Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes 5i gir plenty med naimlyd jeg. Den har prAt så det monner. Ellers har Bach_Man et meget godt poeng. Begynne med en 5i og spandere på deg noe fin musikk i tillegg? Sorte bokser kan du alltids kjøpe senere ;)

cybervision_ skrev:
    har fått litt input om at jeg må lengre opp på Naim skalaen for å få noe effekt av det hele - at 5i er for liten. UnitiQute er da på magre 30 watt, vil ikke det effektmessig være en nedgradering?

XS er vel i grunnen det dyreste av forsterker jeg kan forsvare å ha i stua økonomisk så som sagt det blir litt nå eller aldri på forsterkersiden. 5i er jo ellers på høyde med Uniti så XS er vel eneste forsterkerOPPgradering under SN?

EDIT: Snakket med importør og jeg går for en XS, får håpe den er verd de surt opptjente. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.425
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Ikke bry deg om antall watt, cyber.

Hør på de andre og kos deg med musikken gjennom Nait5i. Det blir sikkert bra.

Rektor

Medlem
    Ble medlem
    19.08.2010
    Antall liker
    0
    Ser vel ut som om han kjøpt en XS og da mener jeg det er et godt valg ;)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Paulsen skrev:
    Jeg leverte min Nait5 til Willy Tangen som sendte den til Gøteborg hvor de fikset den.

Tok et par måneder men det var greit syntes jeg.

dete er ja sjokerende..2 månter ? og 4 månter ? hva snakker vi om her ? utrolig . do we live behind the moon ? i tyskland repareres naim på en ukke - 10 dager. send det til musicline i hamburg.
    www.musicline.biz

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    315
    Ja, vi bor litt ute på bøgda føler jeg og noen ganger. Tyskland har mye bra,...fri fart og seriøse sauna'r

C

Cyber

Gjest
    Jo, jeg går for XS. Jeg har hatt 5i tidligere og erfaringene fra den gjør at jeg går for Naim denne gang også - og jeg har nokså sementerte planer for anlegget nu da huskjøp og barn står for døren, lite til overs for fars sløsing i musikalsk nytelse, men nå har jeg muligheten. Beskrivelsene av XS versus 5i på nett rundt om sier at det nok er litt av det jeg har ønsket når jeg har sittet foran 5i, litt smoothere, mer dynamisk og strammere.

Takker forøvrig for hjelpa her!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dette tilfelle- mädchen først, for sikkerhets skyld- så bier for å slukke....tørsten

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    bier und madels ;) und schweinshaxe und sauerkraut

und die phono sophie :p

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    Naim ruler!!

Er permittert fra jobben og kjerringa er reist til Tyskland. ;) Bruker fritida på dypdykk inn i CD-samlinga og mitt enkle Naim-oppsett gir meg mer og mer gåsehudfølelse. :D
    Helt fantastisk! Jeg vet det er mer vellyd å hente med oppgradering, men ærlig talt låter det enkle anlegget mitt så til de grader så fantastisk at jeg står over. Neat og Naim kan virkelig anbefales!

;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.425
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Flott og balasert system, det der zippo.

Nå er det bare å bruke pengene på god musikk, mat/vin etc.

C

Cyber

Gjest
    Hva slags signalkabel, RCA til RCA anbefales til Naim? Skjønte ikke helt hierarkiet i Naims egne kabler.

Jeg ser noen selger RCA til DIN, men har det noe for seg hvis man har RCA i begge ender tilgjengelig?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    står virkelig respekt av synspunktet ditt, zippo!

selv om jeg er (mye) lenger oppe i systemet hender jeg tar meg selv i å savne det enkle, og når jeg tenker tilbake hadde jeg vel like mye utbytte av musikken da som nå!

:D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    SOEDAL skrev:
    Rart det her med Naim. Kjøpte meg akkurat grønne stearinlys til musikkrommet...
    ikke rart i hele tatt :)

jeg kjører runt i en grønn audi a6 (racinggrønn), men dog.......... ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.425
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    cybervision_ skrev:
    Hva slags signalkabel, RCA til RCA anbefales til Naim? Skjønte ikke helt hierarkiet i Naims egne kabler.

Jeg ser noen selger RCA til DIN, men har det noe for seg hvis man har RCA i begge ender tilgjengelig?
    rca til din finnes da det er endel Naim apparater som ikke har rca-kontakter.

Kjøp deg en Chord signanalledning. De har tydeligvis samme filosofi som Naim og har ledninger i mange prisklasser.

C

Cyber

Gjest
    Det tenkte jeg og, Alshus, men jeg ser på "moderforumet" at Naims egne slanger foretrekkes fremfor Chord av de garvede.

Jeg er klar over at RCA til DIN finnes, men har det noe for seg? Man får jo ikke jord uansett da?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man får ikke felles stjernejord med RCA-DIN. Da må man ha DIN-DIN.

Men jord får man med begge; det er jo tross alt jord i RCA også.

M

medlem215396

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Nå er det bare å bruke pengene på god musikk, mat/vin etc.
    Får meg til å revurdere meningen med livet ;)
    Man ligger på dødens rand og ser tilbake på ens liv.
    Jeg spiste god mat, drakk god vin..og lyttet til god musikk.

Tror jeg satser på etc. for egen del :)

No offence Alshus, klarte ikke dy meg :)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    953
    Torget vurderinger
    4
    nilsen64 skrev:

selv om jeg er (mye) lenger oppe i systemet hender jeg tar meg selv i å savne det enkle, og når jeg tenker tilbake hadde jeg vel like mye utbytte av musikken da som nå!

Uffda nilsen,
    mye penger bortkastet som kunne vørti brukt på musikk/mat/vin etc da altså ;)

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    230
    Torget vurderinger
    1
    Balanse, folkens! Gjelder både recomended systems og ellers i livet. :D

Hvis vi snakker om ting som kan kjøpes, så har jeg ikke gjort noen investeringer som har gitt mer glede enn hifi pr krone. Dessuten har jeg sansen for å investere i noe som holder i mange år, istedet for miljøfiendtlige bruk-og-kast dupeditter som vi omgir oss mer og mer med.

Men som dere er inne på: Ikke alt kan kjøpes...

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Liotheles skrev:
    nilsen64 skrev:

Uffda nilsen,
    mye penger bortkastet som kunne vørti brukt på musikk/mat/vin etc da altså ;)
    uff nei det kunne vel misforståes.. ;) jeg har så jeg greier både god mat og vin og angrer ikke på at jeg har brukt så mye penger på god stereo.
    man lever vel bare en gang? hvorfor ikke bruke penger mens man har dem?
    nå er det nok 552 som atter en gang frister meg ;D

for å gi nap300 de beste arbeidsbetingelser måtte jeg kvitte meg med min gml tv (greit nok) og investere i en flatsjerm for å henge på veggen, videre kjøpe enda et naim rack (fraim), så de ble da ganske dyrt, men nå har jeg da fått samlet psu-boksene på et rack og de andre på racket på venste side, lyden er fennomanal viss noen lurer.. ;D ;D ;D skal prøve å få tatt noen bilder.

powerlines; hvordan forbedrer de lyden? noen her har da prøvd dem?

god naim-helg! ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    nap300 har vifte, men vet ikke om det fungerer helt og har heller ikke hørt om at den bare kobler seg fra; vel i natt ble det spilt musikk og en kompis skrudde vanvittig høyt på volumkontrollen på 252, det var skikkelig høyt, men kunne ikke høre noen forvrengnign fra verken effekttrinnet eller keffene. det låt forferdelig bra egentlig (men vanvittig høyt) skikkelig livelyd fra en neil young bootleg live cd. etter et kvarter ble de plutselig stillt. har hørt dette skjedd på nap250, men aldri nap300 med vifte.

forsterkeren ble med mye møye bragt ut av racket, skjekket sikringen på baksiden (var faktisk montert en ekstra), uten å kunne finne noe feil. ble satt på plass i rack igjen (uff tung), trykket "on" uten tegn til liv, venter enda noen minutter og voila :D der kom det grønne lyset på igjen og ut kom liflige toner igjen, dog ikke så høyt. ;)

spørsmålet jeg sitter igjen med om denne forsterkeren (og psu) må tilbake til fabrikk for sjekk? trodde at vifta var en garanti for at slik ikke kunne sje, og det skal sies at forsterkeren var skikkelig varm (kunne nesten ikke ta på den).

idag låter alt normalt, men tør nesten ikke dra på så skikkelig med volumkontrollen igjen. den er et par år gammel så kanske det er en garantisak.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    NAP300 har aldri kuttet hos meg, heller ikke på KEF 205/2, men om den gjør det og så fungerer normalt etter nedkjøling så er det nok ingen grunn til å bekymre seg. Sannsynligvis er det jo termosikringen i apparatet som har kuttet pga høy intern temperatur, det er jo slik den skal gjøre. Vifta er ingen garanti for at den ikke kutter, men du kan jo kanskje sjekke at vifta faktisk funker siden din ble skikkelig varm.

På den annen side; jeg har aldri spilt slik at en Naim effektforsterker ble så varm at man nesten ikke kan ta på den, mine har på det varmeste vært lunkne, så man kan jo begynne å lure..

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    140
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Brasse, husk at frakt og norsk moms kommer i tillegg, og da sniker prisen seg opp på omtrent 12500, for en 1,5 år gml forsterker, uten garanti.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner å nærme seg prisen på en flett ny mk2 med 5 års garanti/reklamasjonsrett i Norge, om man får en god pris fra en forhandler. Høres ut som et dårlig kjøp?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Dykk har heilt rett, eg tykte å hugse at prisen for XS var høgare enn den er. :-[

M

medlem215396

Gjest
    Brasse skrev:
    Dykk har heilt rett, eg tykte å hugse at prisen for XS var høgare enn den er. :-[
    Vis litt tålmodighet Brasse, så dukker det opp noe brukt.
    Det går i bølger akkurat det der :)

Meg fortalt, garantien følger første eier dersom nytt Naim videreselges. Dersom man er av typen som bytter ut med jevne mellomrom (riktig, som meg ;) ) så faller litt av 5 års garanti verdien bort spør du meg. Det er nesten så man bør gjøre en avtale med første eier, for å holde liv i garantien.
    Personlig føler jeg størst glede ved å kjøpe nytt tross alt.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Noen som tør driste seg på en liten beskrivelse av de lydmessige forskjellene med nDAC og CD5XS som kilde? Jeg har et sett med XS-separates på hjemmebesøk nå, men vurderer mest nDAC som kilde. I den forbindelse lurer jeg på hva jeg får mer eller mindre av disse to sammenlignet?

Anyone?

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    916
    Sted
    Akershus
    Anfield skrev:
    Noen som tør driste seg på en liten beskrivelse av de lydmessige forskjellene med nDAC og CD5XS som kilde? Jeg har et sett med XS-separates på hjemmebesøk nå, men vurderer mest nDAC som kilde. I den forbindelse lurer jeg på hva jeg får mer eller mindre av disse to sammenlignet?

Anyone?
    Jeg har ikke gjort noen direkte sammenligninger, men har ikke du også Sonos? Isåfall ville jeg utvilsomt valgt DAC'en. Bruker bare cdp når det kommer noen innom med slike gammeldagse sølvplater 8)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Sorzy skrev:
    Anfield skrev:

Anyone?
    Jeg har ikke gjort noen direkte sammenligninger, men har ikke du også Sonos? Isåfall ville jeg utvilsomt valgt DAC'en. Bruker bare cdp når det kommer noen innom med slike gammeldagse sølvplater 8)
    Teknologisk sett så har jeg sett meg ut nDAC, ja. Jeg bare ønsker å vite om det er noen som kan uttale seg om lydforskjellene på CD5XS, siden det er den som er kilden når jeg for øyeblikket tester ut Naim XS-oppsettet på Kudos C20 i mitt eget rom mot Sim Audio Moon i7/Marantz SA-15s2. Jeg vet således hva jeg "har" med CD5XS, men ikke hva jeg får om jeg bestiller nDAC i stedet (rent lydmessig). Om du skjønner.....?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Trenger noen råd av dere ang valg av oppgradering av mitt system.
    Nå er det vel ingen her inne som har hørt mitt system i mitt rom, ei heller kjenner så godt til hvordan jeg liker min musikk presentert. En liten pekepinn er jo at jeg har eid 112x/150 i over 2 år + de få innleggene jeg har på div musikk sider her på forumet.
    Jeg har forsøkt å oppgradere 112x/150 i lang tid, spart opp penger, men har kommet til den samme konklusjonen v hver korsvei: Jeg er egentlig veldig fornøyd! Denne gangen skal jeg forsøke hardere :)

Sakens kjerne: det er for meg, 2 alternativer:

Nac202/napsc. med 150/flatcap2xs/cd5i (Hicap2 senere)

Supernait. med flatcap2xs/cd5i (hicap2 senere)

Mitt primære mål med denne oppgraderingen er å få mer av alt som jeg har nå. Jeg er IKKE på utkikk etter å få mer "luft og oppløsning" og slike kvasimusikalske begreper.
    Jeg ønsker å beholde konturene av musikerene og deres instrumenter, dynamikken og mangfoldet i mitt anlegg.

Jeg har en liten følelse av at muligens 202 vil tilby dette i større grad enn Supernaiten, men Supernaiten fremstår som en mer "fremtidsrettet" oppgradering og en mulighet for å få færre bokser på sikt.
    Noe forteller meg at Supernaiten er litt mer "tung i siget" og litt mindre lett på føttene enn 202?

Høyttalere er som dere ser Rega Ela mk2, men vil muligens på sikt bli byttet ut med en av de nye Ovator. Da enten S-400 eller en evt S-200

mvh
    Thomas

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hei, har selv hatt 202 og nap150 og likte den komboen veldi godt.
    du bør stille sp.mål om du har behov, eller kommer til og få behov for den inebygde dac-en i supernaiten?

eller

du bør også tenke kilde først og med en så god pre som nac202/napsc/hicap ville jeg kosta på meg cd5x(s) evt. cdx2. synes ikke flatcap gjør så veldig stor forsjell og ville gått for hicap2 med en gang.

men det koster jo, ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Nilsen; på meg virker det som om 202/Napsc er en mye mer fleksibel løsning dersom man ikke har det store behovet for dac (som forresten allikevel neppe er god nok til å være hovedkilde i et system med Ovator 400 osv). 202/Napsc/150 er dessuten en veldig vellydende kombo, og 112x er vel med god margin det svakeste ledd i din eksisterende forsterker, med eller uten FC.

Og også på linje med Nilsen i at ingen av de synes å være godt anvendte penger sammen med nye høyttalere dersom man ikke også beregner at man trenger bedre kilder for å få nok igjen for investeringene. Mer av alt som etterspørres får man gjerne med kilder; bytter man høyttalere så får man annerledes av alt, og gode forsterkere er mer kildetransparente enn mange synes å tro; jo jeg ville personlig ha gått for 202/Napsc om det var mitt valg for meg selv, hvis jeg da ikke hadde investert i så gode kilder jeg kunne først da.

Råd om forsterkere isolert sett er vanskelig å gi og det er vanskelig for deg å ta stilling til det også med mindre du har en tanke om hvor du vil med kilder. Mitt råd er til slutt å tenke balanse, og ikke falle for fristelsen å gjøre systemet skikkelig baktungt. Da dabber interessen for musikk av i takt med at frustrasjonene omkring "all things hifi" tiltar. Du kan gjerne kjøpe en god preamp, det gjør seg aldri bort i Naim-verdenen; men deretter så må du ha balanse i tankene. Jeg kjenner CD5i meget godt gjennom mange år, og synes det er en super cdp. Men den har sine soleklare begrensninger i et upmarket Naim-system, og har overhodet ingen plass som hovedkilde inn i f.eks 202/200/Ovator imo. Det samme gjelder forsåvidt ProJect Debut i minst like stor grad.

Bare "my five cents".

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kilden kommer jeg ikke til å gjøre noe med i første omgang. Dvs jeg kommer til å gå for en dac og ikke ny cd spiller v neste korsvei.

Hvis valget faller på Supernaiten, kommer jeg til å bruke onboard dacen. Jeg har dvd spiller, tv-tuner o.l som hadde blitt koblet til.

det er betryggende å høre at andre har kjørt 202/150 kombinasjonen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg hadde et behov for en fleksibel d/a-kilde så hadde jeg heller kjøpt det enn en ny amp. Av de to forsterkerne så hadde jeg for egen del valgt 202/Napsc. Men det er for egen del.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn