Forsterkere Naim vs. Burmester

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Dette er 2 meget interessante hi-fi merker, ganske oppe på prisskalaen,et engelsk og et fra Tyskland.
Jeg har ikke hørt noe oppsett fra hverken den ene eller andre ennå og de har jo produkter med varierende kvalitet og pris også.
Jeg vurderer å skaffe meg et rent oppsett og jeg vil tro det er andre som har vurdert disse to opp mot hverandre og så landet på
det ene, etter sin smak.
Kan noen si om det er en karakterforskjell på lyden i disse to eller om de spiller ganske likt.?
Kan man kalle det Burmester lyd? Naim-lyd? slik man kan med f.eks, Fender gitar lyd, vs. Gibson.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg eier selv Naim og har hørt litt Burmester. Litt privat og endel på messer. Burmester er nokså typisk ordung muss zein eller hvordan man skriver det. Det låter overbevisende reint og ryddig og spiller med stålkontroll og oppløsning. Et typisk merke hvor man matcher ting sammen med hverandre for å oppnå symbiose.
På lik linje med Naim så er det slik at oppløsning, dybde og mangel på forvrengning øker med prislappen.
Den aller største forskjellen er nok muligens Naim sin filosofi på hvor man skal prioritere å putte pengene. Hos Naim begynner man i begynnelsen og avslutter med effekten og høyttalerene, selv om det på ingen måte er noe problem å putte mye penger i dyre kilder hos Burmester og bli belønnet deretter!

Hvis du spør en typisk naim eier vil han kanskje si at innsikt er viktigst mens en som eier Burmester vil kalle det oppløsning. En liten annen tilnærming muligens. Begge merker har sine styrker og svakheter, men parres best innad for å oppnå best resultater er nok min konklusjon.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Har ikke hørt Naim så der kan jeg ikke uttale meg. Men Burmester har jeg hørt mye og jeg har i dag Burmester cd, forsterker og strømrenser. Oppløsning er riktig for det er mange gode detaljer som kommer frem. Det første som jeg la merke til var at det ble lettere å følge teksten og vokal da ting ble ryddig og tydelig. Ellers så var det tyngden og live følelsen sammen med en varm gjengivelse av lyden som gjør at man får lyst på å høre lenge på musikk. Men det skal vel matches, for det ble virkelig bra med virgo 25, som ikke er burmester men allikevel ga et skikkelig løft fra bunn til topp. Strømrenser er det siste som er koblet til mitt oppsett og lyden har blitt en anelse varmere. Kanskje også med en sortere bakgrunn.

Skal man være skikkelig kresen på lyd så tror jeg det er helt nødvendig å få prøvd ting hjemme.

mvh stereo
 
Topp Bunn