Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har Mirror Blue av RT.  Har ingen problemer med vokalen når jeg guffer opp. På dette albumet vrenger gitarene på enkelte låter, vokalen er laidback.
    Har samme skiva selv.

    Og nå er jo ikke anlegget mitt innspilt ennå, men èn ting er helt sikkert, dette "forvrengningsproblemet" er i ferd med å avta for hver dag som går!

    Prøvde med Zeppelin's "how the west was won" nå ikveld og ALDRI har jeg spilt denne CD'n så høyt før! Og uten forvrengningstendensene jeg hørte igår..

    Stua er ca 30kvm og D15 står 1.5m ifra bakveggen.

    ;D ;D ;D ;D mvh ;D ;D ;D
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Må si meg enig at Naim er undervurdert og Tor har ett meget godt agentur der .
    Det skal sies at boksene ser litt hmmmm .... ut , men glimrende musikk formidlere er det :p .
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Har samme skiva selv.

    Og nå er jo ikke anlegget mitt innspilt ennå, men èn ting er helt sikkert, dette "forvrengningsproblemet" er i ferd med å avta for hver dag som går!

    Prøvde med Zeppelin's "how the west was won" nå ikveld og ALDRI har jeg spilt denne CD'n så høyt før! Og uten forvrengningstendensene jeg hørte igår..

    Stua er ca 30kvm og D15 står 1.5m ifra bakveggen.

    ;D ;D ;D ;D mvh  ;D ;D ;D
    Det begynner å låte bra hos deg skjønner jeg. Bruker du Flatcapen på cd-spiller eller forforsterker?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner å låte bra hos deg skjønner jeg.   Bruker du Flatcapen på cd-spiller eller forforsterker?
    Hei.

    Jeg bruker Flatcapen (2X) både på cdp og pre'en.

    Lyric sendte meg NACA5 + NAPSC idag, så det skal bli spennende å høre hva slags forandringer dette gir.

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Må si meg enig at Naim er undervurdert og Tor har ett meget godt agentur der .
    Det skal sies at boksene ser litt hmmmm .... ut , men glimrende musikk formidlere er det  :p .
    Jeg liker boksene veldig godt, jeg. Ser nesten lekkert ut med 4 nesten identiske bokser på racket! Bare den grønne naim-logoen som lyser mot en...

    Noen som har bilder av innmaten i disse boksene? (Det må være da være noe spesielt der inne!) ;D

    mvh
     
    C

    cpc

    Gjest
    Hei!

    Et spørsmål, er det disse som er ment å bruke for å terminere høytalerledningen på forsterkersiden, eller er det bare et "deksel"??

    De sto bak på forsterkeren, i høytalerterminalene..

     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Det er naim sine plugger, som er laget for å brukes sammen med NACA5. Bare å finne frem loddebolten ;)

    Et spørsmål, er det disse som er ment å bruke for å terminere høytalerledningen på forsterkersiden, eller er det bare et "deksel"??
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Hei!

    Et spørsmål, er det disse som er ment å bruke for å terminere høytalerledningen på forsterkersiden, eller er det bare et "deksel"??

    De sto bak på forsterkeren, i høytalerterminalene..
    De brukes til Naim NACA5 høytalerkabel. Her vist bak på Epos M12.2

     
    C

    cpc

    Gjest
    Ok, da bruker jeg denne mot forsterkeren. De er ikke vide nok til å passe på høytalerene mine, hva er anbefalt fra Naim da? Bananplugger, eller bare avisolert kabel?
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Ok, da bruker jeg denne mot forsterkeren. De er ikke vide nok til å passe på høytalerene mine, hva er anbefalt fra Naim da? Bananplugger, eller bare avisolert kabel?
    Naim sine plugger, uten plast "huset". Evt Terminert i en F-form for biwire-terminaler. Du finner masse info om dette på
    http://forums.naim-audio.com/eve
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Hei Sushi,

    Jeg ser at du har brukt JM Lab 936 høyttalere. Har du brukt disse sammen med Naim? Jeg funderer selv på noen JM Lab Electra 1027 Be. Mulig jeg låner med meg noen hjem i helga sammen med noen Tannoy Dimension TD10.

    Ettersom du har/skal kvitte deg med dem er du vel ikke helt fornøyd. Jeg har hørt at JM Lab høyttalere kan være pågående i diskanten, men dette skal ikke være tilfelle med Beryllium diskanten som sitter på 1027. Er definitivt allergisk mot en pågående diskant. Ellers skal det vel være rimelig lettdrevne høyttalere? Trenger de mye plass?
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
     Hvordan syns du 12.2 spiller ?
    Jeg liker lyden fra 12.2 og synes de matcher veldig bra med Naim. Epos har en noe særegen bass og har en litt mer fremtredende mellombass. Passer glimrende til rytmisk basert musikk og rock etter det jeg har hørt hittil. Høytalerne virker veldig gjennomført og er uten tvil det beste jeg har hørt til ca 5000, i hvertfall når det gjelder fun-factor. De er langt fra kjedelig.

    Epos'ene har jeg bare på utlån fra Lyric i påvente av mine Naim Allae høytaler.

    bilde av fronten:
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Hei Sushi,

    Jeg ser at du har brukt JM Lab 936 høyttalere. Har du brukt disse sammen med Naim? Jeg funderer selv på noen JM Lab Electra 1027 Be. Mulig jeg låner med meg noen hjem i helga sammen med noen Tannoy Dimension TD10.

    Ettersom du har/skal kvitte deg med dem er du vel ikke helt fornøyd. Jeg har hørt at JM Lab høyttalere kan være pågående i diskanten, men dette skal ikke være tilfelle med Beryllium diskanten som sitter på 1027. Er definitivt allergisk mot en pågående diskant. Ellers skal det vel være rimelig lettdrevne høyttalere? Trenger de mye plass?
    Jeg kvittet med med JMlab i 2004 lenge før jeg fikk Naim så jeg fikk aldri prøvd kombinasjonen. Hele det forrige anlegget mitt ble faktisk solgt. Jeg har lest om folk som har vært fornøyd med JMlab-Naim kombinasjonen. JMlab har jo en veldig stram lyd og kan kanskje få fram Naim sin styrke som er timing, dynamikk og rytme. Jeg vurderte selv å skaffe høytalere fra den nye Electra serien, men endre med Naim Allae.

    JMlab Electra 936 kan plasseres ganske nært opptil bakvegg(minst 0,5m) pga at bassporten er på fronten, men romstrørrelse bør uansett være minst ca 25kvm. Jeg har prøvd dem i mindre rom og da ble det bare grøt.

    Det nye beryllium-diskanten skal etter det jeg har lest være langt fra pågående. Tipper JMlab vil passe Naim bedre enn Tannoy. Anbefaler at du prøver det selv. Er så mye faktorer som kan spille inn. Hadde også vært kjekt om du kunne dele erfaringere etterpå. Lykke til!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Er definitivt allergisk mot en pågående diskant. Ellers skal det vel være rimelig lettdrevne høyttalere? Trenger de mye plass?
    Mana-racken kan være årsaken til pågående diskant. Det feite anlegget ditt vil vel også få et par Allæ (det står Allæ i brosjyren til Naim, ikke Allae ;) ) til å yte nær maksimum av hva de er kapable til. Hva med å teste et par Allæ hjemme?

    Mvh
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Mana-racken kan være årsaken til pågående diskant.  Det feite anlegget ditt vil vel også få et par Allæ (det står Allæ i brosjyren til Naim, ikke Allae ;) ) til å yte nær maksimum av hva de er kapable til.  Hva med å teste et par Allæ hjemme?

    Mvh
    Det hadde nok ikke vært så dumt å prøve ut Allæ. Den har sine styrker men også svakheter. Det den gjør er å fremheve styrkene til Naim. Den største svakhet til Allæ er "3D" følelsen. Ingen høytaler er perfekt så man må velge etter egne preferanser og lydideal.

    P.S.
    Jeg skal sende en mail til Naim og si at de må oppdatere nettsiden deres til Allæ og ikke Allae. :p
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Det hadde nok ikke vært så dumt å prøve ut Allæ. Den har sine styrker men også svakheter. Det den gjør er å fremheve styrkene til Naim. Den største svakhet til Allæ er "3D" følelsen. Ingen høytaler er perfekt så man må velge etter egne preferanser og lydideal.

    P.S.
    Jeg skal sende en mail til Naim og si at de må oppdatere nettsiden deres til Allæ og ikke Allae. :p
    Hallo,
    "3D" følelsen er en av Naim's styrker spør du meg.
    Sjekk brosjyrer og nyhetsbrevet på linken under mht Allæ-Allae problematikken.
    http://216.149.62.210/download/newsletter_2001_autumn.pdf
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Etter det jeg hørte hos Lyric hadde ProAc betraktelig bedre "3D". Nå snakker jeg kun om Allæ og ikke forsterkerne til Naim.
    Èn av styrkene til ProAc D15 er nettopp "3D" og at de kanskje kan være litt laid-back passer meg bra på de fleste av mine CD'er. Og pass endelig på at de er skikkelig innspilt før dere lytter.

    Men jeg skal prøve å låne øre til Allæ neste gang jeg er i hovedstaden.

    mvh
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Èn av styrkene til ProAc D15 er nettopp "3D" og at de kanskje kan være litt laid-back passer meg bra på de fleste av mine CD'er.  Og pass endelig på at de er skikkelig innspilt før dere lytter.

    Men jeg skal prøve å låne øre til Allæ neste gang jeg er i hovedstaden.

    mvh
    Ja. Det var faktisk D15 og Allæ jeg vurderte. D15 hadde bedre "3D" men var for laidback for min smak og jeg foretrakk derfor Allæ. Begge er dog glimrende høytalere.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg vurderer å lytte på Allæ, men er litt skeptisk til at de må stå så nært bakvegg. Dette fører til at TV'en vil stå på siden foran den ene høyttaleren, og jeg kan ikke tenke meg at det er særlig heldig. Det andre er at jeg er noe usikker på diskanten. SL2 som jeg hørte på i Gøteborg var utrolig engasjerende, hurtige og rytmiske, men et ankepunkt var at jeg etter lyttesesjonen la merke til at jeg var sliten i ørene. SL2 krevde utstyr fra toppklasse-serien for å vise seg fra sin beste side (enkelte påstår minimum CDS3-252-250, men for meg hørtes CDS3-282-250 meget bra ut) samt et godt matchende rom. Vet ikke hvordan dette er med Allæ.
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Jeg vurderer å lytte på Allæ, men er litt skeptisk til at de må stå så nært bakvegg. Dette fører til at TV'en vil stå på siden foran den ene høyttaleren, og jeg kan ikke tenke meg at det er særlig heldig. Det andre er at jeg er noe usikker på diskanten. SL2 som jeg hørte på i Gøteborg var utrolig engasjerende, hurtige og rytmiske, men et ankepunkt var at jeg etter lyttesesjonen la merke til at jeg var sliten i ørene. SL2 krevde utstyr fra toppklasse-serien for å vise seg fra sin beste side (enkelte påstår minimum CDS3-252-250, men for meg hørtes CDS3-282-250 meget bra ut) samt et godt matchende rom. Vet ikke hvordan dette er med Allæ.
    Jeg lyttet faktisk til Allæ med god avstand til bakvegg 1,5 meter og syntes det låt bra. De var dog slankere i lyden enn ProAc D15, men de var strammere og kjappere og mer frempå enn ProAc. D15 var for laidback for meg. Allæ er også noe mer analytisk enn D15. Du burde uansett få hørt Allæ selv om det er for å bekrefte at de kanskje ikke passer din lyd-ideal. Da blir du enda mer fornøyd med de høytalerne du til slutt kjøper da du slipper å spekulere om du heller skulle hatt noen andre. Det utstyret som du har tror jeg passer Allæ ypperlig. Det er vel bare snakk om du liker lyden eller ikke. Selv Nait 5i skal kunne drive Allæ med hell selv om den alltid vil være bedre med råere utstyr.

    Her er en tråd om Nait 5i og Allæ:
    http://forums.naim-audio.com/groupe...48019385&m=6072965107&r=6072965107#6072965107

    I følge Naim selv så kan de stå opptil 40 cm fra bakvegg! Jippi! :p "...and where each loudspeaker is between 10cm and 45cm (4” and 18”) away from a
    solid rear wall." Det passer meg ypperlig da jeg ikke kan ha mer enn 0,5 meter fra bakvegg.
     
    S

    so

    Gjest
    Næmen...der var den jo. :)

    Var innom Lyric på onsdag og besiktiget Allae og Proac D15. Venter noen dager med å lytte, til Allae forhåpentligvis er innspilt.

    Spennende lesning dette!!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Fikk en liten lytt på Allæ hos Lyric i dag. Det låt virkelig lovende, skikkelig dynamikk.
    Hentet også en NAPSC som jeg akkurat har koblet til 202'n.
    Moro!



    Mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    8)

    Fikk NAPSC'n på torsdag og NACA5 dagen etter...

    Ettersom anlegget ikke er skikkelig innspilt ennå, er det litt vanskelig å si, men NAPSC'n tilførte anlegget et analogt preg, syns jeg. Litt mere luft...

    NACA5 har bare spilt noen timer, og det låt ræ.. i begynnelsen, men nå, ikveld begynner jeg å ane konturene av noe stort! ;D

    mvh
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    8)

    Fikk NAPSC'n på torsdag og NACA5 dagen etter...

    Ettersom anlegget ikke er skikkelig innspilt ennå, er det litt vanskelig å si, men NAPSC'n tilførte anlegget et analogt preg, syns jeg.  Litt mere luft...

    NACA5 har bare spilt noen timer, og det låt ræ.. i begynnelsen, men nå, ikveld begynner jeg å ane konturene av noe stort!    ;D

    mvh
    NAPSC er en meget bra oppgradering på en 202. Det låter mer analogt ja. Synes også at timingen ble enda et hakk bedre. Det er lettere å skille musikerne fra hverandre og anslag (start-stopp) ble vesentlig bedre.
    Dæven for en preamp, lurer virkelig på om det finnes noen bedre i denne prisklassen.

    Du må venne deg til Naca5. Når lyden sitter kommer du sikkert til å tenke mer på en CDX2, Hicap eller Allæ ;)

    Mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2


    Synes de ser flotte ut jeg, selv om bassen ser litt "home-made" ut. Men, disse skal vel spilles med frontstoffet på?

    mvh
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Synes de ser flotte ut jeg, selv om bassen ser litt "home-made" ut. Men, disse skal vel spilles med frontstoffet på?

    mvh
    Jeg synes også at det elementet ser stygg ut. Frontstoffet skal være på i følge Naim-forumet. Jeg er i hvertfall fornøyd med det siden jeg kjøpte Allæ. Den ser finere ut med frontstoffet på.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

    Ønsker meg en slik av kona til jul:



    En CD2X!

    Noen som vet hvor lang tid det tar før NACA5 blir innspilt?

    mvh
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Noen som vet hvor lang tid det tar før NACA5 blir innspilt?
    mvh
    Et nanosekund ;).  Det viktigste er å bruke Naimpluggene og gjøre loddejobben skikkelig.  Fikk gode tips av HH ang. lodding av disse ganske uhåndterlige kablene som fungerte meget bra.
     
    C

    cpc

    Gjest
    Et nanosekund ;).  Det viktigste er å bruke Naimpluggene og gjøre loddejobben skikkelig.  Fikk gode tips av HH ang. lodding av disse ganske uhåndterlige kablene som fungerte meget bra.
    Du må jo gjerne legge ut disse tipsene her.. ;)
    Hvis det er ok med HH.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Du må jo gjerne legge ut disse tipsene her.. ;)
    Hvis det er ok med HH.

    Dette er jo slettes ingen hemmeligheter, bare noen tips hvis en ikke er født med loddebolt i hånda...

    Når du skrur opp den svarte klumpen finner du de to bananpluggene. Disse skal loddes på naca5 i forsterkerenden og høyttalerenden. Vil påstå at forskjellen er ganske slående. Prøve gjerne et kutt med god kontrabass (hvis du liker sånt selvsagt...) og spill før du terminerer og sett så på det samme kuttet etterpå. Til og med samboeren min bemerket forskjellen!

    Loddetips:

    Jeg har en ganske kraftig loddebolt som jeg skrur opp på max effekt (for et godt resultat må du varme opp selve pluggen også). På forhånd har jeg boret opp et passe hull i en slakterbenk fra ikea (eller annet tykt trevirke), slik at pluggene passer rett inn der. Så setter jeg pluggen ned i hullet. På denne måten blir det mye lettere å håndtere kabel og plugg. Avisoler kabelen akkurat så mye som du trenger. Jeg bruker også en tang for å klemme lederne såpass at jeg får plesset dem ned i sporet på pluggen. Husk å varme opp pluggen så mye at loddetinnet flyter godt inn mellom kabel og plugg. Unngå at det danner seg en klump med loddetinn på loddingen (nok varme gjør at dette renner der det skal). Dette er jo slett ikke vanskelig, og definitivt verdt å spare 1000,- på (tror det er det prisen på terminering av disse)

    Hvis du har biwire terminaler på høyttalersiden kan du lodde et ekstra sett med plugger på høyttalersiden slik at disse danner en F. På denne måten unngår du dårlig forbindelse mellom terminalene. Dette krever at du kjøper et ekstra sett med plugger. Se bilde på denne linken:

    http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/tpc/f/48019385/m/8192987007/r/9402997007#9402997007

    Mvh
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Mine nac112/nap150 har forresten folatt meg, og jeg venter i spenning på deres storebrødre 202/200 ;D Creek 5350SE trøster meg i mellomtiden...
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Fant dette på Naimforumet. Alltid interessant å lese JV's forklaringer og svar.

    Date: 17-Mar-98 14:59
    Author: julian vereker
    Subject: pre-amps

    ...

    The pre-amp bandwidth and rise time define the operating envelope of the power amp. Most every other manufacturer's pre-amps are designed to drive their power amps - not Naim ones - for obvious reasons. We go to very great lengths to match the two parts of the system, unfortunately most of the other pre-amps (particularly those of US design) have wide or very wide bandwidths (DC to Light...) these are TOTALY unsuitable for use with our power amps if you are interested in music rather than appearance, features, RCA sockets or Lemos.

    julian





    quote:
    Date: 2-Mar-99 15:48
    Author: julian vereker
    Subject: clarification


    Bruce said:

    Julian: I'm wondering what you mean by 'within an order of magnitude of our delivered performance envelope." How are you defining your performance envelope? For example, it is relatively simple to extend the band-width of your amplifiers by an order of magnitude.

    ***** jv: delivering a certain levels of distortion within bandwith/dynamic range/power output parameters. So your suggestion of widening the bandwidth is 'outside the envelope', and in any event it is not a helpful way to go since this makes all the 'stability housekeeping' much more difficult and some of the 'Naim ratios' impossible to maintain.****

    Bruce: And such a modification mates well, i.e. produces more music, with some other components.

    **** jv: this is somewhat contentious.

    Bruce: You will likely argue that this is not the case if a Naim preamplifier is used and I accept that until I hear otherwise. But then I don't see how you can define your performance envelope for your amplifier alone. (I realize of course that what you were talking about was a complete grounds-up attempted copy of your amp.)

    **** jv: I'm talking bench testing.

    Bruce: Another question I've wanted to ask you. You are rightfully proud that your electronics are basically unchanged for the past 25 years or so. It's a pretty remarkable fact and speaks volumes about this crazy industry, something you know much better than I do. But, if you were starting fresh NOW to design and prototype some audio electronics, with the goal of the very best possible system, would you use the same technology you began with in 1972? Would you not take advantage in some way of the much higher speed components that are available today?

    **** jv: what higher speed components? There are many higher speed devices about (as there were in 1970), but speed is not all.

    I am sure I've said it before, but I will say it again - It doesn't matter how good the best bits are, only how bad the worst bit is.

    julian
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :)

    Odd Andrè hos Lyric fikset NACA5 for meg og han lagde kabelen slik at hovedkabelen skulle monteres til de øverste terminalene bak på Proac og og så var det loddet på en forlengelse av kabelen som skulle inn i de nederste terminalene.

    Har sett lignende måter å gjøre det på på Naim-forumet også, så det er sikkert OK. ;)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn