Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Takk for den.
    Går for Naca5 + Naca5 jumpere med spader. Nå kan det hende at det er en gimmik på såpass nye Naim (?) og at andre kabler kan fungere, men er ikke noe å lure på når prisen er så lav som den er.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    384
    Antall liker
    201
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Ecosse ms 4.45. Denne utkonkurerer Naca 5, med og uten jumper, mener jeg. Detaljeringsnivå og innsikt i musikken blir en helt annen. Når det er sagt, gir Naca-5 mye valuta for pengene, om man ikke er villig til å investere i dyrere kabler.

    Jeg har også testet den H-løsningen (jumper) som Naim anbefaler. Denne ga meg en liten men absolutt hørbar forbedring.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ser fine ut de Ecossene, bare litt for dyre i forhold til resten av oppsettet mitt ;)
    Ommøblerte i går, så nå er det fin plass til Nait'en. Den er for øyeblikket hos denne karen:



    Regner med den kommer i morgen.
    Ang. dac, så er det rimelig like formeninger om Beresford og DacMagic, begge gjør jobben sin og er iofs. gode til prisen.
    Kommer til å gå for DacMagic, da jeg er veldig glad i Cambridge RIAA'en. Dessuten ser den litt penere ut og har et par interessante funksjoner.

    Jeg skulle ønske Naim kunne lansere en egen Naitdac til 5-6000.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Satser på Chord selv. Ikke de mest kostbare typen, men får uansett inntrykk fra diverse forum at de gir god VFM og et lite løft i forhold til Naim sine kabler. Har uansett aldri prioritert kabler veldig høyt.

    Dukker stadig opp nye Naim særheter. Leser i manualen at det skal brukes minimum 3.5M pr kanal. Høres snodig ut spør du meg, men er vel sikkert en god grunn til dette også? Eller kan jeg bare bruke 2x2 meter og ta livet med ro?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    På nyere Naim - black serien - kan du bruke kortere kabler, men det står vel fremdeles i manualen at 3.75m er minimum. Det har sammenheng med at kabelens elektriske egenskaper er med på å sikre forsterkerens stabilitet. Dette er også grunnen til at Naca5 eller kabel med tilsvarende egenskaper (f.eks. Chord) anbefales.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    digiman skrev:
    Har uansett aldri prioritert kabler veldig høyt.
    Ikke jeg heller, til jeg fikk inn en Anthem 2 mellom kilde og lille Nait 5i. Hakeslepp for en som hadde brukt Chord Cobra 3 frem til da.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Fidelio skrev:
    digiman skrev:
    Har uansett aldri prioritert kabler veldig høyt.
    Ikke jeg heller, til jeg fikk inn en Anthem 2 mellom kilde og lille Nait 5i. Hakeslepp for en som hadde brukt Chord Cobra 3 frem til da.
    Spennende! Få se litt nærmere på de etterhvert. Nå har jeg kjøpt så mye nytt Hi-fi på nyåret at jeg må roe litt. Greit å la husholdningsbudsjettet få være i fred ;D Men det skal jo inn Naim DAC, PSUer osv etterhvert ::)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Brasse skrev:
    Jeg skulle ønske Naim kunne lansere en egen Naitdac til 5-6000.
    Skulle også sett at Naim lanserte en DAC i denne prisklassen. :-\
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Satser på Chord selv. Ikke de mest kostbare typen, men får uansett inntrykk fra diverse forum at de gir god VFM og et lite løft i forhold til Naim sine kabler. Har uansett aldri prioritert kabler veldig høyt.

    Dukker stadig opp nye Naim særheter. Leser i manualen at det skal brukes minimum 3.5M pr kanal. Høres snodig ut spør du meg, men er vel sikkert en god grunn til dette også? Eller kan jeg bare bruke 2x2 meter og ta livet med ro?
    Nej, du kan ikke tage den med ro, En Naim forstærker konstruktion er baseret på en højtaler belastning på minimum 2x3.5 mtr helst mere, det optimale er vist 2x5-6 mtr..
    Måske er de ældre olive/CB modeller mere hysteriske med dette kabel issue men jeg ville ikke spare de få hundrede kr i kabler - tværtimod køber jeg ikke under 2x5 mtr.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jeg tar ingen sjanser, vingle-Brasse har bestemt seg for Naca5 i anbefalt lengde. Biwiringa blir løst med disse herlighetene:



    Sentralens eneste Naim / Audio Note anlegg? ;D
    Bruker Naim noen spesielle strømkabler også? Min Nait vil jo bli levert med engelsk plugg, og jeg må skifte til en Schuko-kabel. Kan jeg bruke hvilkensomhelst?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    PerFlemming skrev:
    digiman skrev:
    Satser på Chord selv. Ikke de mest kostbare typen, men får uansett inntrykk fra diverse forum at de gir god VFM og et lite løft i forhold til Naim sine kabler. Har uansett aldri prioritert kabler veldig høyt.

    Dukker stadig opp nye Naim særheter. Leser i manualen at det skal brukes minimum 3.5M pr kanal. Høres snodig ut spør du meg, men er vel sikkert en god grunn til dette også? Eller kan jeg bare bruke 2x2 meter og ta livet med ro?
    Nej, du kan ikke tage den med ro, En Naim forstærker konstruktion er baseret på en højtaler belastning på minimum 2x3.5 mtr helst mere, det optimale er vist 2x5-6 mtr..
    Måske er de ældre olive/CB modeller mere hysteriske med dette kabel issue men jeg ville ikke spare de få hundrede kr i kabler - tværtimod køber jeg ikke under 2x5 mtr.
    Ok! Ikke bra. Blir bare mere kabel rot ut av dette skjønner jeg :mad: Trenger bare 2x2meter
    Trodde dagene med at Naim var så hysterisk nøye på dette var over jeg? Det skal forresten brukes på 202/200.
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Todd skrev:
    Brasse skrev:
    Jeg skulle ønske Naim kunne lansere en egen Naitdac til 5-6000.
    Skulle også sett at Naim lanserte en DAC i denne prisklassen. :-\
    Jeg vil tro at f.eks. DAC'en i en CD5 xs er så god at det ville ikke kunnet bli noe betydelig oppgradering med en dac til en slik pris. Når vi allerede snakker om cdp til 18k så er det jo dessverre slik at det blir store sprang i pris for å høyne lydkvalitet vesentlig. Så om man f.eks har xs serien så skal jo DAC'en gi et kjempe løft, og da synes jeg man må regne med 21k. Dette vil være av de største lyd oppgradering vs pris i hele Naim sortimentet.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jeg tenker heller på en DAC som alternativ til CD5 - for oss som foretrekker data foran CD.
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    Jeg tenker heller på en DAC som alternativ til CD5 - for oss som foretrekker data foran CD.
    Ja da stilles jo saken om en DAC i 5-6000,- klassen i et litt annet lys.
    Innen det evt. kommer så har du kanskje klart å spare deg opp til dagens kanonbra Naim DAC.
    En søker vel ofte etter det lille ekstra lydmessig når en handler produkter fra Naim ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Målet mitt er at jeg får en alright samling vinyl og ikke bare krimskrams. Altså gjøre vinylen til medium #1 og data #2. Ønsker meg en Stageline i samarbeid med min Pro-Ject. Det har jeg trua på!
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Høres ut som en god plan..., men vinyl har jeg ingen erfaring med :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Er det flere som har reagert på at Naim sin side med "Suggested Systems" ikke har vært oppdatert på en god stund? Mangler jo flere viktige produkter. De opererer jo blant annet enda med 122x, 150x, CD5x, Flatcap2x og Naim DACen er jo enda ikke å se. Ellers er jo nettsiden rimelig bra oppdatert, liksom...

    Sendte en mail til Naim med spørsmål rundt dette, spennende å se svaret.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    PerFlemming skrev:
    digiman skrev:
    Satser på Chord selv. Ikke de mest kostbare typen, men får uansett inntrykk fra diverse forum at de gir god VFM og et lite løft i forhold til Naim sine kabler. Har uansett aldri prioritert kabler veldig høyt.

    Dukker stadig opp nye Naim særheter. Leser i manualen at det skal brukes minimum 3.5M pr kanal. Høres snodig ut spør du meg, men er vel sikkert en god grunn til dette også? Eller kan jeg bare bruke 2x2 meter og ta livet med ro?
    Nej, du kan ikke tage den med ro, En Naim forstærker konstruktion er baseret på en højtaler belastning på minimum 2x3.5 mtr helst mere, det optimale er vist 2x5-6 mtr..
    Måske er de ældre olive/CB modeller mere hysteriske med dette kabel issue men jeg ville ikke spare de få hundrede kr i kabler - tværtimod køber jeg ikke under 2x5 mtr.
    Er de gamle produktene kilne på forskjellige lengder også? Har to meter på venstre og syv meter på høyre og må ha balansen en anelse mot høyre for å få ting rett. Tilfeldig? (nac102/nap250cb)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pga de elektriske forhold på utgangen, og pga hvordan belastningen der ellers har retrograd virkning til forsterkerkretsløpene så skal man ha like lange kabler, især på pre-black Naim!
    Dette er også behørig poengtert i Users Manual, og det å ha to vidt forskjellige lengder vil i verste fall være skadelig for forsterker og også høyttaler.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    jeg har et ambivalent forhold til kabler så jeg holder meg til kablene som følger med, med unntak av hiline. naca5 kjører jeg med 2 x 3,5m. kansje går jeg glipp av noe. (?)

    bruktbørsen er da virkelig full av gode naim produkter nu for tiden, nå går det faktisk an å handle her til lands uten å blakke seg. ;)

    nait xs, nap 200 og både 282 og 252 er noen av godbitene jeg ser.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Anfield skrev:
    Er det flere som har reagert på at Naim sin side med "Suggested Systems" ikke har vært oppdatert på en god stund? Mangler jo flere viktige produkter. De opererer jo blant annet enda med 122x, 150x, CD5x, Flatcap2x og Naim DACen er jo enda ikke å se. Ellers er jo nettsiden rimelig bra oppdatert, liksom...

    Sendte en mail til Naim med spørsmål rundt dette, spennende å se svaret.
    Quoter jeg selv på denne. Fikk dette svaret fra Steven Hopkins hos Naim i dag:

    "We know. There will be a brand new website in a couple of weeks."

    Spennende. Synes allerede at Naim sin hjemmeside er meget bra i dag, og er spent på hva de gjør for å forbedre den. Synes forøvrig at den svenske siden her er meget bra og forklarende: http://www.naim-audio.se/hem.html
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    hifiguru skrev:
    PerFlemming skrev:
    digiman skrev:
    Satser på Chord selv. Ikke de mest kostbare typen, men får uansett inntrykk fra diverse forum at de gir god VFM og et lite løft i forhold til Naim sine kabler. Har uansett aldri prioritert kabler veldig høyt.

    Dukker stadig opp nye Naim særheter. Leser i manualen at det skal brukes minimum 3.5M pr kanal. Høres snodig ut spør du meg, men er vel sikkert en god grunn til dette også? Eller kan jeg bare bruke 2x2 meter og ta livet med ro?
    Nej, du kan ikke tage den med ro, En Naim forstærker konstruktion er baseret på en højtaler belastning på minimum 2x3.5 mtr helst mere, det optimale er vist 2x5-6 mtr..
    Måske er de ældre olive/CB modeller mere hysteriske med dette kabel issue men jeg ville ikke spare de få hundrede kr i kabler - tværtimod køber jeg ikke under 2x5 mtr.
    Er de gamle produktene kilne på forskjellige lengder også? Har to meter på venstre og syv meter på høyre og må ha balansen en anelse mot høyre for å få ting rett. Tilfeldig? (nac102/nap250cb)
    For guds skyld lav det om. sluk amp og køb samme lengde til venstre (eller se tilbud på Chord Epic i dk)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har jobbet dere langt opp i nyere utstyr har vel god erfaring fra Oliveserien også. Vil jeg vinne mye på å gå fra nac102 til 82? (bruker teddycap)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ikke Bowerman få en snart da? Og så hørte jeg vel rykter om enda en..
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Skulle ikke Bowerman få en snart da? Og så hørte jeg vel rykter om enda en..
    ja det stemmer bowerman har betillt...spennende med rykter ;)...den går vel til nord ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fra UK iallefall. Himmelretninger innad i kongeriket kjenner jeg ikke til.. tror jeg :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Er det lov å spørre om hvor folket handler Naim om dagen? Er det stor aktivitet innenfor Norges grenser og forhandler nett?
    Jeg har selv en NAC 202 på vei fra Norsk forhandler selv om jeg fikk en kald skulder ved forespørsel om «pris»
    Men samtidig er det greit å huske at prislisten er «ganske» oppdatert i forhold til dagens valuta forhold og ikke minst våre mva (+frakt) nivå

    Jeg verdsetter også en lokal forhandler å grine til også ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Trenger litt råd rundt riaa, koblet min kjære Audio Technica til men det virket som full kutt ved 5000hz eller no, har jeg feil RIAA?
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    Brasse skrev:
    Jeg tar ingen sjanser, vingle-Brasse har bestemt seg for Naca5 i anbefalt lengde. Biwiringa blir løst med disse herlighetene:



    Sentralens eneste Naim / Audio Note anlegg? ;D
    Bruker Naim noen spesielle strømkabler også? Min Nait vil jo bli levert med engelsk plugg, og jeg må skifte til en Schuko-kabel. Kan jeg bruke hvilkensomhelst?
    DU ER IKKE DEN ENESTE BRASSE ;) , HAR BRUKT AUDIO NOTE OG NAIM SIDEN DESEMBER 2007 ! ;D
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    bachman,

    hvordan lyder din unity, vis du spiller en cd og en rip av de samme cd ?..hvelken av de to lyder bedre ?

    hva kan vi forventer av unityqute ? vis man brukker quty bare såm streamer og radio tilkobblet til preampen ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn