Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    C. Alshus skrev:
    Vegghyller ved siden av hverandre må bli lekkert.

    Vurderer det i ny leilighet etterhvert. Noe slik:

    Jeg ser for meg 3stk doble ved siden av hverandre som du viser med tegningen.

    l-----------l l-----------l l-------------l
    l Turntable l l CD5 l l HiCap/napsc l
    l-----------l l-----------l l-------------l
    l Linto riaa l l 202 l l nap 250 l
    l-----------l l-----------l l-------------l

    Litt usikker på hvor FlatCap2 og Headline vil passe best.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Leon; dette kan Steinar O mye mer om, men grovt sett så handler plassering av Naim-bokser mye om å skille AC (psu'er) fra DC (headunit'er). Nå er det vel slik at de liggende ringkjernetrafoene som er vanlig i hifi stråler EM-feltene sine i et slags eliptisk mønster, mest opp og ned.
    Det betyr i praksis at man får minst AC-innstråling i en headunit ved å plassere psu ved siden av, ikke over eller under. Derfor er det en ide å ha headunit'er over/under hverandre på samme hylle, mens psu'er på en hylle ved siden av.

    Hva angår kabelhygiene så er hovedprinsippet å holde følsomme DC-signaler unna AC-kabler i størst mulig grad. Om de må møtes (og det må de jo oftest), så er det er fordel å la DC krysse AC-kabel med mest mulig rett vinkel, og iallefall ikke parallellt. I teorien vil skjerming på enten AC eller DC kabler kunne minimalisere akkurat dette med innstråling av AC, men det fører også ulemper med seg har jeg forstått.

    I tillegg kommer en rekke ekstra snags som sies å ha betydning i Naim-systemer; jeg er ikke så inne i de, og er vel heller ikke så overbevist om fysikken bak enkelte "tweaketriks" som ikke er offisielt anbefalt fra Naim, så andre får redegjøre for de.

    Mvh Vidar P
    Vidar P; Ser at kabel plassering kan bli interessant.
    Kabel plassering mellom komponentene er virkelig upløyd mark..
    Ja ja. Jeg for få rackene i hus først.
    Det er så mye erfaring her på tråden, så det går vel seg til etter vært.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Kein problem, balthar. Du både skriver og prater mer enn godt nok for min del. Det viktigste er ikke de gramatiske feil, men innholdet.

    Du skriver/prater tysk, polsk og englesk bedre enn oss andre. ;)


    *Mozarts Requiem på DG, med Karl Böhm nå. *

    takk for snille ord, christian :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Vegghyller ved siden av hverandre må bli lekkert.

    Vurderer det i ny leilighet etterhvert. Noe slik:


    det er spenennde med å bygge en rack, men ikke akurat enkelt...

    jeg byggte en rack sel og lærte så mye om nai og akustik ...men til slutt blir jeg fortallt, at jeg gjøre egentlig alt feil. racken var nesten 70 kg tungt og kabeller blir sjult men preset sammen. ikke akurat bra med naim utstyr....

    det verste med naim synst jeg er antal black boker...det kunne blir kjekk, vis naim kunne bygge en integrert nait på høyde med 52 eller 252...kanskje med en inbyggt dac...men mye bedre en supernait...

    men jeg tror det er bare en drøm...;)
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jeg har også lest det der om 470 vs 453. Jeg har begge deler selv (fikk de med på kjøpet av SL), og har egne opplevelser med de som ikke på langt nær er så store som denne Peter vil ha det til at de var hos ham. Det overrasket meg forresten ikke særlig. Mitt subjektive inntrykk er at denne Peter, som av årsaker jeg ikke kjenner synes utropt til noen form for overviter av noen, i noen tilfeller blåser opp små ting totalt ut av proposjoner.

    Jeg vil foreslå å ta all slags lese derfra (og herfra for den del) med en klype salt, og høre selv. Ting blir liksom så mye tydeligere da, og opplevelsenes kvantitet blir så mye mer realistisk.
    Kan ikke uttale meg om laster på SL, da jeg ikke har den selv, men Peter har et veldig godt øre (eller to) og en utrolig nøyaktighet med alle detaljer. Hans filosofi er at en liten detalj her og der kanskje ikke har allverdens effekt, men når alle disse detaljene er på plass blir forbedringen stor. Han fikk uansett mye ut av tuningen av mitt anlegg, i særdeleshet LP12, men også resten av stæsjet.

    Peter Swain er den desidert beste, og hyggeligste, forhandler jeg noensinne har møtt. Anbefales av alle som er interessert i Naim og Linn.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    leon skrev:
    C. Alshus skrev:
    Vegghyller ved siden av hverandre må bli lekkert.

    Vurderer det i ny leilighet etterhvert. Noe slik:

    Jeg ser for meg 3stk doble ved siden av hverandre som du viser med tegningen.

    l-----------l l-----------l l-------------l
    l Turntable l l CD5 l l HiCap/napsc l
    l-----------l l-----------l l-------------l
    l Linto riaa l l 202 l l nap 250 l
    l-----------l l-----------l l-------------l

    Litt usikker på hvor FlatCap2 og Headline vil passe best.
    Foreslår at CD5 og 202 bytter plass. Sett headline sammen med Linto eller i midtre hylle. Sett Flatcap i høyre hylle, hvor 250 bør stå øverst.

    Her er mange muligheter og andre vil velge annerledes, så prøv deg frem. For kildehylle med cdp og pre. er det Linto og 250 som alternativt kan passe, i nevnt rekkefølge.

    PSU`ene plasseres vanligvis til høyre for kilde, da trafoene kommer lengst mulig unna kilder (plassert til høyre sett forfra, om jeg ikke husker feil).

    Utover det er det vel ikke så nøye bare det spiller musikk. Kompromisser finnes alltid. ;)

    Peter Swain: Om man ser på enkelt tiltak så er nok verdien mindre, men synes FZ argumenterer godt når en tenker på total gevinst av flere tiltak.

    Husker ikke antall loading plugger som fulgte med min SL, men tror det var det meste. 4-6 kanskje.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    leon skrev:
    C. Alshus skrev:
    Vegghyller ved siden av hverandre må bli lekkert.

    Vurderer det i ny leilighet etterhvert. Noe slik:

    Jeg ser for meg 3stk doble ved siden av hverandre som du viser med tegningen.
    Turntable 202 HiCap/napsc/napsc
    l-----------l l-----------l l-------------l
    l Linto riaa/headline l CD5 l l Flatcap2/nap 250(øverst)
    l-----------l l-----------l l-------------l

    Litt usikker på hvor FlatCap2 og Headline vil passe best.
    Foreslår at CD5 og 202 bytter plass. Sett headline sammen med Linto eller i midtre hylle. Sett Flatcap i høyre hylle, hvor 250 bør stå øverst.

    Her er mange muligheter og andre vil velge annerledes, så prøv deg frem. For kildehylle med cdp og pre. er det Linto og 250 som alternativt kan passe, i nevnt rekkefølge.

    PSU`ene plasseres vanligvis til høyre for kilde, da trafoene kommer lengst mulig unna kilder (plassert til høyre sett forfra, om jeg ikke husker feil).

    Utover det er det vel ikke så nøye bare det spiller musikk. Kompromisser finnes alltid. ;)

    Peter Swain: Om man ser på enkelt tiltak så er nok verdien mindre, men synes FZ argumenterer godt når en tenker på total gevinst av flere tiltak.

    Husker ikke antall loading plugger som fulgte med min SL, men tror det var det meste. 4-6 kanskje.
    Steinar O:Har justert litt på tegningen, det skal være 2 hyller, beklager den dårlige tegningen..
    Har flyttet litt på komponentene etter beskrivelsen din.
    Er det noe slik du tenker ?
    Takker så mye for tips.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Ja, noe sånt.

    Om NApsc kan flyttes bort fra de øvrige er det fint.

    Plasseringstipsene er Naim trolldom, men kan forklares.
    Om de kan høres og følgelig tas til følge får hver enkelt finne ut av :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror på endel av tipsene til Naim, med at NAPSC skal flyttes lengst mulig bort fra annen utrustning, det synes jeg blir for dumt. For NAPSC er jo bare en liten boks med en liten trafo. Ville det ikke blitt større forbedring om man også satte de øvreige PSUene og NAPene så langt unna som mulig? (På egnet underlag, til dømes Fraim).




    Skissen lagde jeg før jeg fikk Mana. Gulvracket er et par modeller fra den danske møbelprodusenten www.Montana.dk .
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Jeg tror på endel av tipsene til Naim, med at NAPSC skal flyttes lengst mulig bort fra annen utrustning, det synes jeg blir for dumt. For NAPSC er jo bare en liten boks med en liten trafo. Ville det ikke blitt større forbedring om man også satte de øvreige PSUene og NAPene så langt unna som mulig? (På egnet underlag, til dømes Fraim).




    Skissen lagde jeg før jeg fikk Mana. Gulvracket er et par modeller fra den danske møbelprodusenten www.Montana.dk .

    ja da ha du ret, men burndy lengeden er ja jo bare på 1,5 meter...så det holder til en parallel stående fraim eller annen rack ..

    i min selbyggt rack kunne man høre en klar forsjel vis xps eller supercap var stående under cds2 eller 52..det var ca 7 cm tykk treplatte mellom og 4 cm luft....

    men som sagt, var den hvite rack bare ingenting for naim..lyden var treig og kjedelig....

    montana er fint og klasisk system...jeg frykter bare at det er umuglig etter naim filosofien ( ikke bare naim egentlig ) , at kabler skal ikke berøre hverandere og skal henger frit. jeg har desverre oppdatert dete såm fudamental. etter jeg sorterete aller kabler og brukte en godt rack og strøm, forsvand alle lydproblemer...( fex..bassboom ect...) ..jeg vet at teman er kjedelig. jeg liker også å bor med ordentlig møbler og desverre ikke alle ha et eget lyte rom som steinar o ( en drøm :) )
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Min cd5i har begynt å tøyse litt for meg.
    Den skurrer og hopper i sporene. deretter kommer error opp i displayet, og spilleren stopper.

    Har ringt en av naim forhandlerene, og de anbefalte meg å sende den direkte til naim, men det godtar selvfølgelig ikke fabrikken utenom v spesielle anledninger.

    jeg satser på at garantien fremdeles gjelder. Serienr er 200500. Det sier ikke meg stort men...

    Hva er egentlig oppskriften her?

    Thomas
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Thomas; det er ikke på alle skiver vel? Helst på gamle cd'er? I så fall tyder mye på at puck'en glipper, særlig hvis den skurrer ved oppstart av en plate. Du kan jo prøve å se til at puck'en (og de evt aktuelle platene) er ren, men ellers er jo disse puck'ene forbruksvare som varer noen år, og en ny puck er en god ide uansett.

    Du bør vel ikke sende den hele veien til UK uten først å ha forsikret deg om at det ikke er dette enkle og vanlige problemet som er årsak. Det var forresten ikke veldig imponerende råd det der.

    Din cdp er forresten fra 2003, så noen garanti er det vel ikke snakk om i utgangspunktet.

    http://www.naim-audio.com/products/serial_numbers.html

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Hvor mye koster ca en slik cd spiller puck ?
    Er det lager vare hos kontrapunkt tro..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Thomas; det er ikke på alle skiver vel? Helst på gamle cd'er? I så fall tyder mye på at puck'en glipper, særlig hvis den skurrer ved oppstart av en plate. Du kan jo prøve å se til at puck'en (og de evt aktuelle platene) er ren, men ellers er jo disse puck'ene forbruksvare som varer noen år, og en ny puck er en god ide uansett.
    Pucken ja..Hadde ikke tenkt på den selv. Skjønner det nå at det kan være den.

    P.s Alle mine cder ser ut som de skulle vært kjøpt i går.

    Da får jeg legge inn en bestilling på puck fra TomTom.

    Takker for svar
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    leon skrev:
    Hvor mye koster ca en slik cd spiller puck ?
    Er det lager vare hos kontrapunkt tro..
    jeg tror noe rund 200 - 300 nok...den bør de ha hos kontrapunkt. men det går en sendning neste ukke fra sverigje, så skinner deg med bestillingen. det hjelper å går lit med sandpapir over gummiringer under pucken. men vis puck er slitten ør man egentlig kjøper en ny...

    men min gamle cds2 ( ikke din MAHA : ) ) var det desverre transport som var ødelagt...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    gummiring?
    Slikt har ikke min, men det er kanskje bare på puckene til de mer kostbare spillerene?
     

    harhau

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Innlegg
    72
    Antall liker
    1
    Griffenfeldt skrev:
    gummiring?
    Slikt har ikke min, men det er kanskje bare på puckene til de mer kostbare spillerene?
    Noen pucker har små ben og/eller gummiringer under. De er forskjellige avhengig av spillerens type OG produksjonsår. Du må passe på å få riktig type til din spiller. Feil type fungerer ikke.

    Som du ser på http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/3452929996/m/4162935207 har du samme type puck som nåværende utgaver av den langt dyrere CDX2.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Der ja Steinar!

    Grattis med oppegående lydrom :)
    Er det 10 stk Naimkomponenter jeg teller hos deg nå?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    11 komponenter med napsc :)
    Dette ser jo veldig bra ut Steinar O.
    Gratulerer..
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    11 bokser, alle kilder har egen psu, med unntak av NAT05.
    Tar ikke imot gratulasjoner, beklager. Kondolanser derimot, dette er jo ganske overkill for å lytte til musikk.
    Rommet derimot vil jeg ikke være foruten.

    Rommet er fremdeles uferdig eller under konstruksjon og justering.

    Benytter tykke velourgardiner på 2,10m selv om vinduene er kun 0,45m høye.
    Annen farge på gang.

    Filleryene fungerer inntil teppe er på plass.

    Lister er noe mangelfullt og kommer på plass når gulvet er skikkelig rette. Skal opp igjen med noe av parketten for å justere gulvet.

    Har egen kurs med kontakter på de fleste vegger, men nå som jeg ser hvor rack bør stå, blir det ny stikk til den plasseringen og de øvrige stikk flyttes til IKKE hifi.

    NAca5 er litt for kort. Skal bestille 1 ny lengde på ca 8m. Jeg tror jeg velger å benytte ulike lengder for h og V ht, med avvik på etpar meter.

    Plasma`en skal muligens opp på veggen så jeg slipper å ha noe stående på gulv mellom ht. Alternativt som nå med trillebord.

    Puff/ fotskammel med bordløsning skal inn. Bakerst til venstre kommer trapp iløpet av måneden og DA blir det brukervennlig. Nå må jeg gå veien via kong vinter.

    LP12 skal muligens noe ned på veggen, samtidig som jeg må finne plass for Lingo (står på høykant på siden) samt NAT05 oppå 300PS.

    Skal også eksperimentere videre med plassering noe lenger bakover for ht. Bakre høyre hjørne har bassboost, mens trappeutveksling til venstre gjør at det ikke er noe slikt problem her.

    Alt i alt vil ting endres etterhvert som rommet brukes.

    Merker at fokus nå har flyttet seg fra å lytte til enkeltspor for plassering og justeringens skyld, til å spiller hele plater igjen.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da er pucken vasket. Nå er alt som heter ulyder borte også. Jeg skulle ha gjort det for lenge siden.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøper en 140 fra 1989 fra Romania. Mest sannsynlig.

    Skulle egentlig ikke kjøpe noe nytt i 2009. Holdt i tre dager. ::)

    Lekkert, Steinar, og flotte ski.

    Teppet - blir det et Kasthall?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Flott lytterom Steinar O. Har et lytterom sjøl men det må kalles et lyttekott i forhold.

    @Alshus, Nap 140 fra Romania? Hvordan har du fått tak i den?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Jeg kjøper en 140 fra 1989 fra Romania. Mest sannsynlig.

    Skulle egentlig ikke kjøpe noe nytt i 2009. Holdt i tre dager. ::)

    Lekkert, Steinar, og flotte ski.

    Teppet - blir det et Kasthall?
    going aktive ? ....:)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dette blir litt av et rom, Steinar! Misunnelig på at du kan ha anlegget på siden, skulle gjerne gjort det selv, men det blir en formue i Epic-kabler.

    Ser ut til at forsettet mitt i år må bli å shine opp litt i lytterommet, ja. Aller helst skulle jeg hatt det i "dagligstuen", men den blir for liten til slikt bruk. Får bli i neste hus :)

    Jasså du, Alshus. Betyr dette at du har tenkt å sette igjen 82/250 i Tønsberg for godt? ;D
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    MaHa skrev:
    Misunnelig på at du kan ha anlegget på siden, skulle gjerne gjort det selv, men det blir en formue i Epic-kabler.
    Løsningen kan være NAca5? Sjøl bruker jeg NAca5, taper noe på forskjellen mellom kablene, men føler jeg tar endel igjen ved å frigjøre plassen mellom og bak ht
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tanken har slått meg, men du vet hvordan det er. Nedgradere på en kabel kan fort bli dyrt. Må i såfall kjøpe meg Nac a5 i riktig lengde og teste en stund før jeg evt. selger unna Epic.

    Steinar O skrev:
    MaHa skrev:
    Misunnelig på at du kan ha anlegget på siden, skulle gjerne gjort det selv, men det blir en formue i Epic-kabler.
    Løsningen kan være NAca5? Sjøl bruker jeg NAca5, taper noe på forskjellen mellom kablene, men føler jeg tar endel igjen ved å frigjøre plassen mellom og bak ht
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    MaHa skrev:
    Tanken har slått meg, men du vet hvordan det er. Nedgradere på en kabel kan fort bli dyrt. Må i såfall kjøpe meg Nac a5 i riktig lengde og teste en stund før jeg evt. selger unna Epic.

    Steinar O skrev:
    MaHa skrev:
    Misunnelig på at du kan ha anlegget på siden, skulle gjerne gjort det selv, men det blir en formue i Epic-kabler.
    Løsningen kan være NAca5? Sjøl bruker jeg NAca5, taper noe på forskjellen mellom kablene, men føler jeg tar endel igjen ved å frigjøre plassen mellom og bak ht

    hvormye naca5 kabel trenger du for testen ?..jeg har fortsat 3.5 meter..beste lodet kvalitet..:)

    du kan lone den...

    hilsen b
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens...nå er jeg skikkelig på grønne marker....jeg har titta på en Naim headline...som blei testa i siste hi-fi og musik....den fikk toppkarakterer...Så spør jeg de ærede Naimister her inne...er det noen som har en sånn ?''

    1) hvilke hodetlf passer til denne?
    2) Noen med brukererfaringer her?
    3)Ønsker å vite litt mer om lydsignaturen om noen kjenner den.


    Mvh Espen
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    volsomt fint anlegg Steinar O!

    likte høgtalererne dine, Monitor Audio, vet du om Nap 250 er kraftig nok til å drive de?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    nilsen64 skrev:
    volsomt fint anlegg Steinar O!

    likte høgtalererne dine, Monitor Audio, vet du om Nap 250 er kraftig nok til å drive de?
    250 har krefter nok i massevis vil jeg tro. De er lettdrevne.


    Så spør jeg de ærede Naimister her inne...er det noen som har en sånn ?''

    1) hvilke hodetlf passer til denne?
    2) Noen med brukererfaringer her?
    3)Ønsker å vite litt mer om lydsignaturen om noen kjenner den.
    Opptil flere av oss bruker Headline.

    Jeg har kun prøvd Grado og AKG 701. Grado drives enkelt av Headline. AKG fikk jeg ikke til å like.
    På naim-forumet er det flere som benytter Sennheiser.

    Grado/ HL har en åpen, frempå og herlig rytmisk gjengivelse. Sennheiser skal være noe mykere.

    Mitt råd er å gå for noe lettdrevent. I tillegg må den ha ekstern psu. Utover det vil det være en smakssak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn