Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Det er oppklarende Ørnbjørn. Jeg tror fundamentet ligger der, men at man kan forvente endringer.
    Noen av de tradisjonelle løsningene vil du aldri se hos Naim.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Og i det ligg litt av angsten, eg vil ha mitt eksisterande "økosystem" med all den komforten eg har i dag, i eit Naimsystem. Det krever litt kløe, men om pakken står der utpå året så er det stor stas.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Er helt på linje med Ørnbjørn her. Streamerløsningene til Naim er foreløpig litt umodne og jeg håper sw oppdateringene fremover vil være positive mhp funksjonalitet. Har i flere år kjørt Squeezebox og foreløpig har jeg ikke funnet gode nok grunner for å bytte til Naim.
    Men i løpet av første halvår i 2013 kommer jeg nok til å ha en ND5XS på hjemlån for å sjekke om lydmessige forskjeller vil oppveie funksjonalitetsbegrensningene. Dessuten kan jeg jo bruke Squeezebox og ND5XS parallellt og utnytte den gode DAC'n i sistnevnte (som jeg antar er bedre enn den innebygde i SuperNaiten min)
    Time will shåv...... ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har jo helt fra starten av rippet musikksamlingen med tanke på avspilling på Naims nettverksspillere så jeg har ikke hatt mange problemer med å få bilblioteket til å fungere, det er i flac og helt separat fra itunesbiblioteket. Jeg konverterer fra flac-filene vha Max når jeg trenger musikk til itunes, jmf. rip once-doktrinen. Første softwareversjon på Uniti var ingen høydare, men de har kommet opp på et bra nivå nå, og programvaren går igjen i hele produktserien fra Unitiqute til NDS. Jeg innrømmer glatt at det finnes andre løsninger som gjør mer raskere, men langsom lytting er mitt ideal, ikke frenetisk biblioteksurfing, så Naim sin programvare er helt ok til mitt bruk. Men jeg kan sympatisere med de som har et itunesbibliotek og prøver å få det til å fungere. Glem det er mitt råd, bruk flac og metadataorganisering som er tilpasset Naim. Men hovedgrunnen til å kjøpe en Naimstreamer er at det er den eneste streameren som er laget av Naim og ivaretar merkets lydkvalitet.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    ........Men hovedgrunnen til å kjøpe en Naimstreamer er at det er den eneste streameren som er laget av Naim og ivaretar merkets lydkvalitet.
    Nettopp derfor ønsker jeg å prøve en Naimstreamer hjemme. For å avdekke hvor store de lydmessige forskjellene er fra en Squeezebox løsning.
    Den koster jo nesten 20 høvdinger mer enn en Squeezebox så forbedringer er vel forventet, men hvor store de er, det er hva jeg ønsker å finne ut.
    Tror 2013 blir et spennende år i dette hifisegmentet.......
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hentet fra NDS "White paper". Uthevingen har jeg selv gjort.

    Objective
    To design an upgradeable network audio player that is significantly sonically superior to a NDX network player.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Har nå prøvd SuperUniti som avspiller og må si at lyden i forhold til Mac-basert avspilling hos meg på hodetelefoner (LCD-2) er en fornøyelse. Har enda ikke oppgradert programvaren, men har lest at siste skal legge til støtte for spillelister. For meg som lenge har brukt Squeezebox med Supernait og senest et Sonos system mangler egentlig kun støtte for Spotify eller AirPlay. Så langt mener jeg Naim nå har kommet med sine avspillere. De er rett og slett virkelig bra kombinert med n-stream appen (bare synd Naim ikke følger Apple sine guidelines for GUI design).
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jeg har eid en del fra naim over de siste 15 år, alt fra nait 2 over 82/135 og 52/250 til 252/300.allae,sbl,ibl sl2...

    har levt med naims top 500 set nå over et år med en liten forandring ( nap300 til nap500 for et stund siden ) in i mellom. jeg må inrømme,at 500 set er i et egent klasse og har også en naturlig syntese mellom 552 og 500. den er vel lit aneledes avstemmt en alt hva jeg hørte fra naim før. musikkpresentasjon er fult av enegi og stimulerer på en sær mote. synt det findes ikke en forhandler ,såm har en 500 set i sin rom. desverre tar dene sær opplevelsen snart en slutt for meg, siden det blir antagligvis flytting og alt endre seg med det. ja ja livet går vel videre ;)

    har ikke postet bilder for et stund, så det er min ( hifi ) himmel på joden for tiden :)

    NAIM-394.jpg
    NAIM-402.jpg
    NAIM-399.jpg


    dps nå i dps3 version med schroeder arm og dv17d3

    NAIM-400.jpg
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk. Skulle vært innom deg igjen. Lenge siden
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    takk hyggelig. bare komm du :)

    angående overgang fra 300 til 500 : forsjell var lit støre en jeg tenkte. det blir altid nevnt 552 som største mest relevante overgang fra 252 . men opplevde vel 300 til 500 også som en stor skritt. 300 er fortsatt den nap med mest vfm i naim patetten, men 500 koster ikke uten grund nesten 3 gange mer.

    selfølgelig kan man diskutere vis sl2 holder for 500 serien. men den slår seg ganske bra,synes jeg . sl2 kjøpt på brukktmarkedet er ja bare en kupp. fantastisk høyttaler.
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Rommet og anlegget ser fantastisk ut, særlig med dps, SL2 og fargematchet Fraim.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    552/500 er en formidabel forsterker Balthar, de er imo på et annet nivå musikkformidling enn noe annet jeg har hørt. De er imo rett og slett i en klasse for seg selv.
    Synes ikke det er det minste rart at du koser deg!
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    552/500 er en formidabel forsterker Balthar, de er imo på et annet nivå musikkformidling enn noe annet jeg har hørt. De er imo rett og slett i en klasse for seg selv.
    Synes ikke det er det minste rart at du koser deg!
    og besøk hos deg 1,5 år siden var antagligvis utløser at jeg ende opp her ;)...men angre ingenting..haha....bare at det blir snart slutt på det. men som sagt går livet videre.
     
    Sist redigert:

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg bare snakker til meg selv, men følte det var verdt å formidle at jeg har oppgradert programvaren i SU. Nå virker spillelister flott. Den har både "Add to queue" og "play next". Fungerer altså som på Sonos.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vi kommer nok etter vi også e-h, men for min del går det nok litt over mitt hodet akkurat nå som jeg ikke streamer med Naim. Men i løpet av 2013 kommer jeg nok forhåpentligvis over på den delen også og da kommer jeg til å delta litt i den delen av samtalene.
    Det er godt å høre at det fungerer i alle fall!
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Vi kommer nok etter vi også e-h, men for min del går det nok litt over mitt hodet akkurat nå som jeg ikke streamer med Naim. Men i løpet av 2013 kommer jeg nok forhåpentligvis over på den delen også og da kommer jeg til å delta litt i den delen av samtalene.
    Det er godt å høre at det fungerer i alle fall!
    Jeg har ingen formening om at Naim Streamer er veien å gå. Kan vel bare konstatere enn at for meg låter det bedre enn fra en Apple maskin. Sammenligning med en cd-spiller er for meg ikke relevant :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da har Xps2 ankommet Norge og jeg har vært i kontakt med en trikker i forbindelse med en oppgradering i sikringsskapet. Jeg begynner å bli lei av å fly opp og ned 2 etasjer for å vippe opp sikringen. Nå blir det treg C eller D istedenfor B karakteristikk. Det burde gjøre susen når Xps2 kommer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Plagdes med B-automat før, men byttet til C-karakteristikk og etter det ikke en eneste gang at den slår ut.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg fått inn en C sikring i skapet og testen med nap'en og hicapene fungerte strålende. Da satser jeg på at den takler Xps'en som blir levert i morgen.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Blir moro å høre hvordan det blir med Xps

    Da har jeg fått inn en C sikring i skapet og testen med nap'en og hicapene fungerte strålende. Da satser jeg på at den takler Xps'en som blir levert i morgen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    20121213_140604.jpg
    For de som lurer på hva som blir gjort når det utføres service på en Xps2. Da er den ankommet og koblet til Ndac. 1.ste inntrykket i spor nr 1 er at lyden slipper lettere, bassen får mer vektog det låter mer troverdig
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei Balthar, jeg har ingen planer om det. Er storveies fornøyd som det er, sikker på at DR er bedre, men føler ingen behov nå. Du da?

    Jepp. Plagdes med B-automat før, men byttet til C-karakteristikk og etter det ikke en eneste gang at den slår ut.
    skal du spandere en DR til din 552 vidar ?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå har iallefall Ljudtema gjort det vesentlig enklere for oss å få utført Dr oppgraderingen. Nå gir vi bare beskjed slik at delene blir bestilt i forkant slik at vi får en dato for utføringen. Dermed sparer vi mye tid når vi slipper mellomlagring og kø. Det blir utført i Gøteborg om jeg ikke husker feil.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Hei Balthar, jeg har ingen planer om det. Er storveies fornøyd som det er, sikker på at DR er bedre, men føler ingen behov nå. Du da?

    Jepp. Plagdes med B-automat før, men byttet til C-karakteristikk og etter det ikke en eneste gang at den slår ut.
    skal du spandere en DR til din 552 vidar ?
    hei vidar. jeg har meld meg på dr oppgradering faktisk.men deler har fortsatt ikke kommet in. den skall gjenomføres i gøteborg og jeg blir fortalt 1 - 2 ukker. den koster rund 17.000 med frakt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da gleder jeg meg til å høre om dine erfaringer Balthar! Det er vel recapping med i bildet også der?
     

    Bjalli

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Veavågen
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer å kjøpe cd spiller til en Supernait og vuderer CD5i II.
    Er dette en ok spiller eller er det verdt å gå for en CD5 XS?

    Skal stå i anlegg nr 2, hvor jeg også har tilgange til musikk digitalt.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Supernait bør nok minst ha XS, ellers blir det temmelig baktungt. Fokus på kilde, ikke forsterker
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Da gleder jeg meg til å høre om dine erfaringer Balthar! Det er vel recapping med i bildet også der?
    så lenge jeg vet ja. men min 552 or 500 er bare 6 år ung, så tror ikke det trengs. men etter DR blir den som ny. antar det skjer uansett først i januar eller februar.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    I mailen som Ljudtema sendte ut ble det opplyst at "Etter DR upgrade vil produktene i praksis være som nye og recapping vil ikke være nødvendig å gjøre i tillegg". Så det er kanskje litt uklart nøyaktig hva oppgraderingen innebærer utenom nye regulatorer.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spiller nå med CDS2/XPS rett inn i Nait3. Milde makrell for en god, rocka lyd. Kunne fint levd med det dette oppsettet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fått spilt litt på cds3/xps nå og sammenlignet med Cyrus Cd xt se/dacxp+/psx-r så er den klart mørkere i klangen og mer laidback med litt mindre oppløsning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn