Nad M51 DAC USB Mac Mini

Ble medlem
27.06.2013
Innlegg
9
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg har søkt litt rundt omkring, finner tilsvarende problemstilling, men ikke så mye svar.

Når jeg kobler en av mine Mac-er med USB (2.0) til Nad M51 DAC får jeg ganske mye knitring i høyttalerne. Uavhengig av volum. Det er IKKE et problem ved optisk, men forstår det som at USB er å foretrekke. Jeg bruker OS 10.8.4 og firmware 1.39. Vet at det skal være en nyere (kjipere) firmware for Nac-en ute. Jeg har en del 24bit materiale som jeg gjerne skulle benyttet.

Regner med jeg kan eliminere annen elektronikk som problem når det funker fint med optisk og/eller HDMI. Sånn sett virker det som enten software-relatert, USB-kortet i DAC-en eller selve USB-kabelen...?

Noen som har erfaring eller innspill?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Har du noen andre USB-enheter påkoblet når dette skjer? F.eks en ekstern harddisk?

Er det noen programmer som bruker en del prosessorkraft når du spiller musikk?
 
Ble medlem
27.06.2013
Innlegg
9
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Nei. Hadde en ekstern disk koplet på Thunderbolt, men har tatt den bort.

Knitringen er variabel på de fire ulike USB-inngangen i Mac Mini-en. Har masse CPU/Ram til overs.

Det VIRKELIG snåle er imidlertid at den fungerer utmerket på den ENE USB-utgangen på min MBP Retina...(??).

T
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
CPU/RAM til overs er egentlig ikke så viktig her. Spørsmålet er om det pågår annen aktivitet som genererer interrupts. At du har 80% av CPUen ledig er ikke spesielt interessant. Grunnen til at jeg spør angående prosessorkraft er mest fordi dette er enklere å finne ut av for uinnvidde enn interrupts og gir vanligvis en pekepinn på om det pågår annen bakgrunnsaktivitet.

Jeg vet ikke hvordan USB-porten er implementert i Mac Minien, men på gamle PCer delte USB ofte bus med f.eks nettverk og andre interne komponenter.
 
S

sorgenfri

Gjest
Dette burde jeg ikke uttale meg om, men here it goes:

Spiller alltid musikk fra MAc, og toslink ut er ikke bare enklere, men gir MEG bedre lyd!

Har aldri sjekket hvorfor:)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er ikke så rart det. USB er avhengig av både en god DAC-implementasjon og en vettug implementasjon i bus-systemet på hovedkort og operativsystemet for å fungere bra og er i tillegg mye mer hårsårt enn tradisjonelle lydkort med S/PDIF eller TOSLINK ut når det kommer til annen aktivitet i maskinen (i form av ulyder og klikk)
 
S

sorgenfri

Gjest
Se der! Stole på øra, hjelper:)

@Marsboer: Jeg kan INGENTING om dette, men har bare funnet ut hva som funker for meg. Og Dac`en er fra øverste hylle
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Hadde problemer med støy fra en windows pc før, kjøpte et usb galvanisk skille, da blev der helt tyst...
 
Ble medlem
27.06.2013
Innlegg
9
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
takker for svar.

Jeg kan selvsagt kjøre fra toslink, men det ser ut som Mac Mini leverer maks 24/96 fra optisk, og 24/192 fra USB. Derav ønsker jeg den muligheten.

Det litt snodige og/eller irriterende her er at knitringer er variabel ift hvilken USB-port som benyttes. På Mac-Mini-en er det uansett noe knitring på alle innganger. På min MBP Retina er det MYE knitring på den ene USB-en, men ingenting på den andre. Da kan man vel i utgangspunktet eliminere problem med DAC og/eller kabel.

Det letteste er imidlertid å i hvert fall forsøke en alternativ USB-kabel. Ser at Hifiklubben skriver at det bør benyttes en såkalt High-speed-sertifisert USB-kabel. Dette er noe jeg hadde ligende (antakeligvis fra en skriver).

Til orientering: Det er ingen andre (store) oppgaver som foregår i bakgrunnen når jeg spiller.
 
Ble medlem
27.06.2013
Innlegg
9
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Ser ut som det faktisk var USB-kabelen. Fungerer fint med alternativ kabel. Da er det bare å sette seg i sofaen og nyte.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Håper løsningen M51 og macMini gir frukter :)
Har M51 allerede, og satser på å få macMini i hus innen et års tid.

Blir intr å teste ut de fremste "audiophile plug-ins" til iTunes.. :p

mvh
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Ser ut som det faktisk var USB-kabelen. Fungerer fint med alternativ kabel. Da er det bare å sette seg i sofaen og nyte.
Spørs om kabelen du hadde ikke var USB 2.0 spec'et. Det er jo også mulig at den faktisk hadde fått seg en trøkk og hadde en eller annen defekt.
 
Ble medlem
27.06.2013
Innlegg
9
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Mac Mini fra mid 2011 har kun USB 2.0 uansett. Muligens en defekt eller at den måtte være såkalt full speed.
 
Topp Bunn