Lyngen skrev:
Jeg har hatt denne sampleren lenge men har nesten ikke spilt den før i går. Jeg fikk jeg en god lydopplevlse og tidvis absolutt god musikkopplevelse også. Er det noen her som kjenner artistene under Naim labelen? Noen tips?
Må si det er veldig delilig å få servert ekte HiFi lyd, alså troverdighet på høyt plan uten triksing. Strålende lydkvalitet! En perfekt referanse?
Jeg har Forcione-live, men synes det er nokså kjedelig.
Perfekt reference , nej her må jeg står af, hele CD lyder stort set ens selv om den er optaget forskellige steder, for det meste i kirke og auditorier, at der optaget i en kirke synes jeg er meget vanskeligt at høre, hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg såmænd godt kunne tro at der var tale om en god studio indspilning.
Hvad er det så der går galt, jo se i det med følgende hæfte, han har konsekvent placeret den akustiske bas så tæt på mikrofonen som han kunne det giver en helt forkert balance i lydbilledet, i det hele taget virker det som om han har klumpet instrumenterne så tæt sammen om mikofonen som han kunne, og det giver noget der lyder alt for næroptaget og det kunne såmænd ligeså godt have foregået i et studie, man kan alligevel næsten ikkehører hvilket rum der er optaget i, jeg synes som sagt det er svært at forestille sig et kirke rum.
Der udover har hele CD en "flødeskumsbund lettere oppustet præg" og slet ikke med den attak og dynamik som kendertegner virkeligheden, om det skyldes at den akustiske bas, er trukket så meget frem i lydbillet, ja måske, eller også er det det Naim udstyr der sikkert er brugt som giver den sound. Eller måske den Nagra der er benyttet, der er jo ligende tendenser på Jazz at the Pawnshop, eller måske er det mikrofonen AKG 414's lyd, et er sikkert, der er stor forskel på mikrofoner, om så Bruel og Kjær er de mest neutrale tja?.
Nu er det hele ikke skidt og CDen lyder generelt godt, et par eksempler der efter min mening er positivt på CDen.
De to nummer med stemmer er rigtig gode og det er dejligt at hører stemmer synge uden div "tilsætning stoffer" men stadigvæk det er for tæt på, også det sidste nummer med akustik guitar er godt og dynamisk (men stadigvæk for tæt på) (Spirit Talk Naim CD071) vist nok.
En fejl synes jeg det er at han smider trommer op på siden af orkestreret således at de kommer tættere på mikrofonen det lyder forkert i mine ører, men årsagen kan man hører på nummer 8 hvor han har placeret dem bagved som normalt, her er trommerne lidt for langt væk, og virker lidt for svage i lyden.
Jeg synes denne optagelse komplementere meget af det der blev snakket om i anden tråd her på forummet.
Her har Naim forsøgt at løse nogle af de ting som er problemet ved at optage naturligt, men det har efter min mening også haft bivirkninger, rummet forsvinder vi kommer for tæt på osv, det hele kommer til at ligne en god studio indspilning (eller en såkaldt "HiFi" indspilning) lidt for meget.