Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Verken min gamle CD5X eller nåværende spiller har hatt problem med brente CD'er, ikke problem med noen CD'er i det hele tatt faktisk.
    :(

    Vel, prøvde å sette på Miles Davis' "doo-bop", men det kom bare noen stygge lyder fra CDX2....Viser seg at CD'en er så tynn at puck'en ikke greier å holde plata på plass.

    Hmmm..Andre som har opplevd det samme?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sliter med de fleste brente cd'er, og den er også litt vel følsom for riper ol. Tar en tlf til Kontrapunkt senere idag.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags merke bruker du?

    Jeg bruker Philips CD-R, og no problem..
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Det er et kjent problem at "eldre" Naim-spillere ikke takler alle cd'er og kopibeskyttelser. Derfor selger dem chip-oppgradering til spillere med problemer.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Bruker verbatim. Men, dette gjelder også andre brenne cd'er av andre merker som jeg har "lånt" av andre personer.

    Edit: snakket med Kontrapunkt nå. Ble enige om å analysere om dette først og fremst relaterte seg til mine egne cd'er, hvis ikke fikk vi sende den til England. Uff, flere uker uten spiller :(

    costello skrev:
    Hva slags merke bruker du?

    Jeg bruker Philips CD-R, og no problem..
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Veldig kjedelig når slik skjer.

    Fikk problem med 202 like før jul ifjor, men fikk heldigvis lånt en annen pre mens min var i England. Så ta kontakt med Willy hos Ljudtema/Audiotech. Det hører med til historien at jeg måtte sende en mail Naim, før ting ordnet seg... :)

    Men du har jo vinyl, så du har musikk allikevel...

    Mvh
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Min 5i spiser brente verbatim og tdk som bare juling. Har dog fått error på noen eldre lavkvalitetsplater. Tolags hybrid SACD har den derimot problemer med. Det pussige er at den spiller en hybrid NiN-plate som DVD-spilleren ikke vil ta overhodet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Jeg sliter med de fleste brente cd'er, og den er også litt vel følsom for riper ol. Tar en tlf til Kontrapunkt senere idag.
    CD5i skal lese "normale" brenneformater, men leser ikke mer komprimerte formater. Kanskje bör du sjekke hvilke formater du ripper og brenner i? Om problemet er at pucken slipper, saa er dette et kjent fenomen med enten litt tynnere-enn-standard cder, med fettete cder og naar pucken er slitt. I siste fall er lösningen enkel, skaff en ny puck om du ikke kommer i maal med aa rense gummien.

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg som håpet på at det var nok med å be Nero "copy cd" ;) Skal sjekke formatet. Om pucken slipper derimot, det har jeg ingen formening om. Mener å ha lest hvordan den skulle rengjøres tidligere i tråden, var det med vanlig såpevann?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    CD5i skal lese "normale" brenneformater, men leser ikke mer komprimerte formater. Kanskje bör du sjekke hvilke formater du ripper og brenner i? Om problemet er at pucken slipper, saa er dette et kjent fenomen med enten litt tynnere-enn-standard cder, med fettete cder og naar pucken er slitt. I siste fall er lösningen enkel, skaff en ny puck om du ikke kommer i maal med aa rense gummien.

    Mvh Vidar P
    Er ikke gummi på puckene våre. De er av den magnetiske varianten som i teorien burde sitte bedre jo tynnere plater man benytter. Jeg benytter hovedsaklig plater med "printable" overflate som gir meget godt resultat. Brenning på lavest mulig hastighet anbefales. Jeg er dog en av de i tidsklemma så det går på 8x eller 16x hos meg. 2x eller 4x er vel egentlig best.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Mener å ha lest at puck'en kan rengjøres med litt blu-tack, skuffen har også godt av å bli rensket av og til enten med blu-tack eller simpelthen en sånn blåse-børste for kameralinser.

    Mitt problem med den tynne Miles Davis-skiva løste jeg simpelthen med å ta en pinsett og vri de tre gummiringene under puck'en 90 grader (slik at de rettet seg ut igjen).

    Ellers søk på N-forumet - masse hjelp å finne der!


    Mvh
     
    S

    Stover

    Gjest
    Min CD5 ville ikke ha en original jazz cd. Fikk error og en "skubbelyd" fra skuffen.
    Min puck hadde gummiknotter. Reingjorde dem og det hjalp...en stund.

    Bestillte ny puck, ble levert uten gummi (og med en magnet som opphever tyngdekraften). Det hjalp skal jeg si.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)



    Så er en nesten ny NAC 282 på vei.

    Selger er en person fra Nederland som av og til er innom N-forumet. Derfor stoler jeg 100% på ham. Svært hyggelig person slik som de fleste Naimister... ;)

    Tenkte å mate den fra HiCap2. Noen som har prøvd med 2 Hicaps forresten?

    SuperCap blir ikke aktuelt (foreløpig ihvertfall).

    Tar vel laaang tid i tollen dette sikkert!

    Mvh
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    costello skrev:
    ;)



    Så er en nesten ny NAC 282 på vei.

    Selger er en person fra Nederland som av og til er innom N-forumet. Derfor stoler jeg 100% på ham. Svært hyggelig person slik som de fleste Naimister... ;)

    Tenkte å mate den fra HiCap2. Noen som har prøvd med 2 Hicaps forresten?

    SuperCap blir ikke aktuelt (foreløpig ihvertfall).

    Tar vel laaang tid i tollen dette sikkert!

    Mvh
    Gratulerer Costello, håper handelen går greit! Hva er de største forskjellene mellom 202 og 282?
    Er det en 202 til salgs snart nå da eller? ;-)
     

    Dallaz

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    56
    Antall liker
    0
    Hei på dere Naim-folk! Sitter her i Naim-rus nå. Har for øyeblikket Nait 5i og tilhørende CDspiller på hjemlån. Må bare føye meg inn blant dere som allerede har sagt at denne komboen spiller musikk. Deilig å bare nyte musikken. Rytmen. Den tighte bassen. Skal bare kose meg de neste dagene og teste videre! :D
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Dallaz skrev:
    Hei på dere Naim-folk! Sitter her i Naim-rus nå. Har for øyeblikket Nait 5i og tilhørende CDspiller på hjemlån. Må bare føye meg inn blant dere som allerede har sagt at denne komboen spiller musikk. Deilig å bare nyte musikken. Rytmen. Den tighte bassen. Skal bare kose meg de neste dagene og teste videre! :D
    Hjertelig velkommen Dallaz :)
    Ja, det spiller faktisk MUSIKK, og det allerede fra entrylevel. Sitter med CD5i og Nait5 selv og kooooser meg veldig ofte med musikken nåfortiden ;)
    Akkurat nå surrer den nye Tord Gustavsen skiva her og lyden bare smelter i øregangene :'(
    Hvilke HT har du tilkoblet Dallaz?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    Gratulerer Costello, håper handelen går greit! Hva er de største forskjellene mellom 202 og 282?
    Er det en 202 til salgs snart nå da eller? ;-)
    :)

    Håper, eller vet rettere sagt, at det bli litt mer av alt med 282. Samt at den sikkert kommer til å vise CDX2/XPS2 fra sin beste side... :D

    NAC 202/Napsc2 blir til salgs. Men kanskje det er lurt å vente, slik at den kan selges sammen med NAP 200?

    Dallaz: Velkommen etter...den Naim-rusen kjenner jeg godt! ;D

    Mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Costello; grattis. Realt sikleobjekt, det der.

    Dallaz; velkommen i klubben. Det blir vel kanskje kjøp også da? Om du først går for Naim, tar det nok lang tid før du kjøper et annet merke igjen. ;)
     

    Dallaz

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    56
    Antall liker
    0
    Spørs om ikke det blir kjøp snart ja. Irriterende at jeg ikke har prøvd dette før! ;) Må i såfall få kvitta meg med det jeg allerede har...

    Høyttalere er de små monitorene fra Spendor som heter S3/5se. Leste på forumet at det var flere som hadde spendor og naim. Virker foreløpig som en veldig god kombinasjon! :D

    Bruker folk stort sett naimkablene, eller er det andre som bør sjekkes ut?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Naim kablene er fine.

    Ellers kan du sjekke ut Chord sine.
    Men i denne prisklassen er NACA 5 en sikker vinner, tror jeg.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Nydelige saker, costello. Godt du har nok bra å spille på mens du venter ;)
    Har du endt opp med Neat permanent?

    Har prøvd i to dager å teste ut hvilke brenne cd'er jeg sliter med, glemmer meg helt og blir sittende å spille og smile istedet :D Men, jeg konstaterer at det skjer på flere brenne cd'er enn mine egne. Vet jo at jeg på sikt skal ha en cd5, spørsmålet blir om jeg venter til den er i hus, og deretter sender av gårde cd5i så jeg har cd-spiller i ventetiden.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Dallaz skrev:
    Bruker folk stort sett naimkablene, eller er det andre som bør sjekkes ut?
    Hei!
    Naim sine egne kabler er absolutt gode til prisen. Disse anbefales! Selv bruker jeg Ecosse ms 4.45. Disse koster ca 6.000,- men gir etter min mening et betydelig lydmessig løft. Jeg har byttet frem og tilbake flere ganger mellom Ecosse og Naca5. Konklusjonen er entydig: Strammere bass, mer klarhet, flere detaljer.

    Det blir spennende å høre dine erfaringer, Costello. Jeg forstår at du begynner å nærmere deg nivået som Stover var på. Det jeg lurer på er om man fortsatt får valuta for pengene ved slike store investeringer, og om musikkgleden blir høyere...

    Uansett: Hvis det dukker opp en brukt NAP200/NAC202 fra Costello, må jeg bare anbefale den kombinasjonen. Det er den investeringen som har bidratt mest til musikkgleden hjemme hos meg, gjennom alle tider!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå mener jeg at kabler til 6000 til 5i produktene er litt drøyt. ;)
    Men så har jo du betydlig dyrere saker.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det er to sider av dette med kabler/naim. All den tid kilden skal prioriteres, så må jo også ic regnes som en del av kilden, ettersom kildesignalet ikke er fremme før det har vært gjennom den kabelen. Derfor må vel også det å slenge i litt ekstra på en ic være med å bidra til at kildesignalet blir så bra som mulig? Deretter er det jo enighet om at pre er omtrent like viktig som kilde, men ikke power. Derfor kan vel ic fra pre til power være noe rimeligere? Således kan jo i grunnen høyttalerkabelen bli det siste du oppgraderer av kabler, ettersom den nesten er i slutten av kjeden? Selv bruker jeg Chord Anthem fra riaa til Nait, og er ikke i tvil om at det samme skal skje fra cd-spilleren neste gang jeg skal kjøpe noe. Men, jeg er ikke 100% overbevist ennå om hvor mye det er å hente på å gå opp på en større chord fra nac a5. Men, det skader jo ikke å prøve :D




    C._Alshus skrev:
    Nå mener jeg at kabler til 6000 til 5i produktene er litt drøyt. ;)
    Men så har jo du betydlig dyrere saker.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Ja, Naca5 er nok tingen og bruke til Nait5i.

    Jeg har aldri prøvd andre signalkabler enn Naim sine standard DIN. Jeg angrer på at jeg ikke prøvde Wireworld gold 5 før jeg solgte den...

    Er det ikke slik at signalkabler påvirker lyden like mye, uavhengig av hvor i kjeden de sitter? Jeg er litt skeptisk til å oppgradere til hi-line, så lenge det sitter 2 meter med SNAIC mellom effektforsterker/strømforsyning/forforsterker. Kanskje det kommer en Hi-line-snaic etterhvert?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Vel, jeg er såpass novise med naim at jeg ikke har testet så mye. Kan bare si at både Vidar og jeg opplever Anthem som en utrolig lite "hørbar" kabel, det virker rett og slett som at den er en del av kretsløpet. Vanskelig å forklare...
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det blir spennende å høre dine erfaringer, Costello. Jeg forstår at du begynner å nærmere deg nivået som Stover var på. Det jeg lurer på er om man fortsatt får valuta for pengene ved slike store investeringer, og om musikkgleden blir høyere...
    Nærmer meg det nivået, men CDS3 har jeg ingen planer om, bruker foreløpig ikke mer penger på CD-mediet. Kjøper brukt, så fallhøyden ikke blir så stor. Jeg håper ihvertfall at musikkgleden blir høyere. Blir bare så enormt fristet til å prøve meg høyere opp... ;) Tanken er vel å slå meg til ro med 282/250.2.

    Nydelige saker, costello. Godt du har nok bra å spille på mens du venter Blunker
    Har du endt opp med Neat permanent?
    Har bare spilt i ca. 40 timer. Lyden var litt "nede" i begynnelsen av uka, men idag svingte det som bare det.. :D Har jo beskrevet Neat-lyden tidligere. Men nå blir det enda bedre...Masse detaljer jeg ikke har hørt før, større forskjell mellom lyst/mørkt. Klangfarger. Men det endrer seg fra dag til dag.
    I helga får jeg huset for meg selv.. ;D. Så da skal Neat'ene virkelig få kjørt seg!

    Bruker folk stort sett naimkablene, eller er det andre som bør sjekkes ut?
    Du kan jo prøve Chord Anthem eller Naim's Hi-Line. NAC A5 ville jeg beholdt.
    Eller: Bruk pengene på musikk isteden.. ;)
    Går forresten rykter om en ny NAC A6.

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Bruker folk stort sett naimkablene, eller er det andre som bør sjekkes ut?
    Du kan jo prøve Chord Anthem eller Naim's Hi-Line. NAC A5 ville jeg beholdt.
    Eller: Bruk pengene på musikk isteden.. ;)
    Går forresten rykter om en ny NAC A6.

    Mvh
    Costello; har du hört Odyssey, Epic eller Signature paa dette ustyret? Det har jeg, og er helt overbevist om at alle disse er langt bedre kabler enn NAC A5. Saa smaken er visst forskjellig, min og din mener jeg.

    Naar det gjelder ditt spm om 2 HiCaps paa 282, saa brukte jeg det en liten stund. Det var noe bedre helt i bunn enn en HiCap, men IKKE noe jeg ville ha brukt 10-15k paa...

    Naar det gjelder Anthem, saa er jeg heller ikke enig; jeg ville definitivt gaatt for Anthem 2 som imo er en mye bedre kabel enn Anthem :)

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Costello; har du hört Odyssey, Epic eller Signature paa dette ustyret? Det har jeg, og er helt overbevist om at alle disse er langt bedre kabler enn NAC A5. Saa smaken er visst forskjellig, min og din mener jeg.
    Hei Vidar P.

    For ordens skyld svarte jeg bare på sp.målet fra Dallaz om kabler til hans Nait5i. Ville ikke bruke så mye penger på kabler på en Nait. ;)

    For min egen del er jeg absolutt åpen for å prøve ut bl.a Chord istedet for NAC A5.

    Edit: Så du anbefaler Supercap istedet? :eek:

    mvh
     
    S

    Stover

    Gjest
    Kort fortalt. Fra 202 til 282 får man bedre, dypere bass, mer luft og en lettflytende gjengivelse. Absolutt en oppgradering. Faren er at man kan bli fristet til å optimalisere. Det er allerede nevnt supercap ;)

    Costello: Jeg likte 250.2, men erfaringene jeg har i etterkant tilsier at jeg må anbefale å lytte før kjøp....eller før salg av 200. Den er såpass annerledes i klangen. Du får imidlertid vesentlig mer krefter, men altså en viss endring av klang. Litt mer fruktig og kan oppleves som litt sedat.

    Kabler: Chord Epic twin er en kabel som gir noe av det samme som Bruce beskriver om Ecosse. Jeg blir mer og mer tilhenger av reinhet, fart og åpenhet. Opplevelsen av kontroll ved start- stopp. Attakk heter det vel :)

    CD5 er nevnt. Denne er så god, og transformeres kraftig med hc2 tilkoblet....til begeistring for noen, til frustrasjon for andre.

    Lykke til alle sammen.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    stover skrev:
    Det er allerede nevnt supercap ;)

    Costello: Jeg likte 250.2, men erfaringene jeg har i etterkant tilsier at jeg må anbefale å lytte før kjøp....eller før salg av 200. Den er såpass annerledes i klangen. Du får imidlertid vesentlig mer krefter, men altså en viss endring av klang. Litt mer fruktig og kan oppleves som litt sedat.
    Fasinerende med Naim! :D

    Ang. Supercap så ble det nærmest nevnt som en spøk. Selger av 282 advarte meg på en godmodig måte at jeg ikke måtte kjøpe den dersom jeg ikke ville lenger oppover. :D

    Ang. 250.2 har jeg jo lest hvordan den høres ut. Men valg av høyttalere kommer litt inn i bildet her, føler jeg. Bob Surgeoner hos Neat benytter seg av Naim i mange varianter, men særskilt 250.2...Men kommer nok ikke til å kvitte meg med 200 før jeg har hørt NAP250. Men 282 skal visstnok være en no-brainer!

    Apropos kabler skal jeg nok prøve ut det når ting etterhvert faller på plass.
    Neat bruker mye Chord har jeg forstått.

    Mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Angående kabler:
    jeg hadde en liten lytte-sesjon i går kveld. Bestemte meg for å eksprimentere litt. Jeg koblet flatcap2 fra cd5x og erstattet Naim interconnect med Wireworld Atlantis RCA. Resultatet ble totalt endret lyd-karakter. Bassen var fremtredende, men slapp. Rytmikken ble rotete. Alle særpregene fra Naim ble tilsynelatende borte. Dernest byttet jeg ut WW med Naim-kabelen, fremdeles uten Flatcap. Resultatet ble at Naim-klangen og rytmikken kom tilbake. Forskjellen var ganske betydelig. Dernest koblet jeg tilbake Flatcap. Resultatet var ikke overveldende denne gangen. Lydkarakteren ble ikke endret. Det virket som det kom noe mer luft og dynamikk i musikken, men endringene var subtile.

    Konklusjon: Kabler har mye å si. Naim sine egne kabler danker ut WW i samme prisleie, uten tvil. Dette gjør meg nyskjerrig på hva Hi-line ville ført til. CD5X klarer seg utmerket uten flatcap. Det er mulig at forskjellene her kommer tydeligere frem ved lengre tids spilling.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    bruce skrev:
    Angående kabler:
    jeg hadde en liten lytte-sesjon i går kveld. Bestemte meg for å eksprimentere litt. Jeg koblet flatcap2 fra cd5x og erstattet Naim interconnect med Wireworld Atlantis RCA. Resultatet ble totalt endret lyd-karakter. Bassen var fremtredende, men slapp. Rytmikken ble rotete. Alle særpregene fra Naim ble tilsynelatende borte. Dernest byttet jeg ut WW med Naim-kabelen, fremdeles uten Flatcap. Resultatet ble at Naim-klangen og rytmikken kom tilbake. Forskjellen var ganske betydelig. Dernest koblet jeg tilbake Flatcap. Resultatet var ikke overveldende denne gangen. Lydkarakteren ble ikke endret. Det virket som det kom noe mer luft og dynamikk i musikken, men endringene var subtile.

    Konklusjon: Kabler har mye å si. Naim sine egne kabler danker ut WW i samme prisleie, uten tvil. Dette gjør meg nyskjerrig på hva Hi-line ville ført til. CD5X klarer seg utmerket uten flatcap. Det er mulig at forskjellene her kommer tydeligere frem ved lengre tids spilling.
    Erstattet du din-din kabel med rca-rca? Har også testet dette og din-kontaktene låter vesentlig bedre på Naimapparatene jeg har hatt med denne muligheten. Har også et par standard din-din kabler fra 70-tallet som jeg har sammenlignet med de medfølgende kablene i alle Naimanleggene jeg har hatt og de låter temmelig identisk. Hadde ikke klart å skille de i en blindtest, men velger å bruke Naim sine av en eller annen grunn ;)

    Sakset fra Naimforum:
    A few reasons why we use DIN connections:

    The obvious reason: DIN connections sound better than RCAs...

    The phono plug, or RCA connector, as best as anyone can remember, was designed decades ago as a direct current (DC) power connector. Its design properties do not lend themselves to transferring music signals that have very low voltages (less Than 5 volts) of alternating current (AC). This is true no matter how good the RCA plug is, or whether it is mode with gold, etc.

    The first difficulty with the RCA connector is that it has a high-frequency capacitive impedance of around 200 ohms; unfortunately, the typical cable that connects the two RCA plugs together has an impedance of about 50 ohms. In this situation, the two RCA connectors on either end of the cable act as reflective walls at higher frequencies, and bounce information back and forth, trapping the signal and extending the decay time of the signal that is trying to pass from one component to the other. These reflections have an effect on musical information and are especially harmful to low-level signals, particularly quiet harmonics and underlying instruments, where the ringing that is generated by the loudest instruments will smear the smallest signals. The result is that the small instruments will blur or fade away when the loud ones come along. The complexities of the music and the tones of individual instruments get lost.

    The DIN plug has an impedance that is similar to the cable. It does not reflect like an RCA plug.

    Furthermore, the system ground, which should be a stable connection point to which all signals and power supplies are referenced, is absolutely critical to the sonic performance of your hi-fi. A single reference ground point is important so that signal details are not lost in the small, yet significant voltage differences inevitable with separated ground paths.

    Many manufacturers point to the great trouble they take to "star ground" everything. Sadly, this is all wasted when you connect your system together with RCA-plugged cables. Why?
    When you connect, for instance, a CD player to a preamp with RCA-plugged cable, you automatically have two separate ground wires - the left and right shields going between them. This creates a ground loop, which degrades the musical performance dramatically, and negates any efforts that were taken to ground the internal circuits properly.

    If you were to connect these same two components together with DIN-plugged Naim interconnects, you would have only ONE cable with only ONE ground shield surrounding both the left and right signal wires. Hence, only one ground path for each connection and no ground loop.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Dette gleder meg å høre, bruce. Det betyr at jeg med større ro kan ta steget opp på cd5 uten å måtte tenke på at jeg MÅ få meg flatcap for å få utbytte av spilleren. Mao. kan jeg fortsette med den tilfredsheten og roen jeg har nå :D

    bruce skrev:
    CD5X klarer seg utmerket uten flatcap. Det er mulig at forskjellene her kommer tydeligere frem ved lengre tids spilling.
     

    mrLax

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    50
    Antall liker
    0
    Hei

    Vurderer å kjøpe meg noe nytt, og med ganske stramt budsjett står nå valget mellom en NAP 110 sammen med en NAC 32, eller Doxa 70 SE med 08 pre. Naimutstyret er betydelig eldre enn forsterkerne fra Doxa, men jeg mistenker at Naim spiller bedre etter hva jeg leser i denne tråden :) Høyttalerne som skal brukes er Dali Scepter.

    Noen som har prøvd denne kombinasjonen, evt Naim med andre høyttalere fra Dali? Bør jeg gå for Naim, selv om jeg ikke (enda) har Naim kilde?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    mrLax,
    Vet du i hvilken stand 32/110 (er det 32 eller 32-5?) er og om settet har vært på recapping/service? Spør eventuelt selger om volumpot/inngangsvelger er uten skurring og støy.
    Er forsterkerne i orden låter det sikkert bra selv uten service, med god rytmesans og dynamikk. Gjør et søk på Naimforum med "32.5/110"
     

    mrLax

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    50
    Antall liker
    0
    Svein skrev:
    mrLax,
    Vet du i hvilken stand 32/110 (er det 32 eller 32-5?) er og om settet har vært på recapping/service? Spør eventuelt selger om volumpot/inngangsvelger er uten skurring og støy.
    Er forsterkerne i orden låter det sikkert bra selv uten service, med god rytmesans og dynamikk. Gjør et søk på Naimforum med "32.5/110"
    I følge selger er det NAC 32, og ingen av forsterkerne har vært på service. Jeg har jo mest lyst på Naim, men jeg er litt i tvil siden disse er laget i 1984 ??? Regnes forresten 32-5 som bedre enn 32?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke dine Dalier, men Dali Grand som går for å være mest boogie av Dalis tidligere modeller, gjør seg godt med entry-level. Men, kan som sagt ikke gjette meg frem til hvordan dine er.

    http://www.positive-feedback.com/Issue18/naim_nait5i.htm




    mrLax skrev:
    Hei

    Vurderer å kjøpe meg noe nytt, og med ganske stramt budsjett står nå valget mellom en NAP 110 sammen med en NAC 32, eller Doxa 70 SE med 08 pre. Naimutstyret er betydelig eldre enn forsterkerne fra Doxa, men jeg mistenker at Naim spiller bedre etter hva jeg leser i denne tråden :) Høyttalerne som skal brukes er Dali Scepter.

    Noen som har prøvd denne kombinasjonen, evt Naim med andre høyttalere fra Dali? Bør jeg gå for Naim, selv om jeg ikke (enda) har Naim kilde?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn