Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Velvel, det er da noe, men prolaps blir det vel allikevel :)

    Mvh Vidar P
    Får du problemer med ryggen så kan jeg tipse deg om en lege i Kristiansund ;D

    FZ
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:
    Takk. Den tid, som du sier, blir ikke så lenge til faktisk. Importøren Akustikk fremviser et noe annet tempo enn hva vi naimister er vant til når det gjelder å få ting i orden; høyttalerne er faktisk i produksjon denne uka, og blir ferdig en gang neste uke, og kommer i postkassa mi uka etter det igjen, dvs innen to uker.

    Mvh Vidar P
    Gratulerer så mye Vidar, velger å tro at dette er fantastiske HT og håper på bilder og lytteinntrykk etterhvert.

    Hvilken utførelse ble det Ahorn eller High Glossy black? ,
    Kjenner det rykker hardt i sparekontoen, for pusse opp badet raskt så ikke jeg bruker pengene på feil sted.......- ;D Spørs om Kona har blitt fornøyd med 2 store 207/7 i stua istedenfor å få byttet ut de rosa flisene på badet... ;D

    MVH Johnny
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk. Det ble sort pianolakk. Satin Sycamore eller hva det heter er kjempefint det også; så egentlig et luksusproblem med valg av finish.

    Jeg tenker at sort som kjent har en egenskap idet at det "forminsker" litt, et velkjent triks benyttet av mennesker som synes de veier noen kilo for mye f.eks :)
    Videre så er pianolakk med 8 lag klarlakk nokså tøft da. Og en mote-uavhengig farge. Vel, det er til syvende og sist fine finisher alle sammen, men high gloss cherry passet ikke i min stue.

    Av Naim-interesse er vel at disse høyttalerne har en litt høyere følsomhet enn gjennomsnittlig, men litt lavere impedans enn gjennomsnittlig. Akkurat slik Naim-forsterkere liker :)

    Mvh Vidar P
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Gratulerer med nye,gode og flotte KEFer Vidar! Men med en svimlende pris hehe.. Blir sikkert heilt kanon dette 8) Mvh F....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FESty skrev:
    Gratulerer med nye,gode og flotte KEFer Vidar! Men med en svimlende pris hehe.. Blir sikkert heilt kanon dette 8) Mvh F....
    Takk. Prisen på slike høyttalere er høy, men tatt i betraktning så koster jo f.eks bare min NAC552 preamp faktisk 30-40.000,- MER enn høyttalerne (i standard finish). Så slik sett så er det jo noe med balanse.

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Erik B skrev:
    Noen erfaringer fra eldre naim som har vært utsatt for (ekstrem)forvandling som jo er i tiden - har sendt innmaten fra en nac 32.5 til Israel for oppgradering - nå har den kommet tilbake - har vært i bruk et par uker - jeg fikk med en ny interconnect for utprøving - og isammen låter dette bra!!
    (samme interconnect er til salg på ebay.com/uk (søk på naim)- teknisk forklaring finnes der)
    Det høyeste jeg tidligere har vært på naimstigen er 82+2xhicap+ cd5+hicap - dette er bedre!(riktignok uten fjernkontroll)
    Jeg har vel kanskje lite naim igjen siden nap 250(chrome) er serviced i Norge og hicapene er erstattet med Teddycaper laget av TeddyPardo - cd5 er riktignok så langt urørt - men blir snart erstattet av Sveins gamle cd3.5 som har vært til ekstrem forvandling i Israel(skal ved hjemkomst være på nivå med cds/cdsII) - om det stemmer blir spennende å høre.

    Tror dette kan være et eksempel på at det går an å få veldig bra lyd/musikk for ikke altfor mye penger - og at det ikke behøver være nytttt!

    (han som har forvandlet 32.5 og laget interconnecten - AR sound - han kom jeg i kontakt med via Teddy Pardo som lager 2xhicap inkl.napsc for røverkjøppris for hicapII)
    (for de som titter på pinkfish er dette kjent - andre kan kanskje bli nysgjerrige!!)

    Og Spendor s5e er fine - men får avløsning av og til av gamle kef ref 102.

    Erik B
    Spennende Erik B, kom gjerne med en beskrivelse når du har den oppgraderte 3.5 i systemet.

    Enig i dine betraktninger rundt Naims Chrome-Bumper periode. Glimrende produkter med kvaliteter nok til å hevde seg også i 2008, og hvilken tempokontroll og rytme! Synes også denne serien er den fineste utseendemessig Naim noensinne har laget. En befrielse imo å slippe fjernkontroll på forforsterker.
    Blandt de første omtalene av 42-5 og 32-5:

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    Emotikon: Jeg er farga av Naim og det må tillegges ;)
    Det er helt i orden, og jeg kan godt skjønne det. 8)
    Av det jeg har hørt hittil, er Naim noe jeg virkelig kan like.
    Gleder meg til lyttesession.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye med nye HT Vidar!
    HELT Rått!
    Låter sikkert så bra at ferieturen min i år bør gå i retning Trollstigen og nordvets-landet ;)

    En litt morsom assosiasjon til det du sier om dårlige innspillinger er jo at disse ofte låter ganske OK sålenge du besitter en anlegg til under 20 lapper eller så må du opp i de summene du bedriver og totalen nærmer seg da vel en halv Mong eller no' sånt ;)

    Alle anlegg imellom sliter litt med slike innspillinger hvis matching ikke er 100% på plass. IMHO ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Kjenner det rykker hardt i sparekontoen, for pusse opp badet raskt så ikke jeg bruker pengene på feil sted.......- ;D Spørs om Kona har blitt fornøyd med 2 store 207/7 i stua istedenfor å få byttet ut de rosa flisene på badet... ;D

    MVH Johnny
    Johnny; moro du skulle ta den innfallsvinkelen; vi har faktisk rosa fliser på badet som kona har maset om å bytte ut. Her blir det to svære 207/2 i stua istedet.

    Jeg kan vurdere å leie henne ut en stund vettu :)

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    Gratulerer så mye med nye HT Vidar!
    HELT Rått!
    Låter sikkert så bra at ferieturen min i år bør gå i retning Trollstigen og nordvets-landet ;)

    En litt morsom assosiasjon til det du sier om dårlige innspillinger er jo at disse ofte låter ganske OK sålenge du besitter en anlegg til under 20 lapper eller så må du opp i de summene du bedriver og totalen nærmer seg da vel en halv Mong eller no' sånt ;)

    Alle anlegg imellom sliter litt med slike innspillinger hvis matching ikke er 100% på plass. IMHO ;)
    Enig i siste setning; om ikke systemet klarer å lage god musikk av beskjedne eller historiske innspillinger så er det noe som ikke er bra nok. Det er min ærlige mening. Og det har ikke noe med pris å gjøre!

    Du er selvsagt velkommen til nordvestlandet for å høre Naim og KEF; Trollstigen er fint; og det er masse å ta seg til her :)

    Mvh Vidar P
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Dagens konkurranse.

    [
    ][/img]
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Øverst Nait1, Nac72, Nac32-5 med rød diode, Nac32-5 med grønn diode.


    Venter forresten på denne:

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror det kan være 32 og 32-5 eller to utgaver av 32-5? Iallefall er de litt forskjellige. 72 eller 62 ja.. har ikke noen bilder av de.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Tror det kan være 32 og 32-5 eller to utgaver av 32-5? Iallefall er de litt forskjellige. 72 eller 62 ja.. har ikke noen bilder av de.
    Den med rød diode er sannsynligvis eldst. Begge har to phonoinnganger og kan være 32 oppgraderte fra 32 til 32-5. På de seneste utgavene av de glimrende(!) 32-5 var det mulig å få de med kun en phonoinngang. Inngangsvalgene på dem var, phono, aux, tuner, tape1 og tape2. Dette er de eneste sikre 32-5 fra fødselen.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    En til.

    [
    ][/img]

    Dårlig utsnitt.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Svar på konkurransen:

    Tror vel de som svarer kan langt mer naim historie enn meg - men eksemplarene er mine - 72 riktignok til salgs
    Det var naitI med rød diode - men kunne det vært nait2?
    Det var nac 72 - det er mulig 62 også ser slik ut - har hatt en - men husker ikke evt. forskjell.
    De to andre nacene - det er trykket 32 i metallet og så er det teipet på ,5 på en liten rund papirlapp - betyr det at de har vært inne til oppgradering mon tro?
    Den røde eldst.
    Til slutt en chrome 250 - ikke akkurat mint - men den er gammel.
    Disse gamle chrom utgavene er utrolig pene.

    Erik
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Glemte den Svein venter på - tror det er chrome nait2.

    Erik
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Venter på en Nait1.
    Nait2 finnes i 2 versjoner, CB og olive.

    Bilder av begge versjonene,

    olive


    CB
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. noen form for HiCap? Gammel i så fall, siden det var før S-NAXO, så da er det vel CB da :)

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Vidar P skrev:
    .. noen form for HiCap? Gammel i så fall, siden det var før S-NAXO, så da er det vel CB da :)

    Mvh Vidar P
    Riktig, det er en Snaps oppgradert til 2x24v så det ligner voldsomt på en Hicap på bildet.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Ja nå blir det satt fokus på det nye lytterommet og jeg har antakelig bestemt meg for denne sittegruppa.
    Mulig jeg brunbeiser furua, så den skal matche Fraim bedre.

    På gulvet skal ligge 2 store og langhårete saueskinn for dempingens skyld.

    Veggene skal klees med furu brystningspanel, etter tips fra Vidar P. God demping og tidløst til tusen!

    Lekkert? Ja det skal være sikkert.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Noen som har erfaringer/kjennskap til synergien mellom Tannoy og Naim?

    Lf
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Veggene skal klees med furu brystningspanel, etter tips fra Vidar P. God demping og tidløst til tusen!
    Mitt forslag var vel furupanel gulv -> tak, ikke brystningspanel? :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Spøk til side ;)

    Rommet skal nok bli bra det, når etpar vegger er revet og møbler mm er på plass.

    Etter gårdagens seanse, hvor vi klasket inn Naim og Spendor i en godt møblert stue.
    Duverden, rom og møblering har endel å si. Fyll på......
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Vidar P skrev:
    Stover skrev:
    Veggene skal klees med furu brystningspanel, etter tips fra Vidar P. God demping og tidløst til tusen!
    Mitt forslag var vel furupanel gulv -> tak, ikke brystningspanel? :)

    Mvh Vidar P
    ;D
    Din ramp! ;D

    Tenkte meg at Lom-salongen, saueskinn og brystningspanel ikke var helt konsistent med planene ja :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Apropos; Stover og jeg hørte et imponerende vellydende system igår; CDX2/202/200/Spendor S9e. Jeg ble imponert; men eier hadde et naturlig vellydende rom, og dette tror jeg blir bra!

    Mvh Vidar P
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    334
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Naim nap 200/150x spørsmål

    Heisan alle naim kjennere ! Jeg har null erfaring med Naim og trenger derfor noen svar fra dere:
    1. Kan jeg teknisk sett uten å få noen overraskelser bruke overgang fra Naim plugg til rca på nap 200/150x ? Får jeg tak i sånne overganger hos Naim forhandlere?
    2. På disse forsterkerne er det vel power utgang til andre Naim komponenter-jeg antar at disse ikke må tilkobles noe for at forsterker skal virke normalt ?
    3. Er det mulig å beskrive disse forsterkernes MUSIKALSKE egenskaper som selvstendige komponenter ??? Det jeg da først og fremst lurer fælt på er om mellomtoneområdet er varmt eller helt nøytralt ???
    4. Mitt oppsett er idag: Creek Classic cd, Lavry DA 10, Densen 200 pre, Nad 2600A forsterker, Yamaha Soavo 900M stativ, Murata 103 superdiskanter, XTZ 12 sub fra 70 hz og nedover, dBx 223 aktivt filter. Tanken er altså å erstatte min gode gamle Nad med nap 200 eller 150x. Noen som har en eller annen tanke på om dette er en prøvelytting verdt med Naim amper ???
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.268
    Antall liker
    10.863
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei alle Naim kjennere. Jeg slo sammen 2 emner her. Vel kun innlegget over her som er lagt til Naim tråden....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim nap 200/150x spørsmål

    mrx skrev:
    Heisan alle naim kjennere ! Jeg har null erfaring med Naim og trenger derfor noen svar fra dere:
    1. Kan jeg teknisk sett uten å få noen overraskelser bruke overgang fra Naim plugg til rca på nap 200/150x ? Får jeg tak i sånne overganger hos Naim forhandlere?
    2. På disse forsterkerne er det vel power utgang til andre Naim komponenter-jeg antar at disse ikke må tilkobles noe for at forsterker skal virke normalt ?
    3. Er det mulig å beskrive disse forsterkernes MUSIKALSKE egenskaper som selvstendige komponenter ??? Det jeg da først og fremst lurer fælt på er om mellomtoneområdet er varmt eller helt nøytralt ???
    4. Mitt oppsett er idag: Creek Classic cd, Lavry DA 10, Densen 200 pre, Nad 2600A forsterker, Yamaha Soavo 900M stativ, Murata 103 superdiskanter, XTZ 12 sub fra 70 hz og nedover, dBx 223 aktivt filter. Tanken er altså å erstatte min gode gamle Nad med nap 200 eller 150x. Noen som har en eller annen tanke på om dette er en prøvelytting verdt med Naim amper ???
    0) Bambadoo; er alle Naim-temaer henvist til denne ene tråden?
    1) Du kan bruke en RCA-> 4-pin DIN på 200/150. RCA->XLR på de større. De fire pin'ene er pos hø, pos ve, 24V og felles jord; så i praksis vil din RCA-> DIN kabel bruke kun 3 pin'er. Du får slike hos eller via forhandler.
    2) Korrekt.
    3 & 4) Det er klin umulig å forutsi hvordan en eneste isolert Naim-boks vil fungere i et så.. mangfoldig system. Du gjør klokt i å vurdere en "hel" forsterker; pre/power er oftest laget for å fungere bra sammen.

    Skal ikke uttale meg om musikalske kvaliteter, vi har tydeligvis forskjellig syn på hva det innebærer; men Naim er viden kjent nettopp for å gjengi musikk på en spesielt levende, rytmisk og ikke-hifi måte. Du må høre det for å vite om du liker det.

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    hei Naim fans,

    etter lang tid har det blitt komplett naim anlegg på meg.
    og 202 og 150 kjøpt Rimelig og CD5 og neat Elite har kommet fra sverige. ut med b & w og yesss det er blitt velyd og fryd i stuen.
    syslet med tanken på naim lenge. men ting har kommet i vegen.

    men endelig ble det musikk. Har ikke tenkt på strømforsyning ennå.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.268
    Antall liker
    10.863
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Svar til Vidar_P.
    Nei - bare denne. Var opprettet 2 Naim tråden under vennetråd delen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn