander højttaler eller en gulvmodel med et forholdsvis lille bas output da jeg har en stue med en lidt problematisk akustik.

    Kan I hjælpe med forslag?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Brian7500 skrev:
    Jeg har netop skiftet mit Primare system ud med et Densen system som nu spiller sammen med mine Focal Chorus 816v.

    Det er et bytte som jeg ikke ubetinget er glad for. Lyden synes jeg er rigtig fin med et super drive og masser af rytme og pace.

    Men når man er vant til Primare er samlekvalitet og finish på Densen altså bare ikke på omgangshøjde.

    Jeg har læst og hørt meget godt om Naim som efter sigende skulle have en super finish og kvalitet og samtidig en lyd som kendetegnes af netop rytme, timing, pace og drive. Altså ikke helt ulig mit Densen.

    Men kan Naim gå sammen med mine Focal højttalere. Har tænkt på Nait XS og CD5x eller NAC 122x, NAP150x og CD5x.

    Hvilke højttalermærker er virkelig et super match til Naim? Det skal helst være en stander højttaler eller en gulvmodel med et forholdsvis lille bas output da jeg har en stue med en lidt problematisk akustik.

    Kan I hjælpe med forslag?
    Om du har en Naim forhandler i din nærhet ville jeg ha forsøkt i størst mulig grad å lytte til de ulike alternativene.
    Hvilke høyttalerprodusenter har du tilgang til i ditt nærområde?

    Mht VFM synes jeg du sikter deg inn på de riktige komponentene. Du skal heller ikke se bort ifra at Focal og Naim kan passe. Siste Be serie skal fungere meget bra. 1007, 1027, 1037 er det vel de heter.

    Monitor Audio fungerer fint med Naim og har en lettflytende gjengivelse. Naims egne høyttalere kan være løsningen for deg siden de responderer godt ved endring av avstand til bakvegg og kan også stå helt inntil.

    En helt ny serie ht fra Naim kommer. Der finnes sikkert mye spennende, samtidig kan man sikkert få tak i nåværende modeller til gode priser.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Steinar O skrev:
    Brian7500 skrev:
    Jeg har netop skiftet mit Primare system ud med et Densen system som nu spiller sammen med mine Focal Chorus 816v.

    Det er et bytte som jeg ikke ubetinget er glad for. Lyden synes jeg er rigtig fin med et super drive og masser af rytme og pace.

    Men når man er vant til Primare er samlekvalitet og finish på Densen altså bare ikke på omgangshøjde.

    Jeg har læst og hørt meget godt om Naim som efter sigende skulle have en super finish og kvalitet og samtidig en lyd som kendetegnes af netop rytme, timing, pace og drive. Altså ikke helt ulig mit Densen.

    Men kan Naim gå sammen med mine Focal højttalere. Har tænkt på Nait XS og CD5x eller NAC 122x, NAP150x og CD5x.

    Hvilke højttalermærker er virkelig et super match til Naim? Det skal helst være en stander højttaler eller en gulvmodel med et forholdsvis lille bas output da jeg har en stue med en lidt problematisk akustik.

    Kan I hjælpe med forslag?
    Om du har en Naim forhandler i din nærhet ville jeg ha forsøkt i størst mulig grad å lytte til de ulike alternativene.
    Hvilke høyttalerprodusenter har du tilgang til i ditt nærområde?

    Mht VFM synes jeg du sikter deg inn på de riktige komponentene. Du skal heller ikke se bort ifra at Focal og Naim kan passe. Siste Be serie skal fungere meget bra. 1007, 1027, 1037 er det vel de heter.

    Monitor Audio fungerer fint med Naim og har en lettflytende gjengivelse. Naims egne høyttalere kan være løsningen for deg siden de responderer godt ved endring av avstand til bakvegg og kan også stå helt inntil.

    En helt ny serie ht fra Naim kommer. Der finnes sikkert mye spennende, samtidig kan man sikkert få tak i nåværende modeller til gode priser.
    Findes der nogen informationer om priser og så videre på de nye Naim højttalere?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Nei, ingen informasjon. Nærmere sommeren kanskje.
    Vet det kommer en DAC og flere høyttalermodeller.

    Erfaringen tilsier at det også kan bli utsettelser.
    Finn deg noe musikk i mellomtiden og spill ivei :)
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Brian7500 skrev:
    Jeg har netop skiftet mit Primare system ud med et Densen system som nu spiller sammen med mine Focal Chorus 816v.

    Det er et bytte som jeg ikke ubetinget er glad for. Lyden synes jeg er rigtig fin med et super drive og masser af rytme og pace.

    Men når man er vant til Primare er samlekvalitet og finish på Densen altså bare ikke på omgangshøjde.

    Jeg har læst og hørt meget godt om Naim som efter sigende skulle have en super finish og kvalitet og samtidig en lyd som kendetegnes af netop rytme, timing, pace og drive. Altså ikke helt ulig mit Densen.

    Men kan Naim gå sammen med mine Focal højttalere. Har tænkt på Nait XS og CD5x eller NAC 122x, NAP150x og CD5x.

    Hvilke højttalermærker er virkelig et super match til Naim? Det skal helst være en stander højttaler eller en gulvmodel med et forholdsvis lille bas output da jeg har en stue med en lidt problematisk akustik.

    Kan I hjælpe med forslag?
    Er der mon andre der kan hjælpe med dette spørgsmål?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Brian, vet det er litt tåpelig å anbefale ens egne høyttalere, men hvis du har et mindre rom med litt akustikk-problemer kan de passe utmerket. De er designet til å stå nært bakvegg, og bass-output er veldig lett å tune med små forandringer i plassering.

    Ang. om de passer med Naim; jeg er i alle fall så fornøyd med kombinasjonen at jeg helt har sluttet å snuse på forandringer i anlegget. Har prøvd dem på en 4-5 forskjellige elektronikkmerker og ingenting har passet så utmerket som Naim for meg.

    De låter litt "frempå", noe jeg elsker - men noen liker kanskje en mer laid-back presentasjon. For eksempel oppfatter jeg nSats som litt grøtete i lyden etter å ha spilt på WB en stund nå. Men det er jo bare to forskjellige måter å spille på, så man får lytte og finne ut hva man liker best.

    Her er en test av den gulvstående storebroren, Square Two. Square One er en stativhøyttaler.

    "To paraphrase Lightning McQueen (the animated hero in Pixar’s Cars), these Wilson Benesch speakers are faster than fast – they are speed. We’ve only heard a handful of speakers that come close to the Square Two’s almost supernatural ability to respond to the leading edge of notes.

    It’s a quality that works particularly well on rhythm-driven music like Prince’s Lolita. As you can probably guess, we like these towers an awful lot. However, their presentation might not be to all tastes."


    http://whathifi.com/Review/Wilson-Benesch-Square-Two/
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Fidelio skrev:
    Brian, vet det er litt tåpelig å anbefale ens egne høyttalere, men hvis du har et mindre rom med litt akustikk-problemer kan de passe utmerket. De er designet til å stå nært bakvegg, og bass-output er veldig lett å tune med små forandringer i plassering.

    Ang. om de passer med Naim; jeg er i alle fall så fornøyd med kombinasjonen at jeg helt har sluttet å snuse på forandringer i anlegget. Har prøvd dem på en 4-5 forskjellige elektronikkmerker og ingenting har passet så utmerket som Naim for meg.

    De låter litt "frempå", noe jeg elsker - men noen liker kanskje en mer laid-back presentasjon. For eksempel oppfatter jeg nSats som litt grøtete i lyden etter å ha spilt på WB en stund nå. Men det er jo bare to forskjellige måter å spille på, så man får lytte og finne ut hva man liker best.

    Her er en test av den gulvstående storebroren, Square Two. Square One er en stativhøyttaler.

    "To paraphrase Lightning McQueen (the animated hero in Pixar’s Cars), these Wilson Benesch speakers are faster than fast – they are speed. We’ve only heard a handful of speakers that come close to the Square Two’s almost supernatural ability to respond to the leading edge of notes.

    It’s a quality that works particularly well on rhythm-driven music like Prince’s Lolita. As you can probably guess, we like these towers an awful lot. However, their presentation might not be to all tastes."


    http://whathifi.com/Review/Wilson-Benesch-Square-Two/
    Det er sjovt. Jeg har netop i går siddet og kigget på Square One. Men jeg ved ikke om det er en god ide med en højttaler der skal stå tæt på bagvæggen. Jeg har mulighed for rimelig god afstand (ca. 50cm) til bagvæggen og 150cm til hver af sidevæggene. Mit problem er mit gulv som får bassen til at brumme lystigt.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Det er sjovt. Jeg har netop i går siddet og kigget på Square One. Men jeg ved ikke om det er en god ide med en højttaler der skal stå tæt på bagvæggen. Jeg har mulighed for rimelig god afstand (ca. 50cm) til bagvæggen og 150cm til hver af sidevæggene. Mit problem er mit gulv som får bassen til at brumme lystigt.
    Dette var litt mer informativt.

    Jeg har god erfaring med steinplate av grovt kaliber under høyttalere (30mm tykkelse eller mer). I tillegg kan du montere spikes på høyttalerne slik at du kan justere dem til å stå helt støtt/ døde.
    På den måten får ht et mer stabilt underlag, samtidig som de står rolig når bassvingningene kommer.
    dette strammer opp bassen og gir også en roligere og bedre definert bass, ja egentlig hele frekvensområdet.

    Utover det er det nærmest umulig å fortelle deg hvilken høyttaler du skal velge.
    Det vil dreie seg om smak, lydpreferanser, budsjett mm.

    Jeg har brukt mange penger på å prøve ut ulike høyttalere i mitt rom. Kjøpt og solgt, lånt osv.

    Lykke til. :)
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Nei, høyttalere er en personlig og rom-avhengig sak. Her må man rett og slett prøve selv. Jeg er veldig glad for at jeg tok meg tid til å låne hjem flere ulike typer før jeg bestemte meg. Nå slipper jeg å lure på om gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet.

    Det er selvsagt lett å anbefale det man har selv, om man er fornøyd. Spendor synes jeg passer utmerket til Naim. Ellers har jeg hatt MA GS20 på besøk. Det var et meget hyggelig besøk!

    Det blir spennende å følge med på hvilke Naim-høyttalere som kommer.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    dette med høyttalerplassering er veldig viktig, mange setter bar fra seg kostbare høgtalere der det passer seg og går dermed antakeligvis glipp av høgtalerners potensiale. og som Steinar O sier er det viktig med stødige spikes. og et godt vater er essentsielt!

    For en tid tilbake eksperimenterte jeg med avstander til bakvegg og endte opp med forbausende 0,25cm fra bakvegg med mine Neat elite. Trodde bassen skulle bli alt for mye, men isteden fikk jeg en mye mer sammenhengende og detaljert lyd istedet for en plassering langt fra bakvegg. Ingen lytterom er lik og det er verdt å eksperimentere litt.

    Men hva gjør dere med høgtalekabeln (naca5) 3,5m blir vanlivis langt og kabelen ligger å slenger litt rundt og ikke til og unngå at den blir liggende parallellet med strømledningene. Sikkert ikke bra, men er det grunn til å miste nattesøvnen?

    Har vært å hørt på cds3 og blei vel litt skuffa (bare en times lytting). Hørtes litt tamt ut i mine ører i forhold til cdx2+xpsII. Det hele var bare litt for høflig (men detaljert). Må nok høre mer.

    En ny pre med mange extra knapper er på vei. Får handle før finanskrisa kommer og tar meg. ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke strømkabler skal være noe stort problem. Det viktige er vel at NACA ikke blir liggende i en kveil, overflødig lengde legges i et sikksakkmønster slik at kabelen ikke krysser seg selv.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Hvis man nu vil bruge et sæt Audiovector S3 højttalere sammen med et Naim system. Hvad gør man så med højttalerkabler? Min tanke er NAC A5. Men Audiovector kan triwires og Naim forstærkerne har kun et sæt bøsninger. Hvordan kan det løses smartest?
     
    S

    stereo hans

    Gjest
    Hei,

    Jeg har gått gjennom en del tråder/forum for å finne ut av informasjon/erfaringer med Naim Nait5i og Tannoy M4 http://www.tannoy.com/ResidentialDetail.aspx?pid=281&sid=65

    I denne tråden finner jeg tilbakemeldinger som tyder på at kombinasjonen tannoy/naim er god, men det er ingen entydig konklusjon på dette.

    Jeg besitter disse høytalerne allerede i dag, men er lysten på en nait5i. Vil dette være en god kombinasjon eller bør jeg vurdere å selge Tannoy'ene og vurdere noen andre høytalere. I så fall hva?

    Prøvelytting er jo selvsagt også en mulighet.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Du kom med det beste alternativet selv, stereo hans ;) Har du denne muligheten, så er ingenting bedre enn det.

    stereo hans skrev:
    Prøvelytting er jo selvsagt også en mulighet.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    nilsen64 skrev:
    Har vært å hørt på cds3 og blei vel litt skuffa (bare en times lytting). Hørtes litt tamt ut i mine ører i forhold til cdx2+xpsII. Det hele var bare litt for høflig (men detaljert). Må nok høre mer.
    Her er det etter min mening helt klart 2 forskjellige verdener. Det finnes sågar de som ikke hører forskjell på spillerne.
    Om man skal lytte til musikk i mest mulig naturlig og troverdig skala er oppgraderingen verdt pengene.
    For meg er CDX2 også en musikkformidler, men den fokuserer mer på fart, tempo, rytme.
    Så var det smaken da.

    Håper nye eier er mer fornøyd enn du er.... :)

    PS! Siste Fidelity gis bort ;)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    nilsen64 skrev:
    Har vært å hørt på cds3 og blei vel litt skuffa (bare en times lytting). Hørtes litt tamt ut i mine ører i forhold til cdx2+xpsII. Det hele var bare litt for høflig (men detaljert). Må nok høre mer.
    Her er det etter min mening helt klart 2 forskjellige verdener. Det finnes sågar de som ikke hører forskjell på spillerne.
    Om man skal lytte til musikk i mest mulig naturlig og troverdig skala er oppgraderingen verdt pengene.
    For meg er CDX2 også en musikkformidler, men den fokuserer mer på fart, tempo, rytme.
    Så var det smaken da.

    Håper nye eier er mer fornøyd enn du er.... :)

    PS! Siste Fidelity gis bort ;)

    helt enig med deg steinar...

    min smak liger klar på cds presentasjon. skulle hvert gang fortrekker en cds2 ( vis penger ikke holder til en cds3 ) foran en cdx2 med xps2, men dete er også min smak...

    men jeg forstår at noe fortrekker en cd - x med vist musikkretning..pop ,rock, electronic...282 supercap passer da bra sammen...det er vel hva nilsen har snart nå ?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    siden ingen ( ;) ) ville selger meg en fraim måte jeg bestiller en ny,


    4 - 5 ukker leveringstid :eek:...er dete møglig ???
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er absolutt raskt dersom du bestilte i Norge iallefall. Selv ventet jeg på halvårsvis, og når det først kom så var det feil uprights (sorte). Deretter gikk det vinter og vår før jeg fikk de rette så jeg kunne montere. Først ville importøren sågar ha ekstra betalt av meg for de nye uprights'ene også, enda jeg hadde bestilt i aluminium i utgangspunktet.
    Til slutt henvendte jeg meg til Naim UK med saken, og spurte også hva som heftet så lenge.

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Det er absolutt raskt dersom du bestilte i Norge iallefall. Selv ventet jeg på halvårsvis, og når det først kom så var det feil uprights (sorte). Deretter gikk det vinter og vår før jeg fikk de rette så jeg kunne montere. Først ville importøren sågar ha ekstra betalt av meg for de nye uprights'ene også, enda jeg hadde bestilt i aluminium i utgangspunktet.
    Til slutt henvendte jeg meg til Naim UK med saken, og spurte også hva som heftet så lenge.

    Mvh Vidar P

    you must be kidding ? ;)...what a nightmare

    jeg bare lyrer på , hvorfor vi er så talmådig egentlig ? jeg ber om å blir ringt tilbakke same dagen,bare å få avklart leveringstid. hva skjer : ingenting. jeg skall ta alle telefoner sel nå. i sverigje sa man , at de har det ikke på lager og det tar so lang tid fra naim til ljudtema . skal jeg tror på dete ?...lever vi i tasmanja ?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    jeg bare lyrer på , hvorfor vi er så talmådig egentlig ? jeg ber om å blir ringt tilbakke same dagen,bare å få avklart leveringstid. hva skjer : ingenting. jeg ta alle telefoner sel nå. i sverigje sa man , at de har det ikke på lager og det tar so lang tid fra naim til ljudtema . skal jeg tror på dete ?...lever vi i tasmanja ?

    Balthar: Du vet kanskje allerede, men for sikkerhets skyld....på www.hifimagasinet.com er Naim mer utbredt og Fraim og annet er av og til til salgs. (Sverige)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    Vidar P skrev:
    Det er absolutt raskt dersom du bestilte i Norge iallefall. Selv ventet jeg på halvårsvis, og når det først kom så var det feil uprights (sorte). Deretter gikk det vinter og vår før jeg fikk de rette så jeg kunne montere. Først ville importøren sågar ha ekstra betalt av meg for de nye uprights'ene også, enda jeg hadde bestilt i aluminium i utgangspunktet.
    Til slutt henvendte jeg meg til Naim UK med saken, og spurte også hva som heftet så lenge.

    Mvh Vidar P

    you must be kidding ? ;)...what a nightmare

    jeg bare lyrer på , hvorfor vi er så talmådig egentlig ? jeg ber om å blir ringt tilbakke same dagen,bare å få avklart leveringstid. hva skjer : ingenting. jeg skall ta alle telefoner sel nå. i sverigje sa man , at de har det ikke på lager og det tar so lang tid fra naim til ljudtema . skal jeg tror på dete ?...lever vi i tasmanja ?
    Tuller ikke, det var et langt kapittel å få Fraim ja. Det ble sagt at det var ventetid pga at Castle (som produserte treplatene) var out-of-business, men det ble vel også bekreftet fra Naim's side at dette ikke var nok til å forklare den ekstraordinært lange ventetiden.

    Når jeg bestilte Fraim, så spesifiserte jeg sorte hyller og aluminium uprights. Når det så etter langt og lenge kom Fraim med sorte uprights, og jeg ville ha alu, så argumenterte importøren med at disse jo også var i aluminium.. og at de som har aluminiumsfarge het "Natural Aluminium" eller noe slik.. så sånn sett så var det visst min egen feil. Jeg kunne jo ikke vite det, og det burde jo ikke være særlig vanskelig å forstå at jeg bestilte alu-finish, så dette var slurv imo.

    Siden den gang har jeg ikke bestilt noe mer Naim fra norsk importør, annet enn en SuperNait til prøve som aldri kom, så jeg vet ikke hvordan det fungerer idag. Ting kan være veldig forskjellig nå fra mine opplevelser, for alt jeg vet. Jeg håper det iallefall.

    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tåpelig av importøren å legge seg ut i smålig krangel med norges mest profilerte Naim-kunde. :)

    Virker ikke som om de har næringsvett.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jeg vel knapt noe forskjellig fra andre kunder, jeg betaler de samme pengene for de samme varene; og alle bør forvente litt av en leverandør av luksusvarer til høye priser. Hadde andre leverandører av særs påkostede utgaver av standard-varer til husholdningen vår, produsenter som f.eks Miele, BMW, Omega, Nobø, B&O o.l. vært like lite imøtekommende ved utfordringer så hadde de ikke lengre vært leverandører til vår husholdning.

    Men rett skal være rett; jeg har aldri hatt noen form for krangel med importøren, og jeg må jo si at de har vært hyggelige og vennlige ved samtaler og kommunikasjon. Jeg ønsker overhodet ikke å svartmale situasjonen, og sjefen er jo en vennlig og (som jeg tror) meget god og snill mann som bare ønsker alle vel.
    Jeg beskrev kun mine problemer med å kjøpe Fraim via de; og jeg synes de kanskje bør måle sitt publikum bedre enn de gjorde den gang; i beste mening for deres egen del; Naim-kunder betaler ekstra dyrt for fordelene ved et premium-produkt; mange av de er konservative og kvalitetsbevisste; og mange av de har forventninger til standarder i alle ledd av sitt kjøp og eierskap av produktene. Det bør man ta til etterretning når man skal omsette slike produkter som dyre Naim-artikler er.

    Mvh Vidar P
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    ser sån ut, at det ikke endret seg mye...desverre

    jeg forstår, at man ikke kan har alt til lengerlig på lager helle tiden, men lit raskere bør det går ..transporterer de med skip fra england til norge ;) ? en lille snekke kanskje ?

    vel vel, nok av det...


    takk steinar..jeg skal sjekker linken...:)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Du treffer nok spikeren på hodet Vidar P. Det er et generelt problem med hifibransjen. De innser ikke at de leverer luksusprodukter og at servicen bør være i særklasse. Distribusjonen av svært kostbare merker er i Norge noen ganger overlatt til velmenende, men ganske rotete enkeltindivider og småbedrifter som igjen medfører ganske amatørmessig presentasjon og forretningspraksis, der det gjerne ikke finnes skikkelige fysiske butikker hvor man kan se og ta på produktene. Markedet her er kanskje nokså lite, men det koster da ikke så mye å ha et reference-oppsett stående for demo. Tipper Hifiklubben, Soundgarden ol. har klart å overbevise noen velvillig innstilte og velstående kunder om å satse på Classé og Mcintosh bare fordi produktene sto utstilt i butikken. Så hvorfor ikke Naim med sitt brukervennlige konsept?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    må bare presisere at lytteinntrykk cds3 vs cdx2 (begge med xpsII) var svært kortvarig, men sitter igjen med inntrykk av at cdx2 var flinkere med å sette fokus på hvert instument (og rytme, boogie, selvsagt). Cds3 var bedre på detaljer (særlig i mellomtonen) og selve helheten. Men må høre mer før jeg bestemmer meg. Cdx2 er muligens mere grovkornig.

    Ja, nac282 kommer så snart tollvesnet får ut fingern..SC2 vet jeg ikke om jeg bestiller ennå.

    Har bare positive opplevelser med og bestille fra UK. Fraim tok bare 5 dager, 250.2 en uke.

    Får nesten håpe at norske el. svenske bransjeaktører følger tråden her.
    Håpløst med Naim i nOrge slik det er nå.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Håpløst og håpløst fru blom, da jeg bestemte meg for å prøve en Supernait ringte jeg Kontrapunkt som kunne fortelle meg at de kunne ha den i løpet av 3 timer.
    Synes det var greit jeg og anger intet,....et suberb produkt.

    Fikk de til å skaffe kabler og riaa-trinn også, tok ikke lenger tid det.
    Klart det kan bli prob om om varene ikke er i landet, men er de det tar det jaggu ikke lang tid å få seg litt Naim.

    Takk til Kontrapunkt for rask levering.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89


    For dem som vil ha litt sjelefrd anbefaler jeg denne ECM-skiva. Den har surra jemt og trutt her i heimen den siste uka.

    NAP250 er en formiddabel musikkformidler og et stort framskritt fra 150X.

    ;)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    " Someone just did a bargain. :) "

    det ikk en 552 for 6250 GBP på sondagen og en 52 med supercap for 3250 GBP...

    jeg fikk faktisk ingen av de to, christian....
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Har benyttet en Grahams Hydra som power til Naim siden 2006 eller så. Veien tilbake til enkeltkabler var ikke tema.

    Nå må den vike plassen for selvlagde nettkabler, plugget i en boks fra Isotek.

    Blir spennende å se om det er verdt pengene, for musikkens skyld mener jeg.

    Hr. Vidar P var på besøk her igår. Resultatet ble en masse musikkspilling.
    I tillegg etpar små, men effektive grep som ga "musikkmagi". Så enkelt når man benytter musikken som referanse og ikke lyden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å snakke om alt det gode ølet... man kan jo ikke servere herligheter som Kilkenny, Newcastle etc og forvente at folk er smålåtne og fysne; det er vi jo ikke; så også igår. Og hyggelig var det jammen :)

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    6250 pund for en 552 er jo en finfin pris. 3250 pund for en 52/SC er noe over det normale. Men det er den verdt.

    Det kommer flere sjanser.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Steinar O skrev:
    Har benyttet en Grahams Hydra som power til Naim siden 2006 eller så. Veien tilbake til enkeltkabler var ikke tema.

    Nå må den vike plassen for selvlagde nettkabler, plugget i en boks fra Isotek.

    Blir spennende å se om det er verdt pengene, for musikkens skyld mener jeg.

    Hr. Vidar P var på besøk her igår. Resultatet ble en masse musikkspilling.
    I tillegg etpar små, men effektive grep som ga "musikkmagi". Så enkelt når man benytter musikken som referanse og ikke lyden.
    Det blir spennende å høre din erfaring med dette. Jeg bruker "hjemmebygde" nettkabler og nettfilter. Dette nettfilteret gir ingen merkbar begrensning i dynamikken, men mye større innsikt i musikken. Etter å ha anskaffet det, kan jeg ikke leve uten :)

    Isotek har jeg ingen erfaring med.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    bruce skrev:
    Steinar O skrev:
    Har benyttet en Grahams Hydra som power til Naim siden 2006 eller så. Veien tilbake til enkeltkabler var ikke tema.

    Nå må den vike plassen for selvlagde nettkabler, plugget i en boks fra Isotek.

    Blir spennende å se om det er verdt pengene, for musikkens skyld mener jeg.

    Hr. Vidar P var på besøk her igår. Resultatet ble en masse musikkspilling.
    I tillegg etpar små, men effektive grep som ga "musikkmagi". Så enkelt når man benytter musikken som referanse og ikke lyden.
    Det blir spennende å høre din erfaring med dette. Jeg bruker "hjemmebygde" nettkabler og nettfilter. Dette nettfilteret gir ingen merkbar begrensning i dynamikken, men mye større innsikt i musikken. Etter å ha anskaffet det, kan jeg ikke leve uten :)

    Isotek har jeg ingen erfaring med.
    Spennende.

    Soundgarden trenger tydeligvis penger med nedsatte priser så jeg satset noen kroner på et filter.
    Har et på lån nå og jeg flyttet over 1 og 1 komponent. Mitt rom er uferdig og etterklang kamuflerer noe av gjengivelsen i toppen og jeg lures nok av det.
    Det føltes imidlertid som om musikken får være i fred, stillere, mer naturlig eller organisk der utøverne kommuniserer mer direkte til meg (som lp12 er så god til).

    Vet du om filteret ditt kun tar DC støy eller er det et AC filter også?

    Er nettkablene av skjermet type og vet du om skjerm i så fall er terminert i begge ender eller om den "flyter" i komponentenden? Min tanke er å lage det siste alternativet. Skjermes fra omgivelsene, men forhindrer noen form for loop fra skjermen.

    Mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Dette kan jeg dessverre lite om. En kamerat har laget dette til meg. Jeg vet at nettkablene har god skjerming. Nettfilteret fører spenningen gjennom et magnetfelt. Nettstøy blir kanalisert ut til jord. Her stopper min kunnskap.

    Jeg har hatt dette en stund, og har hørt filteret i flere oppsett. Som sagt: Etter å ha prøvd begge deler er det uaktuelt å koble ut nettfilteret igjen. Jeg kjenner igjen din beskrivelse av virkningen med Isotek. Ellers blir bassen strammet opp med filteret hos meg.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    bruce skrev:
    Dette kan jeg dessverre lite om. En kamerat har laget dette til meg. Jeg vet at nettkablene har god skjerming. Nettfilteret fører spenningen gjennom et magnetfelt. Nettstøy blir kanalisert ut til jord. Her stopper min kunnskap.

    Jeg har hatt dette en stund, og har hørt filteret i flere oppsett. Som sagt: Etter å ha prøvd begge deler er det uaktuelt å koble ut nettfilteret igjen. Jeg kjenner igjen din beskrivelse av virkningen med Isotek. Ellers blir bassen strammet opp med filteret hos meg.
    Har ikke så mye kunnskap om filtrering jeg heller.
    Din høres ut som en nettstabilisator eller en skilletrafo (magnetfeltet ditt) med galvanisk skille.

    Isotek gir stjernejord. Den fungerer også som en stabilisator på spenningen.
    Må lese mer om det finnes på nett.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    hyggelig med sån kvelder :)


    må man ha noe som en isotek ? noen som vurdere å gå for en powerline ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    .. må man ha noe som en isotek ? noen som vurdere å går for en powerline ?
    Man må absolutt ikke ha noe slikt som Isotek imo, selv om det kan være en ytterligere oppgradering for noen.
    Og det er ingen motsetning mellom det å ha Powerline og det å ha en Isotek, såvidt jeg kan se. Det er jo to forskjellige artikler til forskjellig bruk.

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn