Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei so,

Håper jeg får Quadraspire i morgen. ;)

Tror jeg har lest noe på Naim-forumet om rekkefølgen på komponentene i racket, men finner det ikke i farten...

Det naturlige er vel å ha Cdp på toppen, men hva med resten? (i rekkefølge ovenfra og nedover).....

mvh

S

so

Gjest
    Hei so,

Håper jeg får Quadraspire i morgen.   ;)

Tror jeg har lest noe på Naim-forumet om rekkefølgen på komponentene i racket, men finner det ikke i farten...

Det naturlige er vel å ha Cdp på toppen, men hva med resten? (i rekkefølge ovenfra og nedover).....

mvh
    Du har noe å se frem til der. En flott sak og positiv for lyden også.
    Fant det mest hensiktsmessig å ha cdp på toppen da racket ble ganske lavt, deretter 202 for fj.kntr. sin del, deretter power og psu.

Prøver å stille spørsmål til Naim-Forum hvorfor logoen tenner i 200 når jeg slår på FC2. Dette før 200 er påslått. Litt rart og jeg mener å ha koblet rett. :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Prøver å stille spørsmål til Naim-Forum hvorfor logoen tenner i 200 når jeg slår på FC2. Dette før 200 er påslått. Litt rart og jeg mener å ha koblet rett. :)
    Takk for rådet, so  :D

Har lagt merke til innlegget ditt, ja.  Snodige saker, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, det er jo så lett å gå seg bort bak der.   ;)  Jeg har koblet fra strømmen et par ganger, men det ser ut som det fungere perfekt her. (Men så var var Odd Andrè så snill at han sendte med meg et A4-ark med tegning hvor alle Snaic'ene skulle plasseres).   ;D

- Og spennende å se hva slags høyttalere de anbefaler nå.

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Signalet går gjennom Flatcapen og Snaic4 skal kobles fra signal-ut der til din 200. Altså ingen direkte forbindelse mellom 202-200.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Signalet går gjennom Flatcapen og Snaic4 skal kobles fra signal-ut der til din 200.  Altså ingen direkte forbindelse mellom 202-200.

Stemmer det, Svein.......Jeg kikket bakom racket mitt og det er kun forbindelse fra Flatcap 2X til NAP200...

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Hydra'n er ferdig og dette er meget enkelt med so's beskrivelse og tar rundt 15 minutter.  Men kablene fra Ohlson er 0,75mm og Naim bruker 1.0mm.  Skal lage meg en ny med standard Naimkabler for sikkerhets skyld.  
    En link til produsenten av nettkablene.

http://www.chingcheng.com/english/product1.htm

S

so

Gjest
    Signalet går gjennom Flatcapen og Snaic4 skal kobles fra signal-ut der til din 200.  Altså ingen direkte forbindelse mellom 202-200.
    Hva skal man med Naim-Forum? ;D
    Da virker det som om jeg med min elektroutdanning har koblet feil. Standard fra 202 til 200. Feil altså. Har fått et kraftig knepp når jeg slår av 200 sist av alle.

Får se på saken seinere. Nå må jeg gå til familiemiddagen med tilhørende øl og Napsc. ;)

S

so

Gjest
    En liten ting Costello/ Svein. Kabelen inn til 200. Hvor kommer den ifra? En av signal out fra FC?
    Må lese manualen pånytt, men for enkelthets skyld.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Umulig å se hva som står bak, men i følge manualen heter den "socket 2". Men dette er en 2X så det kan være anderledes på din. Jeg har koblet Flatcap'n både til CDP'n og NAC202 (derifra til NAP200).

Håper det var til hjelp! ;)

mvh

S

so

Gjest
    Vel. Flytta forbindelsen fra 202, til signal outA på FC2. Da blir det rett ift at 200 ikke tenner når FC slåes på.

FC out A til 202 "upgrade 2". Napsc til 202 "upgrade1". Fra FC2 signal A out, til 200.
    Slik manualen beskriver.

Kanskje dette også er forklaring på "kneppinga" jeg tidvis har hatt når jeg spiller.
    8)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje dette også er forklaring på "kneppinga" jeg tidvis har hatt når jeg spiller.
    8)
    Ser riktig ut.........kanskje bedre lyd også? :D

mvh

S

so

Gjest
    Ser riktig ut.........kanskje bedre lyd også?   :D

mvh
    Ved første oppkobling av serie 2 var ikke FC2 tilkobla. Etter salg av cd5x ble FC2 tilkobla, uten tanke på annet enn konvensjonell tilkobling. Travel tid ;)

Vel, nå som det tilsynelatende er på plass fungerer alt tilfredsstillende ved av- og påslåing. Ingen knepp eller smell.
    Når jeg spiller veldig høyt (testet), kommer enkelte små knepp, i tillegg hører jeg at det ikke er mer å gi. Alt dette er nok begrensninger og klipping i forsterkerkretsen?

Alt er nå like frodig og godt på lave volum, føles som mer kontroll. Det viktigste er imidlertid at jeg føler musikken og Magien er tilbake igjen.

At det låter så godt med en litt for tung last...hvordan vil det låte med den perfekte h.t match? 8)

K

Kaarelars

Gjest
    Når jeg spiller veldig høyt (testet), kommer enkelte små knepp, i tillegg hører jeg at det ikke er mer å gi. Alt dette er nok begrensninger og klipping i forsterkerkretsen?
    Det skal vel ikke "kneppe" hvis du spiller høyt? Har aldri opplevd noe sånt på Naimforsterkerne jeg har hatt i hus, de bare flater ut når de blir presset for hardt.
    Sjekk loddingene på Naca5, terminalene på ht og at alt ellers er riktig tilkoblet.

Mvh

S

so

Gjest
    Det skal vel ikke "kneppe" hvis du spiller høyt?  Har aldri opplevd noe sånt på Naimforsterkerne jeg har hatt i hus, de bare flater ut når de blir presset for hardt.
    Sjekk loddingene på Naca5, terminalene på ht og at alt ellers er riktig tilkoblet.

Mvh
    Helt enig. Sjekker videre. Confirmation request sent to Naim. ;)
    Takk for hjelpen.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    NAC202 og NAP200 ankom endelig i går ;D Selvfølgelig er de nå rykende ferske og laaangt fra innspilt, likevel spiller de allerede bedre enn 112/150 som de tok over for. Lyden flyter ut fra høyttalerne og gir bedre innsikt i musikken.

Hvor lang tid tok innspilllingen av deres nac202/nap200?

Mvh
    HH

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt 202/200 i 2 mndr. og det er først nå jeg synes lyden har stabilisert seg.

(2mnd = 60dager spilt gj.snitt 2 t(?) daglig = 120t.)

Har sett noen oppgi 200timer innspillingstid...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim er, og har alltid vært, omtalt som trengende svært lang innspillingstid. Det nevnes også herogder at man ikke skal slå av Naim-komponenter når de ikke er i bruk, da de trenger svært lang tid for å komme i "arbeidstemperatur".

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Det nevnes også herogder at man ikke skal slå av Naim-komponenter når de ikke er i bruk, da de trenger svært lang tid for å komme i "arbeidstemperatur".

Mvh Vidar P
    Enig. Det virker som om lyden endrer seg under en lytteseanse. Varmere og mer "glødende". ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Enig. Det virker som om lyden endrer seg under en lytteseanse. Varmere og mer "glødende". ;)
    Uenig ;) Det låter så bra at man setter mer og mer pris på anlegget jo lengre det lyttes. Både innspillingstid og oppvarmingstid er betydelig overdrevet.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Samme som jeg har observert. Det var enda mer slik med de gamle, og ikke minst de olivengrønne, som virket ordentlig tynn og frempå når de var kalde (og det var de leeenge etter at de ble slått på, mange timer!).

Det er da heller ingen god grunn som jeg kan forstå til å drive å slå de av og på, det har antakelig ingen positiv effekt på levetid heller..

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Det blir ikke noe av The Flat Response siden. Jeg får en kopi av de scannede sidene om noen dager og er hvis det er interesse kan dette legges ut på nettet.

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Min erfaring med naim tilsier også at innspilling gjør en stor forskjell, i alle fall på mitt tidligere oppsett. Det som tok lengst tid å få spilt inn var faktisk naca5. Den låt helt tynn og pistrete de to første mnd'ene. Naim pluggene utgjorde også en stor forskjell her.

Jeg slår selvsagt kun av anlegget i nødtilfeller ;)

Et tips til dere som evt. har Stageline i anlegget: bruk ekstern powersupply til denne! Jeg kjøpte den nødvendige kabel (DIN 4-5) i går og koblet min fc2 på Stageline (MC) og CD5. 202 får strøm fra 200. Dette førte til langt større fokus og ro i lydbildet. Koblet så jord videre fra stageline og til 202 (112 hadde ingen tilkobling for jord), noe som førte til mindre støy og enda mer fokus. Moro! Som en bonus spiller CD5 også bedre hvis Stageline er koblet bort fra 202.

Det eneste som gjenstår nå er å ta tiden til hjelp...og kjøpe nacps, hi-cap, fraim, CDX2, SL2, nap300, nac252.....morsom hobby dette :D

K

Kaarelars

Gjest
    NAC202 og NAP200 ankom endelig i går ;D Selvfølgelig er de nå rykende ferske og laaangt fra innspilt, likevel spiller de allerede bedre enn 112/150 som de tok over for. Lyden flyter ut fra høyttalerne og gir bedre innsikt i musikken.

Hvor lang tid tok innspilllingen av deres nac202/nap200?

Mvh
    HH
    Min 202 forandret seg mye det første døgnet, til det bedre selvsagt, etter den perioden er jeg usikker. Men 150x som jeg bruker var innspilt og jeg kjenner den godt, kanskje dette årsaken til at ting gikk seg til ganske fort.
    En NAPSC er som allerede nevnt en god oppgradering fremover. Og en Hydra ;). Mulig det skyldes lokale forhold, men ting tok litt av med denne. Fjernet mye grums og antydning til boom i bassområdet som jeg trodde skyldtes voicingen av Arivaene. Disse høyttalerne spiller nå glimrende.

Hørt noen nye forbedringer på 202/200 siden forrige rapport HH?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring med naim tilsier også at innspilling gjør en stor forskjell, i alle fall på mitt tidligere oppsett. Det som tok lengst tid å få spilt inn var faktisk naca5. Den låt helt tynn og pistrete de to første mnd'ene.
    Må si meg enig i dette. Trodde anlegget mitt var ferdig innspilt for en ukes tid siden, men så har ting endret seg. Synes også at lyden (spesielt diskanten) var litt tynn og pistrete, nesten grovkornet...og kvinnestemmer kunne være litt lyse og skingrende ved høyt volum. Nå er ikke dette problem lenger, de har istedet fått et snev av varme og røraktig sjarm.

NACA5 (og NAPSC'en) er bare 5 uker gamle, så kanskje det blir enda bedre fremover..... ;D

Anlegget mitt står også på hele tiden.

Kom tilfeldigvis over denne:
    http://www.flatfidelity.com/home.asp

Bl.a. et interessant forum, virker ikke så veldig aktivt, men også endel linker + bilder :D

mvh + godt nytt år 8)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Hørt noen nye forbedringer på 202/200 siden forrige rapport HH?

Mvh
    Etter en periode hvor jeg har oppfattet lyden som tidvis stram og bra, tidvis utflytende og lite definert og tidvis tynn og pistrete, høres det endelig ut som om lyden begynner å ta form og stabilisere seg. Det er meget mulig at dette skyldes at 200 bruker lengre tid enn 202 på å spilles inn.

Lydbildet har nå fått en større ro enn med 112/150, mer dybde og innsikt i musikken. Bassen er mer utstrakt og strammere, diskanten litt mer tilstede uten at dette på noen måte er negativt. Foreløbig virker det ikke som om 202 innehar den samme pondusen som nac82'en som jeg lånte av Lyric, men samtidig har 202 en mer engasjerende spillemåte (synes jeg i alle fall). 82'en hadde både napsc og fc2 tilkoblet så det er sikkert en del å hente her.

Etter at 202/200 kom i hus har jeg måttet flyttet høyttalere litt fram og fjernet Pulsar Points med slakterbenk jeg brukte under 112. Foreløbig ser det ut som om 202 trives best rett på lack hyllen fra IKEA...og selvsagt enda bedre med Fraim ;)

Alt i alt virker det i alle fall meget lovende!

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Lydbildet har nå fått en større ro enn med 112/150, mer dybde og innsikt i musikken. Bassen er mer utstrakt og strammere, diskanten litt mer tilstede uten at dette på noen måte er negativt. Foreløbig virker det ikke som om 202 innehar den samme pondusen som nac82'en som jeg lånte av Lyric, men samtidig har 202 en mer engasjerende spillemåte (synes jeg i alle fall). 82'en hadde både napsc og fc2 tilkoblet så det er sikkert en del å hente her.

Mvh
    Hei,
    Interessant, var nær ved å kjøpe en brukt 82 fra Sverige, men gikk for 202 da denne (etter en rapport fra en som kjenner Naimproduktene meget godt) er ytelsesmessig minst like god.  Brukte du Nap150 sammen med 82?  Tror 200 låter vesentlig strammere enn 150 og 150x.  Dette er vel helt i tråd med hvordan Naim fungerer.  Ønskes mer pondus oppnås dette i stor grad gjennom oppgraderinger med bedre (og dyrere) kilder og forforsterkere og/eller strømforsyningene.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt SF og Naim med gode nok resultater, men ikke hørt mye. Det jeg sjelden og aldri har sett, er et vellykket Naim-system med Rega 3 som kilde. Spørs om du ikke må påregne betydelig investering i lydkilde i så fall.. men kanskje andre har andre erfaringer med det?

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Hei,
    Interessant, var nær ved å kjøpe en brukt 82 fra Sverige, men gikk for 202 da denne (etter en rapport fra en som kjenner Naimproduktene meget godt) er ytelsesmessig minst like god. Brukte du Nap150 sammen med 82? Tror 200 låter vesentlig strammere enn 150 og 150x. Dette er vel helt i tråd med hvordan Naim fungerer. Ønskes mer pondus oppnås dette i stor grad gjennom oppgraderinger med bedre (og dyrere) kilder og forforsterkere og/eller strømforsyningene.

Mvh
    Jeg må understreke at selv om jeg fant at 82 hadde større kontroll (sammen med 150 ja) og ro enn 202 (i alle fall foreløbig), synes jeg 202/200 spiller mer musikalsk og ville ikke byttet. Vanskelig å forklare hvordan men en måte å forklare det på er vel at jeg kjedet meg litt når jeg hørte på 82/150. Det gjør jeg ikke med 202/200 (det siste døgnet i alle fall). Igjen kan det kanskje hende at CD5/FC2 blir i minste laget for denne forsterkeren. Din CDX ville sikkert passet bedre antar jeg.

Det virker som om 200 spiller en god del strammere ja. Brukte som sagt pulsar points for å stramme opp lydbildet med 112/150, dette ble for mye med 202/200 og jeg har nå tatt bort disse. Jeg skal prøve FC2 på 202 og høre om dette kan utgjøre en forskjell. I tillegg tenkte jeg prøve å mekke en Hydra med noen standard strømkabler. Har du funnet leverandøren av strømkablene til naim?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Har hørt SF og Naim med gode nok resultater, men ikke hørt mye. Det jeg sjelden og aldri har sett, er et vellykket Naim-system med Rega 3 som kilde. Spørs om du ikke må påregne betydelig investering i lydkilde i så fall.. men kanskje andre har andre erfaringer med det?

Mvh Vidar P
    Det er flere som bruker SF på naim forumet så vidt jeg har sett.

Jeg bruker en pro-ject rpm6 med Ortofon MC25FL med mitt naim oppsett. Er forbedringspotensialet stort her tror du? Det er jo ikke en LP12, men både drivverk og pick-up har fått ganske gode reviews. Det må legges til at jeg ikke har en enorm platesamling akkurat...

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en pro-ject rpm6 med Ortofon MC25FL med mitt naim oppsett. Er forbedringspotensialet stort her tror du? Det er jo ikke en LP12, men både drivverk og pick-up har fått ganske gode reviews. Det må legges til at jeg ikke har en enorm platesamling akkurat...

Mvh
    For min del opplever jeg klart at de fleste platespillere lett kan oppgraderes på, det fins nok bedre spillere enn min fullriggete LP12'er også. Men før eller senere kommer man til et punkt hvor grensenytten av videre investeringer i oppgradering må vurderes nøye.

Dette ble tåkeprat, men i prinsipp opplever jeg Naim-elektronikk som temmelig kildeorientert, i den forstand at kvaliteten på kildesignalet dikterer hvor musikalsk resultat man kan håpe å oppnå. Ser at endel på HFS etterhvert har fått erfaring med Naim, og jeg vil bli forbauset dersom ikke de fleste kan underskrive på at Naim's musikalitet er følsom på lydkildekvalitet..

Dersom spørsmålet fra kbwh var om Naimforsterkeri kan brukes med SF, så oppfatter jeg spørsmålet som litt "ugyldig"; i mitt syn er det ikke dermed garantert et godt resultat. Lydkilden må også være med i vurderingen, og i så måte var det litt skeive svaret mitt at lydkildens beskaffenhet var tvilsom for sluttresultatet, selv om Naim forsterkere i og for seg er egnet for SF høyttalere.. det blir et spørsmål om balanse, og det er minst like viktig i Naim-verdenen som ellers i hifiverdenen, noe som sagt jeg tror de fleste med Naim-erfaring kan bekrefte.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Jeg skal prøve FC2 på 202 og høre om dette kan utgjøre en forskjell.
    Spennende å høre resultatet.
    Med min feilkobling må jeg vel ta alt dette på nytt igjen :)

Skal bli spennende å bygge Hydra. Kommer til å bestille Naim powerkabler. Ikke til Hydra foreløpig, men for å ha som "grunn powering". De medfølgende (kjøpt brukt) er nok ikke originale.

Audiovector høyttalere er nevnt i en "Costello" tråd på Naim-Forum. Noen erfaringer der. Ser at Mi3 serien har høy følsomhet og en relativ impedanse.
    Beskrives også som hurtige og musikalske. Spesiellt sign.

K

kbwh

Gjest
    Min erfaring med britisk forsterkeri er begrenset, gammel og desverre ufordelaktig.
    Jeg er (som Vidar P kan synes å være, gitt oppgitt avspillingskjede) opptatt av at forsterkere skal forsterke og minst mulig annet. Hos meg får kilde og høyttalere stå for riktig klangfarging (nå kan det komme masse om egenlyden i Tandbergsettet mitt, men la gå, og kanskje i en annen tråd?).

Regaen begrenser klart lp-gjengivelsen sammenliknet med f.eks. en LP12, men grammofonplater er nedprioritert hos meg (ikke noe poeng i å bruke mangfoldige lapper på de 10 lp-ene jeg har som jeg bryr meg om lyden fra, heller da en sølvplateutgave til Micromegaens deilige mellomtone).
    Innspill om Naim (hva og hvorfor) i hele kjeden foran mine elskede Sf er stadig velkomne.

S

so

Gjest
    heller da en sølvplateutgave til Micromegaens deilige mellomtone).
    Innspill om Naim (hva og hvorfor) i hele kjeden foran mine elskede Sf er stadig velkomne.
    Jeg har ingen erfaring med Naim sammen med SF. Som flere har nevnt er det iflg. Naim-Forum flere som benytter kombinasjonen. Vil gjette på at her er noe snakk om smak. Hva rytmeegenskapene angår...det er en annen sak.
    Har eiet Naim cdp sammen med annet utstyr et års tid. Etter at jeg investerte i komplett Naim vekslet jeg noe frem og tilbake mellom cdp`ene og Naim-Ikke Naim forsterkeri.
    Mitt inntrykk er at en Naim cdp IKKE kommer til sin fulle rett, uten at det er mer Naim i kjeden...min erfaring altså hele kjeden.
    Slik jeg leser det, er det vel det Vidar P sier også? i tillegg til source first.

Naim komplett låter fortreffelig. Utfordringen er å finne den rette høyttaler (les last). ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Spennende å høre resultatet.
    Med min feilkobling må jeg vel ta alt dette på nytt igjen :)
    Klokken halv 12 i går kveld fikk jeg mulighet til å teste koble opp FC2 fra Stageline og inn på 202 istedet. Hadde hørt på noen kutt fra Kjetil Bjørnstads siste skive samt en Patricia Barber skive med 202 poweret fra 200 på forhånd.

Har søkt litt på naim-forumet ang. 202/200 vs 202/FC2 og de fleste (inkludert Adam Meredith) mente at dette ville ha lite for seg da den innebygde strømforsyningen i 200 er av like god kvalitet som FC2. For å gjøre en kort historie enda kortere så stemte desverre ikke dette. Med FC2 koblet inn var det som om musikken hadde flere lag med detaljer og rytmer. Vokaler kom klarere fram, piano var mye naturligere og det hele hang plutselig veldig godt sammen. PRaT faktoren virket å øke en god del faktisk.

FC2 virker etter min mening litt undervurdert på n-forumet. Ift prisen gir denne strømforsyningen meget store forbedringer. Må vel prøve en hi-cap nå som FC2 ikke blir plugget inn i Stageline igjen ;)

Jeg hadde egentlig tenkt å legge meg innen 12, men fant det plutselig ekstremt vanskelig å slå av herr Bjørnstad. Sitter derfor her og smågjesper nå, men det var definitivt verdt det ;D

Edit: Hvilken feilkobling SO? Ingenting ødelagt håper jeg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn