Naim Stageline/Era Gold V/XLPSv3?

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Hva ville en ny Stageline gjøre for meg i mitt anlegg? Har de fått rca ut nå eller?

Jeg har egentlig fått veldig tro på GSP Era Gold V (har prøvd en rimeligere utgave over lengre tid), men ønsker å lufte andre alternativer i innspurten.

Hva med MF XLPSv3?

Noen som kan sammenligne?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vil vel mene at MF's riaa er i den lydmessig stikk motsatte ende fra Naim Stageline.
Sikkert lurt å ha tunga i rett munn, for lydspranget mellom de to er svært. Imo. (Ikke sikker på om jeg har hørt v3, men det er iallefall gjengs for de jeg har hørt).

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Jeg vil vel mene at MF's riaa er i den lydmessig stikk motsatte ende fra Naim Stageline.
Sikkert lurt å ha tunga i rett munn, for lydspranget mellom de to er svært. Imo. (Ikke sikker på om jeg har hørt v3, men det er iallefall gjengs for de jeg har hørt).

Mvh Vidar P
Kunne du utdypet litt om Stageline? Jeg ønsker rytme og spenst. Er den grei å kombinere med produkter fra andre produsenter?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rytme er vel akkurat hva MF's riaa er mest kritisert for på UK fora iallefall, og i noen tester også.

Stageline har BNC inn og DIN ut (mulig den kan skaffes med RCA, men det vites ikke). Chord Co leverer DIN->RCA kabler.
Den krever uansett en Naim preamp, en Nait (ikke 5i), eller en Naim ekstern psu. Men den er rågod på rytme og spenst. Og låter totalt annerledes enn MF.

http://www.naim-audio.com/download/man_stageline.pdf

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stageline har BNC inn og DIN ut (mulig den kan skaffes med RCA, men det vites ikke). Chord Co leverer DIN->RCA kabler.
Den krever uansett en Naim preamp, en Nait (ikke 5i), eller en Naim ekstern psu.

Mvh Vidar P
Bare for å oppdatere; jeg har funnet ut at Stageline nå leveres med RCA inn, fortsatt DIN ut.
Forøvrig; vær klar over at Graham Slee har en riaa-kurve som er et gjennomsnitt mellom den "originale" riaa og IEC-kurven; slik at med en original-riaa-kodet LP så faller den gradvis fra omlag 500hz, slik at den er omlag 1,5dB nede ved 20hz.

Full IEC er nede 3dB ved 20hz.

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
vær klar over at Graham Slee har en riaa-kurve som er et gjennomsnitt mellom den "originale" riaa og IEC-kurven; slik at med en original-riaa-kodet LP så faller den gradvis fra omlag 500hz, slik at den er omlag 1,5dB nede ved 20hz.

Full IEC er nede 3dB ved 20hz.

Mvh Vidar P
Hvor kommer denne informasjonen fra, og hva betyr det i forhold til følgende: "Absolutely no frequency bending tricks are used. RIAA accuracy is within 0.5dB bottom to top"?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvor kommer denne informasjonen fra, og hva betyr det i forhold til følgende: "Absolutely no frequency bending tricks are used. RIAA accuracy is within 0.5dB bottom to top"?
Leste det i et av de siste HiFi World. IEC er forresten en RIAA-korreksjon det også, det samme er denne snitt-korreksjonen; en original riaa vil være frekvensflat med ditto plate, samme vil en iec-riaa med en iec-plate. Det er når man blander plater (dvs riaa-kodingen i de) at det blir litt frekvensavvik.

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Leste det i et av de siste HiFi World. IEC er forresten en RIAA-korreksjon det også, det samme er denne snitt-korreksjonen; en original riaa vil være frekvensflat med ditto plate, samme vil en iec-riaa med en iec-plate. Det er når man blander plater (dvs riaa-kodingen i de) at det blir litt frekvensavvik.

Mvh Vidar P
Jepp, her står hele regla. Marginale forskjeller som tydeligvis i uheldige tilfeller kan skape betydelige faseproblemer.

http://www.gspaudio.co.uk/faqs/vinyl_sound_balance.htm

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jepp, her står hele regla. Marginale forskjeller som tydeligvis i uheldige tilfeller kan skape betydelige faseproblemer.

http://www.gspaudio.co.uk/faqs/vinyl_sound_balance.htm
Ja, det må vel sikkert sies å være marginalt for de aller fleste, men kanskje et poeng for de som har fullrange system? Riaa/IEC er i så fall -3dB nede ved 20hz med en standard-riaa plate.

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Noen gode poenger her:

"Sometime in the 60's or 70's, the IEC modified curve was adopted in maybe a few phono preamps in a bid to attenuate turntable rumble. Unfortunately, it does not tell you on the record sleeve which EQ was used.

Looking at the chart again you will see two output plots - red and green. They differ at 20Hz by 3 decibels (dB), which is 1.5 times in gain terms. The average of the two curves was chosen for this preamp design so that the user doesn't have to guess at which position a switch would need to be parked. It may sound obvious that one type of recording would sound more bass heavy than the other, but that is not always the case, as the bass you think is at 20Hz may not be. And how many speaker systems resolve 20Hz accurately?

If you parked such a switch in the wrong position a phase error would creep in right up to 200Hz and give you the wrong timing information well up into the mid bass where things become directional and the stereo image could be thrown completely out. You could end up repositioning your speakers or buying another system component or interconnect to attempt to fix a problem that only exists on one or two records. The average "fix" at least takes the bass phase error down an octave where it is less directional.

This practically demonstrates that Hi-Fi is not as Hi-Fi as you'd think. How can you go on a quest for perfection from an imperfect origin?"

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
"They differ at 20Hz by 3 decibels (dB), which is 1.5 times in gain terms. The average of the two curves was chosen for this preamp design so that the user doesn't have to guess at which position a switch would need to be parked."

I så tilfelle vil vel ikke avviket bli større enn 1,5 db uansett hvilken standard som benyttes. Dette vil fungere bedre for folk flest enn å skulle "gjette" seg frem med manuell innstilling for hver enkelt plate. Altså på mange måter bedre enn både de som følger en av normene og de som er innstillbare.

Dermed fremstår dette for meg som et godt argument for å velge Graham Slee

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dermed fremstår dette for meg som et godt argument for å velge Graham Slee
Det er derfor de har laget det slik ja.
Men det er vel ikke så mange IEC-plater i hyllene til folk tror jeg, så eq'ingen vil vel ikke bli korrekt i mange platers tilfelle...?
Før var det endel highend riaa-trinn som hadde valgbar korreksjon.. nå er vel standarden strikt riaa såvidt jeg vet, så behovet er vel ikke tilstede lengre..

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Det er derfor de har laget det slik ja.
Mvh Vidar P
Et salgstriks sier du? Kanskje, men min begrensede erfaring tilsier at denne boksen fungerer bra for meg.

Jeg har altså ikke innsikt i omfanget av denne IEC-standarden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et salgstriks sier du? Kanskje, men min begrensede erfaring tilsier at denne boksen fungerer bra for meg.

Jeg har altså ikke innsikt i omfanget av denne IEC-standarden.
Nei, ikke salgstriks.. du misforstår. De har vel laget den slik fordi de synes det er den beste løsningen vil jeg tro.

Ikke desto mindre så vil det gi en anelse slankere (hørbart eller ei) bass enn om de hadde brukt standard riaa.

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Da misforstod jeg litt hva du mente der, men svinger gjør det altså. Bare synd jeg ikke har fått tid til å prøve Stageline.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg har hatt Era Gold V og Elevator fra Graham Slee, og jeg har vært godt fornøyd med deres evne til å formidle nerven i musikken og smådetaljene i opptakene; men jeg må si at hvis man er ute etter masse bass, så er ikke Graham Slee mitt første valg. Nå er ikke bassen fraværende, for den er der om den er på platen. Bassen er fast, rask og presis, men den kan mangle litt kropp og tyngde sammenlignet med andre riaatrinn. Derfor kan Graham Slees riaatrinn oppleves som litt slanke, men dette er for små bagateller å regne, synes jeg. 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..men jeg må si at hvis man er ute etter masse bass, så er ikke Graham Slee mitt første valg. Nå er ikke bassen fraværende, for den er der om den er på platen. Bassen er fast, rask og presis, men den kan mangle litt kropp og tyngde sammenlignet med andre riaatrinn. Derfor kan Graham Slees riaatrinn oppleves som litt slanke, men dette er for små bagateller å regne, synes jeg.  8)
Det er vel nettopp dette som er det praktiske resultatet av denne RIAA/IEC-snitt korrigeringen jeg påpekte; og nettopp dette jeg bare ville belyse som et mulig poeng for enkelte av de som vurderer den.

Mvh Vidar P

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Sundance; hvilke Riaa har mer/bedre bass enn Graham Slee i samme prisklasse etter din oppfatning?

Topp Bunn