Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Både Cds2 og Cd 3.5 kommer på besøk i kveld. Cds2 reiser nordover etter noen timer, mens 3.5 er en badegjest med mer tid på seg. Spennende blir det, særlig med Cds2, er veldig spent på karakteren i denne. Kanskje den viser seg å bli et alternativ til Cdx2, om det finnes det jo ulike meninger.

    Moro skal det bli, lell!
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    HDX is not quite as good as a CDX2 but sounds better when an XPS2 is added. We may look at a DAC in the future. If you do decide to investigate the HDX then you will need to add A NAS storage device, in order to be able to store all your CD's, preferably one that has its own ripping engine."
    Det skjønner jeg ikke i det hele tatt, ettersom 1) naim har gjort et stort nummer av at HDX ripper cdene ekstra bra og 2) den har to innebygde harddisker.

    HDX og nettverksspillere kan vel forøvrig ikke sammenlignes helt med PC/DAC-løsninger ettersom det ikke er noen PCM-stream som overføres gjennom kabelen. Musikken kommer til spilleren som ethernet-pakker med feilkorreksjon og det hele, og settes sammen til PCM internt i spilleren. Dermed burde ikke jitter være noe problem. CD og andre sølvdisker fortoner seg nå rett og slett som en håpløst umoderne metode for håndtering av digital musikk. Om man tviler på kvalitetspotensialet til rippet musikk, så testet tyske Stereoplay Linns Klimax DS og gav den høyere score enn Naim CD555 som koster nesten det dobbelte - og det var i standard 16/44.1 format. Med hirez blir det enda bedre.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Stover skrev:
    HDX is not quite as good as a CDX2 but sounds better when an XPS2 is added. We may look at a DAC in the future. If you do decide to investigate the HDX then you will need to add A NAS storage device, in order to be able to store all your CD's, preferably one that has its own ripping engine."
    Det skjønner jeg ikke i det hele tatt, ettersom 1) naim har gjort et stort nummer av at HDX ripper cdene ekstra bra og 2) den har to innebygde harddisker.

    HDX og nettverksspillere kan vel forøvrig ikke sammenlignes helt med PC/DAC-løsninger ettersom det ikke er noen PCM-stream som overføres gjennom kabelen. Musikken kommer til spilleren som ethernet-pakker med feilkorreksjon og det hele, og settes sammen til PCM internt i spilleren. Dermed burde ikke jitter være noe problem. CD og andre sølvdisker fortoner seg nå rett og slett som en håpløst umoderne metode for håndtering av digital musikk. Om man tviler på kvalitetspotensialet til rippet musikk, så testet tyske Stereoplay Linns Klimax DS og gav den høyere score enn Naim CD555 som koster nesten det dobbelte - og det var i standard 16/44.1 format. Med hirez blir det enda bedre.
    1. Jeg vet lite om dette.
    2. Om man har cdplater som rommer mer enn 400G? Hva da mht NAS?
    3. Linn lydsignatur kontra Naim. Kan det være snakk om smak og preferanser? Hifiblader lytter ofte etter lyder, bass, mellomtone og diskant, dynamisk kontrast osv. Har ikke så mye med helhet og musikkopplevelse å gjøre. Et eksempel er et Norsk tidsskrift som man for meg kan plassere i den kategori.

    Jeg betviler ikke streamet musikks kvalitet. Ønsker bare å få orden på hva som er hva her og det ønsker jeg å finne ut av......ved egen erfaring :)
     
    B

    Ballin_On_a_Budget

    Gjest
    dette er vel rette stedet å spørre...

    hvorfor bør jeg velger naim? hva er det naim har å by på som jeg ikke ville få med en kombinasjon av audio physic caldera 2, asr emitter II og emm labs cdsa?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Bach_Man skrev:
    Stover skrev:
    HDX is not quite as good as a CDX2 but sounds better when an XPS2 is added. We may look at a DAC in the future. If you do decide to investigate the HDX then you will need to add A NAS storage device, in order to be able to store all your CD's, preferably one that has its own ripping engine."
    Det skjønner jeg ikke i det hele tatt, ettersom 1) naim har gjort et stort nummer av at HDX ripper cdene ekstra bra og 2) den har to innebygde harddisker.

    HDX og nettverksspillere kan vel forøvrig ikke sammenlignes helt med PC/DAC-løsninger ettersom det ikke er noen PCM-stream som overføres gjennom kabelen. Musikken kommer til spilleren som ethernet-pakker med feilkorreksjon og det hele, og settes sammen til PCM internt i spilleren. Dermed burde ikke jitter være noe problem. CD og andre sølvdisker fortoner seg nå rett og slett som en håpløst umoderne metode for håndtering av digital musikk. Om man tviler på kvalitetspotensialet til rippet musikk, så testet tyske Stereoplay Linns Klimax DS og gav den høyere score enn Naim CD555 som koster nesten det dobbelte - og det var i standard 16/44.1 format. Med hirez blir det enda bedre.
    1. Jeg vet lite om dette.
    2. Om man har cdplater som rommer mer enn 400G? Hva da mht NAS?
    3. Linn lydsignatur kontra Naim. Kan det være snakk om smak og preferanser? Hifiblader lytter ofte etter lyder, bass, mellomtone og diskant, dynamisk kontrast osv. Har ikke så mye med helhet og musikkopplevelse å gjøre. Et eksempel er et Norsk tidsskrift som man for meg kan plassere i den kategori.

    Jeg betviler ikke streamet musikks kvalitet. Ønsker bare å få orden på hva som er hva her og det ønsker jeg å finne ut av......ved egen erfaring :)
    NAS er vel en mulighet for å utvide kapasiteten når harddisken er full, ikke noe man må ha for å få lyd, men det går vel rundt tusen cder i flac på 400G, så mange har ikke bruk for NAS. Mine egne bekymringer angående inebygde disker er støy og uungåelige reparasjoner i fremtiden. Om en NAS streiker fikser man det gjerne kjapt selv med deler fra komplett.no, med HDX blir det full reparasjon på verksted. Faktisk ser jeg det som hovedfordelen til Linn vs. Naim at spilleren har null stk. beveglige deler. Lydsignaturen lar seg derimot vanskelig diskutere, og det er jo gjerne slik at de som er frelst på Naim ikke skal ha noe annet.

    Naim har forresten lagt ut noen "white papers" om teknologien i HDX, bl.a. det spesielle drivverket som leser disken flere ganger (kan forøvrig også gjøres gratis med PC og Exact Audio Copy). Men absolutt en lekker sak den HDXen...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat det må du jo nesten finne ut selv i form av litt prøvelytting, det er jo ingenting som tilsier at du nødvendigvis liker naim bedre.

    Men; Naim fokuserer først og fremst på å holde live i musikkinteressen, der hvor andre merker holder liv i den tekniske interessen, imo.

    En ung herremann ved navn Alshus var på visitt igår kveld, meget meget hyggelig. En kar som virkelig driver med dette for musikkens skyld, og som har en lydprioritering jeg virkelig kjenner meg igjen i.
    Han har i tillegg vært så generøs å la Cds2 bli stående litt. Skal ikke si for mye om den før jeg har latt førsteinntrykkene synke inn litt, men vi konstaterte begge at vi etter mange timer ikke hadde den minste antydning til lyttetretthet, snarere tvert imot. Jeg kunne gjerne vært oppe hele natta og spilt plater, musikken bare fløt endeløst ut av høyttalerne. Gleder meg til å fortsette med spilling på denne.


    Yakubu skrev:
    dette er vel rette stedet å spørre...

    hvorfor bør jeg velger naim? hva er det naim har å by på som jeg ikke ville få med en kombinasjon av audio physic caldera 2, asr emitter II og emm labs cdsa?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Venter på noen kabler som gjør at forsterkerne kan kobles utenom PSU. Kabelsettet er en Snaic5 som bare leverer strøm til forforsterker og en Snaic4 som kun leverer signal til effektforsterker. Noen hevder det låter bedre med direktekobling, forsøket blir interessant. Obs, denne snarveikoblingen fungerer ikke med vanlige Snaickabler!

    Tradisjonell kobling:


    Direktekobling:
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg akkurat sikret meg mitt første Naim-sett og melder meg herved inn i klubben! ;D Kjøpet ble gjort via bruktbørsen her på forumet og består av:

    * Naim Nait 5i
    * Naim CD 5i
    * Naim NACA5

    Neste utfordring blir å finne et høyttalerpar som kan formidle de kvalitetene som bor i Naim-settet. Musikksjangrene som skal formidles er primært rock og litt tyngre saker, men lytter mye til roligere saker også. Har et par aktuelle kandidater i tankene, men er langt i fra sikker på hva jeg bør se nærmere på:

    * Patos Lyric 302 MkII/III - Kanskje en outsider, men tror kanskje denne har egenskaper som kan passe Naim godt
    * B&W CM7 - B&W går for å være en bra match til Naim, så CM7 bør kunne passe bra i så måte
    * Monitor Audio GS20 - Lite erfaring med dette merket, men ser mange bruker dette i kombinasjon med Naim
    * System Audio SA1750 - Nok en outsider, men ser ikke bort i fra dette kan være en bra kombinasjon
    * Dynaudio Audience 72 - Hører mye lovord om Naim og Dynaudio, men har lite erfaring med dette merket

    Har i utgangspunktet tenkt på et par mindre golvstående høyttalere. Satser på å kjøpe brukt og har satt budsjettaket til rundt 10.000,- Forslag, råd og innspill tas i mot med takk!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hei og velkommen! :)

    Dynaudio er vel ikke kjent som den aller beste match? Mye jeg ikke har hørt her, men jeg ville først og fremst testet ut MA og B&W. B&W kan være litt kilne på plassering pga strålingkarakteristikken, MA trenger litt avstand til sidevegg. S.Audio og Dynaudioene kjenner jeg ikke, men Patosen kjenner jeg godt, og er langt ifra sikker på at egenskapene i den samsvarer veldig bra med Naim. Tror ikke den klarer å formidle tempoet og frsiheten godt nok, men ta naturligvis dette med en liten klype salt, jeg har ikke hørt dette, det er bare litt synsing fra min side. Men igjen; egenskapene i MA og B&W gir deg nok en pekepinn på hva du skal lete etter. Har du anledning å få testet ting hjemme, gjør det ;)
    Lykke til!

    Theater skrev:
    Da har jeg akkurat sikret meg mitt første Naim-sett og melder meg herved inn i klubben! ;D Kjøpet ble gjort via bruktbørsen her på forumet og består av:

    * Naim Nait 5i
    * Naim CD 5i
    * Naim NACA5

    Neste utfordring blir å finne et høyttalerpar som kan formidle de kvalitetene som bor i Naim-settet. Musikksjangrene som skal formidles er primært rock og litt tyngre saker, men lytter mye til roligere saker også. Har et par aktuelle kandidater i tankene, men er langt i fra sikker på hva jeg bør se nærmere på:

    * Patos Lyric 302 MkII/III - Kanskje en outsider, men tror kanskje denne har egenskaper som kan passe Naim godt
    * B&W CM7 - B&W går for å være en bra match til Naim, så CM7 bør kunne passe bra i så måte
    * Monitor Audio GS20 - Lite erfaring med dette merket, men ser mange bruker dette i kombinasjon med Naim
    * System Audio SA1750 - Nok en outsider, men ser ikke bort i fra dette kan være en bra kombinasjon
    * Dynaudio Audience 72 - Hører mye lovord om Naim og Dynaudio, men har lite erfaring med dette merket

    Har i utgangspunktet tenkt på et par mindre golvstående høyttalere. Satser på å kjøpe brukt og har satt budsjettaket til rundt 10.000,- Forslag, råd og innspill tas i mot med takk!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Theater skrev:
    Da har jeg akkurat sikret meg mitt første Naim-sett og melder meg herved inn i klubben! ;D Kjøpet ble gjort via bruktbørsen her på forumet og består av:

    * Naim Nait 5i
    * Naim CD 5i
    * Naim NACA5

    Neste utfordring blir å finne et høyttalerpar som kan formidle de kvalitetene som bor i Naim-settet. Musikksjangrene som skal formidles er primært rock og litt tyngre saker, men lytter mye til roligere saker også. Har et par aktuelle kandidater i tankene, men er langt i fra sikker på hva jeg bør se nærmere på:

    * Patos Lyric 302 MkII/III - Kanskje en outsider, men tror kanskje denne har egenskaper som kan passe Naim godt
    * B&W CM7 - B&W går for å være en bra match til Naim, så CM7 bør kunne passe bra i så måte
    * Monitor Audio GS20 - Lite erfaring med dette merket, men ser mange bruker dette i kombinasjon med Naim
    * System Audio SA1750 - Nok en outsider, men ser ikke bort i fra dette kan være en bra kombinasjon
    * Dynaudio Audience 72 - Hører mye lovord om Naim og Dynaudio, men har lite erfaring med dette merket

    Har i utgangspunktet tenkt på et par mindre golvstående høyttalere. Satser på å kjøpe brukt og har satt budsjettaket til rundt 10.000,- Forslag, råd og innspill tas i mot med takk!
    Totem Arro. Naim Ariva, Intro og Credo må med på lista over gulvstående, de to siste er en enklere forsterkerlast enn Ariva.

    Stativhøyttalere som ofte blir anbefalt, Naim n-SATS, EposM12, Dynaudio 42 og 52 (ja, Naim og Dynaudio får mange lovord på Naimforum, men velg en modell forsterkeren er komfortabel med). Royd og Neats mindre modeller blir også anbefalt men er vel heller sjeldne på bruktmarkedet her.
    Lykke til herfra også og som MaHa skriver, test ting hjemme om mulig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Theater; hvor hører du mye lovord om Naim og Dynaudio?

    Ellers er det lurt å følge oppgåtte stier; det er oftest en grunn til at endel høyttalermerker er mer populære med Naim enn andre :)

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Velkommen i tråden, Theater. Regner med du har skummet deg gjennom 293 sider med svada? :D

    Om du skal ha MA gulvstående, lurer jeg på om det ikke er klokere å ta en titt på Silver serien. Den er nok letter å få til å synge skikkelig.
     
    S

    smog

    Gjest
    Nå Alshus, var du ikke fonøyd med det du hørte hos meg med gs20 i enden ;D. Savner fortsatt lyden av din cds2.

    Mvh
    Even
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Apropos Naim Arriva, Fryd HiFi har disse på sommerdemosalg nå :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bare et lite spm. her....
    Hvor mye må man ut med for en Supernnait nå?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Theater; hvor hører du mye lovord om Naim og Dynaudio?

    Ellers er det lurt å følge oppgåtte stier; det er oftest en grunn til at endel høyttalermerker er mer populære med Naim enn andre :)

    Mvh Vidar P
    Kan være jeg som har smittet enkelte med Naim/Dynaudio lovord da jeg synes dette fungerer bra. Har hatt Special One, Contour 3,4 og nå 5,4 samt Focus 140 på prøve med fine resultater sammen med Naim. Allikevel står mine 5,4 til salg nå da jeg leter etter ennå mer PRaT ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg drister meg til å låne Stovers alldeles flotte uttrykk "VoksenPRAT". Det er det mye av her akkurat nå med cds2, selv gamle, lusne Ella-innspillinger fanger oppmerksomheten så mye at jeg må avslutte alt annet jeg holder på med. Naims store modeller av cdp'er er ikke til å leke med, dette er alvor :D
     
    S

    Stover

    Gjest
    MaHa skrev:
    Jeg drister meg til å låne Stovers alldeles flotte uttrykk "VoksenPRAT". Det er det mye av her akkurat nå med cds2, selv gamle, lusne Ella-innspillinger fanger oppmerksomheten så mye at jeg må avslutte alt annet jeg holder på med. Naims store modeller av cdp'er er ikke til å leke med, dette er alvor :D
    Tror det var Costello som innførte voksenPRaT? ;)

    Ser hifiguru benytter seg av både cdx og SB Duet. Hva er inntrykket? Hva foretrekker du og hvorfor?

    CDS3 er den toppspilleren jeg har hørt og den er så deilig organisk og levende.
    Må innrømme at jeg lar meg vippe av pinnen når mange bedyrer pc/ dac kombinasjoner til å være klart bedre. Går det an?
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Theater skrev:
    Da har jeg akkurat sikret meg mitt første Naim-sett og melder meg herved inn i klubben! ;D Kjøpet ble gjort via bruktbørsen her på forumet og består av:

    * Naim Nait 5i
    * Naim CD 5i
    * Naim NACA5

    Neste utfordring blir å finne et høyttalerpar som kan formidle de kvalitetene som bor i Naim-settet. Musikksjangrene som skal formidles er primært rock og litt tyngre saker, men lytter mye til roligere saker også. Har et par aktuelle kandidater i tankene, men er langt i fra sikker på hva jeg bør se nærmere på:

    * Patos Lyric 302 MkII/III - Kanskje en outsider, men tror kanskje denne har egenskaper som kan passe Naim godt
    * B&W CM7 - B&W går for å være en bra match til Naim, så CM7 bør kunne passe bra i så måte
    * Monitor Audio GS20 - Lite erfaring med dette merket, men ser mange bruker dette i kombinasjon med Naim
    * System Audio SA1750 - Nok en outsider, men ser ikke bort i fra dette kan være en bra kombinasjon
    * Dynaudio Audience 72 - Hører mye lovord om Naim og Dynaudio, men har lite erfaring med dette merket

    Har i utgangspunktet tenkt på et par mindre golvstående høyttalere. Satser på å kjøpe brukt og har satt budsjettaket til rundt 10.000,- Forslag, råd og innspill tas i mot med takk!
    Gratulerer med kjøp, og velkommen til den lengste (og triveligste?) tråden på hifisentralen. Heh.

    Jeg har rukket å bli veldig glad i min Nait 5i, det er ihvertfall sikkert.

    Om jeg oppgraderer i framtida, kan jeg ikke se for meg noe annet enn Naim i stua. Ferdig korrumpert av britene, mao. ;D

    Linns Ninka (som jeg bruker selv), ville jeg også vurdert. Det låter ihvertfall godt hjemme hos meg (men her er det nå om dagen kun vinyl og macbook som kilder (sistnenvte får straks en DAC fra England som burde passe, da kan det hende jeg tar i bruk CD/DVD-spilleren igjen...)).

    Ninkaene har nettopp gått ut av produksjon, og burde vel være mulig å få til en god pris på diverse bruktmarkeder? (Kostet de rundt 15 nye, montro?)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Både Ninka og Ariva har gått ut av produksjon.

    Ariva er ikke mer fordi de ble bygget(kabinettene) av Castle, som la ned produksjonen.

    Ninka har blitt erstattet av Majik 140. Ninka kostet 15000,- i passiv versjon. Det fantes en fot til 2400,- (?) som oppgradering.

    God kaffe - Maha. Presskannevarianten sklir ned sammen med Rolls Roysen blant bakverk. (trippel sjokoladescones fra United bakeries).


    --------------------------------------



    Og så må jeg si at jeg spiller på CD3.5 uten PSU, 72/Hi/110/Naca5/SBL. Det mangler litt av varmen, detaljene, skala, klang og det som gjør de bedre komponentene bedre, men har formidlingsevne så det holder. Omtrent 20000,- for hele sulamitten er jaggu ikke mye. ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    MaHa skrev:
    Jeg drister meg til å låne Stovers alldeles flotte uttrykk "VoksenPRAT". Det er det mye av her akkurat nå med cds2, selv gamle, lusne Ella-innspillinger fanger oppmerksomheten så mye at jeg må avslutte alt annet jeg holder på med. Naims store modeller av cdp'er er ikke til å leke med, dette er alvor :D
    Tror det var Costello som innførte voksenPRaT? ;)

    Ser hifiguru benytter seg av både cdx og SB Duet. Hva er inntrykket? Hva foretrekker du og hvorfor?

    CDS3 er den toppspilleren jeg har hørt og den er så deilig organisk og levende.
    Må innrømme at jeg lar meg vippe av pinnen når mange bedyrer pc/ dac kombinasjoner til å være klart bedre. Går det an?
    CD-spilleren låter veldig engasjerende i forhold til Duet, sistnevnte benyttes stort sett til "underholdningsmusikk". Kommer nærmere musikken med cdx på en måte, mer rasp i stemmer og strenger. Bedre dynamikk også føler jeg. Ikke sikker men mener det var mer fart i gamle SB'n enn Duet?
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Takker for mange bra innspill og råd! Har faktisk kommet meg igjennom mesteparten av denne tråden i løpet av de siste dagene. En del svada, men heldigvis mye matnyttig Naim-informasjon også. ;)

    Når det gjelder kombinasjonen Naim og Dynaudio har jeg lest mye positivit om dette både på Naim-forumet og her på Hifisentralen. Det er særlig staivhøyttalerene i Audience -og Focus-serien som nevnes, men også de større høyttalerene i Contour-serien.

    Når det gjelder min egen høyttaler-jakt har jeg lagt til Audiovector på kandidatlisten. Var en tur innom Apis i Stavanger og hørte Naim på den nye S-serien, noe som gav mersmak.
     
    S

    Stover

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Stover skrev:
    MaHa skrev:
    Jeg drister meg til å låne Stovers alldeles flotte uttrykk "VoksenPRAT". Det er det mye av her akkurat nå med cds2, selv gamle, lusne Ella-innspillinger fanger oppmerksomheten så mye at jeg må avslutte alt annet jeg holder på med. Naims store modeller av cdp'er er ikke til å leke med, dette er alvor :D
    Tror det var Costello som innførte voksenPRaT? ;)

    Ser hifiguru benytter seg av både cdx og SB Duet. Hva er inntrykket? Hva foretrekker du og hvorfor?

    CDS3 er den toppspilleren jeg har hørt og den er så deilig organisk og levende.
    Må innrømme at jeg lar meg vippe av pinnen når mange bedyrer pc/ dac kombinasjoner til å være klart bedre. Går det an?
    CD-spilleren låter veldig engasjerende i forhold til Duet, sistnevnte benyttes stort sett til "underholdningsmusikk". Kommer nærmere musikken med cdx på en måte, mer rasp i stemmer og strenger. Bedre dynamikk også føler jeg. Ikke sikker men mener det var mer fart i gamle SB'n enn Duet?
    Takk for interessant tilbakemelding Hifiguru.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Proposjonene på "mye lovord" må kanskje veies litt. Jeg mener ikke noe galt om Dynaudio, for all del, men de har aldri tradisjonelt sett vært noen typisk Naim-høyttaler. Det at det fins de som bruker de og liker matchen, betyr ikke at det er en universelt mye brukt kombinasjon og noe som passer for alle. På internettfora finner man uttalelser som vil kunne støtte nær sagt enhver tenkelig og utenkelig kombinasjon, slike "sannhetsvitner" må man av og til ta med en klype salt, meg også selvsagt for den del, og ha i bakhodet hvor forkjellig folks rom, preferanser etc virkelig er.

    Det gjelder forresten alle slags høyttalere. Men tradisjonelt fins det vel høyttalere som er regnet som langt mer naturlige partnere til Naim enn Dynaudio.

    Men the proof of the pudding lies in the eating, og særlig med litt mer uvanlige matcher så er det en god ide å lytte nøye før evt kjøp imo. Fullt utbytte av Naim's spissegenskaper på PR&T er avhengige av at høyttaleren har evne til å formidle slikt til samme nivå som elektronikken. Men det er bare min mening om saken. Som Dynaudio-eier (MC15) forresten også :)

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Proposjonene på "mye lovord" må kanskje veies litt. Jeg mener ikke noe galt om Dynaudio, for all del, men de har aldri tradisjonelt sett vært noen typisk Naim-høyttaler. Det at det fins de som bruker de og liker matchen, betyr ikke at det er en universelt mye brukt kombinasjon og noe som passer for alle. På internettfora finner man uttalelser som vil kunne støtte nær sagt enhver tenkelig og utenkelig kombinasjon, slike "sannhetsvitner" må man av og til ta med en klype salt, meg også selvsagt for den del, og ha i bakhodet hvor forkjellig folks rom, preferanser etc virkelig er.

    Det gjelder forresten alle slags høyttalere. Men tradisjonelt fins det vel høyttalere som er regnet som langt mer naturlige partnere til Naim enn Dynaudio.

    Men the proof of the pudding lies in the eating, og særlig med litt mer uvanlige matcher så er det en god ide å lytte nøye før evt kjøp imo. Fullt utbytte av Naim's spissegenskaper på PR&T er avhengige av at høyttaleren har evne til å formidle slikt til samme nivå som elektronikken. Men det er bare min mening om saken. Som Dynaudio-eier (MC15) forresten også :)

    Mvh Vidar P
    Du har jo sikkert rett. Dog er det her en liten Catch 22 da også Hifisentralen er et internettforum - og også her finner vi jo uttalelser til støtte for alt mellom himmel og jord. Til slutt koker det alltid ned til at man må høre selv - men før man kommer så langt er det alltid greit å få pekt ut retningen. Jeg har f.eks lest flere steder folk som ikke liker Naim ARO - dette er jo helt ubegripelig. Har ikke fått NAC202 i hus enda - men da får jeg i alle fall hørt med egne ører hvordan 202/200 spiller sammen med Dynaudio Focus 140. Inntil da bør jeg ikke mene noe om hverken det ene eller det andre. Kanskje unntatt at jeg kanskje ikke ville ha tenkt på Patos Lyric sammen med Naim. Har hatt Patos Lyric 302MKII og klarer rett og slett ikke å få lydsignaturen til Patos og Naim til å passe sammen i hodet.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Et lite spørsmål: hvis man har en kilde med XLR, kan man bruke en XLR til DIN-kabel inn i en Naim preamp og få de fordelene balansert tilkobling har? Dvs. er Naims DIN-inputs balanserte?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei. I den grad det er fordeler med balansert. Naim kjører felles stjernejordregime, et helt annet opplegg. Veldig bra er det også.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Jeg har f.eks lest flere steder folk som ikke liker Naim ARO - dette er jo helt ubegripelig.
    Har aldri hørt en ARO, men synes det er en alvorlig mangel med en arm hvor en ikke kan justere overhenget.

    Forøvrig er det utvilsomt noen som ikke liker Ekos heller p.g.a. det trange headshellet som gjør montering av en del PU'er til en prøvelse.....

    mvh
    FZ
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    1.136
    Torget vurderinger
    10
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Jeg har f.eks lest flere steder folk som ikke liker Naim ARO - dette er jo helt ubegripelig.
    Har aldri hørt en ARO, men synes det er en alvorlig mangel med en arm hvor en ikke kan justere overhenget.

    Forøvrig er det utvilsomt noen som ikke liker Ekos heller p.g.a. det trange headshellet som gjør montering av en del PU'er til en prøvelse.....

    mvh
    FZ
    toriamos; hvordan opplever du bassen i ARO, sammenlignet med det du hadde fra Ittok? Vikende bass er eneste kritikkpunktet jeg har sett nevnt i forbindelse med ARO. Ellers er den vel anerkjent som en meget god arm.

    FZ; er enig med deg angående dette med overheng. Samtidig kan man jo lure om dette er så viktig, siden Aro likevel spiller så bra.

    Ellers er jeg en av dem som misliker Ekos av årsaken du nevner. For meg har dette så langt ikke bare vært en prøvelse, men et nederlag, fordi jeg måtte gi opp, i alle fall foreløpig. Skal gjøre et nytt forsøk til høsten med nye pickupledninger anskaffet spesielt for formålet. Håper jeg da endelig skal få anledning til å høre hva som bor i armen.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    K.H. skrev:
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Jeg har f.eks lest flere steder folk som ikke liker Naim ARO - dette er jo helt ubegripelig.
    Har aldri hørt en ARO, men synes det er en alvorlig mangel med en arm hvor en ikke kan justere overhenget.

    Forøvrig er det utvilsomt noen som ikke liker Ekos heller p.g.a. det trange headshellet som gjør montering av en del PU'er til en prøvelse.....

    mvh
    FZ
    toriamos; hvordan opplever du bassen i ARO, sammenlignet med det du hadde fra Ittok? Vikende bass er eneste kritikkpunktet jeg har sett nevnt i forbindelse med ARO. Ellers er den vel anerkjent som en meget god arm.

    FZ; er enig med deg angående dette med overheng. Samtidig kan man jo lure om dette er så viktig, siden Aro likevel spiller så bra.

    Ellers er jeg en av dem som misliker Ekos av årsaken du nevner. For meg har dette så langt ikke bare vært en prøvelse, men et nederlag, fordi jeg måtte gi opp, i alle fall foreløpig. Skal gjøre et nytt forsøk til høsten med nye pickupledninger anskaffet spesielt for formålet. Håper jeg da endelig skal få anledning til å høre hva som bor i armen.
    ARO har jo bass den. Nå har bare jeg sammenliknet direkte med Ittok LVII, men hos meg klarer ARO mye bedre å gi informasjon om HVA som skjer i basssområdet. Den er litt lettere i bunnen, men på mine Focus 140 opplever jeg ingen mangel på bass. BassINFORMASJONEN er mye bedre enn hos Ittok. Om man vektlegger bass så er kanskje ikke dette armen, men om man ønsker å oppleve musikk som en helhet, så er ARO et godt valg.
    Har min Linn Troka inn til Expert Stylus for retipping, og den passer som hånd i hanske med ARO. Overhengsproblemet løses forøvrig (som Vidar sier) ved å velge pickup med noe mer omhu enn vanlig.
    Totalt setter synes jeg AROs musikalitet er så overbevisende at jeg føler at den noe lettere bunnen er peanøtter med tanke på helhteten. Antageligvis ikke armen for alle, men hvilken arm er nå det?
    Den gamle Ittoken var bra til å holde takten, ARO mestrer melodiene.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Disse Naim-gutta er noe for seg sjøl. De oppgir at overhenget skal være 18mm og dermed må/bør man velge en PU som gir det. De kunne i det minste kommet opp med en liste over PU'er ( i tillegg til Linns) som gir 18mm overheng i armen.

    Etter det jeg ble fortalt av Peter fra Cymbiosis lages heller ikke Aromatic lenger, så lift må man klare seg uten. Bare en fordel i følge ham fordi en LP12 med Aromatic låter dårligere enn uten.

    Armen heter forøvrig ikke ARO lenger på hjemmesiden til Naim. Nå har den fått det beskrivende navnet "tone-arm" :)

    I følge Peter er det allerede nå solgt flere Ekos SE enn ARO-armer så den er nok ikke noe Naim satser veldig mye på. Konstruktøren av ARO forlot vistnok Naim for mange år siden og ingen i Naim gjør noe videre for å oppgradere den.

    Men den er populær blant Naimistene på Naim-forum har jeg sett og er sjelden til salgs så det betyr jo at den fortsatt er populær.....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig å finne mye galt å si om Aro synes nå jeg da. Den passet meg mye bedre enn Ekos, derav byttet også. Toriamos sier det så treffende; Aro mestrer melodiene overlegent. Den synger nydelig og gjør platene til en plastisk, sublim musikkopplevelse heller enn å fokusere på hifiparametre.

    Dette med overhengproblem er i beste fall et luksusproblem. Det er hur mange som helst pu'er som passer fint inn, evig nok. Dette med arm/pu kompatibilitet er forresten en issue med de fleste armer forsåvidt, ikke bare pga overheng.

    Om man nå virkelig vil bruke dagene sine på å justere overheng, så er jo det fullt mulig å modifisere Aro slik at headshell får spalter istedet for hull. Mange har gjort det. Overheng kan også tilpasses noe i armbase forsåvidt. Jeg synes det er bare tull for min del, og Naim sier at Aro låter bedre med noen få mm feil overheng enn med korrekt overheng og spalter i headshell. Men man står jo fritt til å prøve.

    Dette er en arm for de som liker hvordan Naim presenterer musikk og sympatiserer med den måten Naim bygger hifi; den er aldri ment å være universelt kompatibel med alle retninger innen hifi; markedet flommer over av andre armer forsåvidt også; one pays ones money and takes ones choice.

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Må nesten poste noen inntrykk av Cds2 nå som den har stått og gått i noen dager, for ja, den endrer karakter etter hvert som dagene går.

    Hvor begynner man? Med oppløsning kommer musikk, med oppløsning kommer ro og naturlighet, med oppløsning blir lyden voksen, og ikke av "Hei, hør på meg, jeg er bare helt rå" typen, men av en musikalsk art som bare smyger seg innpå og tar deg helt fullstendig. PRaT i bucketloads, men på en uanstrengt og naturlig måte. Jeg har aldri, aldri hatt en spiller i hus som så totalt mangler evnen til lyttetretthet, man kan bare spille og spille så lenge man har tid. Det skal også nevnes at den også får poenger ut av de aller kjipeste innspillinger, og enda mer artig; den "kler av" typiske audiofile innspillinger, og viser deres sanne ansikt, nemlig plater med masse effekter som ikke er spilt inn med utøvelsen i fokus. Synes jeg da, om ikke annet.

    Cds2 gir musikken mening. Man henger seg ikke bare opp i rytmer og fart, men man henger seg opp i enkeltutøvere, det er faktisk som å høre på musikere. Må jo snakke for min egen del, men både på livekonserter og forsåvidt i teaterstykker, så har jeg lett for å henge meg opp i enkeltutøvere og enkeltroller, det faller seg liksom helt naturlig. Den som tiltaler mest stjeler oppmerksomheten. Slik er også Cds2, man hører faktisk på et band, istedet for lyden av et band, som man gjør på det meste av utstyr, imo. Det beste av alt er at den tvinger deg til å høre på musikk, det nytter ikke å prøve seg med lytting, enten lar man seg rive med, eller så går man en tur og tar et bad i sjøen, eller andre aktiviteter som passer årstiden. Dette er ikke hifi, og det er nettopp derfor jeg elsker denne maskinen.

    Den er suverent kilen på underlag, nærmest kameleonaktig. Dvs; den spiller bra uansett, men veksler i karakter. På Mana-racket som den sto på de første to dagene, var den mer "umiddelbar", og et råskinn, og viste alle spissegenskapene til naim på et sølvfat. Stort bedre blir det ikke, i hvertfall ikke før resten av elektronikken hopper oppovr noen hakk, fortsatt i mine ører da, naturligvis. Nå står den på et helt ordinært møbel fra Ikea, og har en mye rundere karakter, med litt mindre fokus på tempo, men samtidig litt mer intens i fremførelse av rolige, akustiske stykker ol. Fortsatt den samme spilleren, det er bare ørene som må venne seg til de ulike måtene den prioriterer sine sider og presenterer de.

    Kunne krevet veldig mye mer om maskinen, som f.eks at jeg har gjenoppdaget det meste jeg har av plater, men det ville jo vært en klisje ;) Men, den er helt klart en av veldig få komponenter som har fortalt meg umiddelbart at den er helt riktig sett i forhold til hva slags lyd jeg liker, dvs. lyden av et band, ikke et anlegg. Så enkelt, og så vanskelig er det.

    En ting er mer tindrende klart enn noen gang, selv om det er noe jeg lenge har vært opptatt av; kilden først, for pokker! Ingen som helst tvil i hele verden, man henter hele sin potensielle lykke der, og bygger den ut etter hvert med forforsterker osv, i den rekkefølge.

    Den skal snart hjem igjen, og det er ikke noe artig. Hvis sjansen byr seg, skal jeg også få hørt en Cdx2. Jeg bare forståt ikke hvordan den kan være like god, men her skal ingenting bestemmes på forhånd. Uansett, det blir en av de to. Jeg var ikke 100% overbevist om at Olive var noe for mine preferanser og mine høyttalere, ikke minst, jeg likte Black-presentasjon noe bedre. Det var til jeg hørte Cds2. Derfor kan det være jeg gir Olive en sjanse til, først i form av denne spilleren, men også kanskje tidligere topp preer og powere, eller for den saks skyld en miks. Anser det hele som et luksusproblem, jeg lar tiden vise hva jeg vil ha. Elskverdige Alshus skal også komme med litt Olive-gear på nettopp forsterkersiden og demonstrere hvilken vei dette trekker.

    Med en så god digitalkilde, har jeg også spurt meg selv om jeg trenger en god analogkilde i tillegg, men en ting av gangen, jeg er mycket glad i vinylsnurreren min.

    Det ble mye tekst, dere får unnskylde den euforiske tilstanden. Jeg har vel rett og slett bare tatt et kvantesprang mot mitt "endelige" oppsett, i det minste funnet det idealet jeg så lenge har lett etter. Kun Sfcd1 fra Sonic Frontiers og et par andre ting har gitt meg så sterke hint. Nei, nå får jeg gi meg :D
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    toriamos skrev:
    Du har jo sikkert rett. Dog er det her en liten Catch 22 da også Hifisentralen er et internettforum - og også her finner vi jo uttalelser til støtte for alt mellom himmel og jord. Til slutt koker det alltid ned til at man må høre selv - men før man kommer så langt er det alltid greit å få pekt ut retningen. Jeg har f.eks lest flere steder folk som ikke liker Naim ARO - dette er jo helt ubegripelig. Har ikke fått NAC202 i hus enda - men da får jeg i alle fall hørt med egne ører hvordan 202/200 spiller sammen med Dynaudio Focus 140. Inntil da bør jeg ikke mene noe om hverken det ene eller det andre. Kanskje unntatt at jeg kanskje ikke ville ha tenkt på Patos Lyric sammen med Naim. Har hatt Patos Lyric 302MKII og klarer rett og slett ikke å få lydsignaturen til Patos og Naim til å passe sammen i hodet.
    Jeg har hørt Dynaudio Focus 140 sammen med det forrige Naim-anlegget til Hifiguru. Det er et inntrykk som fortsatt henger igjen! Jeg mener dette var en skikkelig god match, og det kan nok de andre som hørte oppsettet skrive under på.

    Focus-serien, i hvert fall 140, er ganske anderledes f.eks gamle og nye Contour-serien, disse er seige og kan være vanskelige å få liv i. Har også hørt mine Confidence 3 på Naim som ga en utrolig nerve, men det mangla litt kontroll når man spilte høyt( med bare 25(?)watt.). Jeg har i alle fall troa på 140 til Naim, det er en kjapp og dynamisk høyttaler!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Sitter og leser gjennom tråden fra begynnelsen, fantastisk mye god lesning. For en tråd.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Sitter og leser gjennom tråden fra begynnelsen, fantastisk mye god lesning. For en tråd.
    Det er faktisk litt av en jobb, snart 300 sider WOW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn