Nærfeltslytting

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hei!
Viking, du har et rom på 3,8m og lengden den er?
Jeg lurer litt fordi dette er vel det rommet du har brukt en del år nå og med forskjellig utstyr (høyttalere bl.a.)
Har du gjort en del grep innvendig akkustisk sett?
Jeg er i ferd med å bli (i hvert fall delvis) ferdig med mitt, og det blir på 3,06x ca,4,8 meter (etter gipsvegger jeg har satt opp og det var 3,5 x5,3)
Fungerte det greit med dine forrige JMlab, eller ble det litt "voldsomt"?
Hvordan fungerer det nå med Summit?
Spørsmålene er rette opp mot at du ikke har spessielt stort rom, selv om det vel er en tanke større enn mitt (nye), hvor jeg forøvrig kan gjøre hva som måtte være nødvendig (eller av det gode akustisk sett.
Jeg kan nok få til en prøve med Summit, en av "gutta"har, ellers har også tenkt i bane Jmlab micro Utopia eventuelt sammen med en Focal SW 1000 be sub (kanskje Electra 1027 Be Signature)

Mvh.KW
Lengden er 8,20 meter. Jeg har ikke gjort så mye akustisk da demping raskt ødelegger lyden fra Summit. Det jeg har er 2 stk. diffusorer a 30x120 cm fra Svanå bak hver Summit og en del av romproblemene mht bass er utlignet med den nye plasseringen jeg gjorde. Enda har jeg jo muligheten for justering av bass i Summit, slik at jeg mener at skal man først bruke litt akustiske virkemidler så er Summit enklere enn mine tidligere JMLAB. Så nå er det 175 cm mellom senter på Summitene og jeg sitter ca. 170 cm i fra og jeg fikk et lydbilde jeg har aldri har hørt maken til, høyttalerne forsvinner HELT, det er sinnsykt, vegger forsvinner både bak Summit og til sidene. Det ble mer fart og tyngde i bassen uten at det grumset til lyden av panelene og stemmene fikk mer kropp. Cardas-metoden anbefales for å si det mildt. :)

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Hmmm....spennende.

Høres ut som vi får ta frem lommeregneren å ta en skikkelig "Cardas" ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lengden er 8,20 meter. Jeg har ikke gjort så mye akustisk da demping raskt ødelegger lyden fra Summit. Det jeg har er 2 stk. diffusorer a 30x120 cm fra Svanå bak hver Summit og en del av romproblemene mht bass er utlignet med den nye plasseringen jeg gjorde. Enda har jeg jo muligheten for justering av bass i Summit, slik at jeg mener at skal man først bruke litt akustiske virkemidler så er Summit enklere enn mine tidligere JMLAB. Så nå er det 175 cm mellom senter på Summitene og jeg sitter ca. 170 cm i fra og jeg fikk et lydbilde jeg har aldri har hørt maken til, høyttalerne forsvinner HELT, det er sinnsykt, vegger forsvinner både bak Summit og til sidene. Det ble mer fart og tyngde i bassen uten at det grumset til lyden av panelene og stemmene fikk mer kropp. Cardas-metoden anbefales for å si det mildt. :)
Hei!
Takker for svar!
Det var nå et mye lengre rom en jeg hadde trodd.
Likevel fint å høre at det kan fungere med ikke alt for stor bredde.
Eieren av Summitene har allerede før jeg startet med nytt rom "invitert" seg sjøl og sine Summiter til meg (han har et lite rom, hvor lite aner jeg ikke), men han hadde lyst til å få høre de hos meg (stua).
Snart kan han få prøve de både i stua og kjellern ;)
I dag ble kontakter montert og strømmen koplet til.

Mvh.KW

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hei!
Takker for svar!
Det var nå et mye lengre rom en jeg hadde trodd.
Likevel fint å høre at det kan fungere med ikke alt for stor bredde.
Eieren av Summitene har allerede før jeg startet med nytt rom "invitert" seg sjøl og sine Summiter til meg (han har et lite rom, hvor lite aner jeg ikke), men han hadde lyst til å få høre de hos meg (stua).
Snart kan han få prøve de både i stua og kjellern ;)
I dag ble kontakter montert og strømmen koplet til.

Mvh.KW
Skal bli morsomt å høre hvilket resultat dere får til med Summit :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har jo sett denne før for noen år siden, men hadde glemt den.
Hadde ikke slikt i hodet da jeg starte "byggingen" av kjellerrommet til lytterom.
Ble ikke så veldig galt likevel, bredde 3,1 og da burde lengden ha vært ca.4,96, men den ble 4,66.
Dette kunne jeg fikset litt på da jeg bygde, ved å ha 20 cm til mur der jeg valgte 30 og 10 cm, der jeg valgte20 (endeveggene), akk ja, skal nok bli brukbart okke som ;)
Med disse "riktige" målene skulle takhøyden eventuelt ha vært ca.2meter, men den er 2,38, og akkurat det er jeg glad for at den er.
Mvh.KW

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Mmm må visst frem med milimeter målet igjen, kanskje denne er lösningen hva närfeltslytting gjelder.

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=28&pagestring=Room+Setup+3

mvh
Det som er det viktigste (og vanskeligste) er å få til bassen. Når ht'ene er flyttet rundt omkring til denne sitter, er det bare alt det andre som gjenstår, og dette er som regel mye lettere hvis du sitter i nærfelt fordi du fjerner veldig mye av rommets innvirkning på lyden.

Det heter seg at du vil få de beste resultatene med typiske 2-veis monitor-ht'er hvor mellomtone og diskant sitter veldig tett (gjelder vel også 3-veis med sidemontert bass), og med 1. ordens filtre, eller fulltone-ht'er.

T

theStig

Gjest
Det er også enklere å få til (av erfaring) nærfeltslytting med D'appolito konstruksjoner......

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det som er det viktigste (og vanskeligste) er å få til bassen. Når ht'ene er flyttet rundt omkring til denne sitter, er det bare alt det andre som gjenstår, og dette er som regel mye lettere hvis du sitter i nærfelt fordi du fjerner veldig mye av rommets innvirkning på lyden.

Det heter seg at du vil få de beste resultatene med typiske 2-veis monitor-ht'er hvor mellomtone og diskant sitter veldig tett (gjelder vel også 3-veis med sidemontert bass), og med 1. ordens filtre, eller fulltone-ht'er.
Hei!
Helt enig i det du sier, bortsett fra det med 1ordensfilter, hvor jeg mener å ha få med meg at 1ordens delefilter er minst gunstig i denne sammenheng.
Tar jeg feil så vil jeg gjerne rettes ;)

Mvh.KW

B

Back_Door

Gjest
Her diskuteres ut fra at rommet alltid har negativ innvirkning på lyden. Er det faktisk riktig? Kan ikke rommet, i et riktig forhold mellom størrelse, form og høyttaler, også ha positiv virkning på lyden?
Hva med f.eks. perspektiv og dimensjon(f.eks. plasseringen av musikere i lydbildet)

T

theStig

Gjest
Forsåvidt - rommet kan være med på å forstørre stereobildet, f.eks ved kontrollerte front- eller sideveggsrefleksjoner. Imidlertid har dette ulemper også med tanke på presisjon i stereobildet, og det innfører også masse kamfilter som påvirker de tonale kvalitetene.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Hei!
Helt enig i det du sier, bortsett fra det med 1ordensfilter, hvor jeg mener å ha få med meg at 1ordens delefilter er minst gunstig i denne sammenheng.
Tar jeg feil så vil jeg gjerne rettes ;)

Mvh.KW
Grunnen er vel at med et 6db filter overlapper elementene såpass mye at det blir vanskelig å detektere delefrekvensen. Dette er gjerne lettere hørbart i nærfelt.

K

kbwh

Gjest
Forresten nå glemte jeg jo at det i følge mange ikke går an å få fot ved hjelp av Cremona, så da kan jeg vel ta sjansen likevel.
Ikke noe poeng i å høre etter på folk som mener feil! ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Når denne idretten utføre, skal da høyttalerene vinkles rett mot lytter?

Slik:

T

theStig

Gjest
Med høyttalerne dine vil jeg anbefale å vinkle de slik at du fra lytteposisjonen så vidt ser de sideplatene på kassene som står mot hverandre.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Med høyttalerne dine vil jeg anbefale å vinkle de slik at du fra lytteposisjonen så vidt ser de sideplatene på kassene som står mot hverandre.
Skal gi dette litt tid senere i dag, avstanden mellom høyttalerene, er det noen god avstand å jobbe utfra der?

T

theStig

Gjest
I et stereo-oppsett skal avstanden mellom høyttalerne være lik avstanden fra lytteposisjon til høyttaler. De skal stå i en såkalt likesidet trekant. Men - smaken er som baken... jeg liker å ha litt mer bredde på lydbildet, så jeg vil anbefale kanskje 1,2 meter lytteavstand, og 1,5 meter mellom høyttalerne.

O

omholt

Gjest
I et stereo-oppsett skal avstanden mellom høyttalerne være lik avstanden fra lytteposisjon til høyttaler. De skal stå i en såkalt likesidet trekant. Men - smaken er som baken... jeg liker å ha litt mer bredde på lydbildet, så jeg vil anbefale kanskje 1,2 meter lytteavstand, og 1,5 meter mellom høyttalerne.
Med avstand mellom høyttalerne, er det vel slik du har fortalt meg før theStig; avstand mellom diskant elementene (akustisk senter) og ikke innsiden (sideveggene) av høyttelerne. Det utgjør jo en del forskjell.

T

theStig

Gjest
Ja, avstandene er til akustisk senter på høyttalerne, normalt ca. på diskanten.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er omtrent dette forholdet jeg også har endt opp med ved nærfeltslytting hos meg.
Dvs. 1.60 mellom disk. og 1.40 fra senter mellom ht. til lytteposisjon.
Vil anbefale alle, selv om en har god plass og ikke helt har trua på dette-prøv nærfeltslytting!

S

slowmotion

Gjest
Er ikke sikker på om jeg vil kalle 1,5m fra høytalerne nærfelt. ;)

Når det gjelder steilheten på delefilterne
tror jeg ikke det er noe som egner seg "best" til nærfeltlytting.
Type høytalere og personlige preferanser osv, osv....

;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja da ble det en del nærfeltslytting i helgen. Og konklusjonen for mitt vedkommende er, vanlig musikklytting fra sofaen vil aldri bli det samme igjen.

Dette kan absolutt anbefales!

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Det er fullt mulig å ha mye større avstand mellom ht'ene enn mellom ht og lytteposisjon så lenge du ikke får hull i mitten. Dette kommer litt an på vinklingen av ht'ene også, men hos meg fungerer det når akustisk senter krysser ca 1 meter bak lytteposisjon.

T

theStig

Gjest
Liker det bredt selv. Har 2,7 meter tweeter-tweeter på høyttalerne, og 1,8 meter til øra mine.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Skremmende deilig med nærfelt. Jeg får musikken bittelitt for nær meg, men det kan være vanesak. Men dybden da mann, dybden.

T

theStig

Gjest
I skikkelig nærfelt (på egnede høyttalere) hører man stereobildet som det skal høres... og det kan være vanedannende, helt klart... ;D

K

kbwh

Gjest
Finnes verre ting å gjøre seg avhengig av enn nærfeltslytting.
Jeg har 1,2m fra øre til baffel og 1,5m mellom baffelsentrene.

B

Back_Door

Gjest
Er konsekvensen av dette, at det beste man kan lytte med er hodetelefoner?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Konkludere med det..... Jeg vil si nei!
Stax, og andre versjoner av highend hodetelefoner er vanvittig detaljert, og oppløst. De har til og med brukbart med bass, men ikke av en slik art som man får ved nærfeltslytting med ordinære høytalere! (Man mangler den "fysiske" delen av lyden).
Disse to tingene kan egentlig ikke sammenlignes, da opplevelsen er helt anderledes!
Highend hodetelefoner er herlige til sitt bruk, men kan etter min mening ALDRI erstatte et konvensjonellt HiFi oppsett fullt ut!
I et nærfelts oppsett får man et "soundstage", dybde, og perspektiv som bare må oppleves!

For de som enda ikke har eksperimentert med nærfeltslytting (gjerne etter Cardas metoden), så må dette bare prøves!
Jeg kan garantere en opplevese som gir hakeslepp, og ståpels av en annen verden!

;D

K

kbwh

Gjest
Nei. Illusjonen av dybde i lydbildet erstattes (i mine ører) med noe annet. Prøv sammenlikningen selv.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Noen som har prøvd å spille musikk på åpne hodetelefoner, samtidlig som man spiller på Høytalerene?!

Det gir en effekt av nærhet til lyden, samtidlig som en får lyden gjenngitt i rommet...

K

kbwh

Gjest
Slik ser utklingningsforløpet ut i lytteposisjonen hos meg, og jeg har ikke drept førsterefleksjonene med akustikkplater en gang:

Lytteavstand 120cm.

I

ijustpop

Gjest
Jeg blir litt overrasket over alle som melder om disse wow-effektene.... har dere hatt denne hobbyen i mange år uten å prøve?

Har alltid latt avstanden mellom høyttalerne være større enn avstanden mellom lytteposisjon og høyttalerne.

K

kbwh

Gjest
Wow-effekten her går da på å minke avstanden mellom høyttaler og lytter fra de normale 2-3m til det halve, Miami?

Om trekanten skal være likesidet eller bredere er vel opp til hver enkelt å avgjøre.

I

ijustpop

Gjest
hmm.. men kan det ikke være forholdet - avstanden mellom høyttalere og avstand mellom lytter og høyttalere som gir denne wow-effekten? De færrest i denne tråden har vel samlet høyttalerene når de flyttet lyttestolen sin nærmere?

K

kbwh

Gjest
Poenget er å minske avstanden mellom lytter og høyttaler, slik at rommets påvirkning blir mindre. For at stereoperspektivet ikke skal endres må geometrien være den samme, så høyttalerne må selvfølgelig nærmere hverandre.

Vet ikke hva folk har gjort og ikke... Hva JEG har gjort står ganske tydelig lenger oppe i tråden.

Har du prøvd? De Eyrisene komprimerer endel i bassen, men de trenger ikke spille så høyt når man sitter nær dem, så det kunne jo være verd et forsøk?

Topp Bunn