Høyttalere Naim Mu-so erfaringer

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
På grunn av små barn, en stressende hverdag uten store muligheter til hifi lytting og det faktum at jeg ser mere på film/serie enn hører musikk, vurderer jeg en høyttaler løsning som Naim Mu-so.

Jeg tenker å koble den analoge inngangen til TV, for å ta TV-lyden ut derifra (har ikke spdif ut fra TV).

Er det noen som har denne og kan dele sine erfaringer her?

Hvordan er denne som en avspiller av musikk på HD?
Fungerer appen bra på Tidal?
Hvordan er appen?

OG IKKE MINST; finnes det alternativer til denne?

Det lydmessige har flere tester tatt seg av, så det tenker jeg er ferdigdebattert.

naim-muso.jpg
 
Sist redigert:
M

medlem215396

Gjest
Jeg har brukt min mot TV, der jeg koblet optisk digitalutgang fra TV`n til Muso. Fungerer utmerket.
For musikk, Tidal, iRadio, Airplay osv, fungerer som en drøm.

Jeg hadde 2, ga bort en til sønnen, som også er strålende fornøyd. Anbefales!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Bruker min på spotify, men har også testet den på Tidal. Den har Tidal innebygget så det fungerer som spotify connect. Knirkefritt.
Har aldri testet analoginngangen. Fungerer sikkert bra. Kanskje lurt å spørre forhandler om eventuell tidsforsinkelse i forhold til TV-bildet...
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
SOELDAL og Stover, hvilken erfaring har dere med appen?
God, middels eller dårlig?
Isåfall, hva er bra og dårlig?
 
M

medlem215396

Gjest
Så lenge du har et ryddig nettverk i boligen så har appen fungert knirkefritt her også, enten det er Tidal eller annet.
I tillegg bruker jeg kun Apple produkter, har hørt at de nye streamerne trives best med ios... noe jeg kan forstå :rolleyes:

Tror du bør sjekke om TV`n din har optisk ut, tror Soedal er inne på noe mht forsinkelse bilde vs lyd.

Vi har hatt småbarn i huset i et år nå og overflaten/ topplaten, samt frontgrillen på Muso er meget bestandig for å si det sånn.

SOELDAL og Stover, hvilken erfaring har dere med appen?
God, middels eller dårlig?
Isåfall, hva er bra og dårlig?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg har kun benyttet appen til å sette opp systemet med foretrukne radiostasjoner, justere for avstand til bakvegg, loudness etc.

Appen er fin den men i det daglige bruker jeg spotify-appen hvor Musoen kommer opp som en enhet med spotify connect.Da fungerer spotify-appen som fjernkontroll på Muso som så streamer musikken direkte via connect. Forøvrig liker jeg å bruke volumkontrollen og panelet på Musoen så ofte som mulig da det virkelig gir en god feeling å betjene apparatet direkte.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Hvilke alternativer har man til Naim Mu-so?

Såvidt jeg kan skjønne, så er hverken JBL Authentics L16 eller Martin Logan Crescendo i samme klasse.

Så hva med disse:
Klipsch The Sixes (ikke spesielt plasseringhsvennelige)
Electrocompaniet EC Living
Genelec (hvilken modell?)
Dali Kubik One
Yamaha YSP-5600​
Sonos Playbar + Sub + 2 x Play:1
Focal Dimension Sound Bar + Sub
Canton DM 90.3
Vifa Stockholm
HRT Stage
Samsung HW-MS760 / SWA-9000S / SWA-W700
Libratone Lounge

Er det noen som har hørt noen av disse og sammenlignet?
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hva med Bluesound Pulse + sub? Har ikke hørt den selv, men har hørt mye positivt. Og Bluesound app'en fungerer godt synes jeg
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Hva med Bluesound Pulse + sub? Har ikke hørt den selv, men har hørt mye positivt. Og Bluesound app'en fungerer godt synes jeg
Det lille jeg har hørt av Bluesound, Sonos og den slags, har på en måte ikke vært hifi. OK og pen lyd, men ikke hifi.
Har bare hørt Naim Mu-so i forbifarten, men det lille jeg fikk med meg da, var at her er det hifi kvaliteter. Så, har Bluesound hifi kvaliteter?
Spørs om jeg må på en liten lytterunde ved anledning...

Men knakende kjekt med andres erfaringer før jeg stikker i vei, så jeg slipper å høre på alt mulig! :)
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Har selv Naim og har hatt Muso på hjemlån. I forhold til lydkvalitet - som sådan- app og brukergrensesnitt er den bare flott.

Muso oppfører seg imidlertid som en punktkilde, noe som du bør være oppmerksom på. På Muso står kanalene tett og lyden oppleves å komme fra et punkt. Jeg hadde f.eks. TV litt over Muso’en og da opplevde jeg at integrasjon med TV ble dårlig, da lyden kom fra et punkt nedenfor.

Skulle jeg hatt et alt-i-ett-system, som et enkelt anlegg, ville jeg klart prioritert et system hvor man kan separere de to kanalene å få lyd i «egentlig» stereo. Tror nok jeg selv ville prioritert EC-living, Klipsch e.l. foran Muso i en slik setting.
 
Sist redigert:

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Sjekk også Dynaudio Xeo2. Disse ser veldig spennende ut som en minimalistisk løsning. Vurderer disse selv i forbindelse med en lignende problemstilling.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Takk for alle erfaringene som har kommet så langt, noen spørsmål:
Hva med Yamaha YSP-5600 og Vifa Stockholm?
Noen som har sammenlignet disse og Mu-so?
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
628
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Har selv en Focal Dimension lydplanke + sub som jeg er fornøyd med. Var også å sjekket ut Technics Ottava og var imponert over den lille tassen. Usikker på hvordan appen til den fungerer men den kan kanskje være et alternativ som er verd å sjekke ut.

OTTAVA™ f SC-C70 Hi-Fi Audio | Technics Norway
 

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Innlegg
55
Antall liker
12
Har kun lyttet på MuSo i butikk, men for meg ble denne for spinkel i mellomtonen og for «hypet» i topp og bunn. Litt som Sonos, i grunn. Gikk i stedet for Xeo2 og Node2. Helt annen lydkvalitet, og like god brukervennlighet. Bør gå greit å finne denne kombinasjonen brukt, til pris under ny MuSo. Men tar mer plass, på godt og vondt
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har kun lyttet på MuSo i butikk, men for meg ble denne for spinkel i mellomtonen og for «hypet» i topp og bunn. Litt som Sonos, i grunn. Gikk i stedet for Xeo2 og Node2. Helt annen lydkvalitet, og like god brukervennlighet. Bør gå greit å finne denne kombinasjonen brukt, til pris under ny MuSo. Men tar mer plass, på godt og vondt
Vansklig for å kjenne igjen den beskrivelsen av Mu-so.
Kan virke som denne butikken hadde loundness og satt DSP for plassering feil for å få Mu-so til å låte slik.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Hvilke alternativer har man til Naim Mu-so?

Såvidt jeg kan skjønne, så er hverken JBL Authentics L16 eller Martin Logan Crescendo i samme klasse.

Så hva med disse:
Klipsch The Sixes (ikke spesielt plasseringhsvennelige)
Electrocompaniet EC Living
Genelec (hvilken modell?)
Dali Kubik One
Yamaha YSP-5600​
Sonos Playbar + Sub + 2 x Play:1
Focal Dimension Sound Bar + Sub
Canton DM 90.3
Vifa Stockholm
HRT Stage
Samsung HW-MS760 / SWA-9000S / SWA-W700
Libratone Lounge

Er det noen som har hørt noen av disse og sammenlignet?
+ Devialet Phantom på lista de, kanskje verdt å ta en titt / lytt.

(Fortsatt smått i sjokk etter å ha opplevd min brors sett med 2stk Phantom Gold)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
En litt annen prisklasse også, så de er dessverre uaktuelle.

Hørte på Mu-so, Stockholm og LS-50 i dag.

Mu-so overasket positivt, åpen lyd med flere valgmuligheter i bassen og for plassering. Veldig god app, så det ut til! Stockholm ble litt kjedelig i lyden. LS50 låt veldig hifi og hadde en nydelig mellomtone og et stoooort lydbilde, men selv om bassen er steintøff, så mangler det dypbass ved lavt volum.

Veldig usikker per dags dato hva jeg skal velge...
 
Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg synes bassen er et problemområde for mu-so. Den er ofte for prominent selv på laveste setting, særlig med moderne kommersiell musikk og samtidig lite detaljert. Slik er det jo ofte med bassport-løsninger på små kabinetter, "hypet" er kanskje et ord det går an å bruke. Skal jeg spille klassisk må jeg inn i appen og stille om igjen DSPen for å få mer bass, det er litt irriterende. Det går jo til en viss grad an å avhjelpe problemene med gjennomtenkt passering, men jeg synes det blir litt feil å måtte tweake et lifestyleprodukt. I stedet burde DSPen ha mer enn to settinger (mer eller mindre enn 25 cm fra bakvegg).

Forøvrig er mu-so en bra musikkspiller med naturlig og varm mellomtone og relativt begrenset diskantrespons. Lyden sprer seg fint utover i rommet. Til AV-bruk er det viktig å være oppmerksom på at volumet blir endel lavere dersom man overfører lyden digitalt via toslink fra en TV/videokilde.
 

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Innlegg
55
Antall liker
12
Skal innrømme at det ikke ble lyttet lenge til MuSo, men loudness var av, og vi testet ulike varianter av DSP/eq. Så var ikke der problemet lå. Men tenker det er viktig å huske at MuSo tross alt er et kompaktanlegg med relativt lite kabinettvolum etc, og relativt påkostet ytre. For min del så VILLE jeg like MuSo, men sammenlignet med både Xeo2 og ikke minst Xeo4 så var i hvert fall min konklusjon relativt tydelig, trengte lite tid før jeg innså at MuSo ikke var for meg. Bass/lav mellomtone er såpass dominant på MuSo at lydbildet gjerne kan kalles varmt, men for meg så ble det for trangt og for lite dybde/gjennomsiktighet i mellomtonen, og mener altså å huske det låt spinkelt eller lite detaljert i mellomtonen. Oppfatter også at det er flere slike kompaktanlegg som legger til for mye imponatoreffekt i bunn/lav mellomtone, slik at det går på bekostning av helhet/balanse.

Har kun lyttet på MuSo i butikk, men for meg ble denne for spinkel i mellomtonen og for «hypet» i topp og bunn. Litt som Sonos, i grunn. Gikk i stedet for Xeo2 og Node2. Helt annen lydkvalitet, og like god brukervennlighet. Bør gå greit å finne denne kombinasjonen brukt, til pris under ny MuSo. Men tar mer plass, på godt og vondt
Vansklig for å kjenne igjen den beskrivelsen av Mu-so.
Kan virke som denne butikken hadde loundness og satt DSP for plassering feil for å få Mu-so til å låte slik.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
1stk vanlig Phantom ligger vel til 14k nå.
Du nevnte 2 stk gold, det er i en litt annen prisklasse.
Jeg har hørt det en gang, veldig raskt. Inntrykket jeg satt igjen er at dette er imponerende, men ikke hifi i den prisklassen. Litt mye bass, ikke akkurat fløyelsmyk diskant og litt overpriset rett og slett. Men igjen, det var etter en kjapp lytt.
Det er uansett ikke aktuelt, da det vil bli en punktkilde og erfaringsmessig gir det svært lite åpent lydbilde. Men jeg har ikke testet eller hørt det, noen som har testet?
Ville noen kjøpt bare en LS50 liksom....? Hmmmm
 
M

medlem215396

Gjest
Løsningen i dette tilfellet er som for de fleste andre innenfor temaet, man må høre sjøl. Jeg har hørt Sonos og for egen del skjønner jeg ikke sammenligningen. da er den enten feilinnstillt eller feilplassert, for man må jobbe litt med plasseringen også.

Jeg kan fint kompromisse ved at Muso ikke oppleves som Hifi eller full stereo. Plassert i senter på en vegg blir de fleste overrasket over hvor stort, åpent og underholdende det låter. igjen, hver mann sin hatt.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Løsningen i dette tilfellet er som for de fleste andre innenfor temaet, man må høre sjøl. Jeg har hørt Sonos og for egen del skjønner jeg ikke sammenligningen. da er den enten feilinnstillt eller feilplassert, for man må jobbe litt med plasseringen også.

Jeg kan fint kompromisse ved at Muso ikke oppleves som Hifi eller full stereo. Plassert i senter på en vegg blir de fleste overrasket over hvor stort, åpent og underholdende det låter. igjen, hver mann sin hatt.
Jeg er enig. Mu-so er ikke hifi i den forstand vi vanligvis hører det, men jammen var det nære også og et godt alternativ når pris, app, enkelhet og størrelse teller.

Jeg hørte også på den nye Naim integrerte forsterkeren med streaming til nærmere 20.000, sammen med gulvstående høyttalere til samme prisen. Det låt helt klart mere hifi og her var det både bunn og stort rom. Men skulle bare mangle til nærmere 40.000. KEF LS50 Wireless låt også bra, åpent og stort lydbilde, mektig mellomtone og vannvittig lekre. Men igjen, til 24.000 må man forvente litt. I tillegg må man ha stativer...
Jeg har ikke hørt Yamaha YSP-5600, den har fått mange gode tester. Kunne tenke meg å høre den også.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Har du også hørt Xeo2? Ville være interessant å høre hvordan du opplever Xeo2 vs. Kef LS-50/"vanlig hi-fi".
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Har du også hørt Xeo2? Ville være interessant å høre hvordan du opplever Xeo2 vs. Kef LS-50/"vanlig hi-fi".
Har ikke hørt den, men har alltid likt Dynaudio lyden. Det blir jo fort en nokså kostbar løsning da man også må ha en streamer i tillegg. Så jeg tror nok både LS50 Wireless og Xeo2/4 utgår for min del på grunn av prisen. Mu-so seiler opp som en favoritt, selv om det er et par hakk ned på lydkvaliteten fra dagens anlegg.
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Skal innrømme at det ikke ble lyttet lenge til MuSo, men loudness var av, og vi testet ulike varianter av DSP/eq. Så var ikke der problemet lå. Men tenker det er viktig å huske at MuSo tross alt er et kompaktanlegg med relativt lite kabinettvolum etc, og relativt påkostet ytre. For min del så VILLE jeg like MuSo, men sammenlignet med både Xeo2 og ikke minst Xeo4 så var i hvert fall min konklusjon relativt tydelig, trengte lite tid før jeg innså at MuSo ikke var for meg. Bass/lav mellomtone er såpass dominant på MuSo at lydbildet gjerne kan kalles varmt, men for meg så ble det for trangt og for lite dybde/gjennomsiktighet i mellomtonen, og mener altså å huske det låt spinkelt eller lite detaljert i mellomtonen. Oppfatter også at det er flere slike kompaktanlegg som legger til for mye imponatoreffekt i bunn/lav mellomtone, slik at det går på bekostning av helhet/balanse.

Har kun lyttet på MuSo i butikk, men for meg ble denne for spinkel i mellomtonen og for «hypet» i topp og bunn. Litt som Sonos, i grunn. Gikk i stedet for Xeo2 og Node2. Helt annen lydkvalitet, og like god brukervennlighet. Bør gå greit å finne denne kombinasjonen brukt, til pris under ny MuSo. Men tar mer plass, på godt og vondt
Vansklig for å kjenne igjen den beskrivelsen av Mu-so.
Kan virke som denne butikken hadde loundness og satt DSP for plassering feil for å få Mu-so til å låte slik.
Har du også hørt Xeo2? Ville være interessant å høre hvordan du opplever Xeo2 vs. Kef LS-50/"vanlig hi-fi".
Har ikke hørt den, men har alltid likt Dynaudio lyden. Det blir jo fort en nokså kostbar løsning da man også må ha en streamer i tillegg. Så jeg tror nok både LS50 Wireless og Xeo2/4 utgår for min del på grunn av prisen. Mu-so seiler opp som en favoritt, selv om det er et par hakk ned på lydkvaliteten fra dagens anlegg.
Som bonus kan jo også Mu-so bli en del av et multisone Naim system på sikt. Når tiden er riktig kan du kjøre en tradisjonell f.eks Naim Uniti amp/streamer og velge høyttalere ettersmak. Alt styrt i samme glimrende App.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Har du også hørt Xeo2? Ville være interessant å høre hvordan du opplever Xeo2 vs. Kef LS-50/"vanlig hi-fi".
Min humble opinion: Xeo2, LS50W og Klipsch The Sixes tåler godt sammenligning med vanlig hi-fi til samme pris. Mu-so, Sonos og Devialet Phantom tåler det ikke.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Gratulerer. Tror nok du blir fornøyd med den.
Vær obs på at den låter en del bedre uten frontstoff. Lyden blir da åpnere, luftigere og balanserer bedre mot bassen.
 
M

medlem215396

Gjest
Så bra :) dersom du ønsker kan den med fordel plasseres i en posisjon, tilsvarende senter mellom stereohøyttalere slik at det blir litt luft rundt. Du kan også eksperimentere med selve boksens plassering og underlaget den står på. Portene peker nedover på sidene og her er det litt å hente. Naim sier; et solid underlag.
Viktigst av alt er musikken :)

Dette ble overraskende bra og så enkelt. Dette skal jeg fint klare å leve med i min stue! ;)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Gratulerer. Tror nok du blir fornøyd med den.
Vær obs på at den låter en del bedre uten frontstoff. Lyden blir da åpnere, luftigere og balanserer bedre mot bassen.
Skal prøve det, men hele grunnen for byttet er en klåfingret smågutt, så den vil nok bli på for det meste. Takk for tipset!
 
Topp Bunn