nad eller ARGON platespiller?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Argon-spilleren er vel en spiller basert på Rega P1 mens C555 er mer lik Rega P2. Har en enklere versjon av RB250-armen om jeg ikke tar helt feil.
Begge er sikkert gode spillere, men tror nok at C555 er hakket bedre.

Hva med en brukt P3? Den burde du få for samme pris som en ny C555....
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
332
Antall liker
721
Sted
Arendal
har valge mellom rega p3 eller Pro-Ject RPM 4 noen som har peiling
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
har valge mellom rega p3 eller       Pro-Ject RPM 4  noen som har peiling                        
Enkelt. De er begge gode; på litt forskjellige måter.
Man velger den man liker best  :D

Argon hadde jeg forresten styrt unna dersom det var til hifi... det lille jeg har hørt minner meg om fuglekasser fra 70-talls kabinetter. Hvorfor gjøre det så vanskelig? En kvikk demo vil sannsynligvis med all ønskelig tydelighet vise at NAD/P2 er overlegen. Og P3 er langt bedre enn det igjen.
Ingen av de (med et hederlig mulig unntak av en veldig godt satt opp P3 på godt stativ/vegghylle) er egnet i påkostede hifisystemer.

Disse spillerne opererer i et internasjonalt veldig prissensitivt segment, det aller billigste segmentet hvor du kan håpe på å få noe form for grei lyd fra vinyl; og man får stort sett det man betaler for i dette segmentet.

Mvh Vidar P
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Kommer jo litt an på hva han ønsker å oppnå da. Bare for snurre noen gamle plater i ny og ne, vil jeg tro at en C555 holder lenge, men om han virkelig skal satse på vinyl, så er det nok bedre å gå litt lenger.. Men det er tydelig at du bør styre unna Argon TT-1 om den er så ille som Vidar P. skriver.

Jeg har en Pro-Ject Xpression II og syns den funker helt fint og har ikke noe problem å anbefale denne til en som skal ha en rimelig platespiller. Koster 3500,- med en AT-95E, men er god nok til en bedre PU....

Kanskje greit om du la til litt mer info om hva du har av utstyr og hvor mye du vil gi for en platespiller, kai.b....
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
332
Antall liker
721
Sted
Arendal
e har b&w 805s
xtz 100
CAMBRIDGE Azur 540C v.2 CD-spiller
doxa dac
TARA LABS Helix 8 Kabel
TARA LABS Vector 1 Kabel

har tenkt å bruke ca7tusen med ria
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg synes definitivt det ser ut som om anlegget ditt fortjener en platespiller av mye høyere kvalitet enn du går ut ifra på begynnelsen av tråden!
Om du holder øye med bruktbørsen litt framover, kan du sikkert finne en god, brukt og musikalsk kombinasjon av platespiller/riaa som spiller i en helt annen divisjon enn de to du først vurderte. En Project eller Rega P3 med et godt element en riaa fra netopp Project, Slee eller Dali, for eksempel....
Litt tålmodighet, et skarpt øye og kanskje litt oppfølging av denne tråden, så skal du se...
Lykke til.
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
332
Antall liker
721
Sted
Arendal
da har e handla en Plate-spiller Pro-jec Rpm4
hvilken pu å riaa trin?
pu til ca 2000?
riaa til 2-3000?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Gratulerer med ny platespiller!

Du vil sikkert få mange gode tips på RIAA og pickup, men jeg vil anbefale Pro-Ject's Phonobox SE til 1950,- kr. hos NAT. Syns denne er god og en forbedring hos meg i forhold til Cambridge 540P (som ikke ble noen god match her). Cambrigde 640P er også et billig og bra trinn.

Både Denon DL-160 og Benz Micro MC20E kandidater du kan se på. Begge disse koster 1000,-, men du kan nok med hell strekke deg enda lenger.

Kaster inn håndklet nå siden jeg ikke har erfaring med dyrere PU'er, men vil tro du vil få flere tips om du er tålmodig!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Slett ingen dårlige forslag det der..evt går det også an å tenke seg en Grado Prestige Black Gold, en utrolig vellydende pickup som burde passe veldig godt i armen du skal bruke. Project leverer nemlig selv elementer som er laget av Grado. Så kan du evt kikke på de rimeligere riaatrinnene til Graham Slee, et veldig godt alternativ til Projects egne.
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
332
Antall liker
721
Sted
Arendal
nå er e lei av snø
, får ikke pro-jekt en er har bestilt.
det er snø kaos på sørlandet :mad:
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Det kryr jo av hifi-gærninger i Grimstad da, og du har kanskje ski?
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
332
Antall liker
721
Sted
Arendal
det er ikke så lenge siden e var oss vidar i det nye lytte rommet hans, man han hadde ikke vinyl riggen oppe enda.
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
332
Antall liker
721
Sted
Arendal
Nå har e fått pl,spilleren det var en pro-ject rpm5 :)
noen som kjenner til den?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Kjenner ikke til akkurat denne (ganske ny modell), men ProJect representerer mye god lyd for pengene. Ser at det er carbonarmen som sitter på denne, har dessverre ingen erfaring med denne heller.

Men, det er trolig en vel så god spiller som de øvrige, i hvert fall drivverket. Så, jeg personlig tror du har gjort et klokt valg. Hvilken pickup har du? (Leveres kanskje med?)

Gratulerer med ny spiller!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Den kjenner jeg ikke til, men det er sikkert en fin begynnelse. Det fine er jo at her kan spilleren få utvikle seg etterhvert. Vet det var snakk om carbonarmens match med lavkompilante pickuper, det kan jo være verdt å ha i mente ved neste veiskille. (Dette var carbonarmen som stod på RPM9, vet ikke om den er endret siden den ble introdusert).
 

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
332
Antall liker
721
Sted
Arendal
å mener du med kompilante pickuper? har du noen forslag på noen gode pu.
har ikke så peileng på vinyl
 
Topp Bunn