Nad T748, Listening modes

GetSchwifty

Fersking
Ble medlem
11.01.2017
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei

Jeg har rimelig lite erfaring med HIFI/surround system, så vil gjerne høre deres mening eller tips om settings på forsterkeren, eller hva jeg kan gjøre for å få utnyttet systemet mest mulig.

oppsett:
Nad T748
Nad C272
Dali Opticon 6, front
Dali Zensor 1, bak
Dali Zensor Vokal, senter
Dali E-12F
Dacmagic plus

Kjøpte meg senter og bak idag, så jeg har nå rotet og styret med Listening modes, har bare prøvd å høre meg fram. Men nå synes jeg at jeg har
klusset det helt til og er ikke helt fornøyd.
Har også prøvd meg litt på settings når jeg ser på netflix på ps4, men der får jeg ikke til den surround feelingen jeg tror og forventer at det skal være.
Håper på at noen kan hjelpe meg med dette.

ikke skyt meg for dumt innlegg og forventninger, jeg har som sagt null erfaring på dette området.

Takk for evt svar ! ;)
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.329
Antall liker
955
Kjør auto kalibrering oppsettet på nytt. Etter dette blir det gjerne hva man selv syns er bra. Dette er nok en resceiver i den litt billige enden så det er lite å hente. Men det behøver ikke å Være noen uting. Kommer ann på hva du vil ha ut av anlegget ditt. Hva er du syns du mangler i surrond? Lite lyd i bakkanalene? Er det lite bass? Pass på å heller bruke ps4 sin pcm lyd og ikke bitstrem, som er nok litt "rar" I ps4.
 

GetSchwifty

Fersking
Ble medlem
11.01.2017
Innlegg
3
Antall liker
0
Jeg har gjort det også :)
For å være helt ærlig vet jeg ikke helt hva jeg vil høre, men jeg synes på en måte bassen/trykke har forsvunnet litt etter jeg koblet på bak og senter på receiveren. det er da snakk om når jeg hører på musikk.
på netflix f.eks, syns jeg at kanskje diskant, eller at stemmer blir veldig lavt, lyd rundt filmen blir veldig høyt i forskjell:

jeg mener på ingen måte at det høres dårlig ut, men siden jeg vet at det er så mye settings på receiveren, så tror og håper jeg selv at jeg kan forbedre lyden :)

Hvilken receiver ville du ha anbefalt meg ?

Takk for svar :)
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.329
Antall liker
955
Først, beklager sent svar. Man gir et svar og er ikke alltid helt forberedt på oppfølgings spørsmål. :D
I alle fall, ny resceiver vil jeg Være veldig forsiktig med å anbefale. Man har gjerne egne preferanser, og det er altidst noen som er uenige med en om det og det merket. Nad er bra det. Jeg holder meg til Denon av personlige preferanser. Har hatt Yamaha.

Rett meg om jeg har feil. Men det virker på meg at du nå kjører surrond på musikk du tidligere kjøret I sterio? Da er det ikke rart du mister litt trøkk når surrond resceiver din skal blande seg inn. Kanskje du skal sette receiveren til å sende lyden i sterio når du lytter til musikk. Effekt forsterkeren din er kakabel nok. Surround kan Være heldig på musikk, men ikke alttid.

Hvis senter høyttaleren oppleves svak må du inn å korrigere lydtrykket i etterkant på den.
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.329
Antall liker
955
Ser nå nøyere etter at du har Opticon som front høyttaler og en zensor som senter. Dette er nok ikke optimalt. Burde hatt Opticon også som senter.
 

GetSchwifty

Fersking
Ble medlem
11.01.2017
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei igjen :)
Har prøvd ut mye på instillinger nå, å begynner å bli fornøyd tror jeg :)
Ja jeg er klar over at jeg burde ha Opticon senter og bak, men det ble litt for dyrt atm. Valgte zensor siden jeg fant de billig på finn.no, så må si meg fornøyd inntil videre:)
Takker for seriøse svar :)

Men jeg har et spørsmål til. Hvordan er det å bruke bi-wiring kabler til frontene ? kobler man 4 til høytaler og 2 til effektforsterker (f.eks venstre)
Jeg har 8 utganger bak min effektforsterker. Får man ikke da utnyttet effektforsterkeren best om man kobler til f.eks venstre: 4 i forsterker, og 2 til høytaler ?
 
Topp Bunn