Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjalli

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Veavågen
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ikke svare på dine spørsmål, Bjalli.

    Men...


    Velkommen i klanen. Og Gratulerer!
    Takk for den.

    Er for tiden på jobb og alt ligger hjemme å venter.
    Så julaften kom litt tidlig dette året.

    Så på onsdag blir det testing.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Mange påstår at en 250 er veien å gå kun hvis man har Supercap på 282. Ettersom jeg leser og forstår kan en 250 låte som en godt konstrert kl A forsterker. dvs Stålkontroll på oktavene nedover, men kan oppleves som litt tregere. Mulig det blir slik når bassen oppleves å bli tyngre.
    hei, hvis du har penger er nap300 absolutt vegen å gå!
    supercap/nac282 skal absolutt svinge med nap300, nap250 er absolutt bra helt til du hører hva nap300 er i stand til!
    nap250 er slik jeg ser det i rørverden, mye luft og liten kontroll, bassen er absolutt tilstede, men den rører liksom ikke på seg!
    detaljer er det også. men de slipper liksom ikke helt fram!
    nap300 er en helt annen verden og er absolutt verd hver krone, myye mer kontroll og ikke minst mye mere morro!

    kunne bare ikke la være
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Samme her, jeg er også på jobb for tiden og skal hjem på tirsdag :)
    Da tennes Naim lysene igjen. Har allerede hørt litt på julemusikken.

    Jeg kan ikke svare på dine spørsmål, Bjalli.

    Men...


    Velkommen i klanen. Og Gratulerer!
    Takk for den.

    Er for tiden på jobb og alt ligger hjemme å venter.
    Så julaften kom litt tidlig dette året.

    Så på onsdag blir det testing.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    har spilt på 555ps-dr (sammen med cds3) i ei uke, og må si at forsjeller er ganske store.
    xps2/cds3 er en fin kombinasjon, flott organisk lyd, men med 555dr på plass er det duket for adskillig mer driv og energi, særlig fra mellomtone og ned rensker det skikkelig opp, minner meg litt om energien fra cdx2, det blir som å lytte gjennom platesamlingen på nytt! lavere støygulv er vel det riktige uttrykk her.
    om det kommer av dr-oppgraderingen vet jeg ikke (har ikke hørt 555ps uten dr).

    cd-spilleren er ikke død :) og cds3/555ps-dr må være noe av det beste når det gjelder kilde!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med Naim Dac og ND5/NDX? Har funnet ut jeg såpass mange cder at jeg trenger noe skikkelig å spille disse på.Gidder ikke å tagge/rippe mere, men har endel musikk på en server så noe streaming blir det. Alternativet er kanskje en CDS3 m/psu som blir en hel dyrere og mindre fleksibel løsning, men er det verdt det? Bruker nå en provisorisk løsning med Cyrus DACXP+ som DAC, men kunne nok ønsket meg en litt fyldigere klang. Er på jakt etter en kilde som gjengir "instrumentklang" best mulig. Skal brukes sammen med dette:
    Phonosophie BI-STAGE 2 TWIN /POWER CONTROL 2/Bi-Control 1/Naim Superline/Spendor s8e
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Sånn som jeg har forstått det Minutten, så er Cyrus produktene litt mer hifi, mindre musikk enn Naim? Jada, jeg vet det er floskler, men når jeg leser nyere britiske anmeldelser så er det et inntrykk jeg har fått av dagens produkter som får mye skryt. Britene har de seneste årene fått en liten forkjærlighet for produkter som heller mot kjølig og analytisk kontra rytme og musikalsk innsikt. Jeg kan bare sammenligne min ndac mot 2 britiske produkter som har vært innom tidligere, og det er Audiolab ( mulig at de har blitt veldig like cyrus ) og Rega. Rega hadde den organiske swungen og rytmen som Audiolab manglet. Audiolab hadde en presis gjengivelse og bedre gjengivelse av konturene av instrumentene enn det Rega hadde.
    Naim er en kombinasjon av begge dvs god organisk mellomtone og godt trykk i bassen. Den ble litt mer presis etter jeg koblet til xp5xs.

    Mitt tips er nd5xs ( 20.000,-?) og en Xps fra Cymbiosis selger unna for ca 12,000 + mva og frakt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar. ND5/NDX er sjelden på brukten (var vel en ND5 for noen uke siden) så alternativet til en ny ND5 er en brukt nDac 12-13000 eller CDS3 13-15 000 + psu.
    Har du hørt ND5 brukt som dac vs nDAC ?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det har jeg desverre ikke Minutten, men hvis vi satser på at dacen i nd5xs er meget god og du får et anvendlig produkt + at en Xps vil løfte den 2 hakk frem, tror jeg at du vil få en kilde etter din smak.
    Alternativt så kan du kjøpe min xp5xs og vente på en nd5xs på børsen og jeg kjøper den Xps'en fra Cymbiosis ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tilbudet men tror nok jeg kjøper en kilde alternativt venter på en psu en omvendt. Et lite praktisk spørsmål: Går det å betjene en CDS3 OK om den står på en medium hylle i et Fraim?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for tilbudet men tror nok jeg kjøper en kilde alternativt venter på en psu en omvendt. Et lite praktisk spørsmål: Går det å betjene en CDS3 OK om den står på en medium hylle i et Fraim?
    Det går an, men er ikke ideellt. Det ideelle er på toppen.
    Du har 10cm luft over CDS3 og spørsmålet er hvor mye lokket bygger. jeg er ikke hjemme og får ikke målt.



    Er på jakt etter en kilde som gjengir "instrumentklang" best mulig.
    Her er CDS3 i en klasse for seg. Min erfaring med CD5XS/NDac/555PS VS CDS3/555PS er at førstnevnte er bedre på flere parameter, men når det kommer til naturlighet er CDS3 noe helt spesielt.





    har spilt på 555ps-dr (sammen med cds3) i ei uke, og må si at forsjeller er ganske store.
    xps2/cds3 er en fin kombinasjon, flott organisk lyd, men med 555dr på plass er det duket for adskillig mer driv og energi, særlig fra mellomtone og ned rensker det skikkelig opp, minner meg litt om energien fra cdx2, det blir som å lytte gjennom platesamlingen på nytt! lavere støygulv er vel det riktige uttrykk her.
    om det kommer av dr-oppgraderingen vet jeg ikke (har ikke hørt 555ps uten dr).
    Har samme opplevelse med 555PS uten DR. Antar DR drar dette videre, men versjonen uten DR fungerer strålende den også
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Veldig interessant da Cyrus CD XT SE/Naim dac (eventuelt psu senere) og CDS3/XPS(2) er aktuelle kandidater til ny kilde.
    Kunne du sagt litt mere om hvordan du opplever forskjellene?


    Min erfaring med CD5XS/NDac/555PS VS CDS3/555PS er at førstnevnte er bedre på flere parameter, men når det kommer til naturlighet er CDS3 noe helt spesielt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Veldig interessant da Cyrus CD XT SE/Naim dac (eventuelt psu senere) og CDS3/XPS(2) er aktuelle kandidater til ny kilde.
    Kunne du sagt litt mere om hvordan du opplever forskjellene?



    Min erfaring med CD5XS/NDac/555PS VS CDS3/555PS er at førstnevnte er bedre på flere parameter, men når det kommer til naturlighet er CDS3 noe helt spesielt.

    CDP er mer tungvint synes nå jeg, men kan fint leve med det.
    CD5XS/Dac/555PS virker åpnere, mer oppløst og dynamisk. Mer "edge" eller hva du vil. Med CDS3 blir lydbildet dypere, musikken får flere lag og den lille kjøligheten fra førstnevnte kombinasjon forsvinner.
    Noen liker det ene, andre det andre, må oppleves egentlig. Jeg var ikke i tvil om valget selv om fleksibiliteten fra Dac løsningen er fristende. Endringen med XPS kan du lese om tidligere på denne siden, XPS er en kjempeflott PSU.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det "fornuftige" valget er nok Dac'en som jeg så det var 2 av på børsen nettopp, men de forsvant før jeg fikk vurdert dem.
    Men selv om jeg har kjøpt relativt mye vinyl i det siste så har jeg nok nærmere 3 ganger så mange cder som lper enda, og det gis ut mye som ikke er å skaffe på lp, så derfor kan jeg rettferdiggjøre over for meg selv at en cdspiller er et alternativ.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om jeg skal finne meg en brukt XPS2 hvor viktig er alder på disse? Kan det stemme jeg har lest at de bør ha service etter ca 10 år?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dere som har handlet brukt Naim i uk , hvor handler dere? (Kjenner til Tom Tom men han virker å ha vel høye priser?)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kikker etter en XPS og kom over en 2003 modell som har blitt "serviced" hos Naim i 2008, dvs etter bare 5 år. Noe jeg bør oppmerksom på her?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Egentlig ikke. Det høres ut som et produkt som er godt tatt vare på. Hvis dere blir enige om pris er det ingenting jeg ikke ville kjøpt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Å ikke ta godt vare på en strømforsyning skal vel godt gjøres. Utenom bryteren er det ingen bevegelige deler, og Naims konstruksjoner er dønn solide. Burde være et greit kjøp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om Naim anbefaler service etter 12-14 år som det ble nevnt i tråden litt lenger opp, så stusset jeg litt på at en 5 år gammel hadde vært til service.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vel, iallefall er det tydeligvis en som bryr seg som har eid den siden den er blitt sendt til service etter bare 5 år. Mulig noe har røket og den er blitt sendt i retur for reperasjon/service?
    Lurer litt på om jeg skal slå til på byttehandelen med Cymbiosis med min xp5xs mot en 2003 xps og betale 355£ i mellom ( inkl frakt )
     

    glenne34

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Sted
    Drammen
    hei alle Naim venner :) har nylig anskaffet meg en nait xs 2 og er veldig fornøyd så jeg er også en god naim venn. Men selv om jeg har brukt alt for mye penger på hifi i det siste vurderer jeg også en flatcap.Men er litt usikker om det er værdt de 8000 kronene den koster. Har høyttalere (Monitor Audio GX300)som jeg tror vil spille enda bedre med litt mer krefter. Er det noen som har erfaringer med forbedringene en Flatcap gir?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har prøvd på 122X/150X settet og der ville jeg aldri gå tilbake etter å ha koblet på Flatcap. På Supernait derimot måtte jeg opp på Hicap for att det skulle høres.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har akkurat sendt min 10 år gamle xps på service. Det blir spennende og høre effekten når den kommer tilbake. Anbefalt serviceintervall fra Naim er 8-10 år. Jeg har en følelse av at det ikke er uten grunn at dette anbefales, men vi får se :)
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    hei alle Naim venner :) har nylig anskaffet meg en nait xs 2 og er veldig fornøyd så jeg er også en god naim venn. Men selv om jeg har brukt alt for mye penger på hifi i det siste vurderer jeg også en flatcap.Men er litt usikker om det er værdt de 8000 kronene den koster. Har høyttalere (Monitor Audio GX300)som jeg tror vil spille enda bedre med litt mer krefter. Er det noen som har erfaringer med forbedringene en Flatcap gir?
    Flat-Cap har to separate strømforsyninger. NaitXS kan bare nytte den ene, og hvis du ikke har noe å nytte den andre til, så synes jeg 8000 blir for dyrt, for den forbedring en Flat-Cap kan gi. Den gir jo ikke fler krefter, som du antyder, men ’blott’ bedre/renere strøm til Pre-amp delen i NaitXS. Skal du ha fler krefter, er det 152/155, 202/200 eller SuperNait du skal vurdere istedet.

    Kan du finne en billigere brukt flatcap, er saken en annen. Og finner du nytte for begge Flat-Cap'ens strømforsyningerne, så synes jeg den gir god valuta for pengene. Jeg har brukt den på NaitXS, CD5x, Headline og Stageline, og har vært veldig fornøyd med den i denne sammenheng.

    Etter min mening har Flat-Cap ytelsesmessig og lydmessig sin naturlige plass hos XS-serien (NaitXS, CD5XS, 152XS). HiCap hører til på niveauet over (202, SuperNait, mfl).
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    152XS benytter begge power i Flatcap. Hicap til Nait XS fungerer strålende.

    hei alle Naim venner :) har nylig anskaffet meg en nait xs 2 og er veldig fornøyd så jeg er også en god naim venn. Men selv om jeg har brukt alt for mye penger på hifi i det siste vurderer jeg også en flatcap.Men er litt usikker om det er værdt de 8000 kronene den koster. Har høyttalere (Monitor Audio GX300)som jeg tror vil spille enda bedre med litt mer krefter. Er det noen som har erfaringer med forbedringene en Flatcap gir?
    Flat-Cap har to separate strømforsyninger. NaitXS kan bare nytte den ene, og hvis du ikke har noe å nytte den andre til, så synes jeg 8000 blir for dyrt, for den forbedring en Flat-Cap kan gi. Den gir jo ikke fler krefter, som du antyder, men ’blott’ bedre/renere strøm til Pre-amp delen i NaitXS. Skal du ha fler krefter, er det 152/155, 202/200 eller SuperNait du skal vurdere istedet.

    Kan du finne en billigere brukt flatcap, er saken en annen. Og finner du nytte for begge Flat-Cap'ens strømforsyningerne, så synes jeg den gir god valuta for pengene. Jeg har brukt den på NaitXS, CD5x, Headline og Stageline, og har vært veldig fornøyd med den i denne sammenheng.

    Etter min mening har Flat-Cap ytelsesmessig og lydmessig sin naturlige plass hos XS-serien (NaitXS, CD5XS, 152XS). HiCap hører til på niveauet over (202, SuperNait, mfl).
     

    Bjalli

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Veavågen
    Torget vurderinger
    3
    Hjelp.

    Har akkurat koplet opp Supernait. Får bare lys i
    naim logo. Er den i stand by modus eller noe?
    Hva gjør jeg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Når du får lyd så må du kikke bak om du har satt i høyttalerpluggene i riktig konfigurasjon. Det er motsatt på Naim.Høyre er Venstre og vice versa.
     

    Bjalli

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Veavågen
    Torget vurderinger
    3
    Vil dette føre til at det ikke er lys i volum, balanse og kilde når
    forsterkeren er slått på?
    Har også en hicap 2 som jeg kan kople til.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Jo det burde det være, men disse lys kan jo dimmes. Uanset så får du vel ikke liv i den uten PSU hvis plugen ikke er der. Prøv med Hicap'en?
     

    Bjalli

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Veavågen
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hjepen til de som svarte.
    Har koplet til HiCap'en og alt er i skjønneste orden.
    Litt synd arvingengen har lagt seg. Kunne tenkt meg å
    hatt en liten lytte runde, men får vente til i morgen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    En hicap dr er en hicap2, men fra den nye serien med diskrete regulatorer. Det står bakpå boksen om det er dr. Kjøpte du den ny, er det mest sannsynlig den nye serien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn