Nad M51 Dac

U

utgatt60135

Gjest
Den kunne også vært midt i blinken for meg, men på baksiden er det et stort problem:



Hvorfor i all verden lager man dyre DAC´er i 2012 med bare én optisk inngang og én eneste koaks inngang? Er det ikke vanlig å ha flere digitale kilder da?

Nå fikk jeg et nytt problem med for få innganger :(. Den nye Get boksen har i motsetning til forrige generasjon kun optisk lydutgang. Den ene optiske inngangen til Nad´en er reservert Airport Express. Må jeg virkelig kjøpe en konverter til 500kr for løse dette, eller finnes det en løsnng jeg ikke har sett? Utrolig irriterende med manglende innganger :confused:.....
 
U

utgatt60135

Gjest
Getbox er tilkoblet HDMI gjennom M51, men det er vel bare video? Jeg husker ikke helt grunnen til dette, men det løste inngansmangel den gangen med kun coax. Har også tilkoblet Blu-ray spiller og det var vel en fordel der?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Getbox er tilkoblet HDMI gjennom M51, men det er vel bare video? Jeg husker ikke helt grunnen til dette, men det løste inngansmangel den gangen med kun coax. Har også tilkoblet Blu-ray spiller og det var vel en fordel der?
Naden stripper audio, mens video passerer igjennom. Minuset er selvfølgelig at man da må kjøre lyden gjennom DAC da det ikke kommer noe lydsignal ut over HDMI fra M51. Synd M51 ikke støtter ARC.
 
U

utgatt60135

Gjest
Getbox er tilkoblet HDMI gjennom M51, men det er vel bare video? Jeg husker ikke helt grunnen til dette, men det løste inngansmangel den gangen med kun coax. Har også tilkoblet Blu-ray spiller og det var vel en fordel der?
Naden stripper audio, mens video passerer igjennom. Minuset er selvfølgelig at man da må kjøre lyden gjennom DAC da det ikke kommer noe lydsignal ut over HDMI fra M51. Synd M51 ikke støtter ARC.
Hva mener du med strippe audio? Er det noen annen mulighet en å måtte kjøpe konverter?
 
L

larkus

Gjest
Kjør lyd fra get-boks og bluray gjennom hdmikablene inn på tv. Hent så ut lyd fra optisk digital ut på tv og inn på Nad m51.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Getbox er tilkoblet HDMI gjennom M51, men det er vel bare video? Jeg husker ikke helt grunnen til dette, men det løste inngansmangel den gangen med kun coax. Har også tilkoblet Blu-ray spiller og det var vel en fordel der?
Naden stripper audio, mens video passerer igjennom. Minuset er selvfølgelig at man da må kjøre lyden gjennom DAC da det ikke kommer noe lydsignal ut over HDMI fra M51. Synd M51 ikke støtter ARC.
Hva mener du med strippe audio? Er det noen annen mulighet en å måtte kjøpe konverter?
Med strippe så mener jeg at den fjerner lydsignalet fra HDMI linken. Nad M51 får inn både lyd og bilde signaler, men sender bare bildesignalet videre mens den konverterer lyden og sender den ut på analogutgangene.

Kjør lyd fra get-boks og bluray gjennom hdmikablene inn på tv. Hent så ut lyd fra optisk digital ut på tv og inn på Nad m51.
Det kan fort gi stor degradering i lydkvaliteten kontra å kjøre rett inn i DAC. Med min samsungtv så er lydforskjellen mellom rett i DAC og gjennom TV på nivå med FLAC kontra 192Kbps MP3. Er sikkert en del TVer som er snillere med lydsignalet enn samsungen, da kan det fungere bedre.
 
L

larkus

Gjest
Kjør lyd fra get-boks og bluray gjennom hdmikablene inn på tv. Hent så ut lyd fra optisk digital ut på tv og inn på Nad m51.
Det kan fort gi stor degradering i lydkvaliteten kontra å kjøre rett inn i DAC. Med min samsungtv så er lydforskjellen mellom rett i DAC og gjennom TV på nivå med FLAC kontra 192Kbps MP3. Er sikkert en del TVer som er snillere med lydsignalet enn samsungen, da kan det fungere bedre.
Jeg har Samsung UE55F6755 tv og kjører lyd fra både bluray og satelitt-mottaker gjennom hdmi inn på tv. Deretter optisk fra tv og inn på DAC.
Veldig praktisk, og jeg hører ikke noe som helst degradering av lyden i forhold til rett i DAC. Tv'en har også mulighet for lip-sync korreksjon på den optiske digitalutgangen.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Kjør lyd fra get-boks og bluray gjennom hdmikablene inn på tv. Hent så ut lyd fra optisk digital ut på tv og inn på Nad m51.
Det kan fort gi stor degradering i lydkvaliteten kontra å kjøre rett inn i DAC. Med min samsungtv så er lydforskjellen mellom rett i DAC og gjennom TV på nivå med FLAC kontra 192Kbps MP3. Er sikkert en del TVer som er snillere med lydsignalet enn samsungen, da kan det fungere bedre.
Jeg har Samsung UE55F6755 tv og kjører lyd fra både bluray og satelitt-mottaker gjennom hdmi inn på tv. Deretter optisk fra tv og inn på DAC.
Veldig praktisk, og jeg hører ikke noe som helst degradering av lyden i forhold til rett i DAC. Tv'en har også mulighet for lip-sync korreksjon på den optiske digitalutgangen.
Har UE46ES6715 og den gjør mye galt. Ruller kraftig av i topp og bånn, samt slører hele frekvensregisteret kontra å kjøre rett i DAC over optisk eller HDMI. Hva slags DAC er det du bruker på TVen?
 
U

utgatt60135

Gjest
Med strippe så mener jeg at den fjerner lydsignalet fra HDMI linken. Nad M51 får inn både lyd og bilde signaler, men sender bare bildesignalet videre mens den konverterer lyden og sender den ut på analogutgangene.

Kjør lyd fra get-boks og bluray gjennom hdmikablene inn på tv. Hent så ut lyd fra optisk digital ut på tv og inn på Nad m51.
Det kan fort gi stor degradering i lydkvaliteten kontra å kjøre rett inn i DAC. Med min samsungtv så er lydforskjellen mellom rett i DAC og gjennom TV på nivå med FLAC kontra 192Kbps MP3. Er sikkert en del TVer som er snillere med lydsignalet enn samsungen, da kan det fungere bedre.
Det var jo såre enkelt å løse, kremt ..... .

Trodde HDMI gikk igjennom Dac´en, men det var bare fra Blu-ray. Jeg var nok ikke bevisst på at NAD´en kunne videreformidle fra to HDMI kilder, så da var det jo bare å sette i HDMI kontakten i NAD i stedet for Samsung. Litt flaut, hehe.

Fortsatt veldig fornøyd med M51 forresten. En no-brainer det :)!
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Kjøpte en M51 idag og sjekket software. Den hadde V1.42 installert. Er det noen som har sammenlignet V1.39 med 1.42? Hvilke endringer har skjedd fra 1.41 til 1.42? Kan ikke finne 1.42 softwaren på nad sine sider.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kanskje du kan finne ut av det?


Kjøpte en M51 idag og sjekket software. Den hadde V1.42 installert. Er det noen som har sammenlignet V1.39 med 1.42? Hvilke endringer har skjedd fra 1.41 til 1.42? Kan ikke finne 1.42 softwaren på nad sine sider.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Mange har sammenlignet 1.39 med nyere versjoner - og 1.39 er det konsensus låter aller best. Spol tilbake. Du finner 1.39 via australske Stereo net forum. :)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Kanskje du kan finne ut av det?
Det skulle jeg gjerne gjort, men siden jeg ikke greier å finne nåværende version tilgjenglig for nedlasing er jeg skeptisk i tilfelle den viser seg å være bedre enn 1.39.
Foreløbig eg jeg veldig fornøyd med DACen som erstatter for Abrahamsen V6 og Electrocompaniet 4.5, så jeg får ta meg tid til å bli vant til lyden før jeg prøver å bytte FW.
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Hei, jeg har 1.39 og 1.41 hjemme som jeg kan sende deg. Må bare komme meg hjem fra Kiev først.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Skjønner, men de legger den vel ut etterhvert vil jeg tro. Hvis du eller noen andre funner ut av dette, er ihvertfall jeg int i å høre om det. hint hint :)


Kanskje du kan finne ut av det?
Det skulle jeg gjerne gjort, men siden jeg ikke greier å finne nåværende version tilgjenglig for nedlasing er jeg skeptisk i tilfelle den viser seg å være bedre enn 1.39.
Foreløbig eg jeg veldig fornøyd med DACen som erstatter for Abrahamsen V6 og Electrocompaniet 4.5, så jeg får ta meg tid til å bli vant til lyden før jeg prøver å bytte FW.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Mange har sammenlignet 1.39 med nyere versjoner - og 1.39 er det konsensus låter aller best. Spol tilbake. Du finner 1.39 via australske Stereo net forum. :)
Nå er det, såvidt jeg vet, ingen som har testet 1.39 mot 1.42 så kan hende 1.42 retter opp det de gjorde "galt" i 1.41.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Er det noen som vet hvorfor det blir skurr når NAD'ens volum kommer over 0? Jeg trodde at den digitale volumkontrollen skulle være fullt åpen? Ellers ville den "strupe" signalet. Tror jeg leste et sted her at noen har den på -20. Sånn som det er nå blir signalet litt lavt for forforsterkeren og volumet der står ganske høyt som resulterer i støy fra rør. Er det noen som har erfaring med hvor langt ned volumet på NAD'en bør stå for å få best lyd?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Tror du ikke skal overstige -5 eller noe på den "preampen".. mener det er et "magisk" punkt i den volumkontrollen...
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Er det noen som vet hvorfor det blir skurr når NAD'ens volum kommer over 0? Jeg trodde at den digitale volumkontrollen skulle være fullt åpen? Ellers ville den "strupe" signalet. Tror jeg leste et sted her at noen har den på -20. Sånn som det er nå blir signalet litt lavt for forforsterkeren og volumet der står ganske høyt som resulterer i støy fra rør. Er det noen som har erfaring med hvor langt ned volumet på NAD'en bør stå for å få best lyd?
hvilken versjon firmware har du ?
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
For høy total voltage gain i systemet? Jeg aner ikke om denne DAC har gain justeringsmuligheter, det ville løst problemet med integresjon dersom de andre delene av systemet ditt er satt opp riktig i forhold til hverandre.

Edit: Leste gjennom manualen nå og fant ingen mulighet for justering av Gain desverre. Bruktmarkedet flommer over av komponenter som blir solgt pga dette. Imo en strek i regningen ang denne DAC.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det skal være 1.39 etter forrige eiers utsagn.

Okay, har gainjustering i forforsterkeren, men da vil det bli enda lavere(den står på fullt). For og effekt er fra samme produsent med justeringsmulighet kun i for'en.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
oki, for etter hva jeg kan huske, er "skurr-på-full-guffe" buggen fjernet i v1.41 (1.42 er også kommet). Jeg har imidlertid ikke byttet ut 1.39, da det er tilnærmet enstemmig enighet på div fora på internett at den beste lyden er med 1.39.

Ergo, bruk 1.39 og la volumen stå på et par minus dB, eller oppgrader firmware....

mvh Kai
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Er det noen som vet hvorfor det blir skurr når NAD'ens volum kommer over 0? Jeg trodde at den digitale volumkontrollen skulle være fullt åpen? Ellers ville den "strupe" signalet. Tror jeg leste et sted her at noen har den på -20. Sånn som det er nå blir signalet litt lavt for forforsterkeren og volumet der står ganske høyt som resulterer i støy fra rør. Er det noen som har erfaring med hvor langt ned volumet på NAD'en bør stå for å få best lyd?
Ved volum over 0 så er det nok digital forvrengning pga. at man går over maks bitnivå på M51. Grunnen til at den starter opp på -20db etter reset er nok for de som bruker den som forforsterker ikke skal få seg en overraskelse hvis de glemmer å dempe. Maks nivå før M51 forsterker opp lyden er 0DB. På enkelte opptak så kan man få litt forvrengning på de kraftigste lydene også ved ved bitnivå 0 på M51. For de aller fleste opptak så er -1db nok for å unngå forvrengning, men på veldig høye opptak (superkomprimert pop osv.) så kan -3db være nødvendig med firmware 1.39. Ved -1db så leverer den fortsatt over 4 volt på balansert og over 2 volt på RCA så skulle ikke være et problem å integrere den i systemer med moderat gain. De aller fleste CD-spillere ligger på rundt 4 volt på balansert og 2 volt på ubalansert. Dersom du hører skurr med volum på -3db så ville jeg testet DACen i et annet system for å se om du får det der også. Sjekk også med andre kilder og digitalkabler, da det ikke skal forekomme skurr på -3db.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Så når den går over 0 går den over fra signalkilde til forforsterker, om jeg skjønner det rett? Bruker ubalansert fordi jeg ikke har balanserte innganger på for'en. Vil "problemet" være mindre ved et balansert oppsett?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Så når den går over 0 går den over fra signalkilde til forforsterker, om jeg skjønner det rett? Bruker ubalansert fordi jeg ikke har balanserte innganger på for'en. Vil "problemet" være mindre ved et balansert oppsett?
Er mer riktig å si at NAD M51 er en digital forforsterker som kan brukes som signalkilde. Ettersom du kjører med forforsterker etter M51 så skulle det ikke være nødvendig å gå over -1db på volumkontrollen (gir samme utgangsnivå som en gjennomsnittelig CD-Spiller), med mindre man har alt for lite gain i oppsettet eller en transport som gir for lavt inngangsignal. Stereophile klagde over at OPPO BDP-83 ga 8-9 db lavere inngangsignal enn andre kilder, kan være verdt å sjekke ut. Balansert gir litt mer ro og oppløsning med mindre forvrengning, men skall ikke være skurring på ubalansert. EMC-1 UP (min hovedkilde for musikk) tar opp min ene balanserte inngang på pre, så kjører min M51 ubalansert og har ikke problem med skurr på 0db.
 

rusten

Medlem
Ble medlem
09.12.2012
Innlegg
44
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Jeg opplever et motastt voulmproblem på min nyinnkjøpte NAD M51. Kjører det analoge signalet til Krell S-300i balansert, og jeg ønsker å bruke forsterkeren og ikke NAD M51 som volumkontroll.

NAD M51 gir relatvt sett alt for høyt volum ut når jeg kjører på 0dB fra M51 (fixed stiller seg automatisk inn på 0dB). Jag kan da stille inn forsterkeren på max 20% av normalt lyttevoulm før det begynner å blir for høyt. (litt upraktisk å bare ha 8-10 volumnivåer i velge mellom på forsterkeren)

Hva er riktig voulminstilling på M51 dersom man ikke ønsker at DAC'en skal forsterke signalet?
Hvilken lyttevoluminstilling på M51 skal i teorien gi best lyd?

ps. jeg har brukt ulike DAC'er mot denne forsterkeren tidligere uten å ha opplevd dette problemet (Abrahamsen v6, Hegel HD20 & Auraliq)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg opplever et motastt voulmproblem på min nyinnkjøpte NAD M51. Kjører det analoge signalet til Krell S-300i balansert, og jeg ønsker å bruke forsterkeren og ikke NAD M51 som volumkontroll.

NAD M51 gir relatvt sett alt for høyt volum ut når jeg kjører på 0dB fra M51 (fixed stiller seg automatisk inn på 0dB). Jag kan da stille inn forsterkeren på max 20% av normalt lyttevoulm før det begynner å blir for høyt. (litt upraktisk å bare ha 8-10 volumnivåer i velge mellom på forsterkeren)

Hva er riktig voulminstilling på M51 dersom man ikke ønsker at DAC'en skal forsterke signalet?
Hvilken lyttevoluminstilling på M51 skal i teorien gi best lyd?

ps. jeg har brukt ulike DAC'er mot denne forsterkeren tidligere uten å ha opplevd dette problemet (Abrahamsen v6, Hegel HD20 & Auraliq)
Hvis utgangsvolumet er for høyt, kan du vurdere et par Rothwell dempeplugger - 10 eller 20 dB, RCA eller XLR. Jeg bruker et par Rothwell 20dB dempeplugger sammen med min Benchmark DAC-2 HGC - og det fungerer aldeles ypperlig.

Jeg kjøpte Rothwell-pluggene mine hos Stereolab - link: Stereolab.no - Startside - hvor det var topp service å få.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
...
NAD M51 gir relatvt sett alt for høyt volum ut når jeg kjører på 0dB fra M51 (fixed stiller seg automatisk inn på 0dB). Jag kan da stille inn forsterkeren på max 20% av normalt lyttevoulm før det begynner å blir for høyt. (litt upraktisk å bare ha 8-10 volumnivåer i velge mellom på forsterkeren)

Hva er riktig voulminstilling på M51 dersom man ikke ønsker at DAC'en skal forsterke signalet?
Hvilken lyttevoluminstilling på M51 skal i teorien gi best lyd?

...
Riktig volum ut av DACen er det volumet som gir best utnyttelse av volumkontrollen i etterfølgende forsterker +/- nivåmatching med andre kilder.

Spec for M51 er 2V ut for 0 dB FS som er rimelig standard for CD/DAC. Så vidt jeg forstår så er M51 uansett ikke «bit-perfect» i den interne databehandlingen, så «bit-perfect» er ingen bekymring. M51 har SN på -125 dB så med CD/16 bit PCM som kilde kan du senke volumet med inntil -29 dB før du taper informasjon fra «ideelle» 16 bits-produksjoner. (forutsatt at den digitale volumkontrollen i M51 i seg selv ikke bidrar med forvregning eller støy, noe det er liten grunn til med en intern oppløsning i datatbehandlingen på 35 bit)

mvh
KJ
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Jeg opplever et motastt voulmproblem på min nyinnkjøpte NAD M51. Kjører det analoge signalet til Krell S-300i balansert, og jeg ønsker å bruke forsterkeren og ikke NAD M51 som volumkontroll.

NAD M51 gir relatvt sett alt for høyt volum ut når jeg kjører på 0dB fra M51 (fixed stiller seg automatisk inn på 0dB). Jag kan da stille inn forsterkeren på max 20% av normalt lyttevoulm før det begynner å blir for høyt. (litt upraktisk å bare ha 8-10 volumnivåer i velge mellom på forsterkeren)

Hva er riktig voulminstilling på M51 dersom man ikke ønsker at DAC'en skal forsterke signalet?
Hvilken lyttevoluminstilling på M51 skal i teorien gi best lyd?

ps. jeg har brukt ulike DAC'er mot denne forsterkeren tidligere uten å ha opplevd dette problemet (Abrahamsen v6, Hegel HD20 & Auraliq)
Er kun ved volum over 0 at M51 forsterker signalet. Med 24bits opptak så kan du sette volumkontrollen på -65 før du mister data, enda lavere ved 16bits opptak og volumkontrollen gjør mindre galt enn det jeg har hørt av analoge volumkontroller. Lydmessig så er det ingen forskjell mellom fixed og variable på volumet (kan stilles for begge varianeter). Er 2.4V ut på RCA og 4.8V på XLR fra M51, som er ganske vanlig. Ville sjekket om du kan skru ned gain i forsterkeren hvis jeg var deg. Deretter stiller du inn volumkontrollen på M51 til du får ønsket nivå.
 

rusten

Medlem
Ble medlem
09.12.2012
Innlegg
44
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Takk for gode svar. Har landet på ca -20db på M51. Kan skru ned opptil -6 db på forsterkeren, men det er vel ingen fordeler med å gjøre dette på forsterkeren når jeg ikke forringer lyden når jeg er på -20db på M51.


det jeg synes er litt rart er at det er såpass forskjell mellom 0db på m51 kontra 100% på f.eks hd20
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Takk for gode svar. Har landet på ca -20db på M51. Kan skru ned opptil -6 db på forsterkeren, men det er vel ingen fordeler med å gjøre dette på forsterkeren når jeg ikke forringer lyden når jeg er på -20db på M51.


det jeg synes er litt rart er at det er såpass forskjell mellom 0db på m51 kontra 100% på f.eks hd20
Fordelen må å ha minst mulig gain i effektdelen er at støy blir mindre forsterket opp. F.eks. hvis man har et støygulv på 100db ut fra pre-amp, men har 25db gain i effektdelen så blir effektivt støygulv fort rundt 75db da man forsterker opp lavnivå støyen sammen med musikken.
 
Topp Bunn