NAD høyttalere

Nrdl

Fersking
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Har et par NAD 60A høyttalere fra ca 1986.
De er grå og svarte gulvhøyttalere 94cm høye, med 0,8' + 3,5' + 10' (min ca måling med tommestokk) elementer. Det er sagt at de er produsert av Dali og teknisk sett dønn lik Dali7 fra samme tidsperiode. 150w på 8 ohm.

Nå har ungene pelt på dem i 10 år, så de begynner å bli rufsete i trekket. I tillegg er mellomelementene bulkete + basslelementene er revnet / 'sprengt'.

- Er det noen som tør gjette om disse har noen verdi for en NAD freak ? Så vidt jeg vet er originale NAD høyttalere ikke hverdagskost.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal prøve å selge dem som de er, eller sette dem i stand igjen. Passende elementer er vel mulig å få tak i ... ?
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Ja er de dønn lik Dali så burde vel dali sine elementer passe kanskje? Har aldri sett høyttalerne så dette blir rein gjetting fra min side.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
- Er det noen som tør gjette om disse har noen verdi for en NAD freak ?
Tviler jeg sterkt på. ???

Min gjetning er at de kanskje kunne hatt en omsetningsverdi på en 1000-lapp om de var i orden.
Med defekte basser tror jeg de er nærmest verdiløse.

... men dette er bare hva jeg tror.

Svein
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Vil uansett tro du får mer for dem om du setter dem istand. For så ødelagt som de virker på bildene så kan de vel ikke være verd mange kroner.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
hei!

Så umiddelbart at det var noe kjent med diskantene siden jeg har et par gamle høytalere selv som har to gamle seas diskanter, de ser kliss like ut ;) så jeg kikket litt på listen over veldig gamle utgåtte elementer på seas sine hjemme sider. http://www.seas.no/Absolutly Vintage types.htm

mellomtonene er nok enten H204 eller H304(en av de to 3" softdome mellomtonene. bassen er jeg ikke sikker på, gidder ikke se gjennom alle vintage bassene til seas for å kanskje finne ut at det er en annen produsent sine elementer, men det kan godt hende at det er seas det også(lignet veldig på en av 10" deres). Nå skal ikke jeg utale meg alt for skråsikkert siden det kan hende at jeg tar helt feil og er max på bærtur, men det er vel verdt å sjekke ut for det kan jo hende at noen sitter å lurer med elementene en plass. Skru ut elementene du og se hva som står på baksiden. ;)

Det er nå ikke sikkert at du trenger å bytte ut noen av elementene, har hør at det finnes folk/firmaer som kan reparere de, dette har jeg ikke noen erfaring/kunnskap om så det må du nokk rådføre deg med noen andre om :p

lykke til ;D  
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Få en av de som driver å skifter kantoppheng til å gjøre dette..og lag et ørlite hull på siden av mellomtone domen og bruk litt trykkluft til å pumpe den konvex og fin igjen ;)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.079
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg hadde brukt støvsugeren på mellomtonen.

Håvard
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg bruker tape og drar den ut.

Kantopphengskifte på nett:

www.decware.com

Der kan du kjøpe kanter også. Det er ikke vanskelig.
 

dundun

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Innlegg
21
Antall liker
12
Torget vurderinger
2
Jeg husker høyttalerne fra Hi-Fi Klubben på 80-tallet. Det er helt riktig at de er laget av Dali, og teknisk lik med Dali 7, men Dalien hadde treverk og Dali logo frest inn i fronten, og var derfor dyrere.

Som flere andre sier, mellomtonene kan trekkes ut, men å kjøpe nye, originale basser koster nok mer enn høyttalerne er verdt. Basselementet er forresten et 10" Peerless element, om jeg husker riktig.
 
M

Mulelid

Gjest
Eltek AS eller Ljudia Norge har nok også elementer til denne. :)
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Diskant og mellomtone elementene i denne høyttaleren er laget av Vifa (og ikke SEAS)

Diskanten er en VIFA klassiker og er sikkert tilnærmet identisk med den som ble brukt av bla Mission (bla mission 760), JPW og mange andre engelske produsenter på 80/90 tallet. Katalognavnet var D19TD-xx-xx Den skilte seg ut fra de øvrige vifa modellene ved at den benyttet en plastikk membran og ikke en stoffdome.

Mellomtonedomen er vel en avart av Vifa D75MX-xx-xx.

OBS ! Disse elementene ble produsert i mange ulike versjoner, D75MX domen i hele 3 versjoner bare til selvbyggere ! og sikkert en hel masse ulike custom versjoner til produsenter. Med andre ord kan det være vanskelig å skaffe disse elementene selv om feks Madisound fortsatt har en versjon av D75MX

Verdien på disse høyttalerne er vel tilnærmet lik 0 i den tilstanden de er nå. Dali7(a) ble jo solgt i bøtter og spann i skandinavia og brukt prisen er vel ikke spes. hot.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.718
Torget vurderinger
1
Singh.

Heisan.

Mellomtone elementet kan du lett fikse med en støvsuger, men vær litt forsiktig. Det bør heller ikke være en svak en, den bør ha litt suge effekt. Om du ønsker og beholde dem kan du snakke med Eltek i Oslo, de kan sikkert hjelpe deg når det gjelder elementene eller delefilteret. Du kan enten bytte bass elementer eller få membranen byttet ut. Det er ett firma i danmark som kan fikse den biten, ta kontakt med High Fidelity. Da jeg ikke husker hva firmaet heter.


www.hifi.dk/da_index.htm

Singh
 

Mangeballer

Medlem
Ble medlem
14.11.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Mellomtone conen er kun en støvhette du kan prøve å pirke den ut med en nål,dette har jeg gjort og hvist ingen av rådene virker kan du skjere den vekk med en god Kniv.Ser du bruker front trekket så det skulle gå bra.
 
M

Mulelid

Gjest
Høyttalere lager lyd av å flytte på luft, noe som alt lydlagende gjør. Den konen i midten er ikke der for "moro", men avgjørende for hvordan luftstrømmene fra elementet blir satt i bevegelse. Bytt elementet hvis mulig, eller kast hele NAD-greia på dynga siden kassen også er moden for oppussing. ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er Dali 7a om jeg ikke ser husker feil, bare i kjipere utførelse. Jeg husker disse; de var ikke hverken gode eller dyre, og har neppe særlig verdi idag.

Dali'ene var mer forseggjorte, og selv om de var billige da (om jeg ikke husker helt feil så rundt 5k for et par), så låt de ok og så veldig bra ut.

Nad's ekvivalent har neppe noen verdi for NAD diehards siden det ikke er et NAD-produkt, men en badge-engineered Dali-høyttaler.

PS: mellomtoneelementet ordner du lett med bluetack eller støvsuger (på svakeste styrke).

Mvh Vidar P
 
T

theStig

Gjest
Husker jeg engang beskrev lyden i disse (det var dog Dali 7) som "Her mangler det både bass, mellomtone og diskant... " overfor en noen betuttet Dali-eier. ;D Ikke noe å samle på rent lydmessig i hvertfall.
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Husker jeg engang beskrev lyden i disse (det var dog Dali 7) som "Her mangler det både bass, mellomtone og diskant... " overfor en noen betuttet Dali-eier. ;D Ikke noe å samle på rent lydmessig i hvertfall.

Bekreftes. Jeg var virkelig betuttet. Men jeg ba om en ærlig mening, og det fikk jeg. ::)
 
Topp Bunn