Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Test av Unitiqute2 i Audiophile

    Fin, grundig test av UQ2 i Audiophile.

    Et par kommentarer/tips:
    Ved bruk av pre-out mot annen effektforsterker, så BØR høyttalerinstillingen settes til Speaker:None. Dette gir klart bedre lyd! Undrer om dette ble gjort?

    Og apropos effektforsterker; Audiophile skulle testet UQ med NAP 100 samtidig. Spiller utrolig bra sammen IMO, og en naturlig oppgradering. Vært veldig artig å hørt deres mening.
    Lyden åpner seg i mine ører, skikkelig i topp og mellomtone, blir mer smooth, og plutselig kan man følge bassganger man tidligere ikke hørte.
    High End, i lifestyles form&brukervennlighet;?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Fin, grundig test av UQ2 i Audiophile.

    Et par kommentarer/tips:
    Ved bruk av pre-out mot annen effektforsterker, så BØR høyttalerinstillingen settes til Speaker:None. Dette gir klart bedre lyd! Undrer om dette ble gjort?

    Og apropos effektforsterker; Audiophile skulle testet UQ med NAP 100 samtidig. Spiller utrolig bra sammen IMO, og en naturlig oppgradering. Vært veldig artig å hørt deres mening.
    Lyden åpner seg i mine ører, skikkelig i topp og mellomtone, blir mer smooth, og plutselig kan man følge bassganger man tidligere ikke hørte.
    High End, i lifestyles form&brukervennlighet;?
    Takk for hyggelig tilbakemelding på testen!

    Jeg spilte nok med høyttalere satt til Large da jeg koblet til effektforsterker. Jeg overså den parameteren i forbindelse med pre-out, siden dette er en uvanlig løsning. Eneste gangene jeg endret på verdien under speakers, var når jeg vekslet mellom Large og Small i forbindelse med bruk av Subwoofer.

    Ja, bruk av NAP100 er sikkert en veldig fin oppgradering sammen med UnitiQute 2.

    Ellers blir den gjerne mulighet for test av mer Naimprodukter - har avtale om test av NAC N-272.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Fikk et tilbud på nok en Nac12/v3 som jeg ikke klarte å si nei til. Litt av nysgjerrighet til variasjon av lyd mellom eksemplarene og mest fordi dette er fantastisk engasjerende hifi. Den trenger en rengjøring og kanskje noen nye kontakter - låter meget bra.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Da er denne babyen på vei ut. Sikkert høl i huet, men med en gal halvannen åring må den settes bort. I stedet for å støve bort bør noen andre få den. En hyggelig veteran i tråden kommer snart på kaffe, gleder meg til å høre hvordan det blir hos han :D

     
    Sist redigert:

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på to ting i kveld.. :)
    Naim Appen min viser ikke bilder av album når jeg browser NASet mitt...og jeg lurer på hvorfor. Når jeg går inn på et album, dukker album bildet jeg har valgt i dBPoweramp ripperen opp. dBPoweramp legger alle albumbildene inn som folder.jpg. Hva skal til for at appen ser coverne til albumene til feks. Bob Dylan når jeg klikker meg inn på artisten?

    Så lurer jeg på hvorfor nettradioen til Naim ikke vil spille podcastene til NRK - mens Sveriges Radio, DR og BBC sine går så det griner. Noen som har samme erfaring?

    Ellers er det utmerket på terrassen mens Unitien pumper Ryan Adams ut i august-kvelden.:cool:
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Følsomt utstyr = Dårlig konstruksjon.
    yepp - alt for mange usikre variabler med og få naim til å spille bra imo...
    har naimanlegg til noen hundretusen og er vel ettervert gått lei av alle iritasjonsmomenter, får lyst og bytte ut hele skiten. men hvem vil kjøpe det?

    1- veldi følsomt for set-up. appartenens innbyrdes plassering endre lyden.

    2- følsomt for kabelrot, alle kabler må kobles til på en bestem måte, hiline + burndies skal masseres og ikke berøre noenting verken rack el bakvegg el andre kabler.

    3- naim fraim er overpriset støvsamler og noe herk å passe på om det er skkkelig skrudd sammen (hvis ikke låter det ræva)

    4- følsomt for dårlig strøm, låter veldig ustabilt, lyden endrer seg nesten fra dag til dag.

    5- puck til cds3 = irritasjonselement de-lux

    6- tidvis høylytt brumm fra effektrin og psu'er, særlig vinterstid (detter er svært iriterende)

    7- selv om utstyr er innspilt, tar det laang tid før lyden er oppe og går igjen hvis man reiser bort og skrur av anlegget.

    8- sikringen (16a) går gang på gang hver gang apparatene skal skrues på

    kommer ikke på mer akurat nu, men d er det sikkert:cool:
    lyden da? jo stort sett bra, men som nevnt over skifter den fra dag til, uke til uke.
    må være dårlig ingeniørarbeid, et kostbart anlegg skal ikke oppføre seg slik
    har hatt mye naim oppgjennom åra og alt har oppført seg på samme måten
    De fleste av pungtene dine gjelder de fleste high end anlegg desverre.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Har du forsøkt Refresh Cache under innstillinger?
    SKal sjekke umiddelbart når jeg kommer hjem! Men dbetyr det at du får til å spille podcasts fra NRK via iRadio?
    Nei, dessverre. Handler bare om å få vist albumbilder i appen....
    Ah..skjønner. Beklager at jeg misforstod. Lette forgjeves etter muligheter for å slette en eller annen cache på Unitien - men skjønner nå at det er appen du snakker om - hvis vi snakker om samme Appen da? For du snakker vel kanskje om n-Serve?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har du forsøkt Refresh Cache under innstillinger?
    SKal sjekke umiddelbart når jeg kommer hjem! Men dbetyr det at du får til å spille podcasts fra NRK via iRadio?
    Nei, dessverre. Handler bare om å få vist albumbilder i appen....
    Ah..skjønner. Beklager at jeg misforstod. Lette forgjeves etter muligheter for å slette en eller annen cache på Unitien - men skjønner nå at det er appen du snakker om - hvis vi snakker om samme Appen da? For du snakker vel kanskje om n-Serve?
    Beklager, jeg var nok litt for rask i avtrekkeren, Snakker om n-Serve, ja. Har ikke Naim appen også "Refreshe cache" :confused:
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg ser frem til høst og vinter der jeg kan pusle med denne flotte spilleren. Det er ikke mer enn et par år siden jeg solgte noe tilsvarende og det føltes riktig den gangen. Nå føles det riktig å prøve på nytt, med en noe rimeligere og mer tålmodig tilnærming.

    Ser frem til kaffe og opphenting om ikke altfor lenge.

    Da er denne babyen på vei ut. Sikkert høl i huet, men med en gal halvannen åring må den settes bort. I stedet for å støve bort bør noen andre få den. En hyggelig veteran i tråden kommer snart på kaffe, gleder meg til å høre hvordan det blir hos han :D

     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Når jeg nå har returnert til vinyl tenker jeg på de lite gjennomtenkte salgene jeg har gjort (tør ikke nevne kjøpene). Det første som slår meg er Naim Armageddon motorstyring for lp12, deretter Naim Aro tonearm. Begge er klassikere som er vanskelig å få tak på, ihvertfall Aro. Når det er sagt, medfølgende motordrift og arm er også klassikere på sin måte og måtte de få leve lenge i spilleren. Når det gjelder vinylplatene, så savner jeg noen av dem, men de kan skaffes tilveie igjen. De øvrige er glemt.

    Musikkrommet er lånt bort og tilgjengelig først i oktober tipper jeg, så kaffe får vente til høsten leon :)

    Stiller du med kaffe så stiller jeg med plater!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har nettopp kjøpt meg en Naim Nait XS som dukket opp billig på brukten. Sammen med mine Spendor A3 merket jeg allerede fra første låt at dette låt musikalsk engasjerende til tusen. Det spiller så engasjerende at det er like før jeg går i selvsving ;) Helt strålende! :)

    Men er det noen som veit hva Naim egentlig mener med denne advarselen? Jeg bruker andre bananplugger og kabler enn Naim sine, men kan ikke helt skjønne hvilken skade det kan gjøre. Kablene og pluggene er naturligvis skikkelig montert, men det tar jeg som en selvfølge (og trodde Naim også gjorde det...)

    naim-terminaler.jpg
    naim_user_manual.jpg
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det med pluggene ser ut til bare å være sikkerhetsbestemmelser. Sikkert derfor de fleste forsterkere har plastplugger i bananhullene.
    Det med kabel er viktig på endel Naim forsterkere pga. de har droppet ett filter på utgangen slik att enkelte kabelkonstruksjoner kan ødelegge eller få den til å gå litt varm. Mener å huske att Nait XS ikke trenger Naims kabel og ihvertfall ikke XS2. Men det står i manualen om du MÅ bruke Naim kabel eller bare er anbefalt det.

    A set of stereo speaker connection sockets is provided onthe rear panel. Custom Naim loudspeaker connectors aresupplied to make the connection and in order to complywith current European safety regulations these shouldalways be used.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det med pluggene ser ut til bare å være sikkerhetsbestemmelser. Sikkert derfor de fleste forsterkere har plastplugger i bananhullene.
    Det med kabel er viktig på endel Naim forsterkere pga. de har droppet ett filter på utgangen slik att enkelte kabelkonstruksjoner kan ødelegge eller få den til å gå litt varm. Mener å huske att Nait XS ikke trenger Naims kabel og ihvertfall ikke XS2. Men det står i manualen om du MÅ bruke Naim kabel eller bare er anbefalt det.

    A set of stereo speaker connection sockets is provided onthe rear panel. Custom Naim loudspeaker connectors aresupplied to make the connection and in order to complywith current European safety regulations these shouldalways be used.
    Takk, det var oppklarende :) Da fant jeg svaret i manualen: Naim speaker cable will provide the best results, however, a wide range of speaker cable types can be used without risk of damage to the amplifier.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det med pluggene ser ut til bare å være sikkerhetsbestemmelser. Sikkert derfor de fleste forsterkere har plastplugger i bananhullene.
    Det med kabel er viktig på endel Naim forsterkere pga. de har droppet ett filter på utgangen slik att enkelte kabelkonstruksjoner kan ødelegge eller få den til å gå litt varm. Mener å huske att Nait XS ikke trenger Naims kabel og ihvertfall ikke XS2. Men det står i manualen om du MÅ bruke Naim kabel eller bare er anbefalt det.

    A set of stereo speaker connection sockets is provided onthe rear panel. Custom Naim loudspeaker connectors aresupplied to make the connection and in order to complywith current European safety regulations these shouldalways be used.
    Takk, det var oppklarende :) Da fant jeg svaret i manualen: Naim speaker cable will provide the best results, however, a wide range of speaker cable types can be used without risk of damage to the amplifier.
    Gratulerer, gøy når det swinger! Om du får gløden, så koster ikke Naims Naca5 høyttalerkabler og plugger mange kronene pr.meter.
    De er stive, men lodder du på Naims plugger beregnet på forsterkersiden, så sitter de veldig godt og gir bra lyd.
    Jeg loddet selv et par. Først brukt på UnitiQute. Nå på NAP100.
    Med Eposene er det også bare glis her; åpent/luftig, mykt,kraftfullt, -og skikkelig DRIV i lyden.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Om du får gløden, så koster ikke Naims Naca5 høyttalerkabler og plugger mange kronene pr.meter.
    De er stive, men lodder du på Naims plugger beregnet på forsterkersiden, så sitter de veldig godt og gir bra lyd.
    Jeg loddet selv et par. Først brukt på UnitiQute. Nå på NAP100.
    Med Eposene er det også bare glis her; åpent/luftig, mykt,kraftfullt, -og skikkelig DRIV i lyden.
    Etter varm kabelanbefaling fra en her inne på sentralen har jeg nettopp investert i et sett Van den Hul The CS-122 HYBRID som jeg har levert inn til Norsk Audio Teknikk for profesjonell terminering med WBT Nextgen. Sitat ifølge han: "Da trenger du ikke tenke på høyttalerkabel mer så lenge du lever - såpass gode er de". Enig? :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Om du får gløden, så koster ikke Naims Naca5 høyttalerkabler og plugger mange kronene pr.meter.
    De er stive, men lodder du på Naims plugger beregnet på forsterkersiden, så sitter de veldig godt og gir bra lyd.
    Jeg loddet selv et par. Først brukt på UnitiQute. Nå på NAP100.
    Med Eposene er det også bare glis her; åpent/luftig, mykt,kraftfullt, -og skikkelig DRIV i lyden.
    Etter varm kabelanbefaling fra en her inne på sentralen har jeg nettopp investert i et sett Van den Hul The CS-122 HYBRID som jeg har levert inn til Norsk Audio Teknikk for profesjonell terminering med WBT Nextgen. Sitat ifølge han: "Da trenger du ikke tenke på høyttalerkabel mer så lenge du lever - såpass gode er de". Enig? :)
    Hehe! De har jeg faktisk hatt, og skrevet positivt om også. Kjempegod IMØ. Venninne har overtatt dem til et Rotel oppsett,
    så har ikke testet de i nåværende eget.
    Jeg mener jeg hører forskjell på kabler. Men jeg hører skjelden forskjell på pris, og synes billig kan lyde like bra som rådyrt.
    Mer trua på heldig matching. Kjøpte Naca5 fordi jeg hadde pluggene fra UnitiQuten og ikke ville forske så mye på kabler.
    CS122 husker jeg som veldig fint oppløst i toppen, flott avslappet mellomtone og kraftig, kanskje litt fyldig bass.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe! De har jeg faktisk hatt, og skrevet positivt om også. Kjempegod IMØ. Venninne har overtatt dem til et Rotel oppsett,
    så har ikke testet de i nåværende eget.
    Jeg mener jeg hører forskjell på kabler. Men jeg hører skjelden forskjell på pris, og synes billig kan lyde like bra som rådyrt.
    Mer trua på heldig matching. Kjøpte Naca5 fordi jeg hadde pluggene fra UnitiQuten og ikke ville forske så mye på kabler.
    CS122 husker jeg som veldig fint oppløst i toppen, flott avslappet mellomtone og kraftig, kanskje litt fyldig bass.
    :) Da er jeg spent på hvordan bassen blir med disse. Jeg merker at Nait XS sparker mer fra i bassen enn den gamle ECI 4, men bassen fra Spendorene er så stram og punchy at det bare er herlig. Men det kan jo bli for mye av det gode... :p
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg har oppdatert min Nac-n 272 med ny firmware i formiddag og nå er Tidal installert.

    Spiller på Tidal nå og det fungerer som det skal.

    P.s på hjemmesiden til Naim står ikke Nac-n 272 på listen av uniti streamere som kan oppdateres( under produkt updates). Dette tror jeg kun er forglemmelse, for i all info fra Naim, så er den Nac-n 272 nevnt.

    det var ingen problem med å få den nye firmware installert på min 272 ????????????

    mvh

    Tom
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tidal integrert

    Ja, da var jeg også oppdatert med Tidal på Quten.

    Dette høres jo veldig bra ut, og funker som forventet. (Som Spotify Connect)

    Testet først med typiske HiFi tracks - ikke lett å høre forskjell på fra før knallgode innspillinger.
    Men på "vanlig" musikk, så synes jeg det er klarere og mer utstrakt lyd i begge ender. Samt mer rom og luft rundt musikken.
    Dette kan være farget av at jeg ikke er helt kjent med NuPrimen, men jeg sa opp Spotify for skikkelig testing og for å tvinge meg selv til å lage nye spillelister osv. BTW: noen måte å få med seg spillelister fra Spotify videre tro?
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Fant QuteControl på Appstore i dag - og banket den ned på Macbooken.
    Etter en kort test gav jeg QuteControl denne anmeldelsen på Appstore:

    Used on Naim Uniti.

    QuteControl offers smooth and instant control over my Uniti - just using my Macbook. Being made for Unitiqute its does not offer control over all my inputs including the Uniti´s built-in CD-player. Fortunately you can skip tracks playing cds. Neither does it «copy» my renamed inputs - which would have been a great help.
    But apart from the most obvious mismatches between QuteControl and my Uniti, QuteControl offers instant control over my upnp-content and Iradio - and whatever functions they share. Preferring my macbook over my iPad 19 outof 20 times, QuteControl is just what the doctor ordered.

    Wishing List: More Uniti based controls, More stream info from Iradio

    For meg er dette helt topp siden jeg spiller mye upnp og iradio. Anbefales til alle med en macbook i fanget.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Se der, jammen kom det etpar plugger i postkassa idag... fra en fager del av landet!
    Jeg blir nesten rørt, så godt samhold og god tone er det mellom mange her inne! Og tenke seg til, ketilb ville ikke engang ha betalt for å sende meg pluggene...!! Ja, jeg er rørt! Tusen takk til ketilb! I sannhet en suverent vennlig herre!

    Noen ganger er man ekstra glad for kontakten med sine medforumister, og ser så tydelig at HFS først og fremst er et møtested for venner med felles interesser!
    Så er det bare å håpe at slike ting kan gå begge veier, og at en selv kan bidra ved neste korsvei!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Flott at det ordnet seg! Mitt loft var forøvrig tomt for plugger :)
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Kan noen oppklare hvilke enheter som støtter Tidal (og Spotify) med firmware-oppgradering? Har sett en Unitiqute jeg lurer litt på. Hvordan går den i øvrig med Arriva?
     
    X

    X186841

    Gjest
    NDS, NDX, ND5 XS, SuperUniti, NaimUniti, NaimUniti 2, UnitiLite, UnitiQute, UnitiQute 2, NAC-N 172 XS, NAC-N 272

    Version 4.4Software
    • Enables native support for TIDAL lossless streaming with a free 90-day trial of the HiFi tier.
    • Update to clock and alarm feature
    • Other minor bug fixes and improvements
    October 2015ConsumerDownload version 4.4 Software Update (PC)
    Download Version 4.4 Software Update (Mac)
    Please note: the streaming product must already be on version 3.00 before updating. To check what software your product is on click here. If your product is running a sofware version prior to 3.00 or has an n-Link connection please
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Takk. Jeg leste at ikke-24/192 versjonen av UnitiQute ikke støtter, men det stemmer ikke?
    Er det bare Tidal HiFi som støttes eller er det også Premium?
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Takk. Jeg leste at ikke-24/192 versjonen av UnitiQute ikke støtter, men det stemmer ikke?
    Er det bare Tidal HiFi som støttes eller er det også Premium?

    Har oppdatert min Qute og stussa på at Tidal ikke dukka opp. Det viser seg at det stemmer som du sier at Qute (1) som ikke er 24/192 versjon ikke støtter Tidal. Får oppdatert til 4.4, men får ikke den nye funksjonaliteten... Dessverre. Så om du vurderer å kjøpe nen Qute pga Tidal, må du være bevisst hvilken variant du velger.

    Når det er sagt må det jo sies at det er en gennial boks. Ingen problemer med å anbefale. Mye muligheter selv uten Tidal. Bruker min sammen med Sonos... Suverent det.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Aha. Ja, men da kjøper man en del (streaming-funksjonaliteten) som man ikke får brukt. Hvordan er det med Spotify Direct på disse boksene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn