Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syntes jo den gang jeg var i tenkeboksen at forskjellen mellom SN+SB3 og SN+CD5x var for liten til at jeg gadd kjøpe en cd-spiller jeg hadde råd til.

    En Lavry DAC kan nok være vel verdt en test såvel som andre, men jeg er likevel ikke sikker på om den fortjener all skrøyt fra moder-forumet. I mine øyne så virker det til at mange blir blendet av hvor billige løsninger man kan få til å låte akseptabelt at dem helt mister hodet med all skrøyt.

    Jeg vil også tro at CDS3 vil være bedre og det blir jo et personlig spørsmålet om man kan slå seg til ro med en DAC + SB3 som substitutt for noe man har vært veldig fornøyd med. Men som sagt, det er vel verdt å utforske den nye verden også! Jeg liker meg i hvert fall godt der selv om jeg nå tenker på analogt utstyr også :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Jeg syntes jo den gang jeg var i tenkeboksen at forskjellen mellom SN+SB3 og SN+CD5x var for liten til at jeg gadd kjøpe en cd-spiller jeg hadde råd til.
    Det må vel sies å være et kompliment til SN's innebygde dac, men også et spørsmål om ubalanse; SN er egentlig CDX2-terreng, og forskjellen mellom CD5 i ymse fatninger og CDX2 er stor!

    I et tilfelle CD5x/SN har man en baktunghet i elektronikken, og da er det rimelig at man ikke kan forvente det fulle potensialet. Men så var det dette med pris da..

    Forresten er jeg hjertens enig i betrakninger omkring noens skryt av billige løsninger; det virker over-the-top mange ganger.

    Mvh Vidar P
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Hei godt folk,

    Er på jakt etter kilde til oppsettet mitt. Akkurat nå er det vinyl som frister mest. Ser litt på Linn sin Majik LP12.
    Noen som har noen formeninger om denne Majik som en entry inn i vinylverdenen?
    Alternativt er en brukt CDX2 interessant (Om noen skulle ha en liggene for salg).

    Det finnes vel en egen Linn-tråd, men jeg forholder meg til denne menigheten :)

    Mvh Arne Kr
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer akkurat det samme og må si at jeg er litt skeptisk p.g.a. det folk skriver om at man må være meget nøye med oppsett av spilleren for at den skal lyde bra. Jeg er i hvert fall helt uerfaren til vinyl. Hvis dette også gjelder de fleste andre spillere så faller jo skepsisen min i fisk ::)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Kjøper dere en ny Majik, vil det være flere år til den bør røres, slik jeg har forstått.
    Unntaket er kanskje at bolter osv må ettertrekkes. I tillegg til at fjærene setter seg noe, og må etterjusteres.

    Vil ikke begi meg ut på noen diskusjon her hva justering og oppfølging av lp12 angår, men innser at om man lar det stå har man en topp platespiller.
    Om man jobber litt med saken, enten lærer selv eller finner en kompetent fagperson, får man enda mer ut av denne spilleren.

    Mht nettverksspiller og dac. Om man ike prøver ut, blir det bare med tanker, synsing og snakk.
    Kan godt hende Lavry er skrytt over sin yteevne. den som prøver selv, får høre det.

    Jeg er fremdeles eier av både lp12 og CDS3 og blir det sikkert i fremtiden også, hvem vet?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer en SN. Er man i himmelen med denne og say..en Hicap? Vil Hicapen påvirke ytelsen til Dac'en, eller kun forforsterkerdelen?
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Du kommer nok ikke til himmelen bare pga kjøp av en SN. Hva angår lydmessig nirvana er det smak og behag som teller. Den skal være noe mørkere i voicing (nærmere 250 enn resten kanskje). Så om det tiltaler deg kan den være tingen. Bruker du DAC-biten så er det utvilsomt mye for pengene.
    Det sies at Hi-Cap også påvirker DAC, men før jeg får levert en kabel så kan jeg desverre ikke bekrefte/avkrefte noe.

    PS! Jeg har ikke hørt 250 eller høyere saker...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det med Naim-lyden som er så bra? Leser så mye positivt om dette merket...

    Jeg bare spør, kanskje noen ikke skjønner hva jeg sikter til, men har Naim noe av den samme gripende og forføreriske mellomtonen/nerven i lyden som enkelte gode SET rørforsterkere har?

    Noen med erfaring fra begge leirer eller andre relevante opplysninger??
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    e-h skrev:
    Du kommer nok ikke til himmelen bare pga kjøp av en SN. Hva angår lydmessig nirvana er det smak og behag som teller. Den skal være noe mørkere i voicing (nærmere 250 enn resten kanskje). Så om det tiltaler deg kan den være tingen. Bruker du DAC-biten så er det utvilsomt mye for pengene.
    Det sies at Hi-Cap også påvirker DAC, men før jeg får levert en kabel så kan jeg desverre ikke bekrefte/avkrefte noe.

    PS! Jeg har ikke hørt 250 eller høyere saker...
    Flott. Du må fortelle hvordan inntrykket blir med Hi-Cap.
    Kan du sammenligne SN'en mot andre ting om du har hatt før?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern; du har rett i at det er likheter mellom et godt SET-system og et godt Naim-system, og det går på denne dynamiske friheten og "plutseligheten", denne naturlige og lynhurtige responsen. Naim har en fordel i så måte i ytterfløyene; Naim-bass er legendarisk rask og kontrollert. Men det blir feil å tenke slik; Naim handler om helhetlig musikalsk presentasjon, ikke om å "stykke opp" musikkens bestanddeler i hifitermer. Imo.

    Dette er imo hifi for voksne kravstore audiofile musikkelskere som vil bruke musikksystemet til å nyte musikk, ikke noe for hifi-freaker hvis platesamling består av "gode innspillinger" og pling-plong hifimusikk, og som bruker systemene sine til å la seg imponere av enkeltaspekter ved lydgjengivelsen.

    Det enkleste er jo å høre selv, noen timer med god musikk på et godt Naim-system, og gjøre opp sin egen mening. Det er mange muligheter der du bor.

    Kona klager litt på vekta av Flash (veier 400g på min kjøkkenvekt), som er standard med NAC552 og CD555;



    Noen som eier den nye multi-remoten R-com og kan tenke seg å kommentere på den i bruk? Noen som vet pris?



    http://www.naim-audio.com/products/r-com.html

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vidar.

    R-Com koster £250 i England. http://tomtomaudioshop.com/ selger den.

    Min Flash døde, men det var en MK1 som hadde endel softwareproblemer. NAC52 fjernkontrollen ligger godt i hånda, men den mangler CD-spiller knapper slik som etterfølgeren du linker til.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Flash ser jo ikke ut som noen verdig kompanjong til elektronikk som NAC552 og CSD3. Om R-com har de samme knappene som er på frontpanelene, så burde den vel være en sensasjonell fjernkontroll? Og applaus for at de går mot trenden og holder det enkelt i ekte Rolls Royce-ånd.

    Men dette sier jeg jo uten å ha brukt eller engang sett en R-com.

    Når sant skal sies har Cambridge Audio finere fjernkontroller enn de som følger med som standard hos Naim og Linn mfl.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Flash ser jo ikke ut som noen verdig kompanjong til elektronikk som NAC552 og CSD3. Om R-com har de samme knappene som er på frontpanelene, så burde den vel være en sensasjonell fjernkontroll? Og applaus for at de går mot trenden og holder det enkelt i ekte Rolls Royce-ånd.

    Men dette sier jeg jo uten å ha brukt eller engang sett en R-com.

    Når sant skal sies har Cambridge Audio finere fjernkontroller enn de som følger med som standard hos Naim og Linn mfl.
    Synes Flash fungerer fint jeg, men helt obvious i valgene er den ikke.
    Nye R-com ser flott ut. Den vil jeg ha..... ;)

    Bach_Man.
    Fjernkontrollen som fulgte din Nait er tilsvarende som følger CDX2-CDS3-252 osv.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja så uenig kan man bli Bach Man :)

    Flash er super den, men stor (mye større enn den ser ut som på bildet ift R-Com). Jeg er også glad i Narcom'ene, unntatt den ovale til 5-serie, og synes de er mye bedre i bruk enn de som fulgte våre Cambridge-bokser.

    Velvel. Smaken er forskjellig altså. £250 var jo nok for R-Com.. er det 500-serie knapper (alu) på den eller 200-serie knapper (gummi) tro?

    Mvh Vidar P
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Flash er sikkert bra den, ikke meningen å slenge dritt om fjernkontrollen din, men jeg synes bare at komponenter til 100-200k for stykket burde leveres med en flottere fjernkontroll. Ikke slike tullete tre- eller metallklosser som følger med f.eks. italiensk hifi, men noe enkelt og elegant som nettopp R-com.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Den virker jo litt vulgær i forhold til Naim.komponentenes sobre utseende.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Kabeldragern; du har rett i at det er likheter mellom et godt SET-system og et godt Naim-system, og det går på denne dynamiske friheten og "plutseligheten", denne naturlige og lynhurtige responsen. Naim har en fordel i så måte i ytterfløyene; Naim-bass er legendarisk rask og kontrollert. Men det blir feil å tenke slik; Naim handler om helhetlig musikalsk presentasjon, ikke om å "stykke opp" musikkens bestanddeler i hifitermer. Imo.

    Dette er imo hifi for voksne kravstore audiofile musikkelskere som vil bruke musikksystemet til å nyte musikk, ikke noe for hifi-freaker hvis platesamling består av "gode innspillinger" og pling-plong hifimusikk, og som bruker systemene sine til å la seg imponere av enkeltaspekter ved lydgjengivelsen.

    Det enkleste er jo å høre selv, noen timer med god musikk på et godt Naim-system, og gjøre opp sin egen mening. Det er mange muligheter der du bor.

    Mvh Vidar P
    Kanskje jeg kan be om "audiense" ved en passende anledning :)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    spurte før, men ingen svar, er d no vits i å kjøpe Napsc til NAC 202?

    det er en billig psu. men hva blir forsjellen?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    spurte før, men ingen svar, er d no vits i å kjøpe Napsc til NAC 202?

    det er en billig psu. men hva blir forsjellen?
    Jeg har overdrevet aktiviteten på Naim-tråden, beklager og jeg skal slutte med dette; men siden ingen andre svarer; Napsc er en billig og god oppgradering på 202. Den tar over psu til digitale styringskretser, noe som medfører eliminering av retrograd HF støy til analogkretsene, slik man får uten egen digital-psu.
    Dette medfører mindre støy på signalet, som medfører mer klangrikdom og mindre "smearing" av signalet; rett og slett bedre lyd.

    En god oppgradering for de som lytter(!) til musikkinstrumenter og vokaler, ingen merkbar forskjell for de som digger bass og trøkk :)

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    venligst ikke slutt med aktiviteten på denne tråden vidar p.

    takk for godt råd angående napsc og jeg skal prøve å få tak i en promte
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Svein skrev:
    Alshus,

    har du testet Supercapen på Nac72?

    Nope. Kanskje jeg skal faa gjort det?
    Vi faar se. Har veeeldig mange kombinasjonsmuligheter om dagen med SC 2x HC og fire forforsterkere (og to forskjellige effekttrinn)......
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Flash ble egentlig laget for aa brukes med CDS2. Men den er en flott fjernkontroll som dimmer seg naar den ikke blir beveget. Relativt snasen sak med overlegen kvalitetsfoelelse.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Et lite tillegg til fjernkontroll-temaet. Må ta forbehold om navnene på disse remotene, da det er fritt etter husken, men håper korreksjon kommer om det er feil.

    Dette er en Narcom 3 om minnet ikke svikter. Den kom som standard med 112/122 og Reference preamper (unntatt 552), CDX2 og CDS3. Denne liker jeg veldig godt i bruk; den er lett og lettvint, og har all funksjonalitet;



    Den neste, er det ikke Narcom 5 den heter tro, kommer med 5-serie komponenter nå, og den er jeg ikke særlig begeistret for; den er ustø og ikke så lett i bruk synes jeg;



    Ser at R-com kommer som standard med 552 og 555 nå, tidligere var Flash standard. Betyr det at man faser ut Flash? Eller bare at man må punge ut ekstra for den lekre saken?

    Så har jeg en oppfordring om å bidra til å belyse iSaints spørsmål fra en side eller to bakover, om LP12 Majik. Jeg har ikke hørt den, men kan kommentere på generelt grunnlag;

    Det virker å være en rimelig inngangsbillett til LP12 musikalitet, med norsk listepris på 24.900,-. Den kommer komplett og er plug&play. Jeg er blant de som vil hevde at LP12 justering er ikke så vanskelig og er ingen sort magi eller tryllekunst.
    N'te-grads finjustering i ørtende potens er kanskje vanskelig, men er det hørbart ift en sunn "normal" setup? Jeg har hatt min satt opp av en "ekspert" engang for 10-12 år siden. Var ikke overbevist om at den låt noe nevneverdig bedre.
    Jeg vil si at på meg virker dette med justeringsmagi som glimrende tidtrøyte for lydnevrotikere, så kan deres nevroser næres i konstant usikkerhet om LP12 faktisk "er optimalt justert". Ikke noe for meg.
    Med andre ord; ikke bry deg om dette med justeringsproblemer iSaint. Det er bare noe noen få sier for å være tøff :)

    Så er det spørsmål om riaa. Adikt (som følger med i Majik-pakka) er MM. For deg er det svært hensiktsmessig å bruke Stageline, fordi den kan strømforsynes fra HiCap via 202, og dermed slipper du svært så billig unna riaa-spørsmålet. Problemet med Stageline er at den ikke er switchbar mellom MM og MC. Det er enten eller. Når du har kjøpt en MM Stageline, og vil oppgradere til en MC pickup, så må du skaffe en ny riaa. Hadde det fulgt med en MC pickup, så hadde ikke det vært et problem.
    Jeg vil tippe at man kan gjøre en avtale om kjøp av Majik uten Adikt, og velge seg en MC fra "det frie markedet".

    Jeg tror alt i alt at det er den beste måten å svi av 20-25k til platespiller. Jeg er Linn-entusiast. Jeg liker de best fordi de alltid spiller best. I mine ører. Og de er fremtidssikret.

    Men... hvor mye er den innebygde psu'en verdt ved oppgradering? Hvor mye vil arma være verdt ved oppgradering?

    Et plausibelt alternativ til denne er å få et godt tilbud på en LP12/Lingo2/RB300. Listepris bør tilsi noe slik som 32-33k.. dette er en klassisk kombinasjon med den store fordelen som Lingo2 har... og som RB300 har; ved bytte eller oppgradering holder de godt på verdien sin. Og du kan bruke temmelig highclass MC pu'er på denne uten at den protesterer.

    Jeg skal ikke legge noen føringer for hvorvidt man bør kjøpe Majik eller ei, det er en budsjettsak for den enkelte; jeg bare belyser hva noen ekstra lapper vil gi av versatilitet. Om det er verdt det? Neppe... når man tenker på hvor mye vinyl man får for mellomlegget :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Den sorte og hvite saken er en Narcom 4. Jeg liker den og den har en mer selvfølgelig betjening enn tidligere synes jeg.

    Kontrapunkt virker å være imøtekommende ift å bytte ut en MM pickup med en MC.
    Sikkert flere Stageline MC på bruktsalg enn MM?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Så har jeg en oppfordring om å bidra til å belyse iSaints spørsmål fra en side eller to bakover, om LP12 Majik. Jeg har ikke hørt den, men kan kommentere på generelt grunnlag;

    Det virker å være en rimelig inngangsbillett til LP12 musikalitet, med norsk listepris på 24.900,-. Den kommer komplett og er plug&play. Jeg er blant de som vil hevde at LP12 justering er ikke så vanskelig og er ingen sort magi eller tryllekunst.
    N'te-grads finjustering i ørtende potens er kanskje vanskelig, men er det hørbart ift en sunn "normal" setup? Jeg har hatt min satt opp av en "ekspert" engang for 10-12 år siden. Var ikke overbevist om at den låt noe nevneverdig bedre.
    Jeg vil si at på meg virker dette med justeringsmagi som glimrende tidtrøyte for lydnevrotikere, så kan deres nevroser næres i konstant usikkerhet om LP12 faktisk "er optimalt justert". Ikke noe for meg.
    Med andre ord; ikke bry deg om dette med justeringsproblemer iSaint. Det er bare noe noen få sier for å være tøff :)
    Ingen LP12 er plug'n'play, Vidar. Heller ikke Majik LP12. Den skal settes opp av en kompetent person som alle andre utgaver av LP12.

    Å sette opp en LP12 og få 90% ut av spilleren er ikke så vanskelig så lenge du har spesialverktøyene tilgjengelig og oppsett-manualen, men å få 100% ut av spilleren er en helt annen øvelse og den er det svært få som mestrer.

    I all beskjedenhet vil jeg påstå at jeg er ganske dreven i å sette opp en LP12, men etter at Peter Swain (Cymbiosis) var på besøk og satt opp mine 3 LP12'ere er jeg overbevist om at de aller fleste LP12'ere i Norge er et stykke unna å prestere optimalt.

    Så når Keel for Aro dukker opp vet du hvem som bør sette opp spilleren din, Vidar ;)

    Se forøvrig:

    http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=252&page=4

    Mitt nick på Linn-forum er HBerg (aka FZ)

    mvh
    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ; jeg har også satt opp min andel av LP12 i min tid; men det er godt mulig jeg har bare satt de opp oppunder optimalt iht hva du sier; merkelig da at de alltid har låt veldig mye bedre enn alle andre kilder, og sågar bedre enn spillere satt opp av "eksperter"; ikke bare i mine ører, men stadig vekk også i ørene til alle som låner øre til mine systemer.
    Dette du sier oppfatter jeg nesten som litt "skremselspropaganda"; og jeg er ikke av den oppfatning at man trenger importerte magikere for å få en LP12 til å låte som den skal.

    Ny LP12 (som ved kjøp av ny Majik) er ikke noe mindre plug & play enn noen annen fjæret spiller jeg har hatt gleden av å bli kjent med imo. Det er ingen platespiller i verden som har mere ressurser å ta av ift oppsett, f.eks på internett. iSaint vil ikke ha noe problem med å få satt opp sin spiller optimalt på sitt hjemsted, selv uten flown-in expertise. Imo.

    Jeg vil oppfordre til å se dette med hyperoptimal LP12-ekspertsetup som en "optional extra" for den som er ekstra opptatt av slike ting, det må aldeles ikke til for å få full glede av sin LP12!

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg vil oppfordre til å se dette med hyperoptimal LP12-ekspertsetup som en "optional extra" for den som er ekstra opptatt av slike ting, det må aldeles ikke til for å få full glede av sin LP12!

    Mvh Vidar P
    Jeg kan ikke uttale meg i særlig grad annet enn at jeg er enig i akkurat dette.
    Min humble erfaring er at en viss grad av perfeksjonisme må til. Det er liten tvil om at min LP12 endret karakter i særlig grad til det positive, etter at Lejonklou hadde hatt den i fingrene. Denne spilleren gir nå stor musikkglede og dersom Vidars LP12 ikke har sette ekspertfingre på lang tid understøttes ovenfor nevnte.

    Samtidig er jeg ikke i tvil om at Peter kan ta denne spilleren til nye høyder, såfår de lærde strides om, til hvilke høyder.


    Hadde den store fornøyelse å ha besøk av Vidar P idag.

    Jeg har ikke gjort mye med MA PL300 siden ankomst, verken særlig flytting, research angående plugger for porter, deling mm.
    Bare hatt tid til å lytte til dem i det temporærerommet.

    Jeg takker og bukker for de tips jeg igjen har fått. De er prøvet ut ikveld og umiddelbart virker det å fungere.
    Hans tekniske tilnærming som ender i gode forslag om plassering osv er spennende og lærerikt.

    Høyttalerne er tiltet litt bakover, frontdekslene som iht en test må bort, er satt på.
    Begge disse endringene er til det positive for denne utrolig velspillende design.
    Noe mer fylde eller naturlighet fordi jeg sitter lavere ift diskant. Mulig dekslene også bryter opp diskantens spredning på et vis.
    Ikke vet jeg, men det spiller flott musikk akkurat nå.

    Med frontdekslene på endret de seg totalt i utseende. De gråhvite elementene fikk en udefinerbar silverlook.
    Utrolig flott.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må virkelig si at PL300 gav en real mersmak. Sjelden hører man høyttalere som er så genuint åpne, atmosfæriske, velklingende og uvirkelig hurtige og presise!

    Og en mer fortreffelig nydelig design og fit&finish finner man ikke fra noen annen høyttalerprodusent.

    Dette er åpenbart høyttalere i den øverste liga; et highend varp, forbeholdt de med den aller beste elektronikk. Stover er en heldig mann som har det som skal til.

    Dette må være blant de aller beste musikkanlegg i landet, jeg kan ikke forstå noe annet. I det nye og større rommet vil vel dette bli så nær himmelrik man kommer fra en kjelleretasje :)
    Herfra er veien enkel; det er bare å favorittmerke elusive, mdt, cduniverse og de andre gode nettbutikkene, samt tråle bruktbutikker for enda flere lp'er å vaske i VPI-maskinen: og nyte resten av livet i salig velklang fra et absolutt bergtakende og fascinerende musikksystem.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    atmosfæriske, velklingende og uvirkelig hurtige og presise!

    Mvh Vidar P
    Atmosfæriske er godt uttrykt. Føler jeg ser inn i/ opplever musikkrommet. Reint og virkelig.

    Disse positive sidene gjør at en må bruke tid på dem, for optimal ytelse.
    Ingen Spendor tilbake hit nei, selvom det også er en veldig god høyttaler.
    Presentasjonen er bare så totalt annerledes.

    Som sagt, jeg har ikke hatt tid til dem siden de ankom, men etter tips og enkle grep endret de seg.
    Jeg vil tro at for de fleste høyttalere er det avgjørende at man tilter dem rett, sitter riktig ift elementenes plassering og spredningskarakteristikk......og rommets beskaffenhet.

    EDIT:
    Jeg må føye til at Ringmat ble erstattet med Linn filtduk igjen. Dette ga positive resultater hos meg.

    Alle skruene i høyttalerelementene ble dratt til og særlig skruene til de store elementene var veldig løse, tiltross for at ht er nesten nye.

    Nå spilles det på volum kun kl 1/2 ni og alt er der i deilig musikkgjengivelse. Ift Spendor hvor volumet måtte opp litt før det åpnet seg, er det her døra på vidt gap selv på lavt volum. Herlig.

    Selv kona har hørt noe av Dvorak Cellokonsert idag og hun likte....musikken ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Dette du sier oppfatter jeg nesten som litt "skremselspropaganda"; og jeg er ikke av den oppfatning at man trenger importerte magikere for å få en LP12 til å låte som den skal.
    Jeg var helt på linje med dine betraktninger vedrørende oppsett av LP12 for noen få uker siden. Det har jeg gitt uttrykk for bl.a. her på sentralen flere ganger. I motsetning til de aller fleste LP12 eiere har jeg tilgang til alle verktøyene som er nødvendig og original Linn-jig. Jeg kjøpte min første LP12 som fattig student i Trondheim i 1978 og har hatt flere eksemplarer siden. De har jeg satt opp selv og også flere for andre LP12-eiere.

    Det satt langt inne å få Peter over, mente i min uvitenhet at dette var nærmest bortkasta. Som nevnt i en annen tråd var han veldig fornøyd med oppsett av mine 2 beste spillere (den tredje hadde jeg ikke satt opp selv), men mente at det var mulig å vri enda litt til ut av dem. Og det gjorde han :)

    Spiller nr. 1 koster ca. 100k uten PU og da ble utgiften til set-up marginal. For de som vil ha en optimal LP12 er løsningen IMO den samme som jeg gjorde.

    Jeg importerte ingen "magiker", men kanskje den beste set-up fyren som finnes for LP12. Du har sikkert lest en haug innlegg på Naim-forum som hevder nettopp dette.

    mvh
    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ; jeg er helt enig i at god setup av LP12 er på sin plass for å få maksimalt ut av den. Det har jeg aldri protestert på. Det jeg hevder er at det ikke er så himla vanskelig å sette den opp så godt at det er bortimot helt optimalt. Iallefall når det er snakk om en HELT NY spiller!

    Man behøver ikke noen mastergrad på hele LP12-anatomien og -fysiologien når det er en ny spiller; man behøver å lære seg å justere fjærer og armkabel, det er ikke så veldig vanskelig med litt tålmod.. dvs akkurat det samme som man behøver å lære uansett fjæret spiller man kjøper :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Det mente jeg også, Vidar. Nå vet jeg bedre ;)

    Min spiller er helt ny med unntak av lager/innertallerken, PSU og støvdeksel. Alt det andre er 2008-modell inkl. Keel og Ekos SE.

    Det er mye annet enn bouncing som er viktig med en LP12, så mye at dette innlegget ville blitt så langt at de færreste sannsynligvis ville orka å lese det. Dessuten har jeg skrevet mye av det før, både her og på Linn-forum.

    Jeg tror nok du også ville "sett lyset" hvis du hadde sett Peter i aksjon og hørt resultatet.

    Du skriver over at din LP12 spiller bedre enn andre kilder og i følge Peter spiller min LP12 MYE bedre enn en Naim CD555 til den doble prisen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    LP12 vil alltid være bedre enn alle digitale redbook kilder, så sant den er vettugt satt opp imo.
    La ikke dine uttalelser virke på en slik måte at det skremmer folk fra å kjøpe LP12, fordi de tror at den er "umulig" å sette opp. Det ville ha vært synd.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    LP12 vil alltid være bedre enn alle digitale redbook kilder, så sant den er vettugt satt opp imo.
    La ikke dine uttalelser virke på en slik måte at det skremmer folk fra å kjøpe LP12, fordi de tror at den er "umulig" å sette opp. Det ville ha vært synd.

    Mvh Vidar P
    Hvis en vettug oppsatt Majik LP12 er bedre enn alle digitale redbook kilder må den være litt av et røverkjøp ;)

    Det er ikke min hensikt å skremme noen fra å kjøpe LP12. Tvert i mot, fler av mine bekjente har LP12 i dag pga. mine anbefalinger.

    Det jeg derimot hevder, og kommer til å fortsette med, er at hvis du skal ha 100% igjen for din investering trenger du en person som virkelig kan jobben, og de er det dessverre sørgelig langt mellom......

    mvh
    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Majik har jeg aldri hørt. Håper jeg ikke sa det i noen innlegg?
    Var det ikke en full LP12 du snakket om når du sammenliknet med CD555? Eller var det Majik?

    Jeg tviler ikke på at Peter fra Cymbiosis er en kyndig fyr, men titusener av LP12'er har vel eksistert uten hans magiske touch; til sine eieres fulle tilfredsstillelse.

    For å sette det i kontekst; her i tråden er det altså Naim-eiere som er relativt ny med vinyl, og som håper å evt bli vordende LP12-eiere, som spør seg for vedr LP12. Da fortjener de svar som har bakkekontakt.
    Det jeg sier er at de kan trygt kjøpe LP12 i trygg forvissing om at de vil få valuta for pengene sine. Om man vil bli vinyl-lyd-nevrotiker så er det jo plenty muligheter for det, med LP12 som med andre spillere.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Majik har jeg aldri hørt. Håper jeg ikke sa det i noen innlegg?
    Var det ikke en full LP12 du snakket om når du sammenliknet med CD555? Eller var det Majik?

    Jeg tviler ikke på at Peter fra Cymbiosis er en kyndig fyr, men titusener av LP12'er har vel eksistert uten hans magiske touch; til sine eieres fulle tilfredsstillelse.

    For å sette det i kontekst; her i tråden er det altså Naim-eiere som er relativt ny med vinyl, og som håper å evt bli vordende LP12-eiere, som spør seg for vedr LP12. Da fortjener de svar som har bakkekontakt.
    Det jeg sier er at de kan trygt kjøpe LP12 i trygg forvissing om at de vil få valuta for pengene sine. Om man vil bli vinyl-lyd-nevrotiker så er det jo plenty muligheter for det, med LP12 som med andre spillere.

    Mvh Vidar P
    Trodde du mente LP12 generelt når du sa LP12 og ikke en top-notch LP12.

    Du må ikke henge deg opp i "magi", Vidar. Det det er snakk om er forståelse for hva som er viktig og mange års erfaring med oppsett av hundrevis av spillere. Jeg trodde også jeg var "verdensmester" i oppsett av LP12, nå vet jeg at jeg bare er på andreplass ;)

    Greit med svar som har bakkekontakt, men å karakterisere de som vil ta den helt ut som "vinyl-lyd-nevrotiker" blir noe useriøst IMHO.

    mvh
    FZ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn