Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte en periode på Nait 5 på et par Klipsch RF3-mk2.
    Fungerte bra det, spesielt på rock, så Naim og Klipsch kan absolutt være morro.
    Mener Rognlien også likte komboen Naim/Klipsch uten at jeg helt husker hva han brukte.
    Hvor stort rom skal du spille i ?
    Ja, mener også å ha hørt at Naim og Klipsch ikke er ueffen kombo. Skal spille i et rom på ca 40 m2 med en lytteavstand på ca 4 meter.
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Har brukt 42 en stund og den spiller meget bra. Fikk høre at forrige eier er ansatt hos Naim uten at det forklarer ytelsen. Det som forundret meg er at den var mye bedre enn en Nac 62 selv med recapping og Hicap på sistnevnte. Forsterkerne er stort sett identiske bortsett fra bryterarrangementene. Prøvde å selge 62, men da responsen var dårlig tenkte jeg å eksperimentere litt med preampen. Hicapinngangen ble koblet ut, loddet ut de strømførende ledningene derfra i firkantene på bildet og loddet inn en ledning mellom de samme punktene. Nac 62 er nå single rail, den kan bare brukes på den 4-polete inngangen, enten via Snaps eller direkte fra effektforsterker. Dual rail og single rail er ulike både i vesen og anlegg,- For en forbedring, tydelig at veien om blankingpluggen er degraderende. Noe av den samme magien som jeg oppnår med 42 er tilbake. Det låter uprossesert, stort, dynamisk, rytmisk og søtt.

     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Etter å holdt på med 'gammel' Naim en liten stund, så følte jeg at der måtte inn litt nytt også.
    Har tenkt lenge på om jeg i det hele tatt skulle oppgradere, for har vært ekstremt fornøyd med 282en. Har derfor bestemt at jeg skal beholde begge til jeg er helt sikker. Førsteinntrykket er at preene er ganske forskjellig. Råskapen i 282en er byttet med en mye mer sofistikert herremann:) Er ikke helt sikker på om jeg liker det helt, så tiden får vise...
     

    Vedlegg

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Kjørte en periode på Nait 5 på et par Klipsch RF3-mk2.
    Fungerte bra det, spesielt på rock, så Naim og Klipsch kan absolutt være morro.
    Mener Rognlien også likte komboen Naim/Klipsch uten at jeg helt husker hva han brukte.
    Hvor stort rom skal du spille i ?
    Ja, mener også å ha hørt at Naim og Klipsch ikke er ueffen kombo. Skal spille i et rom på ca 40 m2 med en lytteavstand på ca 4 meter.
    Funker som ei kule. Prøvd mange forskjellige varianter av Naim på diverse Klipsch, alt har fungert fra svært godt til strålende i mine ører, i hvert fall. B3, RB3 og RB5 på de mindre Naim-forsterkerne, evt. noen gode, gamle RF3 Mk2. RF 63 er nydelig på de kraftigere Naim-forsterkerne, fra Supernait (særlig med separat strømforsyning) og oppover.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte en periode på Nait 5 på et par Klipsch RF3-mk2.
    Fungerte bra det, spesielt på rock, så Naim og Klipsch kan absolutt være morro.
    Mener Rognlien også likte komboen Naim/Klipsch uten at jeg helt husker hva han brukte.
    Hvor stort rom skal du spille i ?
    Ja, mener også å ha hørt at Naim og Klipsch ikke er ueffen kombo. Skal spille i et rom på ca 40 m2 med en lytteavstand på ca 4 meter.
    Funker som ei kule. Prøvd mange forskjellige varianter av Naim på diverse Klipsch, alt har fungert fra svært godt til strålende i mine ører, i hvert fall. B3, RB3 og RB5 på de mindre Naim-forsterkerne, evt. noen gode, gamle RF3 Mk2. RF 63 er nydelig på de kraftigere Naim-forsterkerne, fra Supernait (særlig med separat strømforsyning) og oppover.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Flott, takk, Håkon. Var på en lytterunde i helga, men klarte ikke å finne noen med både Klipsch og Naim inne.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Naim NDX

    Hiver meg på her!.. Har bestilt Naim NDX Streamer/Dac Noen som kjenner produktet, og ka si noe om funksjonalitet lyd osv Er veldig spent! har ikke hatt en så dyr dac i hus før:p
    naim.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva er forskjell på Nac 42 kontra Nac 62- hvem av de er best?
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Hva er forskjell på Nac 42 kontra Nac 62- hvem av de er best?
    42 er en tidlig utgave som bare kan brukes med enkanal Snaps eller direkte fra Naim effektforsterker med innebygget strømforsyning. Nac 62 er identisk, men modernisert og klar for Hicap med to kanaler. Spørsmålet er om man liker Naims overdimensjonerte 'mer er bedre' strømforsyninger etter 1985.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Hiver meg på her!.. Har bestilt Naim NDX Streamer/Dac Noen som kjenner produktet, og ka si noe om funksjonalitet lyd osv Er veldig spent! har ikke hatt en så dyr dac i hus før:p Vis vedlegget 455858
    Gratulerer med flott streamer! Har ikke hørt NDX selv, men basert på det jeg har lest har du en fin tid i møte :)
    Den er god i seg selv men blir enda bedre ved å koble til en av Naims eksterne strømforsyninger.
    Hva bytter du eventuelt ut og hva skal den kobles sammen med?
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Hiver meg på her!.. Har bestilt Naim NDX Streamer/Dac Noen som kjenner produktet, og ka si noe om funksjonalitet lyd osv Er veldig spent! har ikke hatt en så dyr dac i hus før:p Vis vedlegget 455858
    Gratulerer med flott streamer! Har ikke hørt NDX selv, men basert på det jeg har lest har du en fin tid i møte :)
    Den er god i seg selv men blir enda bedre ved å koble til en av Naims eksterne strømforsyninger.
    Hva bytter du eventuelt ut og hva skal den kobles sammen med?
    Hei! og takk for det! Bytter den ut med en meridian Director, og skal kobles opp til Chapter precis 250 S OG Usher Audio 8871 DMD, har tro på at det kan bli en god match. Får se på det med strøm etter hvert.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vel grunnem til at jeg spør er at jeg er nyskjerrig på naim, og da vintage.
    Men skal jeg kjøpe ønsker jeg å ta fra "øverste" Naim vintage hylle, jeg kjenner ikke merket fra før og jeg er helt rådvill i Naim historien og modellers- så hva bør jeg velge

    Den modell der er tilgjengelig i overhalt tilstand er NAIM NAC62 og NAP140 for 10k
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Vel grunnem til at jeg spør er at jeg er nyskjerrig på naim, og da vintage.
    Men skal jeg kjøpe ønsker jeg å ta fra "øverste" Naim vintage hylle, jeg kjenner ikke merket fra før og jeg er helt rådvill i Naim historien og modellers- så hva bør jeg velge

    Den modell der er tilgjengelig i overhalt tilstand er NAIM NAC62 og NAP140 for 10k
    Naim Nac 12/v3, 42 eller 32 (uten dual rail) med Nap 110/120/160 gjerne med en Snaps strømforsyning i mellom er hva jeg kaller vintage Naim. Etter Hicap kom i 1985 ble lyden hardere, kunstig speedet og mistet mye av magien etter min mening. Det er litt variasjon i ytelse mellom eksemplarene, men alle kan forholdsvis enkelt recappes og oppdateres om nødvendig med originale komponenter. Personlig styrer jeg unna modifiserte modeller.
    Litt mer om Nac 42. Den kunne leveres med aktivt delefilter hvor det innbyggede psu den ene effektforsterkeren forsynte forforsterkeren og den andre det aktive delefilteret.

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer å gå for en brukt Superuniti v2. Har dessverre ikke mulighet til å få hørt den, og må stole litt på hva mn kan lese seg til. Stusser imidlertid på at det sies:

    «Det er ikke dermed sagt at den alltid låter like pent. Usminket og korrekt er en bedre beskrivelse, og de som er vant til varm og innsmigrende lyd må regne med en aha-opplevelse første gang de lytter til Naim-forsterkeren. Her er det ikke gjort noe forsøk på å pynte eller forfine lyden. Et eksempel på det er at overtonene er ganske energiske, på grensen til fremadlent, nesten PA-aktig. Mellomtonen er også veldig direkte, uten kunstig sødme.»

    Ligger det i dette at den er lite tilgivende på dårlig/medium innspillinger/lavere oppløsninger og kan bli litt «hissig på grøten»? Noen med erfaring?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tror alle som kjenner Naim forstår hva som menes.

    Naim bryr seg ikke så mye om enkelte tradisjonelle hifi-pynteting som stor romfølelse, holografi, varme ol. som kan være flott noen ganger, men som ofte kan gi en litt slapp og tilbakelent musikkgjengivelse. Naim er ikke slik. Man står mer midt i musikken, energien ligger i anslagene mer enn i romklangen. Melodiene blir tydeliggjort og alle former for rytmer blir fremhevet uten at det låter skarpt eller tynt. Det funker med de fleste innspillinger. Noen synes at klassisk ikke låter luftig nok med Naim, men jeg synes det gir musikken en ekstra energi som noen ganger kan mangle i klassiske innspillinger.

    Det er ganske vanedannenede i grunnen. Er du vant til Naim blir utstyr som har sin styrke på andre området lett litt kjedelig.

    SuperUniti spesifikt er ikke blant Naim sine hissigste produkter, enkelte mener den er for tung og treg etter Naim sin egen målestokk. Da jeg sammenlignet den med separatkomponenter i XS-serien synes jeg sistnevnte låt hakket friskere.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Flott, og takk for svar. Skjønner da hva det siktes til og vil i den retningen....
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal bare tilføye at jeg ikke spiller klassisk, så det vil ikke være noe problem i den retning. Liker imidlertid en del «ambient» musikk ala Rain Tree Crow, White Birch, så muligens det kan gå noe tapt der....
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke du trenger å bekymre deg. SuperUniti er superkompetent med all musikk. Siden det er en all-in-one er det heller ingen matching eller kabler å tenke på, bortsett fra høyttalerkabel der du bruker Naim sin gode og rimelige NACA5.

    Vanskelig å forklare lyd med ord. Det beste er å leve med lyden en stund. Hvis den ikke faller i smak kan en brukt SuperIUniti selges igjen med lite eller null tap.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hjelp igjen. Ja, vet at lyd er vanskelig å beskrive, eller gi råd om, men tror jeg har fått en rimelig god forståelse for hva jeg kan forvente.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Vel grunnem til at jeg spør er at jeg er nyskjerrig på naim, og da vintage.
    Men skal jeg kjøpe ønsker jeg å ta fra "øverste" Naim vintage hylle, jeg kjenner ikke merket fra før og jeg er helt rådvill i Naim historien og modellers- så hva bør jeg velge

    Den modell der er tilgjengelig i overhalt tilstand er NAIM NAC62 og NAP140 for 10k
    Naim Nac 12/v3, 42 eller 32 (uten dual rail) med Nap 110/120/160 gjerne med en Snaps strømforsyning i mellom er hva jeg kaller vintage Naim. Etter Hicap kom i 1985 ble lyden hardere, kunstig speedet og mistet mye av magien etter min mening. Det er litt variasjon i ytelse mellom eksemplarene, men alle kan forholdsvis enkelt recappes og oppdateres om nødvendig med originale komponenter. Personlig styrer jeg unna modifiserte modeller.
    Litt mer om Nac 42. Den kunne leveres med aktivt delefilter hvor det innbyggede psu den ene effektforsterkeren forsynte forforsterkeren og den andre det aktive delefilteret.

    Er veldig glad for dine bidrag her inne.
    Kan du si noe om dine erfaringer med Nait 1 vs NAC 12 + 160 (som jeg oppfatter som en av dine favoritt kombinasjoner)?
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Er veldig glad for dine bidrag her inne.
    Kan du si noe om dine erfaringer med Nait 1 vs NAC 12 + 160 (som jeg oppfatter som en av dine favoritt kombinasjoner)?
    Takk for hyggelig tilbakemelding E.
    Det er lenge siden jeg hadde Nait 1, men synes den bedre enn Nait 2. Har hatt to eksemplarer av begge modeller.
    For meg blir forsterkere med såpass lite krefter begrensende selv om det låter engasjerende.
    Gode Nap 12/v3 og Nap 160 er noe helt annet. Spiller veldig åpent, dynamisk og transparent. De responderer på de minste dynamiske og rytmiske endringer med super spillevillighet. Det låter lynende hurtig ved behov, sammenhengende og balansert, ingenting er ute av proporsjoner uansett musikktype. De har også en evne til å formidle noe det er vanskelig å definere. En slags kulhet eller 'beat' jeg ikke har funnet i noe annet. Det spiller rett og slett gnistrende engasjerende uten at det blir slitsomt. Tvert imot har lytteøktene en tendens til bli mange og langvarige. Det rocker bedre enn noe annet jeg har hørt.
    Akkurat nå spiller jeg på Nac 42 med Snaps strømforyning og et meget godt eksemplar av Nap 120.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Da har Nova tatt plassen til SuperUniti i stuen. Har stått på strøm en ukes tid, og jeg har fått lyttet litt skikkelig de siste dagene. Enig med Bach_Man i at SU, selv om jeg har vært veldig fornøyd med denne, tidvis kunne virke litt tung og treg sammenlignet med et komponentoppsett fra Naim. Novaen er helt tydelig mer frempå og 'råere' i uttrykket enn SU. I tillegg er det en befrielse for oss med litt dårlig nett, at Naim endelig har fått streamere med et større buffer:)
     

    Vedlegg

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Når dere mener et komponentoppsett vs SU, tror dere NAC-N 172 XS og NAP155XS vil være et noenlunde sammenlignbart oppsett? Ser at begge disse ligger ute på Finn nå...
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å gå for en brukt Superuniti v2. Har dessverre ikke mulighet til å få hørt den, og må stole litt på hva mn kan lese seg til. Stusser imidlertid på at det sies:

    «Det er ikke dermed sagt at den alltid låter like pent. Usminket og korrekt er en bedre beskrivelse, og de som er vant til varm og innsmigrende lyd må regne med en aha-opplevelse første gang de lytter til Naim-forsterkeren. Her er det ikke gjort noe forsøk på å pynte eller forfine lyden. Et eksempel på det er at overtonene er ganske energiske, på grensen til fremadlent, nesten PA-aktig. Mellomtonen er også veldig direkte, uten kunstig sødme.»

    Ligger det i dette at den er lite tilgivende på dårlig/medium innspillinger/lavere oppløsninger og kan bli litt «hissig på grøten»? Noen med erfaring?
    Byttet nettopp mine EC forsterkere med Superuniti og kan kanskje bidra med litt inntrykk. Hovedårsaken til byttet var overgang til en enklere alt-i-ett løsning uten å gjøre for store kompromisser med lyden. Superuniti gjør dette utmerket, selv om lydbildet avviker litt fra hva jeg er vant til med EC. ECen hadde i mine ører mykere mellomtone og litt fetere bunn, noe som er mer tilgivende i forhold til dårlige innspillinger og forskjellige musikk. Superuniti er derimot litt strammere i bunn og har mer fremoverlent mellomtone, noe som er utrolig artig ved litt høyere volumer, men som også er mindre tilgivende. Den oppleves dermed ikke så alt-spisende som EC oppsettet, men skinner under ordentlig lytting med gode innspillinger.

    Etter noen ukers lytting er jeg så langt veldig fornøyd. Jeg savner kanskje noe bunn ved lavere volumer, men ved høyere volumer er den super!

    Det at Superuniti tydeligvis er litt tyngre og mindre frempå i forhold til andre Naim produkter tror jeg passer meg ypperlig.

    Ellers er det veldig lettvint med spotify connect, nettradio ++
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da har Nova tatt plassen til SuperUniti i stuen. Har stått på strøm en ukes tid, og jeg har fått lyttet litt skikkelig de siste dagene. Enig med Bach_Man i at SU, selv om jeg har vært veldig fornøyd med denne, tidvis kunne virke litt tung og treg sammenlignet med et komponentoppsett fra Naim. Novaen er helt tydelig mer frempå og 'råere' i uttrykket enn SU. I tillegg er det en befrielse for oss med litt dårlig nett, at Naim endelig har fått streamere med et større buffer:)
    Opplever du Nova som mer i retning tradisjonelle «hifi-dyder» enn SU?
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Opplever du Nova som mer i retning tradisjonelle «hifi-dyder» enn SU?

    Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg veldig bastant, med kun noen få dagers lytting på helt nytt utstyr.
    SU var vel sagt at baserte seg i hovedsak på det beste fra NDX og SuperNait. Har NDX, men har dessverre aldri hatt SuperNait i hus. Har dog vært innom endel annet som f.eks. 172/155, 202/200 og derfra til 282/250 med tilhørende strømforsyninger. Brukte bla 172 som streamer til 202/200 da jeg anskaffet SU. Sammenlignet disse to, og i mine ører var det fordel til 172/202/200. Syns også at 155, som du nevnte her tidligere, står fint til 202, da spesielt hvis du får på en Hicap/TeddyCap. Selv om jeg nå nylig har anskaffet meg en 252, så er vel den mest spesielle opplevelsen jeg har hatt blant disse når 282 kom inn i oppsettet. Det er litt samme følelsen jeg har fått med Nova. Den minner meg foreløpig mest om det jeg får fra 282. Litt rått og brutalt, men samtidig ekstremt engasjerende. 282 pynter ikke på noe - dårlige innspillinger høres grusomme ut:)
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Opplever du Nova som mer i retning tradisjonelle «hifi-dyder» enn SU?

    Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg veldig bastant, med kun noen få dagers lytting på helt nytt utstyr.
    SU var vel sagt at baserte seg i hovedsak på det beste fra NDX og SuperNait. Har NDX, men har dessverre aldri hatt SuperNait i hus. Har dog vært innom endel annet som f.eks. 172/155, 202/200 og derfra til 282/250 med tilhørende strømforsyninger. Brukte bla 172 som streamer til 202/200 da jeg anskaffet SU. Sammenlignet disse to, og i mine ører var det fordel til 172/202/200. Syns også at 155, som du nevnte her tidligere, står fint til 202, da spesielt hvis du får på en Hicap/TeddyCap. Selv om jeg nå nylig har anskaffet meg en 252, så er vel den mest spesielle opplevelsen jeg har hatt blant disse når 282 kom inn i oppsettet. Det er litt samme følelsen jeg har fått med Nova. Den minner meg foreløpig mest om det jeg får fra 282. Litt rått og brutalt, men samtidig ekstremt engasjerende. 282 pynter ikke på noe - dårlige innspillinger høres grusomme ut:)
    Her har du ramset opp en hel rekke Naim produkter, kan du beskrive Ndx litt :) Har bestil min første Naim :p
     
    Sist redigert:

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Her har du ramset opp en hel rekke Naim produkter, kan du beskrive Ndx litt :) Har bestil min første Naim :p
    Gratulerer med en veldig bra streamer!
    Jeg har vært innom alle Naim sine dedikerte streamere, og bruker fremdeles to av disse daglig. Har gått 'gradene', fra ND5 til ND5/XP5, så NDX med både XP5 og XPS, videre til NDX/nDAC/XPS, og så til NDS. ND5 er nok den av disse som er mest 'in your face'. Er litt rå i uttrykket, litt fremoverlent og mangler kanskje litt iht. luft og detaljer. NDX er litt mer tilbaketrukket, men tegner et større bilde og der kommer frem litt mer detaljer enn på ND5. I min vurdering oppleves denne som en del mer hi-end enn ND5. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å bruke så mye penger på 'kun' strømforsyning, men største endringen jeg har hørt (sett bort fra NDS), er når jeg satte en XPS DR på NDXen. Med denne ble der mye mer tydelige detaljer, bunnen strammet seg opp og lydbilde vokste. Har ved flere anledninger også hørt NDX med TeddyXPS og dette virker også som en god oppgradering til NDX.
    Dette er selvsagt min subjektive vurdering av disse og der finnes helt sikkert andre som kan ha en annen oppfatning av NDXen.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Her har du ramset opp en hel rekke Naim produkter, kan du beskrive Ndx litt :) Har bestil min første Naim :p
    Gratulerer med en veldig bra streamer!
    Jeg har vært innom alle Naim sine dedikerte streamere, og bruker fremdeles to av disse daglig. Har gått 'gradene', fra ND5 til ND5/XP5, så NDX med både XP5 og XPS, videre til NDX/nDAC/XPS, og så til NDS. ND5 er nok den av disse som er mest 'in your face'. Er litt rå i uttrykket, litt fremoverlent og mangler kanskje litt iht. luft og detaljer. NDX er litt mer tilbaketrukket, men tegner et større bilde og der kommer frem litt mer detaljer enn på ND5. I min vurdering oppleves denne som en del mer hi-end enn ND5. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å bruke så mye penger på 'kun' strømforsyning, men største endringen jeg har hørt (sett bort fra NDS), er når jeg satte en XPS DR på NDXen. Med denne ble der mye mer tydelige detaljer, bunnen strammet seg opp og lydbilde vokste. Har ved flere anledninger også hørt NDX med TeddyXPS og dette virker også som en god oppgradering til NDX.
    Dette er selvsagt min subjektive vurdering av disse og der finnes helt sikkert andre som kan ha en annen oppfatning av NDXen.
    Takker for svar! Til mitt oppsett, tror jeg at Litt tilbaketrukket lyd kan passe godt, da mine usher 8871 Dmd og Chapter Audio precis 250 s kanskje er litt In your face! Så jeg trenger i grunn ikke å forsterke det! Egen strømforsyning blir det ikke nå, men om det dukker opp en rimelig på brukten blir det vurdert:)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Hvorfor Naca4/5 på Naims tidlige minimalistiske forsterkere:

    Given the geometry of NACA5 - specifying the use of 3.5m min simply amounts to a toal inductance that ensures stability with their amplifiers, which deliberately omit the kind of output inductor many other amps use to ensure stabilty *when the manufacturer does not specity the cable to be used* .
    Julian Vereker pragmatically observed that useful cables have this same property, why not use the unavoidable (a length of speaker cable) to do both jobs.
    That's elegant, systems-based thinking; I wonder if it was perhaps influenced by JV's motoresport experience in a period dominated by Colin Chapman (king of using one part to do at least two jobs.) Many on the internet without thinking commonly call it 'underengineered' or 'incompetent' in some way. It is not, it's simply a specified part of the Naim system.
    Practically speaking, Naim's spec is conservative - it includes a margin of comfort; lightning will not strike if you only use 3.0m, or something of similar geometry
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Har problemer med å få oppgradert Softwaren til min Naim Ndx. Får ikke opp Serial port når jeg skal oppdatere:confused:
    Har kablet connection til internet både til Naim og PC.. Usb er koblet.. så jeg vet ikke.....
    Noen som har gode tips ?
    Mvh Jan Arne
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har problemer med å få oppgradert Softwaren til min Naim Ndx. Får ikke opp Serial port når jeg skal oppdatere:confused:
    Har kablet connection til internet både til Naim og PC.. Usb er koblet.. så jeg vet ikke.....
    Noen som har gode tips ?
    Mvh Jan Arne
    Du må installere en programsnutt på PCen som lager en bridge mellom USB og serial porten. Jeg brukte denne: CP210x USB to UART Bridge Driver
    Kan hentes her: https://www.silabs.com/products/development-tools/software/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Har problemer med å få oppgradert Softwaren til min Naim Ndx. Får ikke opp Serial port når jeg skal oppdatere:confused:
    Har kablet connection til internet både til Naim og PC.. Usb er koblet.. så jeg vet ikke.....
    Noen som har gode tips ?
    Mvh Jan Arne
    Du må installere en programsnutt på PCen som lager en bridge mellom USB og serial porten. Jeg brukte denne: CP210x USB to UART Bridge Driver
    Kan hentes her: https://www.silabs.com/products/development-tools/software/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers
    Snakket med en hyggelig mann på Multirom i dag, så det løste seg :) Sånn er det når man ikke leser manualene nøye nok.. Takk for svar uansett!!:)
     

    mario

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    3
    Naim NAP 200 med rørforforsterker

    Fikk nylig byttet til meg en Naim NAP 200 som jeg bruker med en Cary SLP 03 rørforforsterker på mine Pylon Diamond 25.
    Synes det låter meget bra med god trøkk og fint oppløsning . Musikken oppleves svært engasjerende og levende.
    Mitt spørsmål: Hva kan jeg forvente med en Naim NAC 202 forforsterker?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Naim stramer: Digital output -Native eller 24/96?

    Hei,

    Hva har dere for setting? Om man hører stort sett Spotify,TV,film: får man teoretisk bedre lyd ved å endre digital output til 24/96?
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har recappet Nac 42 med nye avx 10uf/35v tantalkondensatorer. Valgte etter måling ut de nødvendige 8 med best spesifikasjoner (så nær 10uf som mulig og lavest tapsfaktor) av minst 100 som i utgangspunktet har avvik på +/- 10%. En god forbedring av definisjon og detaljer. Nac 42 spiller også litt mer hardtslående enn Nac 12 - punsj og boogie. Har akkurat spilt Beethovens 1. symfoni med David Zinman og Tonhalle Orchester på cd gjennom Deltec The Bigger Bit og det låt veldig informativt, dynamisk, hurtig og medrivende.
    De aksiale Roe 47uf/40v kondensatorene skal også snart byttes i identiske nos-varianter. Kanskje blir Nac 42 enda bedre.

     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg kjenner verken til Cary eller Pylon, men for hva det er verdt.... kjøpte jeg min første Naim boks i 2005, CD5x, (Norges første ifølge Tor Aamodt).
    Det spilte en stund med Ear Yoshino 834/ Doxa140/ Amphion Xenon. Vel vitende om den beryktede Naim synergien gikk jeg kort tid etter til anskaffelse av Naim 202/200.

    Ikke helt objektivt kanskje da jeg allerede var fascinert av Naim konseptet.... men sistnevnte blåste det øvrige av banen på det de er gode på.
    Førstnevnte hadde også sine gode sider selvfølgelig, vi snakker ikke dårlig, men annerledes. Jeg tenker tilbake på endringen først og fremst som å flytte fokus fra enkeltparametre til helhet.


    Naim NAP 200 med rørforforsterker

    Fikk nylig byttet til meg en Naim NAP 200 som jeg bruker med en Cary SLP 03 rørforforsterker på mine Pylon Diamond 25.
    Synes det låter meget bra med god trøkk og fint oppløsning . Musikken oppleves svært engasjerende og levende.
    Mitt spørsmål: Hva kan jeg forvente med en Naim NAC 202 forforsterker?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn