Diverse Naim Muso og Muso2

Artaxerxes

Medlem
Ble medlem
15.11.2010
Antall liker
2
Sted
Lofoten
Torget vurderinger
1
Har lagt merke til at det er mange som selger unna sine Naim Muso både 1 og 2 og spekulerer på litt på hvorfor? Trenger selvfølgelig ikke være noe spesielt men kan det være at pris og lyd ikke henger sammen?

M

medlem215396

Gjest
Kan sikkert skyldes mange ting.
En ting er sikkert (etter min mening), begge spiller musikk, men gen. 2 er en vesentlig oppgradering fra gen. 1 i så måte.

X

X186841

Gjest
Etter min mening og naboens og konas , låter de så slitsomt dårlig att man etter kort tid ikke orker mer. Kjøpte en Muso 2 og fikk heldigvis levert den tilbake. Gikk over til Sonos Beam som var til å leve med.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.538
Torget vurderinger
4
Etter min mening og naboens og konas , låter de så slitsomt dårlig att man etter kort tid ikke orker mer. Kjøpte en Muso 2 og fikk heldigvis levert den tilbake. Gikk over til Sonos Beam som var til å leve med.
Til tvlyd? Beam er ikke ikke noe særlig bra på musikk (imo), heller 2 play one/sl som også er rimeligere.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Glimrende lyd i disse. Det er jo slik at de i likhet med andre høyttalere er avhengig av en passende plassering av både Muso og lytter for å få et godt resultat. Hos meg blir det litt for mye bass, men hos en kompis av meg blir det litt for lite bass. Mellomtonen og diskanten er helt glimrende. Lydtrykket de kan levere er også imponerende. Jeg ser at flere opplever (som jeg) at bassen kan bli litt dominerende. Det handler mye om plassering.
Jeg har opplevd det som viktig å være bevisst på å trekke Muso litt godt ut på sjenken den står på for å unngå reflekser fra de umiddelbare overflater rundt enheten. Den spiller best når den kan spille mest mulig fritt fra omgivelsene.

M

medlem215396

Gjest
Glimrende lyd i disse. Det er jo slik at de i likhet med andre høyttalere er avhengig av en passende plassering av både Muso og lytter for å få et godt resultat. Hos meg blir det litt for mye bass, men hos en kompis av meg blir det litt for lite bass. Mellomtonen og diskanten er helt glimrende. Lydtrykket de kan levere er også imponerende. Jeg ser at flere opplever (som jeg) at bassen kan bli litt dominerende. Det handler mye om plassering.
Jeg har opplevd det som viktig å være bevisst på å trekke Muso litt godt ut på sjenken den står på for å unngå reflekser fra de umiddelbare overflater rundt enheten. Den spiller best når den kan spille mest mulig fritt fra omgivelsene.
Plassering er vesentlig her ja, både ift vegger, men også underlag. Muso 2 er et helt annet beist enn 1 ift bassgjengivelse, men også klarhet, artikulasjon.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
49
Har hatt Muso 2 i 1,5 år nå og er veldig fornøyd både med lyd og brukervennlighet.
Før jeg kjøpte den var jeg og lyttet til Sonos Beam og Linn Series3.
Linn series 3 var klar og fin på typisk enkel musikk, men evnet ikke å spille blues/rock, manglet bass og trykk.
Kjøpte Sonos beam pga pris, men endte opp med og gi den til dattera og svigersønnen, de er veldig fornøyd.
Gravde litt dypere og investerte i Naim Muso 2, et av de beste hifikjøp jeg har gjort.
Bruker den hovedsaklig til tv lyd via Hdmi ARC, da setter jeg den til «close to wall» for litt mindre bass og dermed klarere tale.
Til musikk bruker jeg Roon og Spotify connect, lyden er for meg så bra at jeg flere ganger har vurdert om jeg klarer meg uten anlegget:cool:
Alt styres enkelt via appen, og har fungert feilfritt siden kjøp.

Jeg har min plassert på forholdsvis høy benk (63cm Høy 55cm dyp) og nesten helt i fremre kant i stue på 42m2, plasseringen har nok mye og si på lyden.

Var og lyttet på Naim Muso 1 når den kom ut og likte ikke lyden, bra trykk, men noe med bassen ble feil i mine ører.

X

X186841

Gjest
Til tvlyd? Beam er ikke ikke noe særlig bra på musikk (imo), heller 2 play one/sl som også er rimeligere.
Har prøvd 2 Stk. Play One, det var heller ikke brukbart. Men BEAM er absolutt hørbar på musikk når den blir kalibrert til rommet med iPhone.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
49
Hvis Bluetooth, cast, AirPlay fra mobil er den foretrukne måten og avspille, fungerer Beam helt greit til musikk.
Bruker du skikkelig avspilling ala Spotify connect, Roon eller lignende er imo Naim Muso 2 i en helt annen liga og er ikke sammenlignbart på musikk.

X

X186841

Gjest
Naim Muso bør ihvertfall prøves hjemme før kjøp, tydeligvis flere som har min oppfatning når man ser på antallet av slike som har vært avertert på Finn. Det er vel ikke akkurat solgt mange tusen av de i Norge.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
49
Hvis torget er en indikator på hva som er bra(y)
F3AD6B45-FC6F-4FC3-B71E-9D4DAFE78010.png
5493300C-5894-4C99-8D62-C93131F4733B.png

X

X186841

Gjest
Mange, inklusive meg vil nok prøve å bli kvitt Sonos B Versjon 1 da det kommer en forbedret Versjon 2 i Oktober. Det er også sannsynligvis solgt maaaange flere Sonos enn Naim.

Sist redigert av en moderator:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
49
Mange, inklusive meg vil nok prøve å bli kvitt Sonos B Versjon 1 da det kommer en forbedret Versjon 2 i Oktober. Det er også sannsynligvis solgt maaaange flere Sonos enn Naim.
Jøss etter bare et år, det er jo dårlig investering.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.538
Torget vurderinger
4
Har prøvd 2 Stk. Play One, det var heller ikke brukbart. Men BEAM er absolutt hørbar på musikk når den blir kalibrert til rommet med iPhone.
Har ikke så mye erfaring med one i stereopar, men synes det fungerer veldig bra alene. Brukes mest til vekking, bakrundsmusikk og podkaster og de støtter det meste av steaming tjenester. Hadde jeg lest meg litt opp og visst hvor dårlig ARC er på båndbredde (støtter ikke engang cd kvalitet i 2 kanaler) så hadde jeg kanskje kjøpte muso2 som jeg også vurderte til tvlyd. Beam er OK til lyd fra TV/AppleTV på fotball/serier/film med manglene støtte for formater og begrenset lydkvalitet gjør at den ikke fungerer nå særlig bra for meg på BR, spesielt på konserter.

Topp Bunn