Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nye NSC 222 skal koste 75000.- Jeg skjønner ikke helt hvordan de da skal få solgt NDX 2 til 80000,- når førstnevnte er en fullverdig preamp, både digital og analog, samt hodetelefonforsterker. Streaming-plattformen er vel sånn ca den samme på disse. Sånn sett virker NDX 2 minst 15-20000,- for høyt priset.

    Jeg synes den nye 200-serien ser veldig attraktiv ut, og synes Naim klarer å balansere designet meget bra da det for meg fremstår som moderne klassisk.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Det blir litt interessant å se hva som skjer på riia-fronten. Det ble nevnt at riiatrinnet til Solstice skulle koste det samme som en SuperLine. Men dette er ikke bekreftet.
    Kanskje det kommer flere riiatrinn etter hvert. Både opp og ned på stigen.

    Uansett, gøy at det skjer noe nytt! Selv om jeg ikke har tanker om å endre på noe i mine oppsett.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser ut til å være tilsvarende høyttalerterminaler som Naim har benyttet i alle de år jeg har kjent dem, siden 2005. Kan ikke huske at det har vært et issue verken mht bruk eller kvalitet. Tvert imot, de fremstår som solide og gir god kontakt. Kan hende er de ikke like fleksible dersom du vil koble til en sub etc, men da finnes alternativ :)
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Nye NSC 222 skal koste 75000.- Jeg skjønner ikke helt hvordan de da skal få solgt NDX 2 til 80000,- når førstnevnte er en fullverdig preamp, både digital og analog, samt hodetelefonforsterker. Streaming-plattformen er vel sånn ca den samme på disse. Sånn sett virker NDX 2 minst 15-20000,- for høyt priset.

    Jeg synes den nye 200-serien ser veldig attraktiv ut, og synes Naim klarer å balansere designet meget bra da det for meg fremstår som moderne klassisk.
    Skal vi tro "ryktene" i UK forumer har dette en logisk forklaring med NDX 3 eller hva en den skal hete ila 2023.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Naim har alltid vært flinke til å lage produkter som gir deg det du betaler for. En 282 med HiCap er veldig bra, så blir den enda bedre med en SuperCap.
    Jeg bare spekulerer, men jeg ville tro at en NDX2/XPSDR/282/SuperCap/250DR ville låte bedre enn de tre nye produktene. Men det er da 5 bokser mot 3.
    Det hadde jo vært kult om de tre nye faktisk låter like bra eller bedre. 272 gjorde vel noe slikt i sin tid. Den "ødela" litt produkthierarkiet til Naim ved å prestere bedre enn det prisen skulle tilsi.

    Det kommer mer fra Naim. Det blir morsomt å se hva som kommer. NPX-300 kan brukes til Solstice blant annet. I Naim sin kundegruppe er der alltid noen som skal skvise det meste ut av alt. Selv er jeg nok ikke der.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser ut til å være tilsvarende høyttalerterminaler som Naim har benyttet i alle de år jeg har kjent dem, siden 2005. Kan ikke huske at det har vært et issue verken mht bruk eller kvalitet. Tvert imot, de fremstår som solide og gir god kontakt. Kan hende er de ikke like fleksible dersom du vil koble til en sub etc, men da finnes alternativ :)
    Left and right har i det minste kommet på riktig side. Ikke verst bare det😀
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utløsende årsak til at jeg veldig sannsynlig vil gå for en NSC 222 er kombinasjonen multiboks (enkelt og samlet) og en veldig god hodehøyttalerforsterker. Siden jeg mangler musikkanlegg på hytta havner Atom HE der. NSC 222 overtar i musikkanlegget på lytteloftet. Har også en plan for hvordan jeg skal bygge meg opp igjen, men samtidig holde meg på 200 serie plan.

    NDX-282 vs 200 serie, ikke godt å vite hva som foretrekkes, men for meg er enkelhet, funksjonalitet og at musikken presenteres "godt nok" blitt viktig. Det finnes alltid noe som er bedre. F. eks er det musikkanlegget jeg har idag mye mer enn "godt nok"/ les kjempebra :) .... men jeg mangler som sagt noe på hytta. God løsning for meg.

    Edit! Kan føye til at jeg har hatt stor glede av bokser fra Naim, på alle nivå, fra Nait 5i og opp til 252/300 og hørt 552/500 også. Alle er fantastiske på sin måte og det er ingen tvil om at du får det du betaler for i Naimhierarkiet. Man må ta et valg noen ganger :)
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Gler meg til å følgja med på rekonstruksjonen, @Stover ; det er ikkje tvil om at NSC 222 har nok features for dei aller fleste føremål.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Det er kanskje berre eg som lagar fuzz om desse XLR-greiene, men dette vart posta på «Naim Audio»-gruppa på FB av ein “Jeff Nelson” (jf denne)

    This is direct from Naim

    We have a white paper coming out soon to explain.

    We use balanced impedance outputs and balanced inputs.

    We moved to balanced input because we had 5 different inputs connection sockets on our power amps (see earlier post - RCA, XLR stereo, XLR mono, XLR balanced). We wanted ‘one’ to make life easy for customers.

    Statement has balanced XLR - we have chosen this as the input for all power amps from now on.

    We worked for about a year designing the balanced input. Tried all sorts of sophisticated electronic balanced circuits, transformers and then a simple zero feedback class A buffer powered by DR regulators worked on 250. Sounded better than it is was not there. Due to the buffering and where signal currents from from pre-amps to power amps flow.

    Balanced is compatible with single ended pre-amps too (via legacy lead sets). We already used the XLR for tens of years.

    It is also the industry standard on high-end amps.

    all in all it was the clear winner from the feasibility study.

    …Single ended is best for short runs and audio generally IMHO. This is why we have chosen balanced impedance outputs. The WP will explain this. It is to do with harmonic structures…i.e. two equal but opposite signals will have their even ordered harmonics cancel leaving odd order…too much detail for this thread.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende Stover! Følger utviklingen med nysgjerrighet fra siden.
    Ta med hodehøyttalerne dine en gang om du vil, så får du prøve ut både Atom HE og NSC 222 (dersom det blir den da) :)
    Skal ha kaffe og sjokolade klart til deg.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    148
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    12
    Naim Uniti HE; hvordan endre valgene på displayet? Får ikke frem Tidal som ikon(går fint i Appen), og får ikke fjernet / skjult Spotify. Noen tips her?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Velge inn/ ut strømmevalg: Gå til input settings i appen, velg Tidal, velg input enabled, skal da ha grønn hake. Spotify settes tilsvarende, men motsatt.
    Velge bort-/ inn ikonvalg i hjem- menyen: Ikke mulig ifølge Naim web.
     
    Sist redigert:

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    148
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    12
    Har prøvd det, men hjelper ikke. Jeg får prøve med å slette/reinnstallere appen og HE. Begge har siste software.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg misforstår, valgene du tar i appen vedrørende Tidal, Qobuz eller Spotify endrer ikke hovedmenyen i displayet, Spotify blir stående.
    Du har tilgang til de tjenestene du ønsker i appens hovedmeny, stemmer det?

    Jeg benytter kun Qobuz og i appen vises kun Qobuz. Til tross for det, vises fremdeles Spotify i displayet når jeg trykker Home på fjernkontrollen.
    Googlet dette og det viser seg at; sånn forblir det.
    IMG_0636.png
    IMG_0637.jpeg
     
    Sist redigert:

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    148
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    12
    Hei, ja det var problemet, og da har du svaret også! Takker så mye!🤔
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har tatt på overflaten og konstatert at dette er flott byggverk. Kommer til å velge en annen tilnærming enn planlagt, er pensjonist om få år og tenker at valgene skal stå seg i mange år denne gangen (hører kona flire i bakgrunnen) 😊

    Effekt nok til å drive høyttalerne, en god nok kilde, samt «rosinen i pølsa», en god preamp! Det er systembalanse for meg.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er ganske fornøyelig å lese tråden "New Classic" på UK moderforum. Fra fantasier og spekulasjoner til reelle opplevelser, dog med ikke helt innspilt utstyr. Har sjøl gått til anskaffelse av 1/3 bokser i serien.

    Man begeistres alltid av noe nytt, men jeg hører det jeg hører, rett ut av boksen.... eller? Det jeg hører, stemmer overens med endel av det jeg leser på nevnte forum, men ikke alt og det skal understrekes at jeg kun har 1/3 bokser.
    Blir gøy fremover dette :)

    Naim NAP250 NC spiller sammen med Atom HE, XLR ut. I mine øyne er den et skue for øyet og så langt (eller kanskje kort) passer presentasjonen meg utmerket. Jeg er vant til at effektforsterkeren ikke spiller så mye inn, der tok jeg tilsynelatende feil i dette tilfellet.

    Musikken flyttes ut av høyttalerne og fyller rommet på en besnærende måte som jeg ikke kan huske at 250DR gjorde på samme måte, i samme oppsett og rom. NC er særdeles innsiktsfull og artikulert og representerer noe nytt synes jeg. Det kan sies mye om denne effektforsterkeren, men en får leve litt med den før man bastant uttaler seg og høre den med øvrige bokser fra New Classic.
    Den inviterer uansett til å spille musikk :)
    29FF376C-6D1B-49CB-B8BC-BCFDCC42D3A3.jpeg
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Noe jeg synes virker smart med NCS 222/NPX300 er at man ved oppgradering/utvidelse av strømforsyning får oppgradert både preamp, riia-trinn, streamer, ht-amp osv.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er litt usikker på hvordan NPX forsyner larkrla, men det skrives ihvertfall streamer og preamp og preampen omhandler jo alt vil jeg mene 😊
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår det som at NPX bypasser, og dermed erstatter den interne strømforsyningen i NCS.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Anbefalt er vel å kjøre med 2 npxer vil jeg tro? En for digitaldelen og en for analogdelen, som en del gjør med nd555
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg forstår det som at NPX bypasser, og dermed erstatter den interne strømforsyningen i NCS.
    det løyser jo på det eg har sett som den mest substansielle innvendinga mot NCS; at det er veldig mykje finelektronikk kloss i ein stor trafo

    Dette står i manualen til NCS
    5.8 Using the NPX 300 power supply

    The NPX 300 power supply is an optional system upgrade. If adding the NPX 300 power supply to the NSC 222, first turn the whole system off. Remove the mains cable from the NSC 222 – it is not required when the unit is powered by the NPX 300.

    Add the NPX 300 to the equipment stand (usually between the NSC 222 and NAP250). Remove the two link plugs from the NSC 222 rear panel.

    Connect the un-banded end of the two Burndy cables to the NPX 300. Connect the two banded ends to the NSC 222. Ensure all the locking rings are tightened fully. Try to “dress” the cables so they hang as loosely as possible and without touching the stands or the wall – this will be easier if they are formed to roughly the required shape before connecting either end.
    Eg skjønar ikkje heilt korleis du tenkjer, @Sober ? Etter NPX-manualen ser det ut som om det går to kablar frå NPX til NCS?

    97D3FA1A-B1E8-4AE1-9C3E-5E5A0FBD171C.jpeg


    (alt henta frå manualane hjå Naim)
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer til power fra NPX300, jeg ser at man plugger ut NSC222 fra 230V og kun forsyner fra PSU`en. Dette er tilsvarende som for tidligere PSU oppgraderinger fra Naim. Hvordan infrastrukturen er innvendig, ift riaa og HTforsterker kjenner jeg ikke til, men hang meg istedet opp i informasjonen om at; forsyner streamer og preamp.

    Bekymring knyttet til trafoen i NSC222 forstår jeg ikke? 222 er jo et multiprodukt som skal dekke et visst behov i markedet. Mange vil nøye seg med kun NSC222, det er godt nok. Man sparer seg for et større utlegg for en ekstern PSU, enten den heter 300 eller produserte en rimeligere ekstern PSU. En switchmode basert veggvorte er vel ikke ønskelig antar jeg. Dette gir boksen fleksibilitet og ved å koble til nettopp en NPX300 blir den interne trafoen redundant.... kan man da anta :)

    Alternativet er en dedikert preamp, PSU og kilde og det kommer sikkert mer 300 serie (ref. NPX300) i løpet av året det også, ifølge Naim`s Steve Harris. Se UK forum.
    Dette vil sikkert ta ytelsen videre fra NSC, men tradisjonen tro vil den gjøre ytterligere inngrep i lommeboken i tillegg til at man må hente inn alle kildene 222 innehar.

    Jeg ser på NSC222 som et ypperlig kildealternativ. Hva mer kan man ønske seg egentlig? Man kan sågar koble til Naim NVC-TT som et alternativt riaa via 8- pin pluggen så langt jeg kan se.
    Som Adam Meredith (tidligere moderator på Naim UK forum) skrev en gang, da man etterspurte ekstern PSU til NAT05, "Do you want it to be a spaceship as well"? :LOL:

    Fra Naim Forum UK, ang ny PSU:

    The NSC 222 has two Burndy sockets for connection to the optional NPX 300 PSU.
    The big socket powers digital circuits and includes bi-directional comms
    The smaller socket powers the analogues circuits
    Separation of the two power domains is great for sound quality compared to one really big socket.
    If no NPX 300 is being used both Burndy blanking plugs are needed…and mains power
    When the NPX 300 is connected mains only goes to the NPX 300
    **
    The reason for a new set of Burndys is to only have one set for all future products.
    All future products will use the same PSU and same leads. Unlike now where a SuperCap can not power a streamer etc
    This will make future upgrades and moving PSUs from one product to another a breeze.
    No need to remember which PSU is compatible with what and what lead is needed.
    We really hope this makes playing with PSUs more fun and easy

    Hentet fra Signals UK:
    For now we have NSC 222, NAP 250 and NPX 300

    The NPX 300 power supply upgrade, that is part of the first wave of products, is from the 300 series and will become the default power supply for some of these forthcoming products as well as being an upgrade for the existing Solstice turntable and phono stage.

    The new products will supplant NAC 282, NAC 252, NAP 250DR, Superline, XPS DR, HiCap DR and Supercap DR so these are all approaching end of life, even though some of the replacements have clearly yet to arrive.

    Owners who are seeking to complete existing systems with physically matching items please be warned that we are now in last orders territory. Just in case, we have a small cache of new HiCap DRs and Supercap DRs here in anticipation of ongoing need.

    CD5si, Nait 5si, Uniti, Nait XS, Supernait 3, ND 5XS 2, and NDX 2 all remain in production unchanged. Similarly, changes to the 500 series, whilst inevitable, are not envisaged for a considerable period of time
    https://signals.uk.com/news/welcome-to-new-classic-from-naim/
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Tro om det blir som med 172/272? At det kommer en 322 utgave også? En nsc322 uten egen strømforsyning f.eks
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tro om det blir som med 172/272? At det kommer en 322 utgave også? En nsc322 uten egen strømforsyning f.eks
    Jeg mener det er tatt bilde av en eske/merkelapp e.l som viser NSC333. Men det er vel «yet to be confirmed…
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @Tweedjakke.

    Q. New PSU - cabling changes, et all. What’s the deal?
    A: The original Naim PSU’s were designed in a day of driving CD player electronics, there were no power regulatory requirements and the power delivery demands were quite different. The new classic redefines the way an external PSU works and has two working modes: Smart mode for digital electronics like streamers and a dumb mode for future analogue only electronics. When in smart mode the PSU and powered device work as one and the system is all synchronised and safely hit <0.5w and <2watt regulatory standby standards. There is a user selectable mode so it can keep running all the time for optimal performance, but at the expensive of increased electricity consumption.

    Best wishes
    Steve Harris
    Software Director
    Naim Audio Ltd.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer så mye med ny Naim effekt, @Stover. Et fantastisk flott sett som Naim har kommet opp med og har stor sans for Naim, selv om jeg har gått for T+A. Ikke så veldig store forskjellen, faktisk. Liker så godt de produsentene som leverer high-end med et enkelt og brukervennlig grensesnitt. Enkelthet i bruk gjør ihvertfall at jeg spiller mer musikk. 😊
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For dem som er nysgjerrig på nye Naim Classic vil jeg anbefale å lytte til dersom mulig. Grunnen er enkel i mitt hode, Naim NC representerer noe helt spesielt, mange vil elske det tror jeg, så gi det en lytt og du har et vurderingsgrunnlag.

    Jeg er fanget av hva min NAP250 gjør ift gleden ved å lytte til musikk. Det stemmer det, den er fremdeles ikke innspilt så tiden vil vise :)
    IMG_0781.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, takk! Fristelsen ble for stor, og vinylinteressen har bare gått oppover etter at jeg fikk valnøtt-LP12en sommeren 2020. Så syns jeg det er litt kult å ha Naim hvis det er mulig. Men Violectricen er jeg blitt veldig glad i. Så 100% Naim er det heller ikke. Jeg syns ikke oppsettet er så veldig bildevennlig, men her er i alle fall ett bilde. Vis vedlegget 877699
    Har du gjort deg noen inntrykk av Solstice? Står den seg mot LP12? 😊
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Solstice i mitt nylig DR-oppgraderte oppsett er helt nydelig. Men det var også LP12en (som er ganske oppgradert) sist jeg brukte den i desember 2021. Jeg har flyttet og DR-oppgradert 552/500 siden jeg brukte LP12en sist. Jeg tar over huset mitt den 7. februar. Så blir det litt oppussing før innflytning. En gang i nær fremtid håper jeg å få lastet opp bilder av Solstice og LP12 ved siden av hverandre. Jeg har så liten tid til overs for tiden at det blir lite tid til gøyale sammenligninger. Men etter 5. juni har jeg mye mer tid. Frem til da jobber jeg 100% og studerer 75% ved siden av. Dvs etter 5. juni har jeg 75% mer tid til å høre på musikk:) Og noe av det jeg har gledet meg til er å sammenligne Solstice med LP12.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for oppdatering tross travle tider kmolds 😊 får avvente ytterligere i nye omgivelser.
    I mellomtiden er det spennende tider fra Naim og mye å sette seg inn i, også mht vinylavspilling. Riktig, skulle lyttet til folk og aldri ha solgt de vinylskivene 😊
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn