Forsterkere NAIM, et av tre1/2 valg...hvilket er en vinner?

ulvehi

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Hei
Hjelp til et av tre 1/2 valg!

Har ingen tidligere erfaring med Naim, men har bestemt meg etter mangfoldige gode tips at vi erklærer at valget tatt..

Høyttalere vil værer for tiden MA GS20, kilde FLAC og CD, kabler Nordost Reddawn.

Valgene er som følger:

1. Supernait evt m/HiCap

2. NAC 202 + NAP200

3. Superuniti

Noen som har egne opplevelser som dere vil dele?
På forhånd Takk:)

X

X186841

Gjest
Har hatt Superuniti , men den ble for gentlemann. Fin til bakgrunnsmusikk men litt for slapp og glatt.

Har nå Supernait med HiCap og det er betydelig mer dynamikk,driv og substans , virkelig moro å spille musikk.

Nac202 + Nap200 har jeg ikke hørt hjemme, bare borte , så det blir litt feil å sammenligne , men hørtes meget bra ut.

ulvehi

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Har hatt Superuniti , men den ble for gentlemann. Fin til bakgrunnsmusikk men litt for slapp og glatt.

Har nå Supernait med HiCap og det er betydelig mer dynamikk,driv og substans , virkelig moro å spille musikk.

Nac202 + Nap200 har jeg ikke hørt hjemme, bare borte , så det blir litt feil å sammenligne , men hørtes meget bra ut.

Hvilke høyttalere spiller du på?

Takk :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har hatt 202/180. 180 er forgjengeren til nap200. Hvis du skal satse videre på å bygge deg et system rundt naim, bør du velge Supernait eller 202/200 kombinasjonen. Supernait med Hicap dr tror jeg ville vært mitt valg hvis cd spilleren ikke er fra Naim og du går med planer om en evt platespiller. En 202/200 kombinasjon blir ikke skikkelig bra før du kobler på napsc og hicap.

Even S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.11.2010
Antall liker
24
Torget vurderinger
3
Enig. På de høyttalerne blir Supernait meget bra. 202/200 kan bli litt lys i klangen.

Even

X

X186841

Gjest
Har spilt på Audiovector Mi3 Super , men det ble for slitsomt. Hadde så Mi3 og det var meget bra men manglet litt detaljer. Spiller nå på Naim Allae og det er slik jeg vil ha det med både driv og detaljer og bass når det skal være men ikke noe ullent bulder hele tiden.

Hvilke høyttalere spiller du på?

Takk :)

ulvehi

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Er Dac i supernaiten noe å satse på, enten det er optisk utgang på CD spiller eller FLAC fra Mac`n?

Takk for svar så langt

X

X186841

Gjest
Liker Coax inngangene men er ikke 100% fornøyd med de optiske Toslink inngangene. Med optisk fra datan hørtes Pioneer N-50 bedre ut i mine ører.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvilken kildekomponent skal brukes da? Husk at Supernait og 202/200 bør ha en spiller i klassen NDX eller CDX2. Superuniti har en god DAC og streamer innebygget.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har du sjekket ut Naim forumet?

Hvis jeg skulle begynt fra nytt nå ville jeg gjort følgende:

Kjøpt Supernait og Hicap dr sammen.
Kjøpt Ndac når pengene tillot det. Deretter en xp5xs eller xps.
Nap250
Naim Superline riia og hicap dr evt Supercap dr

ulvehi

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
For tiden spiller jeg CD. Da er det Sony 707, Meridian 506 eller Cambridge 640V2. Ønsker å legge alt inn som FLAC via programmet Songbird på Mac`n for så å kjøre dette via USB til en Stello U3 converter Andervik Audio | Stello U3 inn til en Dac, evt dac`n som sitter i supernaiten.
Igjen takk for mange gode utfyllende svar!
Og ja jeg skal begynne på nytt, gleder meg :)

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Jeg var i samme situasjon som deg, og hadde forsøkt et antall forsterkere blant annet Parasound, Cambridge o.l., samt høyttalere fra Gallo, Klipsch ..
Hadde alltid et sett med Canton GLE høyttalere stående som "referanse" for lyden jeg likte og forsøkte å løfte ytterligere. Ettersom andre merker ikke tiltalte meg nevneverdig, oppgraderte jeg til slutt til Canton Reference 5. De viste seg å være mer krevende å få frem godlyden i og det hele ble en litt ond sirkel.

Etter å ha vurdert frem og tilbake bestemte jeg meg for å forsøke med Naim. Stover la ut sin Supernait, og jeg slo til på den. Jeg kopierer gjerne inn tilbakemeldingen jeg sendte til Stover samme kveld som jeg hadde fått den:

"Jeg er nesten målbundet av dette her (mange som kjenner meg vil påstå at det har de ikke opplevd). Har aldri fått helt denne opplevelsen med lyd før faktisk. Det er mye som tyder på at jeg har funnet en perfekt kamerat til mine Canton høyttalere :)
Virker som det tok et par timer å varme opp maskineriet skikkelig, og nå sitter jeg nesten med tårer i øyekrokene. Jeg er alltid betinget optimist når jeg plugger til noe nytt, men denne opplevelsen var jeg ikke i nærheten av å vente meg... Nesten så jeg ikke tør gå å legge meg i tilfelle det ikke høres like bra ut i morgen.
Måtte bare få sagt det :)"

Jeg unner alle som er glad i musikk å få denne utrolig aha-opplevelsen (det var like bra lyd dagen etter). Den første opplevelsen fikk jeg med Elton John - musikk jeg har hørt på og vært glad i 30 år og som aldri kommet fram på denne måten. Etter å lett etter "godlyden" så lenge falt ting endelig på plass. Kjøpte like etter en brukt Hicap og deretter NACA5 høyttaler kabler. Fortsatt bare koser jeg meg med musikken og kommer aldri til å selge denne "gullklumpen" :cool:

Som kilde bruker jeg for tiden Sonos digitalt inn på Supernait og spiller både komprimert og ukomprimert fra et NAS. Bruker også Wimp og Spotify ganske mye. Hadde tidligere større respekt for kilden enn jeg har etter et jeg kjøpte Supernait. Dynamikken oppleves som svært bra, og jeg har konkludert med at den største forskjellen fra tidligere kombinasjon av forsterker/DAC ligger der. Ble faktisk så skuffet da jeg forsøkte å spille CD fra en Cambridge multispiller at det ble med det ene forsøket. Har planer om å prøve hires fra en Mac mini, men har ikke kommet som langt. Når man er så fornøyd er det mer fristende å høre på musikk enn å teste .. :rolleyes:

Basert på mine erfaringer trår du ikke feil med å velge Naim. Jeg har kun prøvd Supernait, og kan ikke uttale meg om de andre alternativene. Vet også at Stover skryter av musikaliteten i Supernait, og han har forsøkt adskillig flere løsninger.

Vel, det var erfaringen jeg kan bidra med. Lykke til med valget, og jeg håper du også finner "godlyden" :)

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har eid en SuperUniti i en kort periode. Den var en fin forsterker men jeg synes den ikke var transparent nok for mine krav, men alt er jo relativt. Den har en meget god DAC, imo! Ellers en meget nøytral forsterker.

X

X186841

Gjest
Skal du bruke SN sin dac eller andre Naim DAc,r , legg musikken inn som WAV , de er ikke så gode på FLAC.

For tiden spiller jeg CD. Da er det Sony 707, Meridian 506 eller Cambridge 640V2. Ønsker å legge alt inn som FLAC via programmet Songbird på Mac`n for så å kjøre dette via USB til en Stello U3 converter Andervik Audio | Stello U3 inn til en Dac, evt dac`n som sitter i supernaiten.
Igjen takk for mange gode utfyllende svar!
Og ja jeg skal begynne på nytt, gleder meg :)

ulvehi

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Jeg var i samme situasjon som deg, og hadde forsøkt et antall forsterkere blant annet Parasound, Cambridge o.l., samt høyttalere fra Gallo, Klipsch ..
Hadde alltid et sett med Canton GLE høyttalere stående som "referanse" for lyden jeg likte og forsøkte å løfte ytterligere. Ettersom andre merker ikke tiltalte meg nevneverdig, oppgraderte jeg til slutt til Canton Reference 5. De viste seg å være mer krevende å få frem godlyden i og det hele ble en litt ond sirkel.

Etter å ha vurdert frem og tilbake bestemte jeg meg for å forsøke med Naim. Stover la ut sin Supernait, og jeg slo til på den. Jeg kopierer gjerne inn tilbakemeldingen jeg sendte til Stover samme kveld som jeg hadde fått den:

"Jeg er nesten målbundet av dette her (mange som kjenner meg vil påstå at det har de ikke opplevd). Har aldri fått helt denne opplevelsen med lyd før faktisk. Det er mye som tyder på at jeg har funnet en perfekt kamerat til mine Canton høyttalere :)
Virker som det tok et par timer å varme opp maskineriet skikkelig, og nå sitter jeg nesten med tårer i øyekrokene. Jeg er alltid betinget optimist når jeg plugger til noe nytt, men denne opplevelsen var jeg ikke i nærheten av å vente meg... Nesten så jeg ikke tør gå å legge meg i tilfelle det ikke høres like bra ut i morgen.
Måtte bare få sagt det :)"

Jeg unner alle som er glad i musikk å få denne utrolig aha-opplevelsen (det var like bra lyd dagen etter). Den første opplevelsen fikk jeg med Elton John - musikk jeg har hørt på og vært glad i 30 år og som aldri kommet fram på denne måten. Etter å lett etter "godlyden" så lenge falt ting endelig på plass. Kjøpte like etter en brukt Hicap og deretter NACA5 høyttaler kabler. Fortsatt bare koser jeg meg med musikken og kommer aldri til å selge denne "gullklumpen" :cool:

Som kilde bruker jeg for tiden Sonos digitalt inn på Supernait og spiller både komprimert og ukomprimert fra et NAS. Bruker også Wimp og Spotify ganske mye. Hadde tidligere større respekt for kilden enn jeg har etter et jeg kjøpte Supernait. Dynamikken oppleves som svært bra, og jeg har konkludert med at den største forskjellen fra tidligere kombinasjon av forsterker/DAC ligger der. Ble faktisk så skuffet da jeg forsøkte å spille CD fra en Cambridge multispiller at det ble med det ene forsøket. Har planer om å prøve hires fra en Mac mini, men har ikke kommet som langt. Når man er så fornøyd er det mer fristende å høre på musikk enn å teste .. :rolleyes:

Basert på mine erfaringer trår du ikke feil med å velge Naim. Jeg har kun prøvd Supernait, og kan ikke uttale meg om de andre alternativene. Vet også at Stover skryter av musikaliteten i Supernait, og han har forsøkt adskillig flere løsninger.

Vel, det var erfaringen jeg kan bidra med. Lykke til med valget, og jeg håper du også finner "godlyden" :)
Takk for et god erfaring du ville dele med oss andre!
Merker at dette blir et enklere valg enn antatt og kjenner selvfølgelig at spenningen stiger!
Når det gjelder kildevalg må jeg nok bare prøve meg frem da det er nesten uendelig mange valg, noen selfølgelig bedre enn andre! Holder dere oppdatert :)

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Hvis du skal innom kontrapunkt, anbefaler jeg en lytt på Linn Audio også. Byttet ut min supernait (hatt både hicap og teddy psu), med Linn Majik DSM. Lykke til!

U

utgatt60135

Gjest
Har fått noen sammenligninger hos Kontrapunkt jeg også hvor Linn har betydelig åpnere lydbildet. Litt av Naims svakhet synes å være transparenthet.

Topp Bunn