Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Funker fint å spille av lokalt lagret musikk fra nettverksdisk f.eks både trådløst og via kabel.
    Appen til smartphones og nettbrett er blitt bra den og. Nytt nå med volumslider nederst.
    Om du ikke vil bruke Sonos er en Apple TV eller Airport Express gode og billige alternativ å koble til Qute digitalt.
    Google Chromecast Audio et enda billigere. Spotify Connect fungerer heller ikke på disse pre-24/192 variantene.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Aha. Ja, men da kjøper man en del (streaming-funksjonaliteten) som man ikke får brukt. Hvordan er det med Spotify Direct på disse boksene?
    Jeg har UnitiQute1, 24/192 versjonen. Og har oppdatert med Spotify Connect og Tidal. Du vil ikke kjøpe en eldre versjon uten disse funksjonene. Dette fordi brukervennligheten og lyden blir så bra, når disse tjenestene nå er integrert.
    Felles for alle Quter er streaming fra eget nettverk(HD) og iRadio. I tilleg har du DAB og FM. Så har du mange digitale innganger, headset ut,analog inn, mediaspiller/pinne USB/ iPod inn, preamp ut, optisk ut, full kontroll via suverent grensesnitt på iPad.
    Så har den faktisk en meget god forsterker også, selv om det blir en god del bedre lyd IMØ, om man kopler til en NAP100.
    (Selv bruker jeg min til alt det nevnte, som en HUB som sender lyden ut på coax til en NuPrime. Det låter helt vannvittig bra.)

    Tror ikke det finnes mer allsidige bokser, av denne kvaliteten ?
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Det går jo ann å oppdatere de gamle så vidt jeg vet, men det er nok best å kjøpe en 2,er med engang for oppdatering koster sikkert mer enn prisforskjellen på de brukt.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Bra. Takk for innspill. Jeg venter med UQ. En DAC-V1 og NAP100 er på vei i posten. De skal parres med Allaene mine. Gleder meg som en unge.
    Kilde blir primært Sonos Connect. Er det noe spesielt man kan gjøre for å forbedre denne? Jeg har hørt om en anti-jitter boks, men har ikke undersøkt nærmere. (Det er kanskje feil forum å spørre i...)
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er det nå med NACA5? Kan de kortes eller må de være såå lange? Mener å huske noe om at de gjør det opp for manglende spoler i utgangstrinnet, men kanskje jeg husker feil.
    Har noen i øvrig et 4 pins snaic til salg?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Selv brukt 2m lengde på både Qute og NAP100, -problemfritt og med glimrende resultat. Og forhandlere som har demonstrert nye generasjon Naim som du får, har brukt stor variasjon av kabelmerker og lengder. Dette var vel noe som gjaldt tidligere/eldre forsterkere.?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg anbefaler alle Naim eiere å lese manualene for sine produkter og forholde seg til det som står der.
    Dersom det står der, så gjelder det, om ikke så gjelder det ikke.

    Ved å sette seg inn i manualens innhold tror jeg i visse tilfeller (kilder/ pre) at brukergleden økes også.

    S
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Det går jo ann å oppdatere de gamle så vidt jeg vet, men det er nok best å kjøpe en 2,er med engang for oppdatering koster sikkert mer enn prisforskjellen på de brukt.
    Jeg vurderte å oppdatere min Uniti 1 (tidlig versjon) for å kunne få både 24/192 og Spotify Connect. Da var det behov for både HW og SW oppdateringer. Prislapp ca 7000,-. Det var for mitt vedkommende uaktuelt. Jeg foretrekker UPnP (CD/HD kvalitet), CD, LP og iRadio - men har tilgang til airplay via AppleTV - noe som fungerer utmerket. Da står jeg fritt til å spille alt mulig som kan kjøres til airplay fra Macen, Ipad eller Lumia (mobil).
    Min konklusjon var at det kostet mer enn det smakte. Da vil jeg heller lete etter en Uniti 2 på bruktmarkedet og få med meg de andre forbedringene til samme pris.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det var for dyrt ja. Bruker selv en Chromecast audio til Spotify og en Arcam airdac til airplay.
     

    Mr Fjeld

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    6
    Naim SuperNait 2 i hus... og jeg er overrasket over hvor energisk og sprek den er! Høy underholdningsfaktor!
    Set flott ut den Supernaiten! På Naimforumet er det flere som har nedskalert fra 500 serien som benytter Supernait2 med NDS. Det sier ikke lite! Er det en XPS og CDS3 ved siden av?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg har også gått fra NAC552/NAP500 til SuperNait 2.... og ja det er en CDS3 men psu'en er en 555PS.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hører ikke et pip jeg iallefall....
    Tidligere tiders trafo-brum er ikke tilstede.

    Nå er den skjenken en solid Skovby-skjenk, med slik innebygd IR-mottaker som fordeler IR til rommene inni, så boksene (minus CDS3 og LP12) skal inn i den etterhvert.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.588
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Er det oppsett nr 2 Vidar eller har du nedgradert?
    ikke mye vi ser deg her inne lenger

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har hatt helt annet fokus, så lite her inne om dagen. Det har skjedd en nedgradering; ut er KEF 207/2, inn er Spendor A9. Ut er NAC552/NAP500, inn er SuperNait 2.
    Kildene består; CDS3/555, Nat05, LP12. Ja og så en dac til tv-lyd og Airplay da..
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg går å lurer litt i Naim Nac-N 272 og parre den med mine parasound Jc1 blokker. Noen som har noen mening om en slik løsning? Høyttalere mine er Vienna A Mahler. Den kan være litt vel høflige. Tenker å blande inn litt naim for å få litt hurtighet og og sprut i midbassen. Og kanskje på sikt få inn naim effekttrinn
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Jeg går å lurer litt i Naim Nac-N 272 og parre den med mine parasound Jc1 blokker. Noen som har noen mening om en slik løsning? Høyttalere mine er Vienna A Mahler. Den kan være litt vel høflige. Tenker å blande inn litt naim for å få litt hurtighet og og sprut i midbassen. Og kanskje på sikt få inn naim effekttrinn
    Ingen dum tanke. 272 spilte både hos OHC sin høstpuls messe og Kontrapunkt i helgen. Genial boks, som i praksis gir deg en super pre/dac/streamer i samme kabinett. Tidal ser også veldig bra intergrert ut i Naim appen.
    Det er RCA ut på 272, så vil nok tro at tanken fra Naim er at den gir mye av den gode «Naim effekten» på en annen produsent effekt også.
    Synes Kontrapunkt hadde best lyd på Naim i Oslo i helgen med nye høyttallere fra Focal. Spilte virklig flott med masse pondus og innsikt man sjelden hører utenom ultra high-end anlegg. Verdt å ta seg tur til Majourstua om du er i området engang og høre dette oppsettet.
     

    2mmy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2011
    Innlegg
    55
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    10
    Supernait2 vs NAC202

    Hei.

    Jeg har i dag NAC202, sammen med NAP200 og Hi-Cap.

    Da jeg kunne tenkt meg en DAC i oppsettet, har jeg sett litt på Supernait2.

    Hva mener dere? Vil jeg "miste" noe om jeg bytter ut NAC202 mot Supernait?

    Eller er det mulig jeg får et enda mer vellydende oppsett med å gjøre dette?

    Noen som har testet denne kombinasjonen før?

    Setter pris på alle innspill rundt dette:)
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Hei.

    Jeg har i dag NAC202, sammen med NAP200 og Hi-Cap.

    Da jeg kunne tenkt meg en DAC i oppsettet, har jeg sett litt på Supernait2.

    Hva mener dere? Vil jeg "miste" noe om jeg bytter ut NAC202 mot Supernait?

    Eller er det mulig jeg får et enda mer vellydende oppsett med å gjøre dette?

    Noen som har testet denne kombinasjonen før?

    Setter pris på alle innspill rundt dette:)
    Skal du ha integrert DAC, må du nok gå for Supernait 1, eller ha ekstern DAC... DAC ble fjerna fra Supernait 2...

    Alt5ernativet er NAC172 eller -272
     

    2mmy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2011
    Innlegg
    55
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    10
    Takk for svar.

    Jeg var ikke klar over at de hadde tatt den ut.

    Da blir vel NAC272 et bedre alternativ ja:)
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei Vidar.
    Hvor har du kjøpt skjenken? Jeg har bilde-googlet uten å finne noe som ligner på den du har der.
    -Anders
    Hører ikke et pip jeg iallefall....
    Tidligere tiders trafo-brum er ikke tilstede.

    Nå er den skjenken en solid Skovby-skjenk, med slik innebygd IR-mottaker som fordeler IR til rommene inni, så boksene (minus CDS3 og LP12) skal inn i den etterhvert.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    NAC272 skal jo overgå NAC202 som pre samtidig som streamer/dac-modulen holder høy klasse. Hicap kan ikke brukes sammen med denne.
     

    2mmy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2011
    Innlegg
    55
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    10
    NAC272 skal jo overgå NAC202 som pre samtidig som streamer/dac-modulen holder høy klasse. Hicap kan ikke brukes sammen med denne.
    Nei, da ryker hi-cap og inn med f.eks XPS når oppgraderingskløen melder seg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei Nolfi, det stemmer som ketilb sier, det er en Skovby #941 skjenk, denne i hvitoljet eik. Veier "et tonn" så jeg er skeptisk til å henge den på veggen siden jeg har gips. Den kommer imidlertid med eget veggfeste som standard, innfelt under skjenken.
    Jeg kjøpte min på Bohus... de fører Skovby.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    #931 koster 9400 kr. hos Krosby møbler, men med kampanje med 15% rabatt til 7. november ender den på litt over 8000 kr. Jeg har bare sjekket pris på #931 da #941 blir for bred.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    10.316
    Sted
    London
    Har akkurat fått tak i en brukt Naim Nait 5i, og når slår den på kommer det ett kraftig popp i høytalerne. Er dette normalt for Naim? Og det faktum at av/på bryteren er på baksiden, er det meningen at den skal være på hele tiden?

    Bortsett fra dette, låter forsterken helt fantastisk og fullt på høyde med min Musical Fidelity forsterker
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Nå har jeg gjort en alvorlig inngripen i mitt velbalanserte Naim oppsett! Jeg kjøpte en bluesound streamer og en zdac for noen måneder siden. Siden har jeg nesten utelukkende streamet musikk fra Tidal. Til slutt tok jeg skrittet og solgte cdx2 og xps2. Pengene ble brukt til å anskaffe Kudos Cardea super 20, som erstatter Neat Momentum 3.

    Det vil si at jeg pr i dag besitter et system som jeg tror kalles "mullett" på naim-forumet. Men hva betyr vel det, når det låter så fantastisk! Nå skal Neat momentum 3 selges, så får vi se om det blir en oppgradering av dac etter hvert. Jeg er faktisk usikker på om det blir Naim. Mange mener at Chord er bedre. Vi får se. Det haster ikke, for nå spiller det helt nydelig hjemme i stua!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Hei!
    Nå har jeg gjort en alvorlig inngripen i mitt velbalanserte Naim oppsett! Jeg kjøpte en bluesound streamer og en zdac for noen måneder siden. Siden har jeg nesten utelukkende streamet musikk fra Tidal. Til slutt tok jeg skrittet og solgte cdx2 og xps2. Pengene ble brukt til å anskaffe Kudos Cardea super 20, som erstatter Neat Momentum 3.

    Det vil si at jeg pr i dag besitter et system som jeg tror kalles "mullett" på naim-forumet. Men hva betyr vel det, når det låter så fantastisk! Nå skal Neat momentum 3 selges, så får vi se om det blir en oppgradering av dac etter hvert. Jeg er faktisk usikker på om det blir Naim. Mange mener at Chord er bedre. Vi får se. Det haster ikke, for nå spiller det helt nydelig hjemme i stua!
    Hockeysveis eller ikke, hvis DU syns det låter bra så ER det bra :)
    Hadde imidlertid vært artig å sett en skikkelig test/sammenligning av Bluesound, Aries, Aries Mini og en Naim streamer med native Tidal som f.eks ND5XS.
    Noen som har sett noe sånt ute på verdensveven?
    Frykter at en slik shootout ville vært veldig jevn og at forskjellene langt overgås av valg av DAC.......
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det frykter jeg også. Kanskje derfor vi ikke får de testene? At svaret er nedslående for hifi bransjen og de som har lagt ned enorme ressurser i å utvikle streaming løsninger?
     

    gibb

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    hei.
    Har kjøpt et brukt nac 122x nap 150x og flatcap xs. Så var det kobling da. Fra nac upgrade til flatcap power out a. Fra flatcap til nap
    signal out a. Er det riktig? For vis jeg kobler fra nac standard til nap virker det som at det blir høyere volum. hvorfor?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det frykter jeg også. Kanskje derfor vi ikke får de testene? At svaret er nedslående for hifi bransjen og de som har lagt ned enorme ressurser i å utvikle streaming løsninger?
    Naim har konsentrert seg om dyre mekaniske løsninger i sin toppmodell, samt en utdatert PSU-strategi, mens en konkurrent som Chord Hugo gjør det med batterier og smart elektronikk, som seg hør og bør i det digitale domenet. På en måte er det jo oppløftende at det ikke er nødvendig å bruke 100k på en digitalavspiller.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    hei.
    Har kjøpt et brukt nac 122x nap 150x og flatcap xs. Så var det kobling da. Fra nac upgrade til flatcap power out a. Fra flatcap til nap
    signal out a. Er det riktig? For vis jeg kobler fra nac standard til nap virker det som at det blir høyere volum. hvorfor?
    Det er riktig koblet. Hadde 112x/Flatcap2x/150x for en del år siden og opplevde ikke Flatcap som en entydig oppgradering
    og valgte å bruke forsterkersettet uten denne psu.
    Har har hatt tre Flatcaper gjennom årene og funnet at dem gir en bra forbedring på cd-spillere som er klargjort for to-kanals
    strømforsyninger. Forforsterkerne trenger en Hicap eller Snaps2 for å profitere etter min mening.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Med fare for å bli beskyldt for å ha noe å forsvare, dersom det er NDS du sikter til. Etter min mening bør du presisere at dette er dine meninger, ikke nødvendigvis helt riktig eller alles mening. Du bommer dessuten på de oppgitte 100K, det er vesentlig mer :)

    Bruce2 antyder at Naim har noe å skjule (mer enn andre) eller ønsker å føre folk bak lyset, det er vel ikke særlig greit å slenge ut i løse luften?

    Det skulle vært interessant å testet (over tid) om det er som du og noen andre påstår, at noe allikevel vokser inn i himmelen.... for dere har vel ikke gjort det, hørt dem altså :)

    Det frykter jeg også. Kanskje derfor vi ikke får de testene? At svaret er nedslående for hifi bransjen og de som har lagt ned enorme ressurser i å utvikle streaming løsninger?
    Naim har konsentrert seg om dyre mekaniske løsninger i sin toppmodell, samt en utdatert PSU-strategi, mens en konkurrent som Chord Hugo gjør det med batterier og smart elektronikk, som seg hør og bør i det digitale domenet. På en måte er det jo oppløftende at det ikke er nødvendig å bruke 100k på en digitalavspiller.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er selvsagt 100% subjektivt fra min side, og jeg skal heller ikke si at det ene er bedre enn det andre for alle. Det er mange måter å bygge hifiutstyr på, også andre produsenter enn Naim kan ha gode ideer. Om man spiller på en LP12 gjennom et Naim-system er det ingen som vil påstå at det lydkvaliteten er kompromittert og u-Naimsk, så hva er da galt med å bruke en DAC fra en annen produsent?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er ingenting i veien med å bruke andre kilder enn Naim, det var aldri poenget.
    Ellers en ryddig poengtering spør du meg.


    Det er selvsagt 100% subjektivt fra min side, og jeg skal heller ikke si at det ene er bedre enn det andre for alle. Det er mange måter å bygge hifiutstyr på, også andre produsenter enn Naim kan ha gode ideer. Om man spiller på en LP12 gjennom et Naim-system er det ingen som vil påstå at det lydkvaliteten er kompromittert og u-Naimsk, så hva er da galt med å bruke en DAC fra en annen produsent?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn