Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    gjenstår forhåpentligvis kun siste finpuss før rippingen av drøyt 2000 cdplater settes igang, kanskje 2/3 klassisk musikk. Det er viktig at musikken rippes så riktig som mulig ift eget bruk og preferanser
    Eg er om lag midtvegs inni ein tilsvarande prosess, og konstant usikker på om eg har valt rett "skjema" for klassisk musikk. Rippar i EAC og rettar taggane i Foobar. Dersom avspelingsprogramvara hadde vore like fleksibel som Foobar, hadde alt vore greitt.
    Benytter default metadata i DBP og har funnet et oppsett for avspilling under Asset i Naim appen, som passer meg. I tillegg og svært viktig for meg, skriver jeg inn komponistnavn i sporteksten. Tester foreløpig om Mozart, skal stå først i teksten eller sist. Det igjen er avgjørende for hvordan albumet fremstår i Asset ved søk/ avspilling. Spennende saker.
    Det vert nok bra. Problemet mitt er at eg gjerne vil ha gode metadata for både innspeling, utgjeving og verk, og det er uråd å få alt denne inn i "ARTIST, ALBUM, TRACK TITLE"-tabellen utan å ta fullstendig av, så løysinga mi er å leggja til masse ekstra metadata, og satsa på at eg får brukt denne på sikt. Det ballar på seg når alt eg puttar inn skal harmoniserast med det som ligg der frå før. Puh.

    Før eller seinare glid det nok over i eit kompromiss som fungerer "greitt nok". Eg vil jo trass alt bruka tid på å spela all musikken.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    gjenstår forhåpentligvis kun siste finpuss før rippingen av drøyt 2000 cdplater settes igang, kanskje 2/3 klassisk musikk. Det er viktig at musikken rippes så riktig som mulig ift eget bruk og preferanser
    Eg er om lag midtvegs inni ein tilsvarande prosess, og konstant usikker på om eg har valt rett "skjema" for klassisk musikk. Rippar i EAC og rettar taggane i Foobar. Dersom avspelingsprogramvara hadde vore like fleksibel som Foobar, hadde alt vore greitt.
    Benytter default metadata i DBP og har funnet et oppsett for avspilling under Asset i Naim appen, som passer meg. I tillegg og svært viktig for meg, skriver jeg inn komponistnavn i sporteksten. Tester foreløpig om Mozart, skal stå først i teksten eller sist. Det igjen er avgjørende for hvordan albumet fremstår i Asset ved søk/ avspilling. Spennende saker.
    Det vert nok bra. Problemet mitt er at eg gjerne vil ha gode metadata for både innspeling, utgjeving og verk, og det er uråd å få alt denne inn i "ARTIST, ALBUM, TRACK TITLE"-tabellen utan å ta fullstendig av, så løysinga mi er å leggja til masse ekstra metadata, og satsa på at eg får brukt denne på sikt. Det ballar på seg når alt eg puttar inn skal harmoniserast med det som ligg der frå før. Puh.

    Før eller seinare glid det nok over i eit kompromiss som fungerer "greitt nok". Eg vil jo trass alt bruka tid på å spela all musikken.
    Kjenner meg igjen i problemstillinga. Som sagt, jeg bruker default metadata i ripperen, huker av for compilation ved cdbokser (automatisk), lar various artists og comments bli stående. Det siste sørger for god søkbarhet i Asset/ Naim appen ved flere komponister på en cd, så langt jeg kan se. For klassisk album med ulike komponister, legger jeg til komponist i slutten av trackteksten.

    Ellers enig at det er en stor jobb å få dette riktig. Pablo Casals 12 cd boks krever at hver enkelt plate får samme oppsett mht artist, album etc for at det skal fremstå som en samling. Har lært meg hvordan jeg sletter, resetter og ripper pånytt ved feil.

    Tenker å rippe noen plater og bokser og leve litt med dem før jeg går videre.

    S :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Mp3tag er et fint verktøy for å rette tagger hvis dere ikke har testet det?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Tenker å rippe noen plater og bokser og leve litt med dem før jeg går videre.
    Merk at ein del problem oppstår når biblioteket vert tilstrekkeleg stort, også.

    Eg hadde planar om å bruka Raspberry Pi/Volumio som nettverksspelar med musikkbiblioteket montert opp som Windows/CIFS-share. Dette verka som ein veldig god idé, heilt til eg faktisk prøvde å bruka heile biblioteket. Då var det openbert at Pi-en (eller iallfall Volumio) lagra databasen lokalt på ein måte som ikkje skalerte.

    Det er nok ein UPnP-løysing som er svaret, på eitt eller anna vis.

    (Og, ja, eg innser at dette er litt utanfor Naim-temaet).
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    De siste ukene har jeg jobbet med å finne ut hvilken rippe-, server- og lagringsmetode jeg skal benytte fremover. Det er et skjæringspunkt mht hva det skal koste, funksjonalitet og kompleksitet. Jeg er ikke kommet til Qobuz eller Roon enda, men innser at jeg før eller senere antakelig ender der også. Har forsøkt å ha det i tankene, i hvertfall så langt jeg har forstått ..... før eventuelle innkjøp.

    Det ble en ny Synology NAS, som støtter Asset upnp, fremfor Mediaserver som min gamle er begrenset til. Flyttet over en av 3TB WD diskene fra den gamle til den nye og lastet ned Asset. Ripping gjøres fra en 2012 Mac Pro og DBPoweramp.

    Dette er oppe og går nå og etter endel prøving og feiling med Metadata og andre oppsett i DBPoweramp og Asset gjenstår forhåpentligvis kun siste finpuss før rippingen av drøyt 2000 cdplater settes igang, kanskje 2/3 klassisk musikk. Det er viktig at musikken rippes så riktig som mulig ift eget bruk og preferanser, samt at brukergrensesnittet i Asset blir så vennlig som mulig.

    Gjennom prosessen har jeg brukt Naim Forum UK en god del. Der finner man mange gode innlegg som omhandler emnet og folk er utrolig hjelpsomme når man stiller spørsmål. Ketilb har også gitt gode og utfyllende innspill :) Alle søkene på UK forumet har også gjort meg litt mer Hifiklok også, anbefales.

    Musikkanlegget i stuen har nå havnet på hytta. Kjøpte nylig denne som erstatning. Det er lett å høre at gen. 2 har tatt den allerede gode gen. 1, til nye høyder :rolleyes:

    Vis vedlegget 574342
    Ble en slik på meg og, har prøvd å koble den til tvèn uten hell .. Jeg har kun simpleste HDMI kabel, en slik som følger med som standard til en tv for eksempel, krever HDMI ARC en bedre kabel? har du peil Stover? Eller andre?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har akkurat hatt en MUSO 2nd generation. Måtte bruke litt bedre enn den gamle HDMI kabelen på både den og AppleTV 4K for å få stabilt signal. Den jeg linket til er lett tilgjengelig og oppfyller alle krav.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bare for sikkerhets skyld, Du er sikker på att tv,n din støtter HDMI ARC ?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Virker slik, det står HDMI IN 2 (ARC) tv’en LG OLED 65 tommer, ca 2 gammel, en dyr tv’e i min verden
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg bruker optisk ut fra tv'n, fungerer fint, samme gjorde jeg med gen. 1. Har ikke satt meg inn i hdmi funksjonen :)

    S
     
    X

    X186841

    Gjest
    TV,n din er helt toppers. Prøv med en annen HDMI kabel når anledningen byr seg.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tenker å rippe noen plater og bokser og leve litt med dem før jeg går videre.
    Merk at ein del problem oppstår når biblioteket vert tilstrekkeleg stort, også.

    (Og, ja, eg innser at dette er litt utanfor Naim-temaet).
    Kjenner ikke til at problemer kommer med større biobliotek. Det eneste jeg ser for meg er at avspilleren vil se duplikater fordi metadata man legger til hver enkelt plate/ boks ikke er unik nok?

    Ellers mener jeg at dette er innenfor Naimtråden, så lenge musikken kommer helt- eller delvis fra et Naimkomponent :)

    S
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    152 XS og 155 XS ble produsert fra 2009 til 2017. Er det av de siste er det en fair pris, er det av de tidligste er det vel litt vel mye.

    Serienummer: Produksjonsår:
    269941 - 285378 2009
    285379 - 304155 2010
    304156 - 322134 2011
    322135 - 339631 2012
    339632 - 363706 2013
    363707 - 383862 2014
    383863 - 399807 2015
    399808 - 414048 2016
    414049 - 430301 2017
    Fantastisk, tusen hjetelig takk dette er kjempenyttig å vite!
    Da er NAC152/NAP 155 på vei i posten, det var et litt eldre sett så jeg fikk prutet litt :) Gleder meg veldig til å høre, tror det burde være en oppgradering fra min gamle primare i22. Har også kjøpt meg en ny Henry dac, enn så lenge, så kan jeg kanskje få meg en bedre kilde etterhvert hvis det er nødvendig.
    Har ikke fått hørt mye på Nac 152 XS/nap 155xs ennå, men førsteinntrykket er veldig bra. Det mest påfallende er hvor mye rytmisk driv det er i disse, utrolig gøy å høre på! Så er nap 155xs også utrolig mye mer potent enn min tidligere primare selv om den på papiret hadde mer watt! Er nok endel å hente på å oppgradere høyttalere og kilde også, og kanskje en flatcap etterhvert.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Har ikke fått hørt mye på Nac 152 XS/nap 155xs ennå, men førsteinntrykket er veldig bra. Det mest påfallende er hvor mye rytmisk driv det er i disse, utrolig gøy å høre på!
    Gratulerer. Eg er generelt veldig dårleg på audiofil lytting, men då min Nait (minst eit par hakk ned frå settet ditt, trur eg) kom i hus vart eg direkte overraska over kor mykje meir moro det var å spela musikk.

    Eg trur jo ikkje på dette med at forsterkarar kan ha "PRaT", men det kjenst verkeleg slik.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Har ikke fått hørt mye på Nac 152 XS/nap 155xs ennå, men førsteinntrykket er veldig bra. Det mest påfallende er hvor mye rytmisk driv det er i disse, utrolig gøy å høre på!
    Gratulerer. Eg er generelt veldig dårleg på audiofil lytting, men då min Nait (minst eit par hakk ned frå settet ditt, trur eg) kom i hus vart eg direkte overraska over kor mykje meir moro det var å spela musikk.

    Eg trur jo ikkje på dette med at forsterkarar kan ha "PRaT", men det kjenst verkeleg slik.
    Tusen takk :) ja jeg ble også veldig overrasket og er helt enig. Skulle tro rytme i musikken var helt den samme uavhengig av utstyr, men det virker ikke som det er helt slik :)
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    .......... så kan jeg kanskje få meg en bedre kilde etterhvert hvis det er nødvendig.

    Hvilke høyttalere og kilde bruker du idag?
    Nå har jeg ikke kilde. Brukte primare i22 med dac før. Prøvde såvidt en nøytral dac jeg ikke likte, den er returnert. Har fått tak i en brukt nd5 XS veldig billig. Jeg vet at den har gått ut og at endel på naimforum er skeptiske, tenker Likevel st god synergi er viktigere enn å ha det aller nyeste, særlig når budsjettet er stramt.

    Høyttalerene mine er system audio aura 60. Det blir spennende å se hvordan det blir med de når nd5 kommer, men rytmen og dynamikken til Naim synes jeg passet SA overraskende bra, selv om ikke dette er en kombo som snakkes om. Nap155 får frem dynamikk og trøkk av høyttalerene jeg ikke trodde var mulig. Med nd5 på plass blir nok ht det svakeste leddet, men håper jeg kan leve godt med de en stund til :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Synes de SA høyttalerne dine passer utmerket til den Naim komboen. Kan bli en liten lydforbedring med en Flatcap XS på forforsterkeren.
    Naim er ikke noe utpreget hi-end du sitter å lytter etter småting med, derfor det er moro å høre på da det er liv og driv og ikke for mye detaljfokus.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Synes de SA høyttalerne dine passer utmerket til den Naim komboen. Kan bli en liten lydforbedring med en Flatcap XS på forforsterkeren.
    Naim er ikke noe utpreget hi-end du sitter å lytter etter småting med, derfor det er moro å høre på da det er liv og driv og ikke for mye detaljfokus.
    Takk for det :) Ja det er jo det drivet som gjør det så gøy!
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    .......... så kan jeg kanskje få meg en bedre kilde etterhvert hvis det er nødvendig.

    Hvilke høyttalere og kilde bruker du idag?
    Nå har jeg ikke kilde. Brukte primare i22 med dac før. Prøvde såvidt en nøytral dac jeg ikke likte, den er returnert. Har fått tak i en brukt nd5 XS veldig billig. Jeg vet at den har gått ut og at endel på naimforum er skeptiske, tenker Likevel st god synergi er viktigere enn å ha det aller nyeste, særlig når budsjettet er stramt.

    Høyttalerene mine er system audio aura 60. Det blir spennende å se hvordan det blir med de når nd5 kommer, men rytmen og dynamikken til Naim synes jeg passet SA overraskende bra, selv om ikke dette er en kombo som snakkes om. Nap155 får frem dynamikk og trøkk av høyttalerene jeg ikke trodde var mulig. Med nd5 på plass blir nok ht det svakeste leddet, men håper jeg kan leve godt med de en stund til :)
    Enig, høyttalerne ser ut til å være en fin match. Samme tenker jeg om ND5XS. Ville ha lent meg tilbake og kost meg med det du allerede har (mottar).
    Når det gjelder oppgraderinger ville jeg heller ha sett nærmere på en Flatcap XS..... etterhvert, det vil også merkes. Som du ser av bildet benytter 152 begge power i FC XS.

    Skjermbilde 2020-03-18 kl. 18.00.32.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    .......... så kan jeg kanskje få meg en bedre kilde etterhvert hvis det er nødvendig.

    Hvilke høyttalere og kilde bruker du idag?
    Nå har jeg ikke kilde. Brukte primare i22 med dac før. Prøvde såvidt en nøytral dac jeg ikke likte, den er returnert. Har fått tak i en brukt nd5 XS veldig billig. Jeg vet at den har gått ut og at endel på naimforum er skeptiske, tenker Likevel st god synergi er viktigere enn å ha det aller nyeste, særlig når budsjettet er stramt.

    Høyttalerene mine er system audio aura 60. Det blir spennende å se hvordan det blir med de når nd5 kommer, men rytmen og dynamikken til Naim synes jeg passet SA overraskende bra, selv om ikke dette er en kombo som snakkes om. Nap155 får frem dynamikk og trøkk av høyttalerene jeg ikke trodde var mulig. Med nd5 på plass blir nok ht det svakeste leddet, men håper jeg kan leve godt med de en stund til :)
    Enig, høyttalerne ser ut til å være en fin match. Samme tenker jeg om ND5XS. Ville ha lent meg tilbake og kost meg med det du allerede har (mottar).
    Når det gjelder oppgraderinger ville jeg heller ha sett nærmere på en Flatcap XS..... etterhvert, det vil også merkes. Som du ser av bildet benytter 152 begge power i FC XS.

    Vis vedlegget 575241

    Takk! ja må nok få meg en slik etterhvert. Vil Flatcapen drive både for og effektforsterker da? Forstår ikke helt dette med upgrade 1 og upgrade 2.

    Jeg sendte Mail til multirom for å spørre om recapping, de tilbød en demoBrukt flatcap, men nå er hifibudsjettet brukt opp for en stund:) Veldig bra service på multirom synes jeg, selv om jeg henvendte meg ned spørsmål om et brukt produkt og ikke skulle kjøpe noe.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ved å koble sammen 152XS til 155XS er det powerampen som strømforsyner preampen. Ved å koble til en Flatcap forsyner ikke lenger 155 preampen med de fordelene det måtte gi.

    Multirom er alltid hjelpsomme!

    Her er hva jeg fant:
    Upgrade socket 1 is used for powering the control and switch circuits of the pre-amp. If only this upgrade socket is used with a PSU, the pre-amp still needs to be connected to the power-amp for powering its audio stage.

    Upgrade socket 2 is used for powering the audio stage of the pre-amp. When used with a PSU, the pre-amp no longer needs to be connected to the power-amp for its power and also the power-amp is connected to the PSU for its signal.

    Upgrade sockets 1 and 2 can be used independant from each other and in any order
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Ved å koble sammen 152XS til 155XS er det powerampen som strømforsyner preampen. Ved å koble til en Flatcap forsyner ikke lenger 155 preampen med de fordelene det måtte gi.

    Multirom er alltid hjelpsomme!

    Her er hva jeg fant:
    Upgrade socket 1 is used for powering the control and switch circuits of the pre-amp. If only this upgrade socket is used with a PSU, the pre-amp still needs to be connected to the power-amp for powering its audio stage.

    Upgrade socket 2 is used for powering the audio stage of the pre-amp. When used with a PSU, the pre-amp no longer needs to be connected to the power-amp for its power and also the power-amp is connected to the PSU for its signal.

    Upgrade sockets 1 and 2 can be used independant from each other and in any order
    Tusen takk!
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Nait 5 si

    Heisann!

    Ble nylig eier av en Nait 5 si.
    Imponerende lyd denne klarer å trylle fram fra mine Dynaudo Excite x12 som har stått og samlet støv i boden en stund.
    Hadde forhåpninger, men begrensede forventninger til denne lille saken av en forsterker. Men makan til spilleglede er det lenge siden jeg har hørt i heimen!

    Planen er å bruke forsterkeren i et anlegg på garasjeloftet etterhvert.
    Har dere tips til andre høyttalere som matcher bra med denne forsterkeren?

    Noen som har forsøkt med Magnepan? Blir kanskje litt drøyt med tanke på effekten?

    En annen ting, er denne forsterkeren sær på kabler, som jeg har hørt at enkelte Naim-forsterkere er?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Heisann!

    Ble nylig eier av en Nait 5 si.
    Imponerende lyd denne klarer å trylle fram fra mine Dynaudo Excite x12 som har stått og samlet støv i boden en stund.
    Hadde forhåpninger, men begrensede forventninger til denne lille saken av en forsterker. Men makan til spilleglede er det lenge siden jeg har hørt i heimen!

    Planen er å bruke forsterkeren i et anlegg på garasjeloftet etterhvert.
    Har dere tips til andre høyttalere som matcher bra med denne forsterkeren?

    Noen som har forsøkt med Magnepan? Blir kanskje litt drøyt med tanke på effekten?

    En annen ting, er denne forsterkeren sær på kabler, som jeg har hørt at enkelte Naim-forsterkere er?
    Har sjøl eid Focal, Neat, Spendor, Kudos og Naim (utgåtte modeller) med Naim i ulike klasser. Det finnes en haug av andre å velge blandt.

    Mitt beste råd er å se etter noe relativt lettdrevent og bruke google, søke i Naim forumet UK eller lese deg opp på denne tråden. Det er mange valg, smaken er forskjellig og ikke minst lytterom er forskjellig.

    Manualen for 5si anbefaler at minimum 3,5m høyttalerkabler benyttes (begge kanaler) og helst Naim kabler eller kabler med tilsvarende egenskaper.
    Har sjøl Naims NAca5 høyttalerkabler liggende og sammenlignet med noen andre og det er etter min mening en meget god kabel til prisen.

    Les denne:
    https://community.naimaudio.com/t/speaker-cable-for-naim-power-amplifiers/87
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Heisann!

    Ble nylig eier av en Nait 5 si.
    Imponerende lyd denne klarer å trylle fram fra mine Dynaudo Excite x12 som har stått og samlet støv i boden en stund.
    Hadde forhåpninger, men begrensede forventninger til denne lille saken av en forsterker. Men makan til spilleglede er det lenge siden jeg har hørt i heimen!

    Planen er å bruke forsterkeren i et anlegg på garasjeloftet etterhvert.
    Har dere tips til andre høyttalere som matcher bra med denne forsterkeren?

    Noen som har forsøkt med Magnepan? Blir kanskje litt drøyt med tanke på effekten?

    En annen ting, er denne forsterkeren sær på kabler, som jeg har hørt at enkelte Naim-forsterkere er?
    Har sjøl eid Focal, Neat, Spendor, Kudos og Naim (utgåtte modeller) med Naim i ulike klasser. Det finnes en haug av andre å velge blandt.

    Mitt beste råd er å se etter noe relativt lettdrevent og bruke google, søke i Naim forumet UK eller lese deg opp på denne tråden. Det er mange valg, smaken er forskjellig og ikke minst lytterom er forskjellig.

    Manualen for 5si anbefaler at minimum 3,5m høyttalerkabler benyttes (begge kanaler) og helst Naim kabler eller kabler med tilsvarende egenskaper.
    Har sjøl Naims NAca5 høyttalerkabler liggende og sammenlignet med noen andre og det er etter min mening en meget god kabel til prisen.

    Les denne:
    https://community.naimaudio.com/t/speaker-cable-for-naim-power-amplifiers/87
    Det er sikkert en god kabel. Har nettopp fått mine i hus, synes det er litt irriterende at de er så stive
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Nå har jeg fått Nd5xs (1)i hus. Jeg synes den er funksjonell mht at den begynner å bli noen år gammel. Liker godt at menyene og appen er ganske kjappe. Jeg synes også Spotify og Tidal er integrert på en praktisk måte. Mht å få mye godlyd for pengene synes jeg det å kjøpe forrige gen. Streamer har vært strålende.

    Når det gjelder lyden av nd5/nac152/nap155 XS er jeg helt frelst. Musikken er tight, og alt av perkusjon er veldig engasjerende. Kanskje det som imponerer meg mest er hvordan Naim får ordinære/dårlige innspillinger til å høres kult ut. Jeg forstår godt hvorfor alle Naim-prestene sier enjoy the music, og etter min mening det som er viktig :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Nå har jeg fått Nd5xs (1)i hus. Jeg synes den er funksjonell mht at den begynner å bli noen år gammel. Liker godt at menyene og appen er ganske kjappe.
    Artig å høyra. Du går vesentleg raskare fram enn eg gjer. Kan ND5 XS spela av FLAC i 24/96 og slike hires-format?

    (Inntil vidare spelar eg sjølv av via pi med hifiberry dac+ Pro frå ein Upnp-server, men har litt lyst på ein sånn Naim-boks etter kvart. Litt på grunn av lyd og synergi, men mest på grunn av estetikken).
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Nå har jeg fått Nd5xs (1)i hus. Jeg synes den er funksjonell mht at den begynner å bli noen år gammel. Liker godt at menyene og appen er ganske kjappe.
    Artig å høyra. Du går vesentleg raskare fram enn eg gjer. Kan ND5 XS spela av FLAC i 24/96 og slike hires-format?

    (Inntil vidare spelar eg sjølv av via pi med hifiberry dac+ Pro frå ein Upnp-server, men har litt lyst på ein sånn Naim-boks etter kvart. Litt på grunn av lyd og synergi, men mest på grunn av estetikken).
    Ja det gikk litt ekstra fort i svingene, hadde nok vanligvis tatt meg bedre tid, men når jeg satt der med en dac som fungerte dårlig og et godt tilbud kom slo jeg til. Enig i at estetikken også har endel å si, de grønne lysene er vakre :) den støtter upnp og flac mener jeg (se info som jeg sakset fra Naim sine sider) men støtter ikke mqa eller hva nå det grommeste på Tidal heter. Er jo også en litt bedre NDX som sikkert også er mulig å få fordelaktig siden ndx 2 er lansert.

    UPnP-enabled to allow streaming of audio files at up to 24bit/192kHz resolution from Naim Audio hard disk servers, network-attached storage (NAS) devices or any home computer
    Supports a broad range of music formats: WAV, FLAC, DSD (single rate), Apple Lossless, AIFF, AAC, Windows Media-formatted files, Ogg Vorbis and MP3. Gapless playback on all lossless file formats and on most compressed music
    Three 24bit/192kHz capable digital inputs (S/PDIF) to support optimum connection to external sources
    Spotify Connect built-in to stream millions of songs from the world’s most popular streaming service
    Native support for TIDAL streaming service with free 90 day trial of lossless HiFi tier

    https://www.naimaudio.com/product/nd5-xs
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hadde vært spennende å teste Naim på mine Kudos, skal være bra match. Feks NAC 282 og NAP 250 DR.
    Hvordan er forresten NAC N-272 som pre?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hadde vært spennende å teste Naim på mine Kudos, skal være bra match. Feks NAC 282 og NAP 250 DR.
    Hvordan er forresten NAC N-272 som pre?
    I "Naimkretser UK" settes dine høyttalere som oftest i sammenheng med 500 serien fra Naim. Når det er sagt, annet fungerer sikkert også strålende. Jeg hadde forresten Titan T88 i eie en stund, (NDS/555/252/300) og seinere Super 20a så kjenner til Kudos.

    Har sammenlignet masse Naim, også 272 og det er stort sett hold i hierarkiet. Min antakelse er at 272 ble spesielt populær fordi den samlet flere funksjoner i 1 og samme boks, samt prisleiet antakelig.

    S
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar.
    Blir bare så altfor fort så altfor dyrt, dessverre.
    Men fine produkter.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer Mu-So som en enkel løsning for lyd i stue og lurer litt på om det er noen som har førstehåndserfaring med Mu-So vs Mu-So 2 her? Er det store forskjeller mellom disse? Alle tester snakker om en ganske stor forskjell, men det ville være interessant å høre fra noen med førstehåndserfaring.

    Hvordan oppleves forskjellen og vil dere evnt. si at det er mer bunn i Mu-So 2?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hør på før du kjøper, hadde Mu-So 2 innom her noen dager men fikk heldigvis levert den tilbake. Og Mu-So er ikke noe bedre for å si det sånn. Men hver sin smak.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer Mu-So som en enkel løsning for lyd i stue og lurer litt på om det er noen som har førstehåndserfaring med Mu-So vs Mu-So 2 her? Er det store forskjeller mellom disse? Alle tester snakker om en ganske stor forskjell, men det ville være interessant å høre fra noen med førstehåndserfaring.

    Hvordan oppleves forskjellen og vil dere evnt. si at det er mer bunn i Mu-So 2?
    Kjøpte en pent brukt muso 1 for en måneds tid siden, i den hensikt å ha et enkelt og godt streaming/lydkonsept i stue.
    Dette er et ganske stort rom mtp volum, noe som sikkert påvirker inntrykket mitt.

    Mtp funksjonalitet er jeg veldig fornøyd. Bruker Spotify Connect, og det er feilfritt. Har ikke vært så fornøyd med hverken Chromecast Audio eller Auralic Aries koblet til hovedanlegget.

    Mtp lyd fungerer det meget bra til "rolig" musikk på et volum som tillater samtaler og middagsspising. Om jeg setter på rock, og spiller noe høyere faller det helt sammen. Høres komprimert ut, og bassen blir tidvis en grøt.

    Konklusjon: veldig bra til sitt bruk, men jeg kunne ikke hatt en slik som hovedkilde.
    Hadde jeg betalt fullpris for en slik hadde jeg vært meget skuffet.
    Men som sagt, kan godt hende dette fungerer meget bra i et vanlig "lukket" rom
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn