Nad M5 - CD skuff åpner ikke

jan_andre

Medlem
Ble medlem
29.05.2013
Innlegg
31
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har en NAD m5 som er begynt å fuske litt. Spiller helt fint, men cd skuffen går ikke opp. Har åpnet spilleren og åpnet den manuelt. Da jeg kobler den opp igjen fungerer den helt fint et par dager, før den igjen slutter å åpne seg. Noen som har vært borti noe lignende eller har tips til hvordan unngå at den låser seg?
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Kan være tørt fett eller fett fullt av støv mm på selve skuffemekanismen?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Vanlig fenomen på billige blu ray spillere. Det er ei gummireim i skuffemekanismen som blir slakk med tiden. Mulig at det er det samme på denne....
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det er et vanlig problem på billige og dyre cd drev.
Enten slakk strikk i skuffemekanismen eller tørt slede leie.

Når du trykker ejec, hører du motoren gå og ingenting skjer? (Slakk strikk) Eller hører du motoren starte opp, men ikke går rundt? (Tregt leie for skuffen)
 

jan_andre

Medlem
Ble medlem
29.05.2013
Innlegg
31
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Såg veldig fint ut (lite/ingenting støv) inne i spilleren.
Når jeg trykker eject hører jeg ingenting. Etter at jeg har åpnet spilleren og åpnet skuffen manuelt ved å dra i gummireimen fungerer den fint et par dager. Mulig det kan være reimen men rart at den virker en stund etter resetting.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Såg veldig fint ut (lite/ingenting støv) inne i spilleren.
Når jeg trykker eject hører jeg ingenting. Etter at jeg har åpnet spilleren og åpnet skuffen manuelt ved å dra i gummireimen fungerer den fint et par dager. Mulig det kan være reimen men rart at den virker en stund etter resetting.

Det er vanlig at det virker en stund etter litt fikling manuelt. Du kan prøve å vippe spilleren med skuffen pekende ned neste gang mekanismen svikter slik at den får hjelp av tyngdekraften. Det funket hos meg en stund.
Et annt symptom er at skuffen ville ikke åpne hvis det ikke var plate i spilleren....
 
Sist redigert:

jan_andre

Medlem
Ble medlem
29.05.2013
Innlegg
31
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har hatt cd liggende i uten hell. Noen som har tips til hvor jeg kan få ta i ny strikk?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Jeg trrur nu det er loading motoren. Når feilen er der så måler du på pluggen om du har 4-6 volt noen sekunder når du trykker på eject knappen.
Når loadingmotoren stopper på en spesiell plass så blir det dårlig kontakt mellom lammeler på ankeret og børster. Overgangsmotstand.
Meget vanlig på dagens billig-skrot-drev.
Det forklarer også hvorfor ting starter å virke igjen når du begynner å røre på ting. Så går det ei stund også stopper motoren på den plassen igjen og børster har ikke kontakt med lammeler igjen......
Jeg ville nu skiftet loading motor. Sitter på undersiden på M5. Reima kan jo skiftes i samme tia.
 

jan_andre

Medlem
Ble medlem
29.05.2013
Innlegg
31
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg trrur nu det er loading motoren. Når feilen er der så måler du på pluggen om du har 4-6 volt noen sekunder når du trykker på eject knappen.
Når loadingmotoren stopper på en spesiell plass så blir det dårlig kontakt mellom lammeler på ankeret og børster. Overgangsmotstand.
Meget vanlig på dagens billig-skrot-drev.
Det forklarer også hvorfor ting starter å virke igjen når du begynner å røre på ting. Så går det ei stund også stopper motoren på den plassen igjen og børster har ikke kontakt med lammeler igjen......
Jeg ville nu skiftet loading motor. Sitter på undersiden på M5. Reima kan jo skiftes i samme tia.
Fått bestilt ny reim, men har du tips til hvor jeg kan bestille ny loading motor? Forsøkte Google uten hell
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Står dessverre ingenting om loading motor i service manualen. De blir bare bedre og bedre disse såkalte service manualene.
Så da blir du nødt til å skru ut mechaen og se om det står noe på motoren.
Foreks, RF310T-11400
 
Topp Bunn