Forstår ikke helt hvordan man bare kan foreslå effekttrinn i 50k-klassen uten å ane hva du benytter som kilde og forforsterker. Å mate en RF7 er ikke en tilfeldighetsoppgave, det bør stemme hele veien. Dessuten vil du aldri høre hva effekttrinn i denne klassen er gode for, om du ikke har en fornuftig front end. RF7 Mk1 er faktisk nokså kompliserte både lastmessig og lydmessig, jeg har alri hørt dem bedre enn drevet av Audio Valve Eklipse / Baldur monoblokker (rør), men det er mye annet som også fungerer.
Utstyret som skal benyttes bør i utgangspunktet låte "silke", og ha meget god kontroll nedover. Det ville være å kaste spenn ut vinduet dersom du klinker til med et drivende godt effekttrinn, men benytter for eksempel en rimelig receiver som forforsterker. Har du en svært oppegående front end, er oppgaven for effekttrinnet i hovedsak å beholde det du mater inn, samt kontrollere membranene. Om du har rom mindre enn 40 - 50 kvadrat bør du for eksempel tenke på DOXA 74, og sørge for at du har organiske og elegante kilde/forforsterker-produkter, gjerne med rør, gjerne noe mørkt stemt. Det kunne være i retning av Marantz SA11S3 som kilde, og Audio Valve Eklipse som pre, for eksempel. Det finnes selvsagt mange andre gode veier til god lyd med RF7, men ingen av dem går utenom kilde og pre.
Mvh
Håkon Rognlien
Vel, anlegget mitt er nok bare søppel i deres øyne. Jeg bruker Nad 165 som pre, og Primare cd spiller. Når jeg ser film så bruker jeg i tillegg en Yamaha avr til høytallerne bak+senter. På musikk spiller jeg kun cd-plater, og det fungerer faktisk ganske bra med 2 stk 218 som er biampet.
Har hatt dette liggende i endel år uten og blir brukt(med unntak av cdspiller+nad 165) Fikk plutselig et rom ledig i 2 etg, og bestemte meg for og lage lyd/ kinorom.
Men har lyst på nye forsterkere da 218`a er stygge som juling synes jeg, og i tillegg er det vel ikke noe spesielt bra forsterker(e)
Men takker for info, og skal titte litt på det du/ dere nevner her.
Nei, jeg mener virkelig ikke at noe er som søppel å regne. Det jeg mener er ganske enkelt at veien til god lyd ikke styres av tilfeldigheter, men av kunnskap og gode valg!

NAD 165 er en grei pre. Men den er ikke mer enn grei, og tenker du blåse en del høvdinger på effekttrinn, er det veldig viktig at du faktisk også fjerner den "bremsen" NAD 165 vil være i et slikt oppsett. Eller la meg gjerne snu litt på det: NAD 218 er slett ikke gale effekttrinn. Gi dem en brutal pre, så skal du se at de innehar en del egenskaper du ikke ante de hadde. Det som allikevel kan være litt problematisk, er at de ikke nødvendigvis er en optimal match med Klipsch RF7, men jeg vil nok anta at en solid og veldig god pre kan gjøre mye med tuningen av oppsettet ditt. 218 har plenty med effekt og kontroll for RF'ene. De har relativt lav inngangsimpedans, hvilket gjør at jeg ville vært litt forsiktig med rør pre.
Mitt tips er dermed at om du ønsker å bytte ut dine 218 av flere årsaker; kjør heller på en integrert heretter. Se for eksempel etter MOS-FET-bestykkede forsterkere (ofte japanske, Luxman, Accuphase), med silkeglatt topp. Skal det integreres med hjemmekino, bør det være en throughput eller lignende løsning (HT-inngang / Direct eller hva de velger å kalle det). CD-spilleren din er helt ok, i utgangspunktet behøver du ikke gjøre noe med denne. Det finnes selvsagt interessante integrerte med svært gode DAC'er innebygd, og dermed kommer dagens siste tips: Kjøp en Gato, og du behøver aldri se deg tilbake.
Gato DIA-250 integrert med dac:*HVOR DU ER DEJLIG!!! - Audio Fidelity
Og lykke til med valget!
Mvh
Håkon Rognlien