Forsterkere Nad M-51 som pre?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Etter dine begreper er rørforsterkere dårlige da de tilfører mer støy/forverngning enn andre.
Stemmer det. Jeg er enig i at det kan høres bra ut (ørevennlig forvrenging), men jeg vil ikke definere det som en god forsterker. Mitt siste byggeprosjekt var en rørforsterker og jeg synes den var underholdende. Jeg er også fan av tonekontroller.
Det jeg ikke liker, er ukontrollert farging i konponenter som bare skal gjøre jobben sin.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Etter dine begreper er rørforsterkere dårlige da de tilfører mer støy/forverngning enn andre.
Stemmer det. Jeg er enig i at det kan høres bra ut (ørevennlig forvrenging), men jeg vil ikke definere det som en god forsterker. Mitt siste byggeprosjekt var en rørforsterker og jeg synes den var underholdende. Jeg er også fan av tonekontroller.
Det jeg ikke liker, er ukontrollert farging i konponenter som bare skal gjøre jobben sin.
Med en slik innfallsvinkel til lyd lar jeg være å diskutere så mye mer.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Tror også jeg lar være å diskutere mer med folk som konverterer signalet 3 ganger, og hiver på en prosessor for godt mål. Får håpe trådstarter fikk noen tanker som var brukbare iallefall.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dette kan sikkert høres flåsete ut, men jeg mener det:

Hvis det blir bedre med én (unødvendig) komponent i form av en forforsterker, burde det ikke bli enda bedre med to eller tre forforsterkere koblet i serie? Hvor bra kan signalet bli ved å kjøre det gjennom bokser som strengt tatt ikke trengs?
Forutsetningene for at en forforsterker ikke trengs er at DACen er like god å gi ut lavt signal som den er på høyt signal, at utgangstrinnet driver alle impedanser uten å bli påvirket og at volumkontrollen i DACen er 100% transparent. Den beskrivelsen passer nok få om ingen komponenter. Et påkostet forforsterker vil virke som en impedanskorreksjon, samt i de aller fleste tilfeller ha et bedre utgangstrinn. Det store spørsmålet er om man taper mer på en ekstra kabel og den ekstra elektronikken man får med flere kretser. Hos meg så NAD M51 hadde godt av å ha en god pre-amp mellom seg og effektrinnet når jeg hadde min for noen år tilbake. Samtidig så koster en god pre-amp fort mer enn en ny M51, selv på brukten så det vil være et økonomi spørsmål.

M51 er ganske kilen på jitter på inngangen da den ikke har noen reklokkingskrets. Brukte lenge en Sonos til streaming når det ikke var en prioritet, men når jeg lånte en NAD M50 i 8-9 måneders tid så ble mesteparten av gråheten i M51 borte.
Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men det burde ikke være noe vanskeligere å lage et godt analogtrinn og volumkontroll i DACen enn i en separat boks. Jeg er usikker hvor mange av disse observasjonene som er knyttet til følelser eller forventninger, siden jeg ikke har eksperimentert noe særlig rundt problemstillingen selv. Jeg hadde iallefall foretrukket én boks som fikset begge deler. Nok OT...
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Dette kan sikkert høres flåsete ut, men jeg mener det:

Hvis det blir bedre med én (unødvendig) komponent i form av en forforsterker, burde det ikke bli enda bedre med to eller tre forforsterkere koblet i serie? Hvor bra kan signalet bli ved å kjøre det gjennom bokser som strengt tatt ikke trengs?
Forutsetningene for at en forforsterker ikke trengs er at DACen er like god å gi ut lavt signal som den er på høyt signal, at utgangstrinnet driver alle impedanser uten å bli påvirket og at volumkontrollen i DACen er 100% transparent. Den beskrivelsen passer nok få om ingen komponenter. Et påkostet forforsterker vil virke som en impedanskorreksjon, samt i de aller fleste tilfeller ha et bedre utgangstrinn. Det store spørsmålet er om man taper mer på en ekstra kabel og den ekstra elektronikken man får med flere kretser. Hos meg så NAD M51 hadde godt av å ha en god pre-amp mellom seg og effektrinnet når jeg hadde min for noen år tilbake. Samtidig så koster en god pre-amp fort mer enn en ny M51, selv på brukten så det vil være et økonomi spørsmål.

M51 er ganske kilen på jitter på inngangen da den ikke har noen reklokkingskrets. Brukte lenge en Sonos til streaming når det ikke var en prioritet, men når jeg lånte en NAD M50 i 8-9 måneders tid så ble mesteparten av gråheten i M51 borte.
Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men det burde ikke være noe vanskeligere å lage et godt analogtrinn og volumkontroll i DACen enn i en separat boks. Jeg er usikker hvor mange av disse observasjonene som er knyttet til følelser eller forventninger, siden jeg ikke har eksperimentert noe særlig rundt problemstillingen selv. Jeg hadde iallefall foretrukket én boks som fikset begge deler. Nok OT...
Hvis man ser på kretsen til utgangstrinnet i en dac, er det i praksis en forforsterker, men det er rart hva en ekstra boks i racket gjør med lydopplevelsen. ;)
NAD kunne like godt markedsført M51 som en digital forforsterker og dermed unngått alle meninger om at den trenger en pre, men da hadde ikke de som kun trenger en dac kjøpt den.

Imo er M51 en glimrende pre, spesielt siden den kan styres via rs232. Jeg savnet trigger ut på min, men det har blitt lagt til i senere versioner.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Dette kan sikkert høres flåsete ut, men jeg mener det:

Hvis det blir bedre med én (unødvendig) komponent i form av en forforsterker, burde det ikke bli enda bedre med to eller tre forforsterkere koblet i serie? Hvor bra kan signalet bli ved å kjøre det gjennom bokser som strengt tatt ikke trengs?
Forutsetningene for at en forforsterker ikke trengs er at DACen er like god å gi ut lavt signal som den er på høyt signal, at utgangstrinnet driver alle impedanser uten å bli påvirket og at volumkontrollen i DACen er 100% transparent. Den beskrivelsen passer nok få om ingen komponenter. Et påkostet forforsterker vil virke som en impedanskorreksjon, samt i de aller fleste tilfeller ha et bedre utgangstrinn. Det store spørsmålet er om man taper mer på en ekstra kabel og den ekstra elektronikken man får med flere kretser. Hos meg så NAD M51 hadde godt av å ha en god pre-amp mellom seg og effektrinnet når jeg hadde min for noen år tilbake. Samtidig så koster en god pre-amp fort mer enn en ny M51, selv på brukten så det vil være et økonomi spørsmål.

M51 er ganske kilen på jitter på inngangen da den ikke har noen reklokkingskrets. Brukte lenge en Sonos til streaming når det ikke var en prioritet, men når jeg lånte en NAD M50 i 8-9 måneders tid så ble mesteparten av gråheten i M51 borte.
Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men det burde ikke være noe vanskeligere å lage et godt analogtrinn og volumkontroll i DACen enn i en separat boks. Jeg er usikker hvor mange av disse observasjonene som er knyttet til følelser eller forventninger, siden jeg ikke har eksperimentert noe særlig rundt problemstillingen selv. Jeg hadde iallefall foretrukket én boks som fikset begge deler. Nok OT...
Det går i stor grad på hvor mye man kan gjøre innenfor prisrammen til produktet. Når man må lage både digitaldelen og analog delen til en gitt pris, samt skjerme de fra hverandre så godt som mulig så er det vanskelig å gjøre volumkontroll og utgangstrinn like godt som når man kun trenger å fokusere på inngangsvelger, volumkontroll og utgangstrinn. Selv påkostede DACer med meget gode utgangstrinn kan spille bedre når de kobles til de aller beste pre-ampene, da utgangstrinnene der generelt sett er enda bedre. Når jeg hadde pre-amp så fikk man noen stk M51 for prisen av pre-ampen, men det låt også bedre gjennom pre-ampen. Min nåværende DAC spilte bedre uten den samme pre-ampen når den fikk ren strøm.

Dersom produsenten har fokus på det så går det fint an å bygge en DAC med innebygd pre-amp som kan konkurrere med en tilsvarende priset løsning med separat DAC og pre-amp da man får kortere signalvei. Hovedproblemet ligger i at mange DACer og CD-spillere ikke har god nok volumkontroll og godt nok utgangstrinn og dermed blir litt tamme og tynne i lyden når de kobles rett i effektforsterkere. Man vil nok se mange flere pre+DAC i et kabinett løsninger i de kommende årene.
 
Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Dette kan sikkert høres flåsete ut, men jeg mener det:

Hvis det blir bedre med én (unødvendig) komponent i form av en forforsterker, burde det ikke bli enda bedre med to eller tre forforsterkere koblet i serie? Hvor bra kan signalet bli ved å kjøre det gjennom bokser som strengt tatt ikke trengs?
Forutsetningene for at en forforsterker ikke trengs er at DACen er like god å gi ut lavt signal som den er på høyt signal, at utgangstrinnet driver alle impedanser uten å bli påvirket og at volumkontrollen i DACen er 100% transparent. Den beskrivelsen passer nok få om ingen komponenter. Et påkostet forforsterker vil virke som en impedanskorreksjon, samt i de aller fleste tilfeller ha et bedre utgangstrinn. Det store spørsmålet er om man taper mer på en ekstra kabel og den ekstra elektronikken man får med flere kretser. Hos meg så NAD M51 hadde godt av å ha en god pre-amp mellom seg og effektrinnet når jeg hadde min for noen år tilbake. Samtidig så koster en god pre-amp fort mer enn en ny M51, selv på brukten så det vil være et økonomi spørsmål.

M51 er ganske kilen på jitter på inngangen da den ikke har noen reklokkingskrets. Brukte lenge en Sonos til streaming når det ikke var en prioritet, men når jeg lånte en NAD M50 i 8-9 måneders tid så ble mesteparten av gråheten i M51 borte.
Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men det burde ikke være noe vanskeligere å lage et godt analogtrinn og volumkontroll i DACen enn i en separat boks. Jeg er usikker hvor mange av disse observasjonene som er knyttet til følelser eller forventninger, siden jeg ikke har eksperimentert noe særlig rundt problemstillingen selv. Jeg hadde iallefall foretrukket én boks som fikset begge deler. Nok OT...
Det går i stor grad på hvor mye man kan gjøre innenfor prisrammen til produktet. Når man må lage både digitaldelen og analog delen til en gitt pris, samt skjerme de fra hverandre så godt som mulig så er det vanskelig å gjøre volumkontroll og utgangstrinn like godt som når man kun trenger å fokusere på inngangsvelger, volumkontroll og utgangstrinn. Selv påkostede DACer med meget gode utgangstrinn kan spille bedre når de kobles til de aller beste pre-ampene, da utgangstrinnene der generelt sett er enda bedre. Når jeg hadde pre-amp så fikk man noen stk M51 for prisen av pre-ampen, men det låt også bedre gjennom pre-ampen. Min nåværende DAC spilte bedre uten den samme pre-ampen når den fikk ren strøm.

Dersom produsenten har fokus på det så går det fint an å bygge en DAC med innebygd pre-amp som kan konkurrere med en tilsvarende priset løsning med separat DAC og pre-amp da man får kortere signalvei. Hovedproblemet ligger i at mange DACer og CD-spillere ikke har god nok volumkontroll og godt nok utgangstrinn og dermed blir litt tamme og tynne i lyden når de kobles rett i effektforsterkere. Man vil nok se mange flere pre+DAC i et kabinett løsninger i de kommende årene.
Litt tam og tynn i lyden er den erfaringen jeg også har med dac eller cd-spiller rett i effekt.
Fokuset dras oppover i frekvensene, og det kan sikker passe for noen.
Hos meg er jeg avhengig av å få fokuset noe lavere i frekvensene.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg bruker M-51 som forforsterker i stuen kombinert md en bryston 4bsst2 og SA master explorer høyttalere. Vil det bli en god forbedring og ha en ren stereo forforsterker som pre?
Er egentlig ganske fornøyd med lyden, men mye vil ha mer :)
eller evt kjøpe en ny integrert forsterker, vil for eks hegel H360 være bedre?
takker for evt forslag :)
Eide Bryston 4B SST tidligere og testet mange preamper hjemme. Endte opp med Brystons egen pre BP26. Ville prøvd den hvis jeg var deg.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Takk for mange fine innspill :)
Jeg har vært og hørt en del diverse utstyr og høyttalere....... Tror jeg er veldig heldig med stuen min, for jeg føler at det er bra lyd sammenlignet med mye. Men den nye bw d3 serien synes jeg er bra, dali epicon 6 likeså :)
Epicon 6 har vært mye ute på brukten i det siste, så noe jeg tenker på ved høyttalerbytte.
men en oppgradering ved pre vil evt forbedre lyden på master explorer nå, og bli bedre ved evt nye høyttalere :)
og som noen nevner så er M51 en gammel model etterhvert, så noe har vel skjedd på utvikling de årene :)
har koblet dette utstyret mitt på noen bw 802d, og det låt ikke i nærheten av potensialet de har. Så vet jeg har en del å hente....
uansett så siger byttesyken på hehe, og vurderer nye ting. Men har ikke hastverk :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En god forforsterker er bedre enn pre - delen i de fleste dacer. Finnes sikkert hederlige unntak, men generelt sett er jeg ganske sikker på at 9 av 10 vil foretrekke en god separat forforsterker kontra en dac som pre.

Hvis jeg ikke husker feil har Audiobyte blackdragon (og feks Chord) fpga- teknologi og ikke hyllevare dac-chipper.
Med dyktige ingeniører er dette en bedre løsning, men langt mer krevende enn å kjøpe en dac-chip for noen dollar.
Utfra tester av fpga-produkter virker det som at dette er et steg fremover lydmessig, så at det har vært en rivende utvikling av dacer er vel ingen overdrivelse. Les en hvilken som helst test av Chord Dave (også målinger) for bekreftelse på dette.

Likevel må ting settes i riktig perspektiv for å gi mening. Man kan skifte ut dac og få bedre lyd, men hvor mye bedre lyd? Like stor økning som tilsvarende oppgradering av høyttalere? Aldri. Like stor oppgradering som akustikktiltak i lytterommet? Glem det.
Like stor oppgradering som bruk av romkorreksjon gjort riktig? Nope.

Jeg anbefaler separat forforsterker til m51 i tråd med anbefalinger fra andre og I tråd med egne erfaringer fra audiobyte blackdragon kontra hegel p20, men utover det anbefaler jeg å fokusere på rom, korreksjon og høyttalere I den rekkefølgen før fokus på ny elektronikk.

Er meget mulig du har god akustikk I stuen, men dersom du aldri har målt det med feks umik-1 og Rew så er jeg villig til å vedde på at du vil få sjokk over hvor mye du har å gå på lydmessig før elektronikken blir begrensningen. Men det er klart, akustikk og romkorreksjon er ikke like sexy som nye bokser 😉
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.693
Antall liker
58.682
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Etter dine begreper er rørforsterkere dårlige da de tilfører mer støy/forverngning enn andre.
Stemmer det. Jeg er enig i at det kan høres bra ut (ørevennlig forvrenging), men jeg vil ikke definere det som en god forsterker. Mitt siste byggeprosjekt var en rørforsterker og jeg synes den var underholdende. Jeg er også fan av tonekontroller.
Det jeg ikke liker, er ukontrollert farging i konponenter som bare skal gjøre jobben sin.


Hvis "nøyaktighet" og kontroll er viktigere enn opplevelse av livaktighet, feelgood og engasjement forstår jeg at vi står på hver vår planet.
Jeg forstår ikke at dette kan være et godt utgangspunkt for å oppleve musikk som emosjonelt berørende.
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg er temmelig sikker på at Yngvejos, i likhet med 99 prosent av alle som er her inne, ønsker at musikk skal være emosjonelt berørende. Spørsmålet er bare hvor i kjeden man gjør tilpasninger som får lyden til å fremstå engasjerende for en selv. Det Yngvejos skriver over er at han ønsker å gjøre det gjennom tonekontroller og DSP, og ikke gjennom en egen lydsignatur i forsterkeren, som blir lagt på alle signalene den skal håndtere. Jeg har nøyaktig samme tilnærming - og jeg lever og ånder for musikk alle mine våkne timer.

Synes kanskje det bør gå an å diskutere hifi uten den type insinuasjoner, om at andre ikke ønsker at musikk skal være emosjonelt berørende osv? :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.693
Antall liker
58.682
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er heller ikke det jeg mente.
Bare at jeg ikke forstår dere og deres tilnærming.

Men langt ut OT, så jeg vil ikke ta det lenger.
God helg:)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
En god forforsterker er bedre enn pre - delen i de fleste dacer. Finnes sikkert hederlige unntak, men generelt sett er jeg ganske sikker på at 9 av 10 vil foretrekke en god separat forforsterker kontra en dac som pre.

Hvis jeg ikke husker feil har Audiobyte blackdragon (og feks Chord) fpga- teknologi og ikke hyllevare dac-chipper.
Med dyktige ingeniører er dette en bedre løsning, men langt mer krevende enn å kjøpe en dac-chip for noen dollar.
Utfra tester av fpga-produkter virker det som at dette er et steg fremover lydmessig, så at det har vært en rivende utvikling av dacer er vel ingen overdrivelse. Les en hvilken som helst test av Chord Dave (også målinger) for bekreftelse på dette.

Likevel må ting settes i riktig perspektiv for å gi mening. Man kan skifte ut dac og få bedre lyd, men hvor mye bedre lyd? Like stor økning som tilsvarende oppgradering av høyttalere? Aldri. Like stor oppgradering som akustikktiltak i lytterommet? Glem det.
Like stor oppgradering som bruk av romkorreksjon gjort riktig? Nope.

Jeg anbefaler separat forforsterker til m51 i tråd med anbefalinger fra andre og I tråd med egne erfaringer fra audiobyte blackdragon kontra hegel p20, men utover det anbefaler jeg å fokusere på rom, korreksjon og høyttalere I den rekkefølgen før fokus på ny elektronikk.

Er meget mulig du har god akustikk I stuen, men dersom du aldri har målt det med feks umik-1 og Rew så er jeg villig til å vedde på at du vil få sjokk over hvor mye du har å gå på lydmessig før elektronikken blir begrensningen. Men det er klart, akustikk og romkorreksjon er ikke like sexy som nye bokser ??????
Aldri prøvd ut målinger..... Absolutt noe jeg burde prøve ja :) men kan nok bare glemme akustikk tiltak i stuen hehe. Da blir nok kjerringa vanskelig!
Men kinoen nede i kjelleren får jeg lov :)
 
Topp Bunn