Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    KEF 207.2 er nok mere lettdrevne enn mine The Music. Men for all del. Jeg tror NAP 500 er en fantastisk bra forsterker. Det er bare det at jeg ville jaget mot et komplett 500 system. Og da begynner det å koste. Det er gode argumenter for å bli der en er. Jeg er glad i Naim lyden, men jaget etter å få et par knepp mere utav mine høyttalere frister også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    KEF 207.2 er nok mere lettdrevne enn mine The Music. Men for all del. Jeg tror NAP 500 er en fantastisk bra forsterker. Det er bare det at jeg ville jaget mot et komplett 500 system. Og da begynner det å koste. Det er gode argumenter for å bli der en er. Jeg er glad i Naim lyden, men jaget etter å få et par knepp mere utav mine høyttalere frister også.
    Jeg har problemer med at det tar så mye plass og at de ikke kan bruke en standard på kabler. F.eks så hadde jeg en dyr Bundy kabel til min cds3, men jeg kunne ikke bruke denne for teste Supercap/Superline med Bundy, så jeg fikk ikke utnyttet denne før jeg kjøpte en som passet disse. (jeg skippet Naim og kjøpe en universal) Heller ikke Headline kunne jeg teste med Supercap, selvfølgelig krevde også det en spesialkabel. Min Devialet + et drivverk erstattet 7 Phonosophie/Naim bokser og da hadde jeg ikke dac eller streamer på disse.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Naim kunne holdt seg til en standar burndy kabel med nok ledere til å passe alle produkter. Nå liker jeg mye av det litt sære med Naim, men ikke alt som f eks alle de forskjellige burndy kablene. Høyttaler terminalene bak på 300 er byttet om slik at kablene krysses. Dette fordi de første Naim forsterkende hadde tilkoblingen på fremsiden. Jeg liker liker riggen min, både lydmessig og utseendemessig. Bare et sug etter litt mere krefter gjør at jeg muligens selger.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har motsatt problem med lettdrevet høyttalere (Harbeth) og 440W (riktignok i 6 ohm), men jeg splittet min 440 Pro og 220 er lang mer en jeg trenger det også.
    Når det kommer til watt så drev min Phonosophie på 45w mine KEF ref 201.2 lettere en mine Cyrus monoblokker på 150w som ble brukt til å designe disse.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    VidarP skrev vel noe her inne når han oppgraderte fra 300 til 500, tror han hadde KEF207.2. Mener å huske at jeg har lest at forskjellen var så stor at han solgte REL subbene han brukte med 300.
    Dette stemmer ikke så langt jeg husker det. Sub`ene var frakoblet lenge før den tid, faktisk allerede ved 282/250 nivå.

    Spørsmålet er om NAP 500 er nok. Den har betydelig kraftigere strømforsyning men ikke hinsides med watt.
    Jeg kan heller ikke huske at nevnte person sa noe om at NAP300 ikke drev KEF`ene tilfredsstillende. 300 til 500 dreier seg sikkert om strøm, men det er også snakk om annen lydsignatur? Det skal nevnes at jeg aldri har hørt NAP500. Selv NAP250 er stabil ved 2 Ohm`s last over lengre tid, så watt blir et feilaktig begrep i mine ører.

    Jeg lyttet engang til et 1KW effekttrinn fra en kjent produsent, med all respekt for produsenten, men slik dette var satt opp av OHFC var det akkurat slik jeg opplevde det også, å lytte til et effekttrinn.

    Naim dreier seg ikke om enkeltparameter, men om helhet og musikkpresentasjon. Det er ikke effekttrinnet alene som sørger for opplevelsen av krefter, men et samspill mellom alle komponenter i kjeden, inklusive høyttalerne. Når man finner systembalansen skjønner man hva de er ute etter.

    Når systembalansen er så optimal som mulig eller det budsjettet måtte tillate er det jo helt utrolig hva rommets akustikk og høyttalernes plassering utgjør for samhandlingen. Stover har eksperimentert mye med de sistnevnte parameter den siste tiden og det frister å oppgradere igjen.... sånn at høyttalernes kvaliteter tas helt ut :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Det er jo lov å håpe @Stover oppgraderer igjen og at @Sevald får tak i en pent brukt 552. Da blir på en måte mitt eget "oppgraderingsbehov" dekket og det blir mye bra innhold her på Hifisentralen:)
    I mitt oppsett med Harbeth 40.2 var forøvrig 500 (ikke DR) mye bedre enn 300DR, selv om sistnevnte var mer enn bra nok. Det er vanskelig å sette fingeren på det, men en ting som slo meg var at jeg la merke til flere detaljer med 500, samt at den har mer grep på høyttalerne (i mangel på en bedre beskrivelse). Min 500 er nå 14 år gammel og har enda ikke vært tilbake til service. Mulig det blir i 2022, men da også med DR-oppgradering som sammen med service vil koste mer enn jeg betalte for min 500. Billig er det ikke med 500-serien til Naim, men jeg syns absolutt det er verdt det!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig nok har jeg ikke fått noen henvendelser på mine annonser på Nap 300dr og XPS dr. Vurdere å drite i hele salget og fortsette med naim. Trenger i så fall en pre. Nå vet jeg hvor bra 282 med 2 stk hicap kan spille. Vurdere et sett med 252/supercap (2008) fra det store utland til 4000euro. Hva tenker dere om prisen og 252/supercap uten dr, mot en 282/2Xhicap dr? Litt mere liv og boggie faktor på 282:)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Dette stemmer ikke så langt jeg husker det. Sub`ene var frakoblet lenge før den tid, faktisk allerede ved 282/250 nivå.



    Jeg kan heller ikke huske at nevnte person sa noe om at NAP300 ikke drev KEF`ene tilfredsstillende. 300 til 500 dreier seg sikkert om strøm, men det er også snakk om annen lydsignatur? Det skal nevnes at jeg aldri har hørt NAP500. Selv NAP250 er stabil ved 2 Ohm`s last over lengre tid, så watt blir et feilaktig begrep i mine ører.
    Er lenge siden og sannsynligvis blandet jeg med da han skiftet fra Spendor til Kef, sorry. Mener han hadde 9 serien med 2x Rel storm 5 og jeg hadde selv 8 serien med med en enkel Rel storm 5 på den tiden.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    4000 euro høres vel helt fint ut. Har det blitt gjort noe service på de? Jeg vil nok uansett anbefale 282/Supercap heller enn med to HiCaps.
    Det blir ofte sagt at 282 er litt mer "juicy" og 252 mer behersket. Jeg foretrakk 252 med god margin. Jeg syns Led Zeppelin rocker enda bedre med 252 enn med 282! Det høres litt teit ut når man sier det slik men jeg antar folk forstår hva jeg mener.
    Det som jeg syns er interessant med å kjøpe pent brukte eldre Naimbokser er at jeg kan teste de ut i god tid i eget oppsett og deretter bestemme meg om jeg vil sende de tilbake til Naim for DR/service eller evt selge med lite eller inget tap. Da deler man også opp kostnadene over litt tid.
    En liten bonus med 252 og Superline er at du kan koble den i Aux2 og den henter da strøm fra Supercap og de fleste mener vel dette låter bedre enn Superline/HiCap. Selv tråkket jeg litt i salaten ved at jeg hadde to Supercaps tilgjengelig når jeg fikk 252 og testet Superline med Supercap. Da ble det ikke noe salg på Supercapen.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Den ekstra Hicapen på 282 husker jeg som ubetydelig, ville ikke brukt pengene der. I tillegg bør de være så identiske som mulig ift at de forsyner hver sin kanal.
    Da heller en Hicap eller Supercap etter min mening.

    252 vs 282 er en smakssak, der 252 er mer raffinert. Ville ha lest meg opp på forskjellene dersom du ikke kan lytte til dem. Her er opplevelsene veldig forskjellige blant folk.
    I begge tilfeller vil NDX2 fremstå som en kilde i balanse etter min mening, mens en 552 vil kan hende kreve mer fra kilden.

    For egen del, nå skal jeg kose meg med musikklytting og de boksene jeg har en stund, optimalisere akustikk, HT plassering og andre detaljer. En gang i fremtiden skjer det nok noe... igjen :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Hadde 282 og 252 samtidig en stund - koblet til NAP250.
    282 opplevdes "rundere" i lyden og "lett å like", men manglet oppløsningen som 252 ga.
    Etter noen timer med 252 ble det umulig å gå tilbake til 282.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Chord Bridge for NDX2. Vanskelig å være uten når du først har prøvd den. E525B4CF-4F96-49C5-9322-AC6F993CC7A1.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Gir den bare bedre kontakt eller inneholder den noe?
    Her er hva Chord skriver. For egen del lot jeg den spille i 2 uker før jeg byttet til originalen igjen.
    "Umulig" å være uten. Det finnes hififloskler på opplevelsen, men liv og gøyal er mest passende.

    Added protection from HF noise on the signal ground. Even small quantities of this noise can have a significant impact on a system’s musical performance.

    The Chord Company Bridge is hand built in UK and upgrades the lightweight, unshielded shorting plug supplied with audio streaming equipment, offering a no-compromise, noise-reduced connection. It features a machined heavy-gauge aluminium case for both acoustic and electrical isolation. The Taylon® insulated wiring and resin-dampened internal assembly further increase this isolation
     
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Har hatt gleden av å ha Avondale Graduation One på besøk en liten stund. Jeg har benyttet den med en Avondale TPR4-basert strømforsyning og en dual mono Avondale NCC220 Qudos effektforsterker. Avondale er utrolig transparent og detaljert uten å låte hardt. Transienter, rytmer og dynamikk blir taklet uten problemer. Uansett hvor komplisert eller enkel musikken er så kollapser aldri lydbildet. Det fortsetter bare å komme musikk ut av høyttalerne, og alle typer sjangere blir presentert med den største letthet og engasjement. Jeg har aldri hatt noe annet i nærheten av så bra forsterkere, alt slippes gjennom med største overbevisning og innlevelse - uten tap av energi.
    På bildet under er den minste en Avondale 821 preamp, og den andre Grad1. Lydmessig er de i nær slekt, kanskje heller Grad1 litt mot varmen til enkelte rørforsterkere. Men ikke på bekostning av detaljer. Begge formidler en formidabel innsikt i musikken - ultratransparent. Litt utenfor Naim dette, men Avondale leverer diy oppgraderinger til det meste av Naim forsterkere i tillegg til avanserte regulatorsystemer og strømforsyningsmoduler.

     
    Sist redigert av en moderator:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Nytt fra Naim. For oss som venter på en dedikert hodetelefonforsterker så er dette forhåpentligvis begynnelsen på en rekke med produkter!
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Nytt fra Naim. For oss som venter på en dedikert hodetelefonforsterker så er dette forhåpentligvis begynnelsen på en rekke med produkter!
    Banansert og RCA Pre out på denne ser jeg.
    Dette hadde jeg ikke forventet fra Naim. Åpner plutslig opp for mange muligheter for å få en god streamer og forhåpenligvis pre amp inn i flere systemer.
    Appen/ streamerne til Naim opplever jeg som klasseledende, så dette var gode nyheter :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Etter å ha solgt en svært velfungerende Naim Unitiserve for 2-3 år siden har jeg jaktet et alternativ. Har registrert at flere brukere på UK forumet benytter Melco musikkserver med Naim. Kjøpte og hentet en svært lite brukt Melco N1A/2 server på Østlandet i Påsken, til en hyggelig pris.
    Det fulgte med en Buffalo Cd drive.

    Det har vært lite tid til Hifi den siste tiden, men Melco er koblet opp, rippet noen cd`er for test. Har pløyet gjennom manualen, samt erfaringer fra nett og gjort noen systeminnstillinger. Er langt fra i mål, men funksjonalitet, brukergrensesnitt er så langt en fornøyelse.

    Hva musikkpresentasjonen angår, jeg er kjempefornøyd, både ved avspilling fra rippet cd og streaming via Qobuz. Kombinasjonen Melco, Naim, Qobuz, ytterligere HT plassering, litt akustikk og kanskje ferdig innspilte SN3/ HCDR? Hva mer trenger man enn dette? :) Det er så jeg gleder meg til fortsettelsen, Melcoboksen gir stor eie- og bruksglede.

    Melco.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Erstattar Melco NAS/Asset-oppsettet du har eksperimentert med tidlegare?
    Det er riktig. Foreløpig er NAS/ Asset koblet til switchen, tilsvarende som for Melco så begge kan benyttes, men på sikt skal NAS fases ut og benyttes til annet.
    Melco skal også prøves uten forankoblet switch. Benytter foreløpig Twonky i Melco, men Minimserver skal også testes ut, begge ligger i softwaren.
    Beklager det "enkle språket", er ingen superbruker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Melco skal også prøves uten forankoblet switch. Benytter foreløpig Twonky i Melco, men Minimserver skal også testes ut, begge ligger i softwaren.
    Beklager det "enkle språket", er ingen superbruker.
    Har trua på Mimimserver. Asset er bra "ut av boksen", men så snart ein vil ha eit litt avansert oppsett (dvs bruka meir metadata enn det som er "tenkt"), får tilpassingane fort karakter av udokumenterte "tweaks", der ein må leita i forum for å finna ut kva ein skal gjera, for så å skjøna at i versjon fuzz.baff.bizz fungerer alt heilt annleis enn i fuzz.baff.bazz. Mimim verkar ha eit skikkeleg og godt dokumentert språk for konfigurasjon. Einaste grunnen til at eg ikkje har kasta ut Asset, er at det diverre funkar så bra :p

    Supert at du trivst med Melco :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Til £16 000 vil de færreste ta seg råd til en slik.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Til £16 000 vil de færreste ta seg råd til en slik.
    Sikker?
    Jeg er ikke tilhenger av kostbar hifi og Naim skal ikke være noe unntak, men hva vet vi om ytelsen kontra andre sammenlignbare designer?
    Dersom jeg oppfatter riktig omfatter oppgitt pris en total pakke bestående av platespiller, strømforsyning, tonearm, phonoforsterker og pu?

    The introductory run of 500 units is only available as a package, which includes the turntable (complete with arm and cartridge), a phono stage and a dedicated power supply.

    You also get a bespoke accessory set, which includes essentials such as a digital stylus gauge, spirit level and hex tools to set up the deck, along with a special Naim-produced record and a book on the company’s history and the Solstice’s development. The price for all this loveliness is £16,000 ($20,000)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvordan riaa står seg mot Superline/supercap.? 100k+ for den riaa løsningen.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Et røverkjøp med andre ord? Spilleren er for all del forseggjort. Men jeg tviler for ytelsen vil være særlig målbart bedre enn i andre "tilsvarende" design. Uansett, dette er dette for dem med interesse og råd ettersom denne blir produsert i 500 eksemplarer og vil komme på nkr 203 000,-med dagen kurs avrundet til nærmeste tusenlapp.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Et røverkjøp med andre ord? Spilleren er for all del forseggjort. Men jeg tviler for ytelsen vil være særlig målbart bedre enn i andre "tilsvarende" design. Uansett, dette er dette for dem med interesse og råd ettersom denne blir produsert i 500 eksemplarer og vil komme på nkr 203 000,-med dagen kurs avrundet til nærmeste tusenlapp.
    Nei, det mener jeg selvfølgelig ikke :) poenget er at det er en komplett pakke det er snakk om her og at prisen må fordeles deretter.
    Folk er villig til å betale for det utroligste (med all respekt, selv om det er utfordrende av og til) og dette er ikke det verste spør du meg. Du skal ikke bla mange sider i dette forumet for å finne flere andre produsenter/ designer som heller burde vært satt under lupen, sånn prismessig :unsure::rolleyes::)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Sikker?
    Jeg er ikke tilhenger av kostbar hifi og Naim skal ikke være noe unntak, men hva vet vi om ytelsen kontra andre sammenlignbare designer?
    Dersom jeg oppfatter riktig omfatter oppgitt pris en total pakke bestående av platespiller, strømforsyning, tonearm, phonoforsterker og pu?

    The introductory run of 500 units is only available as a package, which includes the turntable (complete with arm and cartridge), a phono stage and a dedicated power supply.

    You also get a bespoke accessory set, which includes essentials such as a digital stylus gauge, spirit level and hex tools to set up the deck, along with a special Naim-produced record and a book on the company’s history and the Solstice’s development. The price for all this loveliness is £16,000 ($20,000)
    Tenke også at det var dyrt, men det er vel logisk å sammenligne med en topp Linn LP12 som mange Naimister bruker og den ligger nå veil på NOK 230K.
    En ny Superline + Supercap m/kabler koster over 120K så pakken virker ikke så hinsidig priset, men sammenlignet med en Rega P3 så er det jo svindyrt!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det mener jeg selvfølgelig ikke :) poenget er at det er en komplett pakke det er snakk om her og at prisen må fordeles deretter.
    Folk er villig til å betale for det utroligste (med all respekt, selv om det er utfordrende av og til) og dette er ikke det verste spør du meg. Du skal ikke bla mange sider i dette forumet for å finne flere andre produsenter/ designer som heller burde vært satt under lupen, sånn prismessig :unsure::rolleyes::)
    Misforstå meg rett her, jeg mener ikke at spilleren ikke er bra.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Misforstå meg rett her, jeg mener ikke at spilleren ikke er bra.
    Ingen fare, jeg skjønner hva du mener :) og er ikke helt uenig med deg heller i den forstand at det er mye penger. Synes imidlertid ikke at Naim er spesielt dårlige på pris vs ytelse.
    Nei, ikke Jeff Rowland ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kikk litt i noen av de mest populære trådene med platespillere og du vil se spillere som er mye mer kostbare en denne pakken. Nyeste versjon av Supercap som jeg nettopp solgte koster ny 75K og det er bare psu så trenger du kabler og riaa også! Prisen på nytt analog utstyr har jo tatt helt av, så sammenlignet med mye annet er det "nesten" en grei pris på pakken. Naim er jo heller ikke billig, toppmodellen av streamere koster over godt over 300K med 1 psu.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Bare å velge 😊 Har ikke prøvd veldig mange andre apper, men for mitt bruk fungerer Naim appen strålende. Nye og tilgjengelige softwareoppdateringer vises tydelig i appen og lastes enkelt inn direkte fra nett.
    BC223390-F3AC-448F-A8C8-58805A1F5D8E.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Riaa fortsatt nedpakket og ndac satt til TV tjeneste, Atom HE kjøpet ble satt på vent så lite Naim elektronikk i bruk hos meg nå.
    Men IBLene har fått endel spilletid i anlegg nr.2 i de siste.

    ibl.jpg


    Angrer "litt" på cds3 og xps salget, men de tok for stor plass...
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Hei Naim venner!
    Tenkte å høre med dere hvordan NAC 152 XS med Flatcap XS og NAP 250.2 vil ytre seg på litt analytiske høyttalere, nærmere bestemt Elac 407 den eldre serien. Fikk et intressant tilbud men litt vanskelig å teste ut.

    Og ikke minst, hvordan er Naim med old school metal? Avsløres middelmådige innspillinger lett?
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Har lett etter passende kontor-hi-fi en stund, og mange forskjellige typer anlegg har vært opp til vurdering. Naim Mu-So 2 trakk det lengste strået, så nå kan jeg vel kalle meg for Naim-venn?

    Førsteinntrykket er meget bra. Kan selvfølgelig ikke lydmessig konkurrere med hjemmeanlegget, men tatt både pris og størrelse i betraktning, så låter dette slettes ikke så verst! Fin, oppløst og balansert lyd på passe lavt (kontor-)lyttevolum.

    Appen virker å fungere bra med Qobuz, så må totalt sett si meg godt fornøyd!

    B1A04C44-6D0E-4EC0-AAA0-726AA4A8216A.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn