NAD 3020 DIY og info tråd

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Har en gammel Nad 3020A som jeg har brukt som effektforsterker (digger effektdelen av denne). I den anledning måtte jeg fjerne to "bøyler" og de finner jeg selvsagt ikke igjen. Nå vil jeg bruke den som integrert forsterker igjen og er litt fortvilet da dette ikke er mulig uten bøylene. Hvor kan jeg om mulig få kjøpt slike bøyler?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den må vi se å få liv i, ELEL..ekte anglonorsk klassiker! Du skal ha signaljumpere. Chord har. De er GODE! Ellers kan du se etter Tara Labs Missing Link- jeg har et sett, men selger ikke. Hvis du har en liten halvmeters signalkabel av god kvalitet, som er litt fleksibel, kan du bruke den! Audioquests rimeligste funker glimrende som signaljumper! Det hever faktisk også kvaliteten på forsterkeren din, på samme måte som gode kabel- jumpere til biwireterminaler på høyttalere gjør, om de brukes i stedet for metallbruer. Sgnaljumpere bør være korte..som på høyttalere. Se hva du finner hos Chordimportøren..om de ikke har inne, får de fort et sett fra UK..
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
Trenger ikke kjøpe bøyler. Fiks selv. Jeg tok av bunnplaten og loddet inn en ledningsstump på printplaten som forbindelse mellom de to delene av forsterkeren. Enklere og bedre blir det ikke. Kortest signalvei og lodding, i stedet for ledning og plugger med kontaktflate som kan gi oksydasjon og dårlig kontakt.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk for det gode tipset, Gjest:) Men Naden skal lånes bort til en nabo, slik at jeg kan høre på musikk når jeg er på besøk. Når den kommer hjem igjen så kommer jeg nok til å fortsette å bruke den som effektforsterker. Orker derfor ikke lodde for hver gang forsterkeren er på utlån.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk igjen for at du deler dine erfaringer, Auditor. Tara Labs Missing Link skal jeg lete etter. Korte og nette, men sjeldne virker det ut som. Jeg hadde foretrukket orginal bøylene, men de er det sikkert umulig å få fatt i.
Jeg kommer ikke til å mekke kabler selv, så om jeg ikke får fatt i orginalbøyler eller Tara Labs så ringer jeg til Chordimportøren:)

Den må vi se å få liv i, ELEL..ekte anglonorsk klassiker! Du skal ha signaljumpere. Chord har. De er GODE! Ellers kan du se etter Tara Labs Missing Link- jeg har et sett, men selger ikke. Hvis du har en liten halvmeters signalkabel av god kvalitet, som er litt fleksibel, kan du bruke den! Audioquests rimeligste funker glimrende som signaljumper! Det hever faktisk også kvaliteten på forsterkeren din, på samme måte som gode kabel- jumpere til biwireterminaler på høyttalere gjør, om de brukes i stedet for metallbruer. Sgnaljumpere bør være korte..som på høyttalere. Se hva du finner hos Chordimportøren..om de ikke har inne, får de fort et sett fra UK..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg skal se om jeg har et sett bøyler liggende, men det lønner seg å bruke kabel, tro meg. Ville dog dessverre ikke gjort som Gjest anbefaler her..hvis ikke det var snakk om bare kablene fra Missing Link, da. Og du har rett-det er lettere å bruke kabel også..da kan du nemlig velge selv, og blir det problemer med dem, slipper du å åpne..
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.377
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
0
Det verkar som ELEL6200 har fått svar på sin fråga.

Jag vill inte att någon går off topic i denna tråd.
Tråden får INTE bli en diskussion som handlar om ifall det är bäst med bøyler eller korta kablar; inte heller en diskussion om vilka korta kablar som i så fall är "bäst".
M v h
 
Sist redigert:

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Det hadde blitt satt stor pris på om du finner noen:) Sender deg gjerne et par klasse whiskysamples som ble destillert før Naden ble født, som kompensasjon. Det er litt merkelig det med Nad3020. Du blir liksom litt ekstra glad i denne forsterkeren.
Jeg skal se om jeg har et sett bøyler liggende, men det lønner seg å bruke kabel, tro meg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Skal se hva jeg har..hehe..de er kanskje her et sted- vi hadde nemlig en 312 for noen år siden, og jeg begynte min "karriere" med 302-BEGGE hadde slike bøyler..
Hvis prisen er god nok, får vi se hva det blir med Missing Link..du har rett, de er ultrasjeldne!
 
Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei jeg har liggende en 3020 med gul logo og skrift.
Denne er død, og jeg ser at de store kondensatorene har sett sine beste dager.
Det er ikke liv i den i det hele tatt.
Kan dette forårsake at den er helt død?
Er det noe å gjøre, eller er det bare å hive den på dynga?
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
Hei jeg har liggende en 3020 med gul logo og skrift.
Denne er død, og jeg ser at de store kondensatorene har sett sine beste dager.
Det er ikke liv i den i det hele tatt.
Kan dette forårsake at den er helt død?
Er det noe å gjøre, eller er det bare å hive den på dynga?
Sjekka sikringer ?

mvh
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg ser nå at det skal være fire av de.
De er borte, så da er det ikke så rart det ikke lyser engang.

Men disse så ut som de har sett sine beste dager.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
4 stk. sikringer ved siden av trafo. Se om bøylene mellom "pre out"og "normal in" er på plass. Hvis ikke er den stum. Bytt de fire store kondensatorene når du er i gang.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvis jeg først bytter sikringer og det da lyser bør det da være håp?
Har ingen kunnskap om elektronikk, men jeg kan lodde litt, og tror nok at jeg skal få til å bytte kondensatorene.
Hvor får jeg tak i rette kondensatorer og hva koster noe slikt?
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Tusen takk for svar.
Jeg skal forsøke å sette inn sikringer, så får vi se om det blir liv først.
Hvis det da ikke lyser, er den da uten håp eller?

Beklager at jeg sikkert stiller tåpelige spørsmål, men jeg har virkelig lyst å høre denne lille forsterkeren.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det skjønner jeg godt hvis det er en type 1 med den berømte feilen i printene som førte til den atmosfæriske musikaliteten til den originale 3020. Kunne godt tenkt meg en slik på soverommet selv, hadde det ikke vært for at det ikke er lurt å sovne fra forsterkere som har den svakheten at trafoen brenner opp kondensatorene over tid.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
870
Antall liker
866
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Eldre NAD får problemer med kondensatorene. Det er en kjent sak, det. Men om det lønner seg å fikse? Spørs hvor glad du er i den. Og ikke minst hva din videre plan med den er, mht match og bruk. Funnet manualen, for nærmere diagnose? Modern hadde engang den siste virkelig gode 25W NAD-312. Da den ga opp etter ti år og ei fløtting, visste vi at det var nettopp de kinesiske kondisene som var årsak.😎 Den ble da sporenstreks solgt, forøvrig til god pris. Og erstattet med Audiolab 8000SE. En forsterker som har alt 3020i/302/312 hadde, og mye mer. Spilte med 8000CDE og Dali Concept 1 til hennes død. Ny eier overhalte NAD, den funker ennå.

49 pund totalt? Fra UK? Hvis selgeren virker troverdig, og oppgaven overkommelig: Kjør😎 Men pass på å ikke brenne ned huset. Og unngå lysverkets blå karamell, da..hehe..Nichicon og Panasonic, ser det ut som..Hvis det stemmer,vent deg etpar positive sjokk mht endelig lydkvalitet👍
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
870
Antall liker
866
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Ovitzi: Eldre NAD får problemer med kondensatorene. Det er en kjent sak, det. Men om det lønner seg å fikse? Spørs hvor glad du er i den. Og ikke minst hva din videre plan med den er, mht match og bruk. Funnet manualen, for nærmere diagnose? Modern hadde engang den siste virkelig gode 25W NAD-312. Da den ga opp etter ti år og ei fløtting, visste vi at det var nettopp de kinesiske kondisene som var årsak.😎 Den ble da sporenstreks solgt, forøvrig til god pris. Og erstattet med Audiolab 8000SE. En forsterker som har alt 3020i/302/312 hadde, og mye mer. Spilte med 8000CDE og Dali Concept 1 til hennes død. Ny eier overhalte NAD, den funker ennå.

49 pund totalt? Fra UK? Hvis selgeren virker troverdig, og oppgaven overkommelig: Kjør😎 Men pass på å ikke brenne ned huset. Og unngå lysverkets blå karamell, da..hehe..Nichicon og Panasonic, ser det ut som..Hvis det stemmer,vent deg etpar positive sjokk mht endelig lydkvalitet👍
Har ingen store følelser for denne, men synes det er for gærnt å kaste den. Er ikke aktuelt å kjøpe noe annet, denne er jo bare en sak jeg har liggende. 49£ blir fort pluss frakt og moms, men kan bli en billig reserveforsterker, kanskje til pclyden.
Loddingen gjør jeg selv så blir ingen arbeidspenger her.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Kjør! Sålenge totalen ligger under tusen omregna..
 
Topp Bunn