Ønsker anbefaling Naim Uniti Atom/Uniti Star - møter det mine ønsker?

S

sveinjarle

Gjest
Beklager om dette blir lite sammenhengende, men det går sikkert en generasjon mellom hver gang jeg åpner denne døren.

I dag har jeg:
- Epos ES14-høyttalere (indeed!)
- Marantz CD6006
- Rotel RA-01
- Cambridge DacMagic

Generelt streamer jeg til DacMagic via en to tusen år gammel Airport Express. Inntil videre henger det sammen med virtuell gaffateip.

Hva ønsker jeg? Primært en "ting" som kan erstatte forsterkeren, DAC-en og Airport Express. Eposhøyttalerene blir,. Jeg liker også Marantzen, men om det finnes en løsning som lar den reise er det helt greit. Budsjettet ligger på 20 000- 50 000. Jeg ønsker å beholde muligheten til å spille CD-plater, enten via "tingen" eller en egen spiller.

Jeg forsøker å lese meg opp på Naim Uniti Atom/Uniti Star, og det virker å være noe (alt?) jeg er på jakt etter.

Igjen, om noen gidder å sparke meg i riktig retning verdsetter jeg det.
 
Sist redigert av en moderator:

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Har nettopp kjøpt Naim Uniti Nova, og ja - den er fremtidsrettet, teknologisk briljant og har "alt". I tillegg serverer den en fantastisk god og musikalsk lyd. Naim Uniti Star har i tillegg CD-spiller, så det blir jo egentlig "alt pluss litt til", bare at Nova er en noe bedre forsterker. Siden du fortsatt spiller CD-plater så ville jeg kanskje gått for den.
 
Sist redigert:
M

medlem215396

Gjest
Uniti Star er vel i realiteten en Uniti Atom med integrert server/ ripper der du også kan lagre musikken. Nova er en kraftigere og forbedret Atom.

Hva skal man velge? En ny Nova er litt utenfor ditt budsjett, en Atom er innenfor budsjett, Atom HE også, men krever poweramp.
I alle tilfellene kan du streame musikk fra nett, koble til en cd spiller, spille av egne rippede cd plater. Med unntak av Star som har innebygget ripper må du for de øvrige rippe fra pc/ Mac til eksempelvis NAS disk.

Valget vil henge litt på hva du ønsker utover å spille cd plater. Tipper alle vil drive Epos fint og der Nova er vesentlig kraftigere. Atom HE er nylansert streamer, preamp. med høykvalitets hodetelefonforsterker. Koble til en poweramp.av det slag du ønsker og du har et svært fleksibelt system.
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: pp
M

medlem215396

Gjest
............ skal prøve å være tydeligere i styringen :)

Uniti Star- her betaler du for en tjeneste du kanskje ikke er ute etter. Selv om du kan avspille Cd plater er dens hensikt å rippe platen å lagre den på disk.
Uniti Star er en kombinasjon av Uniti Atom og Uniti Core.

Uniti Atom og Nova- her kan du koble til en hvilken som helst Cd spiller ved bruk av både analoginngang eller digitalinngang (bruker interne dac i Uniti)
Siden Cd spilleren er utskiftbar kan du enten oppgradere den eller selge den, avhengig av hvilken vei dine planer går.

Atom HE. Godt alternativ til Atom for dem som prioriterer hodetelefoner, men generer flere bokser igjen.

Merk; bedre poweramp gir mer krefter. I tillegg, bedre preamp. gir bedre detaljering, innsikt eller åpenhet, men også klarhet som igjen gir deg opplevelsen av mer krefter. Source first.

Basert på det du skriver ser det i mitt hode ut som Atom eller Nova er beste valget i dette tilfellet?

Nova gir bedre fleksibilitet ift fremtidige høyttalere og driver Eposene enda bedre.
 
Sist redigert av en moderator:

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
............ skal prøve å være tydeligere i styringen :)
Skulle akkurat til å be deg om å ta deg sammen 😅👍🏼

Uniti Star er vel hakket over Atom rent kraft/forsterkermessig med sine 2 x 70w vs Atoms 2 x 40w?
 
M

medlem215396

Gjest
Skulle akkurat til å be deg om å ta deg sammen 😅👍🏼

Uniti Star er vel hakket over Atom rent kraft/forsterkermessig med sine 2 x 70w vs Atoms 2 x 40w?
hehe :) sant, og alt for seint ute med tilsvar også, nesten bortkastet.
Ser at trådstarter allerede er inne i Naimverdenen og godt fornøyd også.
 
  • Liker
Reaksjoner: pp

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
hehe :) sant, og alt for seint ute med tilsvar også, nesten bortkastet.
Ser at trådstarter allerede er inne i Naimverdenen og godt fornøyd også.
Hvor ser du det? Du forveksler ikke med min post lenger opp, hvor jeg nevner at jeg nettopp har kjøpt Nova?... Så jeg tror ikke du er for seint ute nei. Bare TS som er treig.
 
M

medlem215396

Gjest
Hvor ser du det? Du forveksler ikke med min post lenger opp, hvor jeg nevner at jeg nettopp har kjøpt Nova?... Så jeg tror ikke du er for seint ute nei. Bare TS som er treig.
Naim- Forum UK. Trådstarter har åpenbart kjøpt en Atom :) bra valg det
 
  • Liker
Reaksjoner: pp
Topp Bunn