Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Det er en interessant og viktig problemstilling du bringer på bane Todd. Tror mange sliter eller har slitt med det samme.

    Det er helt sikkert ulike løsninger på problemstillingen, men når du først finner balansen så åpner det seg en dør på et vis.
    For egen del skjedde det noe sånt med Sopra No 2. Den er ikke perfekt, men jeg hørte ganske umiddelbart at den integrerte helt annerledes enn annet jeg hadde prøvd.

    Jeg husker ikke så godt at jeg kan si noe om SN2, men lesning antyder at SN3 er åpnere og mer oppløst. Den egenskapen igjen genererer ofte problemer i "dårlige" rom, men ikke alltid. Balanse er stikkordet og jeg vil si at Naim ligger påp den varme siden generelt sett, men er kildetro og avslører ubalanse i kjeden/ rommet.

    Prøv sjøl så finner du nok ut av det og løsningen kan være en helt annen enn de erfaringene jeg har :)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Lekte meg litt med å redusere avstand mellom høyttallere. Umiddelbart har jeg inntrykket av at dette roet det ned diskanten noe (men må bruke mer tid). Det vil i så fall gå på bekostning av ‘stereo opplevelsen’. Høyttalere vil da stå 1,5m fra hverandre og lytteavstand på litt over 2m. Mulig det er løsning uansett i mitt rom (sidevegg på en side, åpent på den andre)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Har lekt med høyttaler plassering. Økt avstand mellom høyttalere, ganske drøy toe-in. Den ene høyttaler litt for tett på sidevegg, men genialt med balanse kontrollen på supernaiten. Litt justering på balanse og har nå bunnsolid centre image. Proac og Naim er bra match, men rom kan være krevende😊
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Dette er sikkert blitt svart på før, men hva anbefales av Supernait og Nait XS? Begge 1. gen. DAC i SN vs valgfri DAC til XS?
    Skal brukes til lettdrevne Spendor A7.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Husker det var mye klaging på dacen i Supernait når den kom. Mener jeg har lest at Naim ikke så den som et alternativ til til sine cdspiller eller ndac, er vel en grunn til at de fjernet dac fra 2 og 3 gen Supernait.
    NB! Har ikke hørt den selv.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Da er ikke dac’en noe positivt argument. Har lest det samme andre steder.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Skal flytte litt om på anlegg og det spørs om ikke mine Proac blir litt for små i det nye rommet. Skal stå i en tv stue, som alene er ca. 9m2, med åpning ut mot spisestue/kjøkken (rommet er da ca 40m2 totalt sett). Ute etter stativ høyttalere som spiller godt på lag med Supernaivt 2 og som fyller TV stua uten at det blir for mye. Den ene høyttaler vil ikke ha mer enn 30cm til sidevegg, så det må hensyntas. Skal kunne klare 40-50cm til bakvegg. Noen gode råd på veien?
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Skal flytte litt om på anlegg og det spørs om ikke mine Proac blir litt for små i det nye rommet. Skal stå i en tv stue, som alene er ca. 9m2, med åpning ut mot spisestue/kjøkken (rommet er da ca 40m2 totalt sett). Ute etter stativ høyttalere som spiller godt på lag med Supernaivt 2 og som fyller TV stua uten at det blir for mye. Den ene høyttaler vil ikke ha mer enn 30cm til sidevegg, så det må hensyntas. Skal kunne klare 40-50cm til bakvegg. Noen gode råd på veien?
    Her blir det vel fort et spørsmål om ‘smak’ iht høyttalermerke.... Jeg har forsøkt litt forskjellig oppigjennom på ulike Naim konfigurasjoner. Har i dag et oppsett i arbeidsrommet bestående av Nac32.5/hicap/nap110 sammen med PMC DB1 Gold, som står nærmest helt inntil vegg. Rommet er vel en 8-10m2. Dette syns jeg spiller meget bra. Har tidligere brukt Audiovector SR1 arrete med nac202/hicap/nap200 i et rom på rundt 15m2 der en hten var veldig nær sidevegg. Hadde nok da en god halvmeter luft bak. Audiovector står, i mine ører, veldig bra til Naim. Bruker daglig SR3 Arrete i et oppsett med nac82/2xhicap/nap200dr
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har oppgradert (eller vet pris) xps til xps DR ? Fikk et prisoverslag på 13000 + 800 i frakt, men det er over 2 år siden.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om jeg betalte 14000kr pluss frakt. Det var for både recap og oppgradering til DR. Veldig fornøyd med denne oppgraderingen. Hva driver xps din?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hentet frem min cds3 i går for å teste om fortsatt fungerte, og det gjorde den til gangs. Jeg tester også nå en ndac som nesten ikke er brukt da tilfeldigheter gjorde at jeg fikk tak i en brukt Devialet rett etter at jeg hadde avtalt kjøp av denne. Cyrus XT se + ekster psu drivverk og ndac var ingen match for cds3. Har akkurat flyttet xps over på ndac og da ble det litt annerledes. Litt lysere klangbalangse (eller mer deltaljer?) og litt mindre fylde er første inntrykket med ndac/xps men har kun testet i 30 min.

    lenge siden du gjorde oppgraderingen?
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fant at Multirom hadde lagt til oppgradering i prislisten, blitt endel dyrere.

    Screenshot from 2020-12-03 16-02-15.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel kanskje med frakt, ellers så er det ganske stor prisøkning på noen måneder.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tvile på det er inkl frakt. Tenker å sende superline min på recap. Billigere det. Ca 4500kr
     

    Multirom

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.03.2014
    Innlegg
    178
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Naim serviceprisene våre bærer preg av situasjonen vi var i tidligere i år og at vi kom med en ekstraordinær prisliste når NOK var på sitt værste. Kontakt oss gjerne direkte for servicepriser. Vi ønsker ikke at prisene skal være helt i ubalanse med UK + frakt og vår litt høyere MVA.

    Hilsen
    Stuart
    Multirom AS
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Avondale Audio har alternativet TPRX til £730 som passer rett inn hvis man kan lodde og skru litt sjøl. Den er basert på TPR4 regulatorsystemet. Søk TPRX på Facebooksiden deres.

     
    Sist redigert av en moderator:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Svarte. Det var jo sommeren/høst 2019 jeg sendte xps på recap, ikke 2020. Begynner vist å bli senil😂
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    naim.jpg


    På endel områder opplevde jeg Cyrus/dac/xps som bedre en cds3. Men musikken flyter, for å bruke en hifi floskel, på en mer behagelig måte med cds3. På ihjel komprimert rock/pop så blir shit in /shit out veldig tydelig på dac komboen. Ellers så leste jeg litt om dette på Naim forum for noen år siden og kjenner igjen mye av det som ble skrevet der.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    NDX2. En digital kilde etter mitt hjerte. Streamer iRadio, Tidal og egen musikk lagret på disk. En Cd transport er tilkoblet digitalinngangen, men Cd formatet i dets hardwareform er svært, svært lite i bruk her i huset. Ripping til Synology pågår fortsatt.
    658F7032-7DAA-4CB3-A349-1F7A533942BC.jpeg


    SuperNait 3. Med en kjempefin innebygget mm riaa har vinylavspilling våknet til live igjen.
    1DCD065D-B1ED-4674-9851-9992EB496C10.jpeg


    Et musikktips dukket opp forrige dagen, via kona.
    4FB3A4F8-EA4A-43D1-BA31-2CDD5E6F1836.png


    Naim i flere rom.
    093D0058-417A-4129-9C58-19D2F3BABCE7.png
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    NDX2. En digital kilde etter mitt hjerte. Streamer iRadio, Tidal og egen musikk lagret på disk. En Cd transport er tilkoblet digitalinngangen, men Cd formatet i dets hardwareform er svært, svært lite i bruk her i huset. Ripping til Synology pågår fortsatt.

    SuperNait 3. Med en kjempefin innebygget mm riaa har vinylavspilling våknet til live igjen.
    NDX2 og SN3 er en kombo jeg gjerne skulle hatt i hus....(sikle). Forøvrig må det jo understrekes at jeg føler meg heldig stilt som kan få leve med Naim Uniti i sin originale utgave. Det spiller som ei kule, på tross av at den monetære verdien av dette apparatet er lattelig lav, og er jo fantastisk allsidig med tanke på inn/utganger. Jeg har rippet samlingen av CDer fortløpende til et Synology NAS. Hva ripper du med, Stover?
    Forøvrig deler Unitien hylla sammen med 2 stk Stageline til de to platespillerne, så det analoge er vel ivaretatt.

    D7681A04-5AB7-410E-9499-51AB2DCA9110.png
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    NDX2 og SN3 er en kombo jeg gjerne skulle hatt i hus....(sikle). Forøvrig må det jo understrekes at jeg føler meg heldig stilt som kan få leve med Naim Uniti i sin originale utgave. Det spiller som ei kule, på tross av at den monetære verdien av dette apparatet er lattelig lav, og er jo fantastisk allsidig med tanke på inn/utganger. Jeg har rippet samlingen av CDer fortløpende til et Synology NAS. Hva ripper du med, Stover?
    Forøvrig deler Unitien hylla sammen med 2 stk Stageline til de to platespillerne, så det analoge er vel ivaretatt.

    Vis vedlegget 687177
    Må innrømme det er gøy å eie nyere saker, men tiden går og man innser at det "gamle" fungerer aldeles utmerket og som du skriver, til en pris mer enn til å leve med. Med riktige høyttalere er nok dette nok en spillmaskin fra Naim :)

    Her rippes med en 2012 Mac Pro med integrert diskdrive, DB Poweramp til Flac/ lossless. Har lastet ned Asset til Synology og det fungerer fint så langt. Har eksperimentert litt med settinger, ikke dreven på noen måte, men det ser ut til å fungere. Avspilling er satt til "WAV on the fly".
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme det er gøy å eie nyere saker, men tiden går og man innser at det "gamle" fungerer aldeles utmerket og som du skriver, til en pris mer enn til å leve med. Med riktige høyttalere er nok dette nok en spillmaskin fra Naim :)

    Her rippes med en 2012 Mac Pro med integrert diskdrive, DB Poweramp til Flac/ lossless. Har lastet ned Asset til Synology og det fungerer fint så langt. Har eksperimentert litt med settinger, ikke dreven på noen måte, men det ser ut til å fungere. Avspilling er satt til "WAV on the fly".
    Regner med at du kan plukke opp en Uniti for 7 - 11 000 kroner om man kan finne en - og da er du jo i boks med det meste foruten RIAA (men Unitien kan strømforsyne en Stageline!)
    Her rippes det også med DB Poweramp, men til Wav på en gammel Lenovo bærbar. Det går som en kule! 🔫 På Synologyen kjører jeg bare standard Media Server, så jeg har lite erfaring på noe annet. Hva tilbyr Asset, slik du opplever det?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Regner med at du kan plukke opp en Uniti for 7 - 11 000 kroner om man kan finne en - og da er du jo i boks med det meste foruten RIAA (men Unitien kan strømforsyne en Stageline!)
    Her rippes det også med DB Poweramp, men til Wav på en gammel Lenovo bærbar. Det går som en kule! 🔫 På Synologyen kjører jeg bare standard Media Server, så jeg har lite erfaring på noe annet. Hva tilbyr Asset, slik du opplever det?
    Valgte Asset fordi den skal være vesentlig bedre enn Mediaserver, men husker ikke særlig fra sistnevnte så har lite å bidra med der. Uansett, Asset er billig og betales en gang og enkel å laste opp fra Synology dersom man vil prøve.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Valgte Asset fordi den skal være vesentlig bedre enn Mediaserver, men husker ikke særlig fra sistnevnte så har lite å bidra med der. Uansett, Asset er billig og betales en gang og enkel å laste opp fra Synology dersom man vil prøve.
    Kult - det må jeg tenke på - uten at jeg helt har skjønt konseptet enda - for jeg ripper jo med poweramp og spiller med Naimen. Jeg rører jo så og si aldri Synologyen. Den står jo bare der og dunker ut "varene" som Naimen ber om - og så langt klarer jeg ikke å skille Upnp og CD i kvalitet.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Kult - det må jeg tenke på - uten at jeg helt har skjønt konseptet enda - for jeg ripper jo med poweramp og spiller med Naimen. Jeg rører jo så og si aldri Synologyen. Den står jo bare der og dunker ut "varene" som Naimen ber om - og så langt klarer jeg ikke å skille Upnp og CD i kvalitet.
    Det er hvordan Cd`ene presenteres i Naim appen som håndteres av Asset. Sortering etc.Skal se om jeg kan klippe noen bilder etterhvert, er ikke hjemme.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Sunnmøre
    Det er hvordan Cd`ene presenteres i Naim appen som håndteres av Asset. Sortering etc.Skal se om jeg kan klippe noen bilder etterhvert, er ikke hjemme.
    Bruker Asset i eit anna streaming-oppsett, og er veldig nøgd med at det i stor grad let meg avgjera sjølv korleis musikkdatabasen (treet, om du vil) skal presenterast.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er på ingen måte ekspert på streaming, ei heller vil jeg bruke for mye tid på det. Derfor, korriger meg om nødvendig.

    Hadde i sin tid en Naim Unitiserve som løste håndtering av egen musikk på glimrende vis. Ikke spør meg hvorfor den ble solgt. Det er fristende å kjøpe en Melco N100 eller dets like for å gjenoppta det enkle. Tiden en er gitt i livet kan brukes til bedre ting enn å sette seg inn i sånne bagateller. Siden jeg allerede har brukt mye tid på å sette meg inn i rippingens verden er veien til forbedring og det å rippe hele samlingen kortere. Jeg har ikke begynt på klassiskdelen enda, det vil avgjøre hvor enkelt dette er og hvor bra sluttresultatet blir. Tiden det tar å rippe mer enn 2000 plater bør resultere i kvalitet. Sånn ser jeg det.

    ASSET, slik jeg har satt den opp gir meg følgende presentasjon av egen musikk i Naim appen.

    Her er mine to streamere, velger NDX2 i dette tilfellet.
    IMG_0001.PNG


    Hovedoversikten i Naim appen. Merk at jeg har kun enablet de funksjonene jeg bruker. Det er mer oversiktlig, men det sies fra moderforumet/ at for siste generasjon streamere bør alt enables.
    Velger SERVERS.
    IMG_0002.PNG


    Jeg trykker på ASSET.
    IMG_0003.PNG


    Det som vises er mine valg, hva jeg har satt til å vises/ sortere. Dette gjør jeg fra Synology og Asset appen der.
    Ved ripping er knappen "new albums" kjekk, holder orden på rekkefølge. For avspilling bruker jeg normalt "album artist/ album. For klassisk musikk, forutsatt at metadata legges inn riktig, vil knappen "composer" være kjekk.
    IMG_0004.PNG


    Dette er visningen jeg får ved å velge "album artist/ album". Sortert alfabetisk og ved å klikke på bokstavene til høyre går jeg direkte inn til f. eks S.
    Jeg velger så et album.
    IMG_0005.PNG


    For dette bildet er jeg litt usikker, dette er funksjoner jeg nærmest aldri bruker. Kan hende vil jeg ta bort unødig og kun ha albumvalget tilbake.
    IMG_0006.PNG


    Dette er albumavspillingen i Naim appen, presentert fra en iPad. Her er det flere presentasjonsvalg og funksjoner som ivaretas av selve Naim appen.
    Som dere ser spilles musikken av i WAV format, men er rippet til Flac/ lossless. Et eller annet sted satte jeg avspilling til "WAV on the fly" noe jeg lærte fra Naim forumet UK.
    IMG_0007.PNG
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det 4 og 5 pin Snaic som brukes mellom kilde (cd spiller) og amp, eller var det 5-5? Fa.. for et syr med disse Naim kablene.

    Edit: Fant det etter googling: In the box: CDS3 - 180 DIN5-DIN5
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lenge siden jeg har sett så mye Naim på Torget, hva skjer?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har sett så mye Naim på Torget, hva skjer?
    Er det så mye da? Ja jeg selger mitt. Men det er med tungt hjerte. Men må vel innse at mine relativt tungdrevne høyttalere trenger mere krefter. Hadde Naim hatt en kraftigere forsterker til en edruelig pris, hadde jeg beholdt min Naim rigg. Vil ingen kjøpe, så er det helt ok det og. Lider ikke😅

    Rettelse. Ser at det er kommet mere Naim på torget nå😊
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har vært veldig lite i det siste, men det var f.eks 3 xpser i går (Olive, 2 og DR) og 3 cd spillere cd5,cdx2 og cds3 siste 2 uker.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det så mye da? Ja jeg selger mitt. Men det er med tungt hjerte. Men må vel innse at mine relativt tungdrevne høyttalere trenger mere krefter. Hadde Naim hatt en kraftigere forsterker til en edruelig pris, hadde jeg beholdt min Naim rigg. Vil ingen kjøpe, så er det helt ok det og. Lider ikke😅

    Rettelse. Ser at det er kommet mere Naim på torget nå😊
    Men er NAP500 så dyr (brukt) da når du ser på resten av hva du har? Tok et søk på hifishark og det var solgt og lå noen ute til 30-40K, og om du får solgt NAP300 så jo ikke differansen stor.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Men er NAP500 så dyr (brukt) da når du ser på resten av hva du har? Tok et søk på hifishark og det var solgt og lå noen ute til 30-40K, og om du får solgt NAP300 så jo ikke differansen stor.
    Spørsmålet et om NAP 500 er nok. Den har betydelig kraftigere strømforsyning men ikke hinsides med watt. Jeg er usikker. Hvis en skal ha en dr versjon så koster det litt. Da burde jeg også hatt en 552. Ballen ruller og kontoen tom😬
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet et om NAP 500 er nok. Den har betydelig kraftigere strømforsyning men ikke hinsides med watt. Jeg er usikker. Hvis en skal ha en dr versjon så koster det litt. Da burde jeg også hatt en 552. Ballen ruller og kontoen tom😬
    Trodde NAP 500 drev det meste utenom disse monster høyttalerne til flere millioner, var derfor de laget Statement etter Focal kjøpte de. Er det ikke flere her inne som har fult NAC/NAP 500 sett? Om du bare mangler krefter så er vel en non DR 500 en klar oppgradering av 300 DR? (har ikke hørt noen av dem)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trodde NAP 500 drev det meste utenom disse monster høyttalerne til flere millioner, var derfor de laget Statement etter Focal kjøpte de. Er det ikke flere her inne som har fult NAC/NAP 500 sett? Om du bare mangler krefter så er vel en non DR 500 en klar oppgradering av 300 DR? (har ikke hørt noen av dem)
    Usikker. Rett og slett.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    VidarP skrev vel noe her inne når han oppgraderte fra 300 til 500, tror han hadde KEF207.2. Mener å huske at jeg har lest at forskjellen var så stor at han solgte REL subbene han brukte med 300.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn