Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    At Naim utfører service, recap, oppgraderinger osv på gamle produkter er etter min forståelse ganske unikt :)
    Samtidig registerer jeg at det finnes endel alternative restauratører der ute som yter samme service, men som også modifiserer enhetene, gjør dem "bedre".
    Etter mine begrep er ikke disse fullt og helt et Naim produkt lenger.

    Nå er det vel sånn at fabrikken også erstatter gamle komponenter med nye og bedrede komponenter, men jeg tipper spesifikasjonene ligger innenfor verdier og toleranser noenlunde tilsvarende den opprinnelige. At målsettingen er å levere ifra seg et produkt som er så nært opp til det opprinnelige som mulig. Så finnes det sikkert unntak der også.

    Så kan man kanskje si at modifiseringen gir et bedre produkt, mer PRaT, fart, innsikt, men det er jo som kjent langt på vei en subjektiv opplevelse. Noen mener Teddypardo produktene overgår Naim`s egne produkter. Jeg har prøvd et par og min opplevelse er at TP produktene ødelegger Naim opplevelsen ved musikkavspilling, men nå er jo min mening også subjektiv :)

    "Naca4" serverer spennende bilder, utklipp osv, håper han fortsetter med det.
    Enkelte av dem som utfører service og modifikasjoner på Naim som har sine egne idéer om hvordan det skal låte. TP og Avondale er eksempler. Låter bra, men det er ikke Naim.
    Naim outsourcer mye av det dem får inn til service og har en tendens til å bruke svært rimelige deler. Det er fullt mulig å få et eldre produkt til å låte bedre og samtidig nært opptil originalen ved å bruke bedre komponenter.
    Du har sikkert rett i dette.
    Mitt poeng er; ved kjøp av eldre Naim produkter trenger det ikke nødvendigvis være helt Naim lenger, nettopp fordi det er modifisert.
    Det er ikke for ingenting at det utstedes sertifikater etc ved utført service.

    Begrepet "bedre" er også som nevnt og kjent en subjektiv sak. Når det er sagt, jeg er ikke ute etter å ta fra noen gleden over hva et modifisert og "bedre" produkt måtte gi av musikkopplevelser :)

    .
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Tror vi er ganske enige Stover. Sjøl vil jeg ikke kjøpe et produkt som er modifisert, det er en del som reklamerer med at din Nac xx vil spille på 82-nivå eller bedre etc. Det jeg mener er at det er mulig å bruke deler like for like med bedre spesifikasjoner enn det Naim og deres agenter bruker ved service.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Var innom Duet Audio i C. Sundts gate i Bergen nylig, ifm jobbreise. Det var mye fint å se, Naim, Piega, flotte platespillerdesigner, samt et rikholdig utvalg i hodetelefoner. Innehaveren var også en usedvanlig hyggelig mann som rigget opp for lytting til Naim og Piega. Det låt veldig fint i mine ører. Vel verdt et besøk :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.123
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Duet Audio i C. Sundts gate i Bergen nylig, ifm jobbreise. Det var mye fint å se, Naim, Piega, flotte platespillerdesigner, samt et rikholdig utvalg i hodetelefoner. Innehaveren var også en usedvanlig hyggelig mann som rigget opp for lytting til Naim og Piega. Det låt veldig fint i mine ører. Vel verdt et besøk :)
    Ta gjerne en demo på Naim sammen med canton reference 3k. Falt virkelig i min smak.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Helt riktig det, jeg så Canton høyttalerne, men hørte dem ikke. Jeg var ikke på jakt etter alternative høyttalere denne gangen, men lot meg friste til å lytte til musikk og Naim/ Piega allikevel.

    Butikken rommet flere estetisk flotte hodetelefonstativ også, men ble ikke noe av i denne omgang da eget behov nok ligger på veggmontert.
     
    Sist redigert av en moderator:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    For seks år siden gikk jeg inn i en hifi-butikk i Berlin for å kjøpe et par nye høyttalere. For å gjøre en lang historie litt kortere ble jeg introdusert for Naim. Det sa bare pang og jeg satt og gliste og visste at dette måtte jeg ha. Jeg fikk demonstrert Nait 5i og CD5i på BW CM9. Jeg bestemte meg først for å kjøpe en Nait XS, men siden jeg egentlig ville ha separat pre/effekt ble det 152/200. Som ganske umiddelbart ble oppgradert til 202/200. CM9 ble byttet ut med 804s. CD5XS kom i hus. Hi-Line, Powerigel, rack fra Phonosophie, Hi-Cap. En Hi-Cap til. I tur og orden kom den ene komponenten etter den andre i hus. En NAPSC måtte til. Etter masse lesing på både norsk og engelsk Naim-forum ble jeg nyskjerrig på LP12. Rega platespiller og NAD riia ble byttet ut med LP12 og SuperLine. Nå begynte det for alvor å svinge! Etterhvert måtte nDac i hus slik at cd-spilleren hadde mulighet til på en måte konkurrere med LP12. NAC 282 og XPS til nDacen ble anskaffet og det digitale begynte å låte meget bra! I mellomtiden hadde jeg flyttet så mye at platespilleren og SuperLine ikke hadde blitt pakket opp. Inn kom en SuperCap til 282 og jeg begynte å forstå hva som er mulig i Naim-verdenen. Enda mer flytting og plutselig og litt uventet tilbake til Norge. Etter en god tid i Norge og helt uten planer om oppgraderinger kom jeg over en pakke med Naimgodsaker til salgs for en veldig, veldig hyggelig pris i Berlin, og 252/300/SCDR og NDS/XPSDR fant sin vei til meg Jeg byttet først ut 282 med 252, deretter nDac med NDS, og for 2 mnd siden 200 med 300. Jeg har forsøkt å ta ett steg av gangen, men når da Fraim kom i hus ble det litt av praktiske grunner implementert både Fraim, SuperCap DR og XPS DR samtidig. Det er også grenser for hvor lenge man kan ha godsaker liggende ubrukt under sengen. Jeg håper å få LP12 og SuperLine koblet opp ila vinteren. SuperCapen nederst til høyre i bildet står klar og venter.
    Det skal sies at jeg har hatt det veldig kult på alle steg i Naimstigen og det er nysgjerrigheten for hva som er mulig som har trigget oppgraderinger. Fraim har bare vært i hus et døgn, og det er litt tidlig å si noe som helst annet enn at ting låter nydelig (noe det også burde..). Samboeren er på ferie og hun har ikke helt fått med seg at jeg har kjøpt Fraim. Det blir interessant å se hvordan hun reagerer..Vi har blitt enige om at jeg skal få ha 9 bokser i anlegget:) Jeg har lært mye om Naim på veien, og om jeg skulle trekke frem noe som har overrasket i alt det fantastiske må det være 282/SuperCap og NDS. Og SuperLine på LP12. Og muligens også komboen nDac/XPS/CD5XS. Selv om alle komponenter, uansett pris, har vært med på å bidra på forskjellige måter. 252/300 er jo helt fantastisk, men det er som forventet. Jeg tror ikke jeg kan leve uten Powerigel! Og Hi-Line. Og SBL. Og alt det andre.. Uansett, god kveld til alle andre (Naim)gærninger der ute!
    IMG_0019.jpg
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Driver fortsatt med restaurering av Nac 22 og mangler fortsatt noen komponenter som må testes før jeg sier meg ferdig. Det eksteriørmessige tar jeg senere.
    Det fulgte et par Na 222 phonokort. Tror ikke det er lagd mange av dem. Nå recappet og det låter tidlig Naim - dynamisk og med stor spilleglede.
    Øverst før recapping sammen med Na 322:

     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen til forumet! Spennende reise og er skikkelig rått anlegg du har der. Veldig kult at alt er svart og. Jeg har også ofte overraskelse til kona: ) Alltid like skummelt når hun oppdager nye bokser. Hvordan fikk du forhandlet deg til 9 bokser og hvorfor akkurat 9?
    Mvh Fredrik
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Takk! Vel, jeg hadde 8 bokser da vi møttes, og jeg sa at anlegget måtte jeg ha slik det var. Etter av vi flyttet en del i Berlin og etterhvert tilbake til Oslo ble vi enige om at jeg skulle få en boks til i bytte mot at hun fikk det andre soverommet som kontor/kunstrom. Sleip som jeg er telte jeg med NAPSC og har etterhvert byttet den ut med en SuperCap. En HiCap har også blitt en XPS. Den andre HiCapen har blitt en SuperCap som skal brukes til SuperLine. Siden hun har talldysleksi skal jeg skvise inn en Armageddon ved siden av SuperLinen etterhvert. Satser på at hun ikke ser den.
    Hun har faktisk drømt en gang at de svarte Naimboksene var engler, så jeg tar det som et tegn til at jeg en gang i fremtiden kan gå aktivt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Et innholdsrikt oppsett kmolds og det spiller sikkert fint. Skulle gjerne ha prøvd SBL eller SL2 en gang, men har ikke rom til det lenger.
    Artig at du deler historikken. Jeg kjenner meg igjen, men kan gange den med 2,5.... minst. Har i tillegg vært oppe i svimlende 11 bokser på det meste, CDS3/555-282/napsc/supercap- 300/300ps-Superline-Hicap-Headline-napsc...... og en Lingo. Stor eierglede kan man si :)
    På et tidspunkt ble jeg lei av meg sjøl og tror jeg har fått kontoll nå? Kun to bokser, med den tredje og siste på vei :)
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å dra seg til her nå. Neste steg i oppgraderingen blir ett par nSat fra Ketilb. Har også en hicap liggende på lur som jeg får overtatt for ett par høvdinger. Men lurer på om ikke en Teddycap+ kanskje er mer aktuelt. Hva tror dere om det?
    Hvordan kan jeg gå frem for å hente signal ut til sub fra 202/200 riggen?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Begynner å dra seg til her nå. Neste steg i oppgraderingen blir ett par nSat fra Ketilb. Har også en hicap liggende på lur som jeg får overtatt for ett par høvdinger. Men lurer på om ikke en Teddycap+ kanskje er mer aktuelt. Hva tror dere om det?
    Hvordan kan jeg gå frem for å hente signal ut til sub fra 202/200 riggen?
    Når det gjelder Teddy produkter må du google omtaler eller prøve sjøl. I mine ører ødela Teddy XPS opplevelsen fra Ndac, sammenlignet med Naim psu.

    Nsub, enten kobler du deg direkte på en av høyttalernes terminaler, eller du kjøper en spesialtilpasset DIN/ RCA kabel du kan benytte mellom hicap og sub. De lærde strides om hva som er best, google Naim UK forumet og les manualen til nsub.

    Nsat's er en kjempefin høyttaler, lykke til :)
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å dra seg til her nå. Neste steg i oppgraderingen blir ett par nSat fra Ketilb. Har også en hicap liggende på lur som jeg får overtatt for ett par høvdinger. Men lurer på om ikke en Teddycap+ kanskje er mer aktuelt. Hva tror dere om det?
    Hvordan kan jeg gå frem for å hente signal ut til sub fra 202/200 riggen?
    Når det gjelder Teddy produkter må du google omtaler eller prøve sjøl. I mine ører ødela Teddy XPS opplevelsen fra Ndac, sammenlignet med Naim psu.

    Nsub, enten kobler du deg direkte på en av høyttalernes terminaler, eller du kjøper en spesialtilpasset DIN/ RCA kabel du kan benytte mellom hicap og sub. De lærde strides om hva som er best, google Naim UK forumet og les manualen til nsub.

    Nsat's er en kjempefin høyttaler, lykke til :)
    Til ettertanke så blir nok ikke Teddy innkjøpt. Skal holde meg tro til Naim.

    Takker så meget.
    Ok. Dårlig med muligheter for å "jukse" til ett eller annet før jeg evt. får meg en hicap da?
    Edit; hoppet over det du skrev ang. det å koble seg på via terminaler. ;)
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er flere på andre sider som synes teddy pardo sine strømforsyninger gjorde alt mye bedre sammen med naim produkter, smaken er som baken.
     
    Sist redigert:

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    Er flere på andre sider som synes teddy pardo sine strømforsyninger gjorde alt mye bedre sammen med naim produkter, smaken er som bakken.
    Så sant som det er sagt. Er bare så dumt å brenne av 5 lapper for å gamble på at det kanskje blir bra eller ikke.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er strengt tatt 14 dagers returrett fra du mottar varen.

    Er flere på andre sider som synes teddy pardo sine strømforsyninger gjorde alt mye bedre sammen med naim produkter, smaken er som bakken.
    Så sant som det er sagt. Er bare så dumt å brenne av 5 lapper for å gamble på at det kanskje blir bra eller ikke.
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    Er strengt tatt 14 dagers returrett fra du mottar varen.

    Er flere på andre sider som synes teddy pardo sine strømforsyninger gjorde alt mye bedre sammen med naim produkter, smaken er som bakken.
    Så sant som det er sagt. Er bare så dumt å brenne av 5 lapper for å gamble på at det kanskje blir bra eller ikke.
    Selv på import, eller er det noen i Norge som importerer Pardo?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Teddy Pardo selv tilbyr angreretten.

    https://www.teddypardo.com/support/terms.html

    Er strengt tatt 14 dagers returrett fra du mottar varen.

    Er flere på andre sider som synes teddy pardo sine strømforsyninger gjorde alt mye bedre sammen med naim produkter, smaken er som bakken.
    Så sant som det er sagt. Er bare så dumt å brenne av 5 lapper for å gamble på at det kanskje blir bra eller ikke.
    Selv på import, eller er det noen i Norge som importerer Pardo?
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    Bruker Teddy+ på en nait xs og det ga etter min mening et skikkelig løft.
    Er enda en liten stund til jeg får oppgradert til psu. I mellomtiden får man prøve å få lyttet litt. Er det noen her ifra Vesterålen som er Naim-tilhenger? Jeg bor i Øksnes.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Takk for sist kmolds!

    Strøkent oppsett du nå har fått satt opp - sikker på at fruen vil elske Fraim!:rolleyes:
    Vil bare tilføye til din historie at din gamle 282 fremdeles lever i beste velgående litt nord for hovedstaden. Den står nå sammen med SC DR/250 DR og fortsetter å imponere! Du må gjerne ta turen innom en dag det måtte passe.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det viktigste av alt er at hver og en gleder seg over musikken, enten den spilles av fra Teddy, Hugo eller Naim. Det er viktig å respektere alle innfallsvinkler. Mine meninger med Teddy baserer seg på mine preferanser og erfaringer, andre vil kunne oppleve det annerledes.

    I mine ører, i mitt oppsett og rom, på det tidspunktet jeg prøvde en TeddyXps, forsvant Naimsjelen eller Naim personligheten om du vil. Andre vil som nevnt kunne oppleve det annerledes eller til det bedre og det er ikke noe galt i det heller :)
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste av alt er at hver og en gleder seg over musikken, enten den spilles av fra Teddy, Hugo eller Naim. Det er viktig å respektere alle innfallsvinkler. Mine meninger med Teddy baserer seg på mine preferanser og erfaringer, andre vil kunne oppleve det annerledes.

    I mine ører, i mitt oppsett og rom, på det tidspunktet jeg prøvde en TeddyXps, forsvant Naimsjelen eller Naim personligheten om du vil. Andre vil som nevnt kunne oppleve det annerledes eller til det bedre og det er ikke noe galt i det heller :)
    100% enig med deg der. Har fått ett par olme blikk ett par ganger på grunn av mitt "syn" på B&W sine høyttalere for eksempel. Synes dem kan virke litt for myk/dempet i øvre skiktet (av det som jeg har hørt da). Men meg om det.
    Som du ser så gikk jeg for NAPSC. Spent på resultatet. Får ikke lyttet før 4. Januar..
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Heisann og selv takk for sist offroad! Tar gjerne turen innom en dag etter nyttår for et gjenhør med 282. Har hørt mye bra om 250 DR.
    Jeg var veldig fornøyd med 282/SC og det var bare tilfeldigheter som gjorde at det ble 252 nå, selv om det var det som var den langsiktige planen. Fruen har akseptert Fraim og når hun får summet seg litt går det nok over i kjærlighet. Hun syns det er litt mye svart, men planen var hele tiden å få bygget en gulvstående hylle/benk som skal omslutte Fraimen slik at den primært blir synlig i front. Da blir vi begge fornøyde:)
    Om du gir beskjed i god tid, slik at vi får ryddet og vasket og muligens pusset opp kjøkkenet kan du gjerne komme innom for en lytt og en kaffe:)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg hadde SuperUniti og n-Sats i en periode da hovedanlegget var i Berlin og vi bodde i Oslo. Det låt meget bra, men jeg savnet det som alle boksene gir.
    Vår leilighet er på 65 kvm, og jeg har tenkt lenge på hvordan jeg skal løse det visuelt og praktisk. En del av løsningen er høyttalere som trives helt inntil vegg. Naim SBL virker å passe veldig godt i vår stue. Først skal vi nå bygge en hylle/benk som skal dekke litt over Fraim, så er planen å bygge bokhyller på veggen til venstre, under vinduene. Det vil både se flott ut og ha en god effekt på lyden. Det blir nok ingen 100% optimal plassering av høyttalerne, men man må gjøre det beste ut av situasjonen.
    De fleste CDer og LPer oppbevares i en innvendig bod i leiligheten og hentes ved behov. Noen kompromiss må man finne i relativt små leiligheter. NDS er jo perfekt på den måten at den egentlig gjør CD-spilleren overflødig og man kan spare litt plass. Men jeg beholder CD-spilleren enn så lenge. Jeg liker fysiske formater og har mange CDer og LPer. Og det er heller ikke alt som finnes på Tidal/Spotify.
    Jeg har ikke tenkt å gjøre noen drastiske akustiske tiltak, men har erfart at en del kan oppnås med fornuftig og kanskje litt tilpasset møblering. Litt store planter i hjørnene og andre steder, bokhyller langs vegger og andre småting.
    NAC272/250DR gjør nok susen som bare det! Hva er det som kommer inn da? Ville jo tro at en 555PS hadde vært topp, men du solgte vel akkurat en slik?

    Et innholdsrikt oppsett kmolds og det spiller sikkert fint. Skulle gjerne ha prøvd SBL eller SL2 en gang, men har ikke rom til det lenger.
    Artig at du deler historikken. Jeg kjenner meg igjen, men kan gange den med 2,5.... minst. Har i tillegg vært oppe i svimlende 11 bokser på det meste, CDS3/555-282/napsc/supercap- 300/300ps-Superline-Hicap-Headline-napsc...... og en Lingo. Stor eierglede kan man si :)
    På et tidspunkt ble jeg lei av meg sjøl og tror jeg har fått kontoll nå? Kun to bokser, med den tredje og siste på vei :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er det noen i Harstad som har naim her inne? Har fryktelig lyst til å høre hvordan naim låter sammenlignet med teddy pardo.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg synes oppsettet ditt er både pent og spennende og ikke minst en balansert kombinasjon, ekstremt god kilde, men balanse nedover i kjeden.
    NDS er en fantastisk kilde. Jeg husker første gang jeg hørte den på demo hos tidligere importør Ljudtema, trinnvis fra CDX2 via ND5 og NDX. Når NDS spilte opp var det som om musikerne flyttet seg på scenen, spredte seg og lagde bredde og dybde på scenen, veldig naturlig. Jeg vil si at ting begynte å skje ved NDX. Øvrig oppsett var 282/ SC/ 300. NDS var åpenbaringen i demoen, sammen med hvor gode entry level produktene fra Naim faktisk er, god kilde og Nait5si, til 152/ 155 osv.

    Jeg solgte nylig NDS, 555PS og SN2 og det kan nok virke litt rart å selge dem for å kjøpe 272/XPSDR/250DR. Sett i lys av hvor god NDS/555 er, blir SN2 i mine ører en flaskehals. En kilde til nesten 5 ganger forsterkeren kostmessig, det skurrer for meg og NDX er et mer naturlig valg. NDS er ideelt for 282 og oppover spør du meg og den veien har jeg ikke tenkt å gå igjen.

    Den andre siden av salget var et forsøk på å nedgradere, men så dukket boksene opp brukt og jeg (de) var solgt. Hadde jeg visst det, ville jeg kanskje beholdt 555ps, men igjen, med 555 vil det ligge en forventning om at noe mer skal skje i kjeden. XPS utfyller de øvrige to på en fin måte synes jeg.

    Jeg forstår deg mht rommet, akustikk og kompromisser og er enig i resonnementet rundt det. Allikevel, et flott oppsett som ditt kan fungere fint i små rom også (har aldri hørt SBL) og møblering, bryte opp overflater er løsningen. Mitt kjellerrom var et unntak, jeg var ikke villig til å gå hele veien mht forbedret akustikk, vi skal leie det ut.

    Jeg hadde SuperUniti og n-Sats i en periode da hovedanlegget var i Berlin og vi bodde i Oslo. Det låt meget bra, men jeg savnet det som alle boksene gir.
    Vår leilighet er på 65 kvm, og jeg har tenkt lenge på hvordan jeg skal løse det visuelt og praktisk. En del av løsningen er høyttalere som trives helt inntil vegg. Naim SBL virker å passe veldig godt i vår stue. Først skal vi nå bygge en hylle/benk som skal dekke litt over Fraim, så er planen å bygge bokhyller på veggen til venstre, under vinduene. Det vil både se flott ut og ha en god effekt på lyden. Det blir nok ingen 100% optimal plassering av høyttalerne, men man må gjøre det beste ut av situasjonen.
    De fleste CDer og LPer oppbevares i en innvendig bod i leiligheten og hentes ved behov. Noen kompromiss må man finne i relativt små leiligheter. NDS er jo perfekt på den måten at den egentlig gjør CD-spilleren overflødig og man kan spare litt plass. Men jeg beholder CD-spilleren enn så lenge. Jeg liker fysiske formater og har mange CDer og LPer. Og det er heller ikke alt som finnes på Tidal/Spotify.
    Jeg har ikke tenkt å gjøre noen drastiske akustiske tiltak, men har erfart at en del kan oppnås med fornuftig og kanskje litt tilpasset møblering. Litt store planter i hjørnene og andre steder, bokhyller langs vegger og andre småting.
    NAC272/250DR gjør nok susen som bare det! Hva er det som kommer inn da? Ville jo tro at en 555PS hadde vært topp, men du solgte vel akkurat en slik?

    Et innholdsrikt oppsett kmolds og det spiller sikkert fint. Skulle gjerne ha prøvd SBL eller SL2 en gang, men har ikke rom til det lenger.
    Artig at du deler historikken. Jeg kjenner meg igjen, men kan gange den med 2,5.... minst. Har i tillegg vært oppe i svimlende 11 bokser på det meste, CDS3/555-282/napsc/supercap- 300/300ps-Superline-Hicap-Headline-napsc...... og en Lingo. Stor eierglede kan man si :)
    På et tidspunkt ble jeg lei av meg sjøl og tror jeg har fått kontoll nå? Kun to bokser, med den tredje og siste på vei :)
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    @Roberth Du bor jo bare knappe to timer unna meg da.
    Er hjemme fra sjøen etter 4. januar hvis det skulle passe.
    Bare å kontakte meg på PM.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    venter minst en Nap 120 .
    Spent på hvordan den spiller. Enkelt design på 2x40w med laminattrafoer og kompakt bygget i forhold til bd Nap 160.

     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    HiCap kontra HiCap DR. Hvilke erfaringer har dere med DR kontra HiCap uten DR? Går det an å oppgradere i ettertid? Blir det dyrt idåfall?
     

    Alpinex82

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    1
    Sted
    Vesterålen
    Torget vurderinger
    2
    LM317s and N-Sats | Naim Audio Forums

    Max deler noen interessante betraktninger om emnet. Jeg mistenker dog, at det i tilfellet hans også delvis handler om såkalt 'aquired taste'. Han er på sitt fjerde par n-SATS, så har lang fartstid med denne høyttaleren.
    Takker :) . Gjorde en liten research selv. Såpass "billig" som jeg fikk HiCap'en så vil en oppgradering bli relativt ukritisk mtp. pengeboken.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser mange hint i tråden her om nedskalering og den slags. Et produkt som nevnes sjeldent i samtalen er Uniti. Jeg har svært liten Naim-erfaring, og når således mange av herrene på tråden til anklene, men min "nedgradering" fra separate Meridian-enheter til Uniti (mk1) var såpass rystende at jeg synes Unitien fortjener å nevnes igjen.

    Spesielt for de som ønsker færre bokser, men gjerne vil beholde antall kilder. Sammenlignet med perlen Unitiqute får man flere analoge innganger, dedikert Riaa-inngang med strømforsyning til Naim-riaa, Cd-spiller (i ordentlig Naim-utførelse), betydelig kraftigere forsterker og flere utganger (Pre-out i DIN, line out og doble dedikerte subutganger)

    På bruktmarkedet kan mk1 skaffes for særdeles hyggelige priser. Mk2 byr på mer fortsterker kraft, flere og bedre streamingløsninger og takler enda høyere oppløsninger.

    Oppgradere? Tja, jeg har vel lurt på hva en NAP200 eller en NAP250 kna gjøre for lyden i rommet, og det må jeg vel kanskje finne ut en gang. :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Focal Elear hodetelefoner ble hentet på Postkontoret i går. Rett ut av boksen ga de meg musikalske "gåsehudopplevelser" og jeg gleder meg til fortsettelsen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    Naca4

    Gjest
    Har smuglyttet litt på Nap 120. Inntrykket så langt er at dette i likhet med Nap 160 er en dynamisk forsterker kapabel til høye hastigheter uten at det låter tvungent og komprimert. I likhet med annen 70-talls Naim skapes ikke dynamikk, rytme og groove. Forsterkerne unngår rett og slett å kvele disse egenskapene.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn