NAIM NAIT for nybegynnere

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Brukte Nait3 som PA-forsterker med Proson Reality 10 (2 10"tommere hver) på et poolparty.
Det gikk strålende. Trøkk og gla'stemning til tusen. Det er noe av den råeste PA-lyden jeg har vært borti :)
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
C. Alshus skrev:
Skal vi ta dette på Naim-tråden og la denne tråden handle om Nait?
Da kan jeg skrive her, for den andre tråden var så laaaaaang ;)

Jeg har en Naim Nait 3, og har nå kjøpt meg en Naim CDX som er på vei :) Det jeg lurer på er hvilken høyttaler kan gjøre dette oppsettet fullstendig? Selvfølgelig har jeg endel kriterier ;)

Jeg har ikke et av disse "nymotens" rack, men et gammelt skap fra 1800-tallet for "oppbevaring" av dingsene. Trenger derfor ikke bare lydmessigmatch, men også interiørmessig. Skapet er et gammelt ubehandlet furuskap, og høyttalerne er nødt til å stå ved siden av dette. Dvs at det må være høyttalere som kan stå nærme vegg, samt at det ikke må bli hel kræsj i forhold til skapet. Men, det viktigste er at det kan spille Jokke minst like bra som mine nåværende Sherry fargede, Amphion. Jeg er faktisk veldig fornøyd med lyden, men fargen og utseende på høyttalerne begynner å klø i sjela :-[

Linda
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Har du fått deg eget lytterom, mazzy_star..? ;D

Mvh. Bjørn
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
mazzy_star skrev:
Men, det viktigste er at det kan spille Jokke minst like bra som mine nåværende Sherry fargede, Amphion.
Linda
Jokke er ikke mye haifi du. ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
ErosLoveking skrev:
mazzy_star skrev:
Men, det viktigste er at det kan spille Jokke minst like bra som mine nåværende Sherry fargede, Amphion.
Linda
Jokke er ikke mye haifi du. ;)
Stemmer det. Jokke er musikk ;)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
thomand skrev:
ErosLoveking skrev:
mazzy_star skrev:
Men, det viktigste er at det kan spille Jokke minst like bra som mine nåværende Sherry fargede, Amphion.
Linda
Jokke er ikke mye haifi du. ;)
Stemmer det. Jokke er musikk ;)

Vet.
En av Jokkes bestekompiser bodde i etasjen under meg på tidlig nittitall. Var flere ganger jeg måtte gå skrevs over 1 stk. full Nielsen i trappa. ::) Det var i disse dager Grünerløkka fortsatt var "slum", og et levelig sted. Savner de dagene før bermen tok over, den gangen det fortsatt var "greit" å gå på Thorvalds og drikke halvlitere til 16.-. Mange fargerike personer der. (R.I.P)

Skjønner ikke hva det har med NAIM, men når Jokke likevel ble nevnt........ ::)
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
ErosLoveking skrev:
Skjønner ikke hva det har med NAIM, men når Jokke likevel ble nevnt........ ::)
hi hi jokke hadde sikkkert spilt på nait dersom han hadde vert ilive nu,
NAIM er jo rock and roll

hikk ;D
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
bjornh skrev:
Har du fått deg eget lytterom, mazzy_star..? ;D
Jepp, det heter stue :)

Jeg har god lyd, og er strålende fornøyd i motsetning til en viss annen som forsøker seg med bla tykke gardiner og glava isolasjonsplater et annet sted i huset 8)

Linda
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.796
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her i stua har vi lytterom med Glavaplater, mazzy. Lite NAIM, dog. Er det kanskje derfor vi er så fornøyde? ;D
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
ErosLoveking skrev:
Jokke er ikke mye haifi du. ;)
Nei, som Thomand så korrekt presiserer, Jokke er musikk. Og det anlegg som ikke formidler Jokke slik jeg ønsker, får desverre avskjed på grått papir 8)
Jeg vil ikke ha et anlegg skapt for Diana Skrål og andre slitsomme, og ikke minst kjedelige syngedamer :p

Forresten, er det noen som har et forslag til høyttalere :)

Linda
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Hvis du orker, er det mange forslag og generelle poenger rundt høyttalere til Naim i Naim-tråden. Vidar P redegjør mye for hva som skal til for å få til noe som spiller på samme lag.
Jeg ville f.eks sett på Spendor.

mazzy_star skrev:
ErosLoveking skrev:
Jokke er ikke mye haifi du. ;)
Nei, som Thomand så korrekt presiserer, Jokke er musikk. Og det anlegg som ikke formidler Jokke slik jeg ønsker, får desverre avskjed på grått papir 8)
Jeg vil ikke ha et anlegg skapt for Diana Skrål og andre slitsomme, og ikke minst kjedelige syngedamer :p

Forresten, er det noen som har et forslag til høyttalere :)

Linda
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
mazzy_star skrev:
bjornh skrev:
Har du fått deg eget lytterom, mazzy_star..? ;D
Jepp, det heter stue :)

Jeg har god lyd, og er strålende fornøyd i motsetning til en viss annen som forsøker seg med bla tykke gardiner og glava isolasjonsplater et annet sted i huset 8)

Linda
Snakker om å ta innersvingen! ;D

Bjørn
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Naim Nait tråd?
Dette er bra. Har selv en Nait 5i, og er godt fornøyd. Den spiller med pondus, og det uten å ta for stor plass hvis dere skjønner.
Men lurer litt på hvor store høyttalere den klarer å drifte? Vil den få pusteproblemer så fort jeg går over til gulvstående?

De 1sc klonene jeg har i dag, klarer den og drive ganske så bra mener jeg. Og de er ikke spesielt lettdrevne med rundt 85-86 db.


T
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Nei den har ikke noen problemer med gulvstående,jeg har en nait 5i selv og den driver mine selvbygg med dobble 6,5" med glans,den blir såvidt lunken hvis jeg drar på veldig høyt med mye bass tung musikk over lengre tid...
Føler aldri at den mister kontrollen...

Naim har sterke strømforsyninger og har vel ikke noe særlig problemer med de fleste høyttalere,jeg ville dog ikke koblet en nait med en elektrostat...

Spørsmåler blir heller å finne en høyttaler som spiller på lag med den,en rytmisk,rask og tonalt god høyttaler er vel det du skal se etter,en som ikke ødelegger de gode egenskapene til naiten...

Det er jo nevt mye i naim tråden men det vel mange som bruker Spendor,Monitor audio og det er noe med Dynaudio og B&W men smaken er jo som baken...

Jeg har nå hatt en Mission stativ høyttaler på besøk et par ukers tid men naiten min trives bedre med de større høyttalerene mine,de er lettere å drive + de har mye bedre rytmiske egenskaper....
Håper at dette hjalp litt,men man må rett å slett bare prøve seg litt frem ;)

Mvh
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
NEAT acoustic er verd å se å høre på!!

skreddersydde til naim. mye prat, takler garantert jokke!

Eller som nevnt over: Spendor, Monitor og kansje audiovektor. totem?

men prøv hjemme før du betaler ;)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Vidar P skrev:
Nei, du kan godt bruke andre typer. Men velg en type med høy induktans og lav kapasitans.

Mvh Vidar P
Xindak kabler med flate ledere som ligger tett på hverandre med bredsidden bør vel da fungere ganske greit. Bare litt greit å vite da jeg har et par slike liggende.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
SOEDAL skrev:
Vidar P skrev:
Nei, du kan godt bruke andre typer. Men velg en type med høy induktans og lav kapasitans.

Mvh Vidar P
Xindak kabler med flate ledere som ligger tett på hverandre med bredsidden bør vel da fungere ganske greit. Bare litt greit å vite da jeg har et par slike liggende.
Forrige innlegg forsvant da jeg skulle redigere. Men det jeg skulle skrive, var at man i kabler vel snakker om parallellkapasitans, som står i et motsetningsforhold til serieinduktansen.

Når man legger lederne lengre fra hverandre, vil vel følgelig denne parallellkapasitansen avta, og serieinduktansen øke. Og omvendt. Dvs at din kabel med ledere som ligger tett vil kunne ha høy parallellkapasitans; ikke noen ønskesituasjon for Naim-forsterkere; men Xindak vil vel kunne opplyse om LCR-verdiene.

Jeg hadde ikke ville brukt "alle slags" kabler med Naim-utstyr, men det er vel fordi jeg vil ha Naim-lyden sikkert.

Mvh Vidar P
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Vidar P skrev:
SOEDAL skrev:
Vidar P skrev:
Nei, du kan godt bruke andre typer. Men velg en type med høy induktans og lav kapasitans.

Mvh Vidar P
Xindak kabler med flate ledere som ligger tett på hverandre med bredsidden bør vel da fungere ganske greit. Bare litt greit å vite da jeg har et par slike liggende.
Forrige innlegg forsvant da jeg skulle redigere. Men det jeg skulle skrive, var at man i kabler vel snakker om parallellkapasitans, som står i et motsetningsforhold til serieinduktansen.

Når man legger lederne lengre fra hverandre, vil vel følgelig denne parallellkapasitansen avta, og serieinduktansen øke. Og omvendt. Dvs at din kabel med ledere som ligger tett vil kunne ha høy parallellkapasitans; ikke noen ønskesituasjon for Naim-forsterkere; men Xindak vil vel kunne opplyse om LCR-verdiene.

Jeg hadde ikke ville brukt "alle slags" kabler med Naim-utstyr, men det er vel fordi jeg vil ha Naim-lyden sikkert.

Mvh Vidar P
Ja, dette stemmer naturligvis. Logisk brist fra min side. Blir jo på samme måte som feks Supra Ply og Goertz. Motsatsen til dette er vel kablene fra DNM som jeg vel kan erindre å ha hørt nevnt som en god kombinasjon til Naim.

Xindak opplyser ikke om LCR-verdiene på nettsiden. Kanskje jeg kan håpe på at Nait 5i er såpass stabil at den klarer å drive disse greit uansett? Litt rart dette her egentlig med tanke på at en vanlig dynamisk høyttaler jo har ganske høy induktans? Rart hvis kablene skal ha noe særlig å si?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forholdet er jo at Naim utelater serieinduktansbuffer på utgangene, da de argumenterer for at slike buffere degraderer lydkvaliteten mer enn ønskelig, og er allikevel ikke nødvendig dersom utgangstrinnet ser denne induktansen i kablene.

Det er jo spørsmål om forsterkerens stabilitet ved supersoniske frekvenser, frekvenser hvor kanskje høyttalerinduktansen er lav? Heldigvis er Naims utgangstrinn så stabile nå til dags at de tåler det meste selv uten buffere, men det er jo fortsatt anbefalt å holde seg til elektrisk sett Naim-vennlige kabler.

Jeg vil bare skyte inn, hva Nait 5i-forsterkere generelt angår (har ikke erfaring med italic) så er de så gode at de må anses som veldig kildetransparente, de er simpelthen laget med bl.a det for øye, og det er i mitt syn vel så viktig å titte i den retningen av signalstrømmen enn i den andre for å oppnå best mulig resultat med de.

Mvh Vidar P
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
6
nait vs nait 2

Har nå spilt med en av de første nait`ene fra naim (faktisk en av de eldste av de første, med rød diode) i noen uker.

Nait 2 kjenner jeg rimelig bra fra tidligere (hadde en i ca et halvt år).

Kilde: Micro Seiki DQX-500 med DV10x5 high output PU.

Ht: MA studio 20se.

Nait 2 imponerte stort med sitt driv, sitt musikalske engasjement og en homogenitet i formidlingen som legger parametre død, og fokuserer på takt, tone og melodi. Og den har det ekstra trøkket som gjør at gliset setter seg litt fast, selv etter at platen er ferdigspilt.

I stor grad gjelder dette også for de første naitene etter hva jeg kan bedømme fra min. Samtidig forstår jeg hva Svein sier når han antyder at nait kanskje er noe rundere i kantene. Den er ikke fullt så ladet med trøkk som jeg opplevde 2 å være. Den er likevel en super musikkformidler som kanskje er enda mer "sømløs" i sin formidling enn 2.

Førøvrig ventes naim n-sats inn til stuen i løpet av uken. Leste at Linn Katan er en anbefalt mach til eldre nait, og n-sats skal visstnok ha en del slektskap med Linn Katan - + enda mer av det gode (les; rytme, driv, timing).

Noen med nait (eldre og nyere) + n-sats, fint å høre fra dere...

Gir lyd når n-sats har fått strøm og glød fra gamle gode nait...

Spørsmål:
Er det hensiktsmessig/mulig å skifte phonokort i nait? Vet at det er kun MM som er alternativet, men er noen bedre enn andre?

MVH

Tommy
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
clintern skrev:
Førøvrig ventes naim n-sats inn til stuen i løpet av uken.

Gir lyd når n-sats har fått strøm og glød fra gamle gode nait...
Gleder meg til å høre hva du synes om disse. Skal du ha subben også?
 
K

Kaarelars

Gjest
clintern skrev:
Spørsmål:
Er det hensiktsmessig/mulig å skifte phonokort i nait? Vet at det er kun MM som er alternativet, men er noen bedre enn andre?

MVH

Tommy
Hei,
Det er ikke mulig å skifte phonokort i Nait1.
Spennende med n-sats (selv om navnet minner om noe treningsstudiogreier), ser frem til lytterapporten. Skal du bruke tilhørende stativer?
 
S

Steinar O

Gjest
Jeg ser også frem til å lese dine opplevelser med Nait og n-sats.
Jeg tok vare på min n-sub med tanke på en mulig nedgradering (som ikke ser ut til å bli noen realitet) og bruk med n-sats.

Jeg ser 1 troverdig bruker på n-forum som benytter n-sats/ sub og han har slått seg til ro med det.

Det enkle er ofte det beste. En riktig kosetråd dette her ;)
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
6
Hei

N-sats er på plass og "as we speak" er det lou reed`s "satelite of love" som holder liv i stuen. Tidligere har blant annet j j cale, mozart, beck, cat power, keith jarrett, miles davis og brahms hatt sine respektive opptredener.

Fortsetter å bla gjennom vinylen i kveld og noen dager fremover - da skulle det kunne bli mulig å si noe i retning av hvordan denne komboen lyder. Tror det kan bli interessant.

Foreløpig ingen planer om sub, kommer an på hvordan n-sats integrerer i rommet, men får jeg muligheten for å teste en...

Ikke originale stativer...enda, men også noe jeg kunne tenke meg å teste..

Når det er sagt er det tegn i luften på at kronasjer i første, andre og tredje omgang vil gå til innkjøp av musikk :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
clintern skrev:
Ikke originale stativer...enda, men også noe jeg kunne tenke meg å teste..
Naim har jo en ganske spesiell innfallsvinkel til dette:

"One of the principles behind the design of all our loudspeakers involves shifting unwanted system resonances outside of the audio bandwidth, thus reducing their effect upon the music signal. This is achieved by allowing key components to move at controlled rates and so isolate them from external vibration sources.

Rigid fixing of loudspeakers can couple them to the energy stored within floor or wall surfaces, which is then reflected back into the system. Our approach combines a careful balance of rigidity and flexibility, so key components move predictably."
 

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
6
Hei

Hadde vel en ide om en analystisk inngang på melding om n-sats; si noe om bass f eks, dele litt opp og gå sakte gjennom. Ble raskt avlyst!

N-sats gjør det samme som nait - parameterstaver brekker, analytiske angrep blir slått ned før første helling og man inser at skal man skrive noe bør det bli om det som skjer mellom høyttalerene - og det blir å si noe om riffgangen til blackmore, anslagene hos Wilhelm Kempff, Peter Gabriels tonegang i Biko, Neils autodidaktiske mentalgitarføring i Dead Man osv osv

Jeg opplever n-sats sammen med nait og seiki som realistiske musikkformidlere i et lettvektsformat.

MA RS1 imponerte meg stort og begynner vel å bli en kjent mach med naim etterhvert. Spesielt var mellomtonen fin, nesten silkemyk. N-sats tar noen steg videre på anslag, kjapphet og detaljer, samtidig som de driver musikken med et noe mer stabilt og kontrasterende lydbilde. De er mindre ”sminket” og gir kniver og gafler hvis elektronikk/innspilling eller annet gir grunn for det. Hva man gir inn får man ut så å si. Det er naturligvis gjeldende i de fleste tilfeller, her; veldig gjeldende!

Nait 1 virker å være en god mach med n-sats. Man kan nok diskutere Chrome, Olive og Black serier og hvordan de synergerer. Nait 1 og n-sats, etter mitt skjønn, utgjør en fin synergi. Jeg har tidligere nevnt at nait 2 hadde et trøkk over seg som nait 1 manglet. Med n-sats synes min nait 1 å dra frem det ekstra trøkket som jeg kjenner fra nait 2. Det er gledelig!

Anbefales en lytt for de med passende rom og naimske tilbøyeligheter..

T
 
Topp Bunn