Nagaoka`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Satte på Holton, den beste bass ampen jeg har hørt forøvrig, langt bedre slapp kt88, himmel og hav så mye flott bass og kjappe trommer dette hornet og en 8 tommer klarer. full pupp ned 40 hz

    Holton - Nagaoka.jpg

    bare skøy med Charly Antolini

    AF02D1AC-CD06-422F-BE24-C756534F7BDA.png
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen som har prøvd å ha base/stands/dempeputer under sine blh?
    jeg har alltid hatt noe mine ølmager rett på gulvet og tenkt at det er riktig, men ser bilder rundt omkring på nettet der enkelte har hevet sine blh litt opp.
    høyttalere som f.eks. voxativ ampeggio har også litt klarering mellom hornmunning og gulv.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Jeg mener det ikke har noe for seg. Om man ser på bildet noen få innlegge høyere oppe, så får man best "kopling" av hornmunning til gulv uten slike dempeputer. Men det er jo bare å prøve :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har hverken dempeputer eller baser som er egnet til prøving, det er derfor jeg spør om andre har noen konkrete erfaringer.
    hadde jeg hatt noe som var egnet til prøving, så hadde jeg med stor sannsynlighet prøvd istedenfor å spørre her inne.
    mine høyttalere har som sagt alltid stått rett på gulvet.


    P1030238.JPG
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye veier hver? Kan sende nedover 8 stk jeg brukte under hørning i hin hårde dager...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Mye veier hver? Kan sende nedover 8 stk jeg brukte under hørning i hin hårde dager...

    takk for tilbud, men du trenger ikke å sende.
    får heller se om jeg får kuttet til et par tjukke kryssfinerplater og prøvd en vakker dag.
    står ikke om sekunder, dette her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    takk for tilbud, men du trenger ikke å sende.
    får heller se om jeg får kuttet til et par tjukke kryssfinerplater og prøvd en vakker dag.
    står ikke om sekunder, dette her.
    Kanskje vi sees om ikke lenge, skal ha det i mente.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    noen som har prøvd å ha base/stands/dempeputer under sine blh?
    jeg har alltid hatt noe mine ølmager rett på gulvet og tenkt at det er riktig, men ser bilder rundt omkring på nettet der enkelte har hevet sine blh litt opp.
    høyttalere som f.eks. voxativ ampeggio har også litt klarering mellom hornmunning og gulv.
    Har ingen særlig relevans da energien i membranet tas opp av den samlede vekt i kab./driver/T500A. Omsetningsforholdet er tett oppunder det absolutt ideelle på 1:10k membran kontra totalvekt.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Jeg har prøvd på mine BLH Fostex kasser. De har hornmunning midt på. Nada. Men det kan ha med gulv og kopling til gulv å gjøre muligens, derfor min anbefaling om å prøve selv.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ok, takk for innspill.
    haster stadig mindre å prøve, kjenner jeg.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Heisann godtfolk.
    Jeg vurderer å skaffe meg en Nagaoka BLH.
    Har hørt Ølmage og D-58 og er vel egentlig imponert av begge. Hva er egentlig "modell navnet" på disse Ølmage variantene?
    Hva er erfaringene med FE 203En-s i Ølmage kontra 208?

    Jeg har JBL 077 liggende, er det et alternativ til å bruke som hjelp i de øvre frekvenser?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    208 må ha hjelp av diskant. Ingen wizzercone på den. Brukte selv Raal diskant. Beste diskanten jeg vet om.
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    @Hornlyd hvilken kondensator spec brukte du / vil du anbefale?
    Hva med dere andre?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Hei :)

    Jeg er ikke så vel bevandret i eksotiske delefilterkomponenter. Det er veldig mange DIY og kjøpehøyttalere med kjempedyre komponenter som låter dårlig.

    Min lille erfaring har gitt meg følgende tommelfingerregel: Blå Jantzen er bra (nok), jernkjernespole i bass med dcr på mindre enn 5% av re til basselementet. Luftspole på diskant. Hvite keramiske 10W motstander. Polyesterkondesator i paralell på bassen er helt ok. (Elektrolyttkondensatorer tørker ut med årene)

    Det som gjelder er korrekt implementering sånn at delefrekvensen summerer bra, at det ikke er store avvik i spredningsmønster fra driver til driver og at voicing er sånn den bør være, behagelig å høre på. På tross av at det er forsket på dette i femti år så lages det drøssevis med «Keith dont go høyttalere».


    248E1099-0887-4DE1-BECD-19BD79FCC0DC.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Skal man bruke Fostex F208EZ (som er en fantastisk driver) så bør den deles ved 1500-2000 Hz pga beaming oppover. Det betyr at det er begrenset utvalg av diskanter som passer.

    Jeg lagde et passivt delefilter til 208 en gang og da faktisk med en liten Raal. Jeg ville nok brukt den største Raalen for å få delefrekvensen ned.

    Min personlige preferanse mot en 8 tommer er ikke bånddiskant men berylllium eller aluminiumsdome. Jeg synes det er mye mer dynamisk enn bånd.

    Seas DXT koster knapper og glansbilder og låter som en million. Er verdt å prøve før du kjøper dyrere ting.



    Seas DXT er sterkt undervurdert men du finner den hos disse produsentene som definitivt ikke leker med lyd:








    Og her litt teknisk info om DXT:


     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Du kan lese litt om diffraksjon her:




    På Nagaoka kassene er det jo topp med diskanten på toppen.


    435CF268-889A-4E8B-9764-AC25ACDD2D59.jpeg
    1921820D-2340-4E38-B9EB-0EAFEA4F5D6D.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ganske uenig i delefrekvens rundt 1500-2000 Hz. Selv delte jeg rundt 4-4500hz og brukte Raal diskant. Fikk delefilteret av en viss kapasitet på forumet her
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Kan godt hende det låt bra 👍

    Det er lurt å prøve alternative løsninger og velge det man liker best. Med DIY bør man teste masse forskjellig. Jeg er også tilhenger av å pushe grensene for å se hvor god lyd man kan få av kompromisser som potensielt kan gi andre gevinster.

    Det er alltid en utfordring å balansere alle fordeler og ulemper.

    Men det er åpenbart at det er en del utfordringer med 8 tommere over 2000 Hz. Se graf under. Det vil blant annet påvirke power responsen. I dette tilfellet vil 2000-4500 Hz området beame og låte vesentlig mere «tett». Så vil diskanten følge brått oppover med en bred spredning som låter mer åpent med romklang. Har hørt på et meget bra system med 8 tommer fulltone og en bra diskant delt i 5K området nylig og der var det en tett nedre diskant/øvre mellomtone i et avgrenset område. Det gir en viss kulør selv om det måler bra i lytteposisjon. Klangsignaturen var identisk som da jeg pushet et Tractrixhorn over en oktav over der hornet var designet for deling.

    Min erfaring er altså at har man brukbar orden på spredningsmønsteret så blir ting veldig ryddig og man senker skuldrene.

    C6F009A4-7CC7-45BA-9F13-BDF6198B7FB8.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Her er de FE208EZ med liten Raal jeg lagde filter til. Delingen ser jeg var på 3K og tilbakemeldingen den gangen var at det var ønskelig å få det litt lavere husker jeg.

    7CC44A1D-252B-477D-9DD9-E33D3B0573C3.jpeg
    9E31B9B3-424F-4B72-88D6-63C0CFAD5A17.jpeg
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Du er et leksikon, tusen takk!

    Spiser forøvrig alle utsagn om at det ikke er et must med tweeter. Koblet opp 18 sound ND4015BE..

    Sitter igjen med å lure på hvordan jeg har klart meg uten. Plagsom sus fra forsterker drar ned litt av gleden. Men får se om jeg finner en som er tyst. Forslag? Type mye for lite kronasjene 😁
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Seas DXT koster knapper og glansbilder og låter som en million. Er verdt å prøve før du kjøper dyrere ting.
    Kanskje jeg skal teste dem, trenger på linjekildene her også😁
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Du er et leksikon, tusen takk!

    Spiser forøvrig alle utsagn om at det ikke er et must med tweeter. Koblet opp 18 sound ND4015BE..

    Sitter igjen med å lure på hvordan jeg har klart meg uten. Plagsom sus fra forsterker drar ned litt av gleden. Men får se om jeg finner en som er tyst. Forslag? Type mye for lite kronasjene 😁
    Jeg glemte helt at du hadde de berylliumsdriverne. De bør du bruke til et eller annet. Jeg tror grelv har noen ekstra 1,5» JBL småhorn med konstant direktivitet til overs. Det burde du ha prøvd sammen med Nagaokaene. Da kan du kanskje dele ved 1200 Hz ish.
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glemte helt at du hadde de berylliumsdriverne. De bør du bruke til et eller annet. Jeg tror grelv har noen ekstra 1,5» JBL småhorn med konstant direktivitet til overs. Det burde du ha prøvd sammen med Nagaokaene. Da kan du kanskje dele ved 1200 Hz ish.
    De låter meget bra sammen med de nye Nagaoka konstruksjonene det er hvertfall sikkert! Nå uten horn så det hadde jeg trengt. Har du kontakt med grelv?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Forsiktig med kompresjonsdriver uten horn med mindre du deler veldig høyt. 7-8000 Hz andre orden er kanskje OK???

    En kompresjonsdriver er laget for å møte motstanden som er i hornet, gjør den ikke det blir det stor bevegelse på membranet og poff så er du 20-30000 fattigere.
     

    ingarol2

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    20
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    6
    Mine ølmager (opprinnelig Sluket's) må dessverre selges. I disse sitter de ultimate ("fulltone")elementene til denne konstruksjonen; Fostex FE208ES-R (et av 2 par i Norge). Kan tilby en pakke med RAAL 140-15D bånddiskanter og FirstWatt B4 delefilter. Fostex og RAAL kan selges separat, B4 kun som en del av nevnte pakke. Send meg en PM om du er interessert.

    Ølmager.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn