Ofte, kanskje, men ikke alltid.Spiralis skrev:"Ris på stumpen" kom gjerne som en reaksjon på "vanartig" oppførsel og etter at andre sanksjonsmidler var benyttet først. Mottakeren var da MEGET klar over hvorfor der ble riset!Delle skrev:Hvor går grensen mellom vold og ris på stumpen?
Er det helt sikkert at mottaker og avsender av ovennevnte har sammenfallende oppfatninger her?
Mvh
"Vold" er "uproposjonalt" utdelt sett i forhold til synden, og/eller uten grunn!
Dessverre er det slik at man noen ganger må ty til sanksjonsmidler i barneoppragelsen, og barn som aldri får forståelse av at visse former for oppførsel vil utløse sanksjoner vil kunne få det meget vanskelig senere i livet!
Det er (min erfaring) ofte de samme som er bastant imot "ris på stumpen" som også er imot sanksjoner av enhver art. Inndraging av ukepenger, tidlig sengetid, husarrest eller inndraging av PC tilgang ses da ofte på som "psykisk" mishandling! Der er vi ikke, og vil heller aldri bli enige, så for å unngå ytterligere avsporing av tråden avslutter jeg dette sidesporet her.
Og jammen tror jeg du glemte å svare på det siste spørsmålet.
Mvh