Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Hei Naim venner!
    Tenkte å høre med dere hvordan NAC 152 XS med Flatcap XS og NAP 250.2 vil ytre seg på litt analytiske høyttalere, nærmere bestemt Elac 407 den eldre serien. Fikk et intressant tilbud men litt vanskelig å teste ut.
    Komponentene du beskriver er kjempegode etter min mening. Kvaliteten har hovedvekt på forsterkeren, det burde vært omvendt. Når det er sagt, den noe fruktige 250.2 balanseres sikkert fint med den rytmiske 152XS. Har ingen tro på at det vil være negativt sammen med det du kaller analytiske høyttalere. Det er andre faktorer også som spiller inn, kilde, rommet med mer og det vet du ingenting om før du har prøvd det ut.

    Og ikke minst, hvordan er Naim med old school metal? Avsløres middelmådige innspillinger lett?
    Kilden må ha god kvalitet og det må være synergi gjennom resten av kjeden, samt at rommet må spille med. Det vil gjelde for de flerste produsenter/ hifisystemer etter min mening.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Komponentene du beskriver er kjempegode etter min mening. Kvaliteten har hovedvekt på forsterkeren, det burde vært omvendt. Når det er sagt, den noe fruktige 250.2 balanseres sikkert fint med den rytmiske 152XS. Har ingen tro på at det vil være negativt sammen med det du kaller analytiske høyttalere. Det er andre faktorer også som spiller inn, kilde, rommet med mer og det vet du ingenting om før du har prøvd det ut.



    Kilden må ha god kvalitet og det må være synergi gjennom resten av kjeden, samt at rommet må spille med. Det vil gjelde for de flerste produsenter/ hifisystemer etter min mening.
    Takk for tilbakemelding.

    Jo ser den, litt feil balanse i kvalitet på høyttalerne ifht forsterker. Når det er sagt yter de enormt mye mer enn prisen som lå på rundt 40000 skulle tilsi.

    Jeg har lest at Naim er litt framoverlent i mellomtonen, og at det kan skape problemer med høyttalere som har samme karakter. Når det i tillegg spilles enorme mengder med metall var jeg litt skeptisk. Har ikke mulighet til å teste pga avstand. Dacen er en Chord Qutest som også har litt av nevnte egenskaper.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for tilbakemelding.

    Jo ser den, litt feil balanse i kvalitet på høyttalerne ifht forsterker. Når det er sagt yter de enormt mye mer enn prisen som lå på rundt 40000 skulle tilsi.

    Jeg har lest at Naim er litt framoverlent i mellomtonen, og at det kan skape problemer med høyttalere som har samme karakter. Når det i tillegg spilles enorme mengder med metall var jeg litt skeptisk. Har ikke mulighet til å teste pga avstand. Dacen er en Chord Qutest som også har litt av nevnte egenskaper.
    Når jeg nevnte ubalanse så var det rettet mot preamp og poweramp, ikke høyttalerne, de vet jeg ingenting om :) Om det kun gjelder for Naim vet jeg ikke, men en dårlig kilde speiles i resten av oppsettet. Samme som med feil høyttaler i rommet. Jeg har ingen erfaring med musikken du refererer til så ingen opplevelser kontra Naim der :)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Naim setter opp prisene for DR-oppgradering og service fra 6. januar. Hvis noen vurderer å sende inn til service eller DR kan det være smart å booke før den 6. januar. Det ser ut til å bli en betydelig økning av prisene.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Investerte nylig i Naim Atom HE og oppgraderte samtidig fra Focal Elear, til Clear MG.
    Er superfornøyd med kombinasjonen som benyttes i stuen, og der Muso 2 står for musikken ut i rommet. Tiltross for at dette er åpne hodetelefoner, sier kona at dette er godt innenfor :)

    Er fristet til å koble en poweramp til HE og benytte den med høyttalerne, da i et annet rom. Kunsten er å finne riktig amp og at hodetelefonlytting ikke blir mindre attraktivt fordi det hele er plassert "utenfor rekkevidde"
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Investerte nylig i Naim Atom HE og oppgraderte samtidig fra Focal Elear, til Clear MG.
    Er superfornøyd med kombinasjonen som benyttes i stuen, og der Muso 2 står for musikken ut i rommet. Tiltross for at dette er åpne hodetelefoner, sier kona at dette er godt innenfor :)

    Er fristet til å koble en poweramp til HE og benytte den med høyttalerne, da i et annet rom. Kunsten er å finne riktig amp og at hodetelefonlytting ikke blir mindre attraktivt fordi det hele er plassert "utenfor rekkevidde"
    Puttet en Vera P400/1000 på min Atom HE, det fungerer fint 👍
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Et lite tips til dere som setter Naim (sikkert andre merker også) komponenter oppå hverandre, i den tro at gummiføtter ikke gjør skade.
    Står det sånn over tid, blir det merker i chassiet.

    Trickset er å legge en flik fra et papirark under gummien :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hva ligger bruktprisen på en NAP100 på nå om dagen? Skulle hatt en til min UnitiQute.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg vet ikke helt, men har faktisk en jeg skal selge:) Håper jeg ikke bryter noen forumregler nå. Kommer en Finn-annonse etter hvert.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Kan Atom HE være anleggets kilde, uten at bruk av hodetelefoner nedprioriteres pga plasseringen? Det gjenstår å se, men jeg er nærmere et ja.....

    HE har hatt opphold i stuen som ren kilde/ headamp og det funker. Da er Melco kilden i musikkanlegget, sammen med en rimelig dac og SuperNait.
    På bildet er HE kilde i musikkanlegget og utgjør en 2 boks løsning. SuperNait benyttes kun som poweramp. (koblet opp via av inngangen og av- bypass on, med god hjelp fra Multirom) .
    Dette fungerer også utmerket og SN fremstår som et Kinderegg og gir den fleksibiliteten jeg trenger akkurat nå. På lengre sikt en dedikert poweramp, ikke for det, kan fort bli på kort sikt også og det er nap250 jeg har i tankene. Hicap er overflødig og Melco (musikkserver) kan i praksis plasseres hvor som helst i huset.
    :)
    1FFE44A5-D6AC-4C24-8C17-CF12046335CD.jpeg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har også en Atom HE som jeg skal koble opp innen kort tid. Da jeg skal bo på to steder fremover trenger jeg et rent hodetelefonoppsett. Det blir Atom HE sammen med Focal Stellia. Qobuz som kilde. Gleder meg til å teste det ut!
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Har noen her erfaring med Naim og Piega, spesielt Uniti Nova og Piega Premium 50.2?
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer! Så ikke ditt tidligere spørsmål før nå. Jeg har hatt Naim og Piega noen år nå og er veldig fornøyd med samspillet. Kos deg og nyt😀
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Er de mulig å teame og kjøre stereo?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen i denne tråden som eier mine gamle svarte SBL og som mangler fasepluggen?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Alshus spiller på mine gamle Ibl mk 2. Føler litt savn.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Råflott Chalshus 😊 Bauer er på plass også ser jeg, bra den fikk et godt liv tilslutt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ja, jeg vurderer å oppgradere armen til en Rega RB3000.
    Har også en Aro liggende. Men hadde håpet å få igang Phonosophie P3 spilleren min, men den har defekt strømforsyning.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er nok ikke mange som har en Naim Aro «liggende» 😀 et privilegie.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Muso blir i knappeste laget. Ser for meg noe alt i ett som ikke koster så mye. Linn Katan med Linn Classic Music eller Naim Unity etc. Noen som har hatt noe lignende kombo?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Atom, Atom HE, Nova eller Muso 2 spør du meg. Alle fantastiske på sin måte. Dersom du liker Muso, men mangler litt ville jeg prøvd Muso 2 først, side om side. Her er betydelige forskjeller i mine ører. Kanskje noen kan låne deg noe?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kunne tenkt meg et "anlegg" igjen uten å gjøre for mye. Linn Katan el. kan passe i bokhylla. Jeg vil nok ha det eller Naim-høyttalere, er jo ikke så mange stativmodeller fra Naim. Og så en elektronikkløsning som ikke tar av. Nova fristet veldig forrige runde, men foreløpig er det altså noe edruelig
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Må berre vedgå at dette har på lista over fine oppsett, MaKi:

    Moro, Naca4. Her er det også boogie, men kanskje enda mer en rolig, rytmisk og voksen naturlig flyt i musikken. Etter HiLine kom til, ble alt bare mer modent. Hadde faktisk trodd den var mer "frekk" i lyden, men den var altså bare total musikal og utrolig sammenhengende, akkurat slik Cds2/Xps/72/HC/180 spiller nå på Ibl mk2. Tipp topp her i peisstua/bibilioteket/musikk/lekerommet en fin lørdag ettermiddag.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    En forhandler annonserer en NDX2 med Burndy plugg på Finn, der de prises hver for seg. Merk at når man kjøper en ny NDX2 så følger Burndy pluggen med, NDX2 virker ikke uten pluggen.

    Jeg har gjort forhandleren oppmerksom på villedningen, uten at noe er endret. Det fremstår som lureri, men er forhåpentligvis manglende forståelse?
    Jeg har forresten et par merkelige opplevelser med denne forhandleren ifra før.
     
    Sist redigert av en moderator:

    KBR

    Medlem
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    7
    Sted
    Sørvågen
    Torget vurderinger
    1
    En forhandler annonserer en NDX2 med Burndy plugg på Finn, der de prises hver for seg. Merk at når man kjøper en ny NDX2 så følger Burndy pluggen med, NDX2 virker ikke uten pluggen.

    Jeg har gjort forhandleren oppmerksom på villedningen, uten at noe er endret. Det fremstår som lureri, men er forhåpentligvis manglende forståelse?
    Jeg har forresten et par merkelige opplevelser med denne forhandleren ifra før.
    Uten å ha kjennskap til aktuelle NDX2 eller mye erfaring med forhandler så kan det være snakk om at det følger med en Chord Bridge Linkplug. Den har iallefall samme veiledende pris. Om så burde selvsagt denne opplysningen vært med i annonsen.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Uten å ha kjennskap til aktuelle NDX2 eller mye erfaring med forhandler så kan det være snakk om at det følger med en Chord Bridge Linkplug. Den har iallefall samme veiledende pris. Om så burde selvsagt denne opplysningen vært med i annonsen.
    Er klar over det, har tenkt det samme, men hvorfor ikke skrive det? Mitt poeng var å gjøre mulige kjøpere oppmerksomme.
    Chord Bridge gjør forresten veldig gode ting for musikken.

    Valgte å ringe Mala (ja, jeg er litt spesiell :) ) og siden er annonsen korrigert. Chord Bridge er svaret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn